Olie,

phony

Rookie
10 feb 2009
1
0
Hoi,

Ik heb een Susuki Volusia C800. (2006) Volgens het boekje moet ik motorolie SAE 10w-40 hebben. Maar nu was ik bij een grote auto materiale zaak en daar kreeg ik het advies om speciale motor, motor olie te kopen. Deze was dunner en beter, dit omdat bij mij motor ook de koppelings platen gesmeerd worden met deze olie.
Deze olie is wel 13euro per liter! en normale olie kost ongeveer 35 euro voor 4L en dan heb je goede.

Wat kan ik het beste doen?? graag jullie advies
 
ja het moet speciale motorfietsolie zijn, nee een andere dikte hoef je niet te gebruiken.
Er moet er gewoon 10w40 motorfietsolie in, voor tussen de 40 en 50 euro heb je een 4 liter kan :Y

Absoluut geen dunnere olie gebruiken!
 
Laatst bewerkt:
BESLIST GEEN auto olie gebruiken dat kost je de koppelingsplaten, in olie voor motoren zitten bepaalde toevoegingen voor de koppelingsplaten, voorkomt slippen (ik ben ook een ervaring rijker) :( ;( ;(
 
Auto's hebben een droge koppeling, motoren in het algemeen een natte koppeling. Dat betekent dat bij een motorfiets de koppelingsplaten ook in de olie ronddraaien. In automotorolie zitten speciale stoffen om de wrijving te verminderen, gebruik je die olie in je motorfiets dan zal dus ook de wrijving van de koppelingsplaten verminderen waardoor ze gaan slippen. Daardoor krijg je dus vermogensverlies en erger nog, je koppelingsplaten worden te heet waardoor ze verglazen en je nieuwe koppelingsplaten moet hebben. Die automaterialenzaak gaf je dus een goed advies :Y (en helaas is motor-motorolie inderdaad een heel stuk duurder).
 
Laatst bewerkt:
Die automaterialenzaak gaf je dus een goed advies :Y (en helaas is motor-motorolie inderdaad een heel stuk duurder).

Yup :Y


ik snap eigenlijk nooit zo heel erg goed dat men wel (naar ik aanneem) duizenden Euro's over heeft om een motor aan te schaffen, maar een paar tientjes extra voor goed onderhoud vind men weer te veel :?
 
Laatst bewerkt:
Yup :Y


ik snap eigenlijk nooit zo heel erg goed dat men wel (naar ik aanneem) duizenden Euro's over heeft om een motor aan te schaffen, maar een paar tientjes extra voor goed onderhoud vind men weer te veel :?


misschien omdat niet iedereen (genoeg) begrijpt dat motorfiets olie anders is dan auto olie.
en als je dan olie ziet die stukken goedkoper is en motor olie erg duur is de gedachte 'deze olie zal ook wel kunnen' gauw geboren.
 
Shell en Motul e.d. kosten boven de 10 euro per liter, je kunt ook voor Valvoline gaan voor dit soort toepassingen, je rijdt tenslotte geen circuitkilometers.

Ik gooi in mijn Honda NTV (en gooide in mijn Suzuki Savage) gewoon Valvoline DuraBlend 10W40. Kosten bij de dealert waar ik alles haal 9 euro voor een liter, 36 euro voor 4 liter. Vind ik prima te doen :)
 
Auto's hebben een droge koppeling, motoren in het algemeen een natte koppeling. Dat betekent dat bij een motorfiets de koppelingsplaten ook in de olie ronddraaien. In automotorolie zitten speciale stoffen om de wrijving te verminderen, gebruik je die olie in je motorfiets dan zal dus ook de wrijving van de koppelingsplaten verminderen waardoor ze gaan slippen. Daardoor krijg je dus vermogensverlies en erger nog, je koppelingsplaten worden te heet waardoor ze verglazen en je nieuwe koppelingsplaten moet hebben. Die automaterialenzaak gaf je dus een goed advies :Y (en helaas is motor-motorolie inderdaad een heel stuk duurder).


daar staat tegenover, dat die goedkope auto-olie meestal flut is (de Aldi/Lidl oliën e.d.) :N

en koppelingsplaatjes zijn duurder :+
 
Fijn, weten we dat ook weer. Als ik dan nog es bij de Aldi en de Lidl ben om geen motorolie te kopen, neem ik iig wat vlees mee!!! :P
 
btw, hoe staat het eigenlijk met frituurolie van de Aldi en de Lidl, is dat wel goed dan?
 
Daar ik een eenvoudige arbeider ben en veel uizendwerk i de levensmidd.industrie gedaan heb kan ik u zeggen dat Aldi ALLEEN maar merkprodukten verkoopt.
voorbeeldje.
Venz hagelslag .Bij de Aldi gewoon Condor.
zelfde spul.
op vrijdag liep in de fabriek de lijn tot 3 uur met Venz dozen.Om drie uur werden de Condor dozen op de lijn gezet.

En kenissen van mij maar beweren dat Venz lekkerder was.Ze proefden het verschil.
Gaat voor allerlei produkten van de Aldi op.

Niet door vertellen.Anders wordt het te druk daar.
 
Daar ik een eenvoudige arbeider ben en veel uizendwerk i de levensmidd.industrie gedaan heb kan ik u zeggen dat Aldi ALLEEN maar merkprodukten verkoopt.
voorbeeldje.
Venz hagelslag .Bij de Aldi gewoon Condor.
zelfde spul.
op vrijdag liep in de fabriek de lijn tot 3 uur met Venz dozen.Om drie uur werden de Condor dozen op de lijn gezet.

En kenissen van mij maar beweren dat Venz lekkerder was.Ze proefden het verschil.
Gaat voor allerlei produkten van de Aldi op.

Niet door vertellen.Anders wordt het te druk daar.

Inderdaad, niets mis met aldi. Enige wat ik niet zo gauw zou halen zijn vers producten. Laten ze daar toch al niet veel van hebben.
mlaroi: ik neem frituur olie voor in de pan en niet voor in de motor? Dan geen probleem. Met de aldi slaolie kan je gewoon frituren als je wilt. In de motor: heel slecht plan =)
 
Inderdaad, niets mis met aldi. Enige wat ik niet zo gauw zou halen zijn vers producten. Laten ze daar toch al niet veel van hebben.
mlaroi: ik neem frituur olie voor in de pan en niet voor in de motor? Dan geen probleem. Met de aldi slaolie kan je gewoon frituren als je wilt. In de motor: heel slecht plan =)

Honda C50 schijnt er wel weer prima op te lopen...C70 ook trouwens, in ieder geval weer bedankt voor deze informatie. Neem ik de volgende keer in de Aldi niet alleen vlees, maar ook sla-olie mee...
 
Terug
Bovenaan Onderaan