Wiel inspaken

PLR

MF Brikmachinist
23 jan 2003
10.901
4.018
Twente
Mijn AWO-tje had een gladde achterband...en twee gebroken spaken.
Dus nieuwe spaken bestelt in der Ost-Pruus, en het wiel maar even opnieuw ingespaakt;

20230612_165020.jpg20230612_165100.jpg20230612_173326.jpg20230612_173341.jpg20230612_173434.jpg20230612_173628.jpg20230612_173657.jpg20230612_173835.jpg20230612_190235.jpg

Nog even uitlijnen en afstellen...
 
Ik zat even te pielen, heb het uiteindelijk in de derde keer goed gedaan.
De vorige eigenaar had langere spaken gebruikt in een ander patroon, dus ik had niks aan oude foto's.
Gewoon even rustig naar het gatenpatroon kijken wat in de velg zit, dan kom je er wel uit.
Afstellen/ uitlijnen is nog wel even een klusje; as met wiel een kwartslag draaien in de bankschroef en dan rustig ronddraaien en aandraaien.
Is ook goed te doen.

Een AWO/ Simson 425 is (zie avatar) een onder Russisch beheer in voormalig Oost-Duitsland gebouwd motorfietsje van 250cc.
Het enige ècht eigen viertakt-ontwerp uit de DDR, want de EMW R35 was gewoon een BMW R35 uit een Oost-Duitse fabriek.
Men zegt wel eens een kloon van een BMW R24, maar dat doet het ontwerp geen recht.
Er is bij de ontwikkeling wel duidelijk naar de R24 gekeken, want de overeenkomsten zijn vrij helder.
De AWO en BMW hebben geen of nauwelijks uitwisselbare onderdelen.
Welke beter is mag men zelf oordelen: Im Vergleich: BMW R 26 und Simson AWO 425 S: Gleichteile - BMW R 26 und Simson AWO 425 S
 
Terug
Bovenaan Onderaan