schakelprobleem Honda Rebel 450

verlijsdonk

Rookie
1 jun 2009
2
0
Hallo wie kan mij tips geven over het probleem met terug schakelen van 6 naar 1eerste versnelling en in neutraal zetten van mijn Honda Rebel 450.

gr. Tineke
 
als het in vrij zetten zwaar gaat controleer dan of de koppeling wel goed vrij komt.
ook kan een veel te hoog oliepeil (meer dan een liter teveel) zwaar schakelen veroorzaken.
de motor laten rollen bij terugschakel wil ook wel helpen.
schakelen bij stilstaande motor gaat meteen motorfiets versnellingsbak niet zo goed.
 
stapsgewijs terugschakelen, dus tussen elke versnelling terugschakelen, even de koppeling los en als het ware afremmen op de motor en dan weer verder terug schakelen.
 
niet pas terug willen schakelen als je al stil staat, maar tijdens het afremmen (zoals als het goed is je tijdens rijles geleerd is, ik kreeg tenminste een scheldkannonade in me oor als ik voor het stoplicht nog stond te hannessen ;) )
 
Bedankt hoor, ik ben wel/niets* opgeschoten met jullie reacties.

Stelletje lekkere scheten :)

gr. Tineke





* Doorhalen wat niet van toepassing is.
 
Laatst bewerkt:
Hallo wie kan mij tips geven over het probleem met terug schakelen van 6 naar 1eerste versnelling en in neutraal zetten van mijn Honda Rebel 450.

gr. Tineke

Tineke, misschien heb je last van een typisch honda 450 rebel kwaaltje en dat is dat de schakelpook gauw last van 'plakken' heeft. Met plakken bedoel ik dat als je de schakelpook naar boven of beneden trapt, die niet meteen terugveert. De veer die dat moet doen is vrij slap en als het vet op het draaipunt van de pook een beetje weg is of verhard is dan is dat de oorzaak van het plakken.

Oplossing is: pak een bus WD40 en spuit dat draaipunt in. Ik heb zelf een busje fietsolie in het gereedschapcompartiment zitten om dat waar dan ook meteen te kunnen doen. De WD40 zou ik één keer gebruiken, want het is te dun en loopt of spoelt toch weer weg. De fietsolie houdt het langer vol.

OVerigens hebben we voor de rebel 450 een uitgebreide discussielijn hier op het MF: ga maar eens kijken hier (en stel eventueel meer vragen daar):
http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/211191/0
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan