Yamaha r6 2000 hoofdsproeiers?

Danielvdpoll

Rookie
19 jul 2023
11
8
Groesbeek
Waarom standaard de hoofdsproeiers 4 maten verschil in zit (152buitenste cil en 148 twee binnenste) ?

En of ik dat verschil moet blijven aanhouden ? Met opnieuw afstellen?

En ook bij een dynoset?

Hoop op een duidelijk antwoord
 
Dit komt heel vaak voor.

De slechtst gekoelde cilinders krijgen wat meer brandstof om meer warmte af te voeren. Dit zie je ook bij de achterste cilinder(s) van een V-twin of V-vier.

Edit: Ik lees niet goed. Zeg jij nu dat bij jou de BUITENSTE sproeiers groter zijn?
 
Screenshot_20230912-100641~2.png


Schijnbaar is dit een ding. Sproeier 152 gaat in cilinder 1 en 4... Nog nooit gezien.

Even wachten op antwoord!
 
Dit komt door de luchtstroom van je luchtkanalen van je luchtfilterkast. Dit heeft niks te doen met de koeling van de binnenste cilinders.

Het komt door de luchtstroom die IN de luchtkast komt en NAAR de carburateurs gaat.
Het is de lucht in de airbox die beter/gemakkelijker/vrijer naar de buitenste carburateurs stroomt, zodat deze een grotere hoofdsproeier krijgen. Als je naar de binnenkant van de luchtkast kijkt, kun je gemakkelijk zien dat lucht gemakkelijker naar de buitenste carburateurs kan en zal stromen. Het is de luchtstroom in je luchtkast, niet de warmte.

Wat voorbeelden:

Eerste gen FZ1.
Nummer 1 & 4: #132.5 Groter
Nummer 2 & 3 maat : #130

Jouw R6, zie je luchtfilterkast. Dan zie je dat de kanalen naar 1 en 4 de lucht gemakkelijker deze cilinders bereikt.
Nummer 1 & 4 maat #152 Groter
Nummer 2 & 3 #148 Kleiner

Nu nemen we een CBR600F4, deze heeft een andere opbouw van luchtfilter kast. Zoek maar een foto op, dan zie je dat de lucht sneller bij de middelste cilinders komt dus grotere vulling nodig.

2000 Honda CBR600F4:
Nummer 1 & 4 maat: #132 Kleiner dus voor buitenste cilinders.
Nummer 2 & 3 maat: #135 Groter
 
Oke nu is het me duidelijk dacht eerste instantie ook juist de binnste cil groter sproeier ma nee het heeft temaken met de lucht inlaat je juist dan is dat helemaal duidelijk en hou ik me dus gewoon aan die verhouding 4 maten groter Hoofdsproeier.

Erg bedankt jullieallemaal ! !
hier heb ik iets aan ;)

Natuurlijk wel f bougie controle enzo doen na een tijdje hebben gereden ma het hoor goed ben benieuwd

Groetjes Daniel
 
Oke nu is het me duidelijk dacht eerste instantie ook juist de binnste cil groter sproeier ma nee het heeft temaken met de lucht inlaat je juist dan is dat helemaal duidelijk en hou ik me dus gewoon aan die verhouding 4 maten groter Hoofdsproeier.

Erg bedankt jullieallemaal ! !
hier heb ik iets aan ;)

Natuurlijk wel f bougie controle enzo doen na een tijdje hebben gereden ma het hoor goed ben benieuwd

Groetjes Daniel

je kunt beter even een tuner opzoeken om de boel af te laten stellen.
Dit om zekerheid te hebben over de juiste A/F verhouding, er zijn in het verleden meer R6 jes aan gort gedraaid door een verkeerde afstelling.
 
Omdat de cilinders en zuigers gewoon het zelfde zijn en heb me ouwe kop (kleppen ) er op kunnen zetten, natuurlijk kleppen gecontroleerd.
En wil hem gewoon perfect laten lopen ma moet dan wel beetje basis hebben toch?
En ga ook zeker een dyno test doen ma wat ik zelf kan doe ik zelf met beetje hulp van jullie natuurlijk , erg blij mee ga hem nu starten laat jullie morgen wel resultaat weten.
ma nog maals erg bedankt voor het juiste antwoord met die luchtfilter huis nu ik het zo hoor van jullie is dat voor zo verduidelijk en geholpen.

Ten tweed, wist ik eerst niet wat ik er mee aanmoest r6 zag er goed uit alles aan het blok en omheen was getjekt en in orde ma met die cilinderwanden kon niemand iets mee . Echt van alles geprobeerd ma niemand gaf garantie; bus perssen / lassen dus ben ik blij met een type nieuwer dat best goed tedoen is om hem omtebouwen kosten me totaal nog geen 550€ met pakkingen enz. Dus mag niet klagen
En heb in dit type blok iets meer vertrouwen ;) heeft yamaha natuurlijk extra goed laten gieten (alu) van wegen ouwe ouwe type rond 2000.

Dus jullie allemaal hartstikke bedankt voor alle info wand dat scheelt mij weer een helenieuwe motorfiets :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan