Wat is de beste kettingtool?

SvB

MF veteraan
21 nov 2007
1.348
313
De D.I.D. tool werkt voor mij niet zo goed, dat pennetje om de ketting te breken is al 2x afgebroken.
Dit ligt aan mezelf uiteraard omdat ik te snel wil en soms de tool niet helemaal recht houd.
Maar je moet hem recht houden, en met twee sleutels kracht zetten. voor mij is dat te lastig blijkbaar.
Vandaag dacht ik dat het goed ging maar plots schoot het pennetje toch van de schakel af en boog krom.

Is er een (betere?) tool die op een andere manier werkt.?
Het zou ideaal zijn als je de schakel kan breken terwijl hij op het achtertandwiel zit, dan is het makkelijker recht te houden en daar kun je er wat beter bij dan de losse ketting onder de achterbrug.
 
Tot nu toe is de slijptol elke keer de oplossing maar een goede tool heeft eigenlijk wel heel erg de voorkeur. Dat maakt de klus weer leuk om te doen. Daarnaast had ik nu een nieuwe ketting die wat schakels te lang was en gekort moest worden en dan is het toch wel spannend omdat ik bang was om andere schakels te beschadigen.
 
De D.I.D. tool werkt voor mij niet zo goed, dat pennetje om de ketting te breken is al 2x afgebroken.
Dit ligt aan mezelf uiteraard omdat ik te snel wil en soms de tool niet helemaal recht houd.
Maar je moet hem recht houden, en met twee sleutels kracht zetten. voor mij is dat te lastig blijkbaar.
Vandaag dacht ik dat het goed ging maar plots schoot het pennetje toch van de schakel af en boog krom.

Is er een (betere?) tool die op een andere manier werkt.?
Het zou ideaal zijn als je de schakel kan breken terwijl hij op het achtertandwiel zit, dan is het makkelijker recht te houden en daar kun je er wat beter bij dan de losse ketting onder de achterbrug.
Betonschaar voor lossen.
Standaard ding voor schakel persen.
Whale voor klinken.
 
Toen na vele jaren mijn kettingbreker overleed, heb ik geen nieuwe gekocht, maar mijn Dremel gebruikt. Dat geeft niet zoveel lawaai en vonken als een grote slijpschijf, en is nauwkeurig en snel. Klinken doe ik met een Whale tool, ook bij DID kettingen. Een betonschaar is natuurlijk netter en nog sneller.
 
Hier zeer tevreden met de D.I.D. Tool. Voor doorhalen gebruik ik, puur om het leven makkelijker te maken, wel de slijptol.

Je hoeft niet eens de hele schakel door te slijpen. Even met de dremel de kop van de pin die je eruit wil persen afvlakken is genoeg, als je dan het pinnetje nog breekt heb je hem er echt scheef opzitten.
 
Stuk karton achter en doorslijpen. even kijken waar je slijptol heen spettert. Dan zijn de goedkope prima om zo nu en dan 1 x in x maanden te vervangen. Doe je dat voor meerdere motors en vrienden en family dan is zot een betere optie. You get what you for.
 
Stuk karton achter en doorslijpen. even kijken waar je slijptol heen spettert. Dan zijn de goedkope prima om zo nu en dan 1 x in x maanden te vervangen. Doe je dat voor meerdere motors en vrienden en family dan is zot een betere optie. You get what you for.
ps : ik heb ze dat bij een hele bekende motor zaak zien doen met 2 hamers, en ja die zit ook vast allen niet met zo’n mooi bolletje erop
 
Of het de beste is weet ik niet, maar ik ben heel content met deze kettingtool.
Zo te zien kun je die ook gebruiken als dr schakel die je wilt breken op het achtertandwiel zit? Dat is naar mijn mening echt een groot voordeel.
Bij de D.I.D. tool kan dat niet helaas, die moet volledig om dr ketting heen zitten.
 
@SvB Dat moet wel lukken denk ik. Dat gezegd hebbende; dankzij het lange handvat is het geen enkel probleem om deze tool recht te houden en denk ik dat de noodzaak om op het achtertandwiel te werken, daardoor vervalt :)
 
  • Leuk
Waarderingen: SvB
Terug
Bovenaan Onderaan