Nieuwe SV650S deel VII

kan niet helemaal me voorwiel optillen;) maar als ik hem naar achter trek dan heb ik 120, gewone stand 110 en als ik voorover ga drukken 100...(1 ring nog steeds)
 
kan niet helemaal me voorwiel optillen;) maar als ik hem naar achter trek dan heb ik 120, gewone stand 110 en als ik voorover ga drukken 100...(1 ring nog steeds)

ok als het nu lees heb je 10mm sag veels te weinig dus.
je moet altijd bij het begin beginnen dus draai eerst de veervoorspaaning helemaal uit en meet nog is
vervolgens draai je de veer voorspanning weer een slag in en meet nog eens.
net zo lang tot dat je sag tussen de 20-30mm zit
 
Laatst bewerkt:
okee, ik zal hem zo verstellen en dan morgen maar ff hopen dat het heeft geholpen!! bedankt !!
(denk dat ik in het weekend ff de site door ga lopen die ik net heb gekregen)
 
Een paar pagina's terug is er een link gepost naar een handboek.

Ik ben nog op zoek naar een Haynes boek over de SV, iemand die er 1 weet zijn mag mij altijd pm'en ;) .
 
Pff ik zat hem ook al te knijpen vannacht in Zwolle, had m in een buurtje staan waar het niet al te veilig is... maar gelukkig ben ik net weer met mn motor wel door de fokking harde regen thuis gekomen :+

Sterkte ermee!
 
nou ze hebben me te pakken... mn mooie SV is gejat vannacht

(zie topic algemene motorpraat).

gr een verdrietige niels ;(

nu had je toch al het idee om een andere te kopen maar op deze manier had het niet gehoeven.............

jammer dat er nog mensen zijn die het verschil tussen mijn en dijn niet kunnen.

suc6 met de verzekering.

gr Patrick
 
Ik had het al in dat topic gepost, maar moet echt een nachtmerrie zijn om je motor zo voor je neus te zien verdwijnen :/ . Succes met de afhandeling!







Ik heb nog een vraagje over m'n rijwielgedeelte. Op de band vooraan heb ik m'n schaamranden weggereden. Maar op de band achter heb ik er nog één van ongeveer 15 mm :? . Niet dat ik ze per c weg wil hoor, maar ik vroeg mij af of dit nu lag aan de achtervering of ...

Ik rij met de standaard banden, achtervering staat 2 klikjes zwaarder...
 
Ik had het al in dat topic gepost, maar moet echt een nachtmerrie zijn om je motor zo voor je neus te zien verdwijnen :/ . Succes met de afhandeling!







Ik heb nog een vraagje over m'n rijwielgedeelte. Op de band vooraan heb ik m'n schaamranden weggereden. Maar op de band achter heb ik er nog één van ongeveer 15 mm :? . Niet dat ik ze per c weg wil hoor, maar ik vroeg mij af of dit nu lag aan de achtervering of ...

Ik rij met de standaard banden, achtervering staat 2 klikjes zwaarder...


ligt aan je banden maat, jij hebt waarschijnlijk een 120/60 voor. Had dat ook eerst, heb nu 120/70 voor en nu rij ik ze niet meer aan.
Bevalt daarom enorm een 120/70 voorband, stuurt veel soepeler en is in lange bochten nog steeds stabiel.





Had trouwens m'n achtervering versteld, van 5 naar 6. Was even wennen maar nu stuurt het wel beter, veel strakker in een bocht. Had k dus veel eerder moeten doen
 
Laatst bewerkt:
Had trouwens m'n achtervering versteld, van 5 naar 6. Was even wennen maar nu stuurt het wel beter, veel strakker in een bocht. Had k dus veel eerder moeten doen

Een tijdje terug las ik dat achter stand 5 juist aan te bevelen was en bij de voorvering moet ring 3 zichtbaar zijn. Wat zijn nou de beste afstellingen van de vering? Of zijn deze er niet omdat deze per persoon verschillen omdat de één een beter gevoel heeft bij die afstelling dan de ander. Of is het ook mede afhankelijk van het gewicht van de berijder, motorbanden etc? :?
 
Ik snap dr ook helemaal geen bal van die vering... ik heb er nog nooit aangezeten, maar wil het wel gaan proberen... alleen zonder verstand ervan lijkt dat me niet geheel verstandig en rij ik straks gigantisch kut rond. Is het veel werk om die achtervering te verstellen btw??
 
Een tijdje terug las ik dat achter stand 5 juist aan te bevelen was en bij de voorvering moet ring 3 zichtbaar zijn. Wat zijn nou de beste afstellingen van de vering? Of zijn deze er niet omdat deze per persoon verschillen omdat de één een beter gevoel heeft bij die afstelling dan de ander. Of is het ook mede afhankelijk van het gewicht van de berijder, motorbanden etc? :?
is bij iedereen anders, ligt er aan wat je zelf prettig vind en aan je gewicht.
Je zal er dus zelf een beetje aan moeten verstellen tot dat jij hem lekker vind rijden. Owja nog wel even een tip: Als je je vering hebt versteld rij er dan wel even een tijdje mee, het is altijd even wennen.
 
Ik snap dr ook helemaal geen bal van die vering... ik heb er nog nooit aangezeten, maar wil het wel gaan proberen... alleen zonder verstand ervan lijkt dat me niet geheel verstandig en rij ik straks gigantisch kut rond. Is het veel werk om die achtervering te verstellen btw??
achtervering is heel erg eenvoudig

zit een sleutel bij je gereedschap setje

wacht maar, k zal even wat foto's gaan maken ;)
 
Laatst bewerkt:
Wat kost zo'n suzuki gereedschap setje eigenlijk?>
Vorige eigenaar is die kwijt geraakt bij de verhuizing, maar geen zin om daar op te wachten tot ie het weer is vind.
 
Heb er nog 1-tje liggen van m'n Bandit. De set is 100% hetzelfde, alleen het hoesje is iets anders qua materiaal...

Mocht je het willen, kan je mij altijd PM'en...
 
oke hier de vering how to, voor en door een beginner ;)

De achtervering is eenvoudig, hoe hoger de stand hoe "harder" de vering. Vannaf de fabriek wordt de sv650s afgeleverd in stand 4 (de sv650n in stand 3).
Het is aan te raden om deze wel ietsje hoger te zetten want met een te zachte achtervering zal de motor gaan "zwabberen" in een lange bocht.
Onthoud in welke stand de vering eerst stond, mocht het niet bevallen kun je hem altijd weer terug zetten in de stand waarin hij eerst stond.

Het verstellen van de achter veer is eenvoudig, je hebt nodig:

Deze stukjes gereedschap uit je gereedschap setje
IMG_0550.jpg


om ze vervolgens in elkaar te schuiven en dit er van de maken ;)
IMG_0552.jpg


vervolgens zet je de sleutel hierop, hierop kan je ook zien in welke stand de veer staat
IMG_0553.jpg


IMG_0560.jpg


Draai je met de klok mee zal de veer "losser" worden draai je tegen de klok in zal de veer "strakker" worden


Voorvering, dit is al een stukje minder eenvoudig om te begrijpen. Maar nog steeds niet moeilijk om af te stellen.
Op een sv kan je alleen de pre-load (voorveerspanning) aanpassen van voorvering. Dit is ook erg eenvoudig om te doen.
Met de preload maak je de veer langer of korter, je verandert dus het werkgebied van de veer. Maak je deze groter dan doet de veer dus minder, maak je de preload kleiner zal de veer meer bewegen.
Bijvoorbeeld: Je hebt een grote preload, Als je nu door een kuiltje rijdt zal je dit goed voelen. Rij je door een kuiltje in de weg met een lage preload dan voel je dit minder doordat de vering de kuil goed kan opvangen.
Dus even kort door de bocht: Met een kleinere preload zal je motor dus comfortabeler zijn op slecht wegdek maar op vlak asfalt rijdt het lekkerder met een grote preload.
Je zal het vooral merken bij het remmen, je voelt dan dat hij meer of minder in veert dan eerst.
Hetvoordeel van een grotere preload is dat hij strakker stuurt in langere bochten. En dat willen we graag :Y

En nu het afstellen, wat zoals ik al zei erg eenvoudig is

Je hebt alleen een schroevedraaier nodig, het lieft een beetje éentje die goed past om beschadigingen te voorkomen.

schroevedraaier :+
IMG_0561.jpg


Aan de ringen die je daarop ziet kun je zien in welke stand de voorvering staat, standaart is de sv650 afgeleverd in stand 3 (3 ringen zichtbaar, zoals op de foto)
IMG_0562.jpg


Je hebt stand 0 (geen ringen zichtbaar) t/m stand 5(5 ringen zichtbaar)


Door hieraan te draaien met je schroevendraaier verstel je de preload (voorveerspanning)
IMG_0569.jpg


!Belangerijk is om voorzichtig te draaien, ander beschadig je het zo!

Draai je met de klok mee krijg je minder ringen te zien en wordt de preload groter, draai je tegen de klok in wordt de preload kleiner.


Wat de beste instelling is kan ik niet zo zeggen, dat is bij iedereen anders. Het ligt ana je gewicht en vooral aan wat jij lekker vind rijden. Je zal dus zelf een beetje moeten uitproberen met verschillende standen.
Rij erwel even een tijdje mee rond, het zal niet meteen goed voelen maar dat komt omdat je weer even moet wennen. Voelt het na een tijdje nog steeds niet goed dan kun je hem weer terug zetten in de stand waarin hij eerst stond.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan