bi-xenon verlichting probleem op Virago 750

Mabel

Rookie
22 jun 2009
8
0
ik ben sinds begin mei in het bezit van een Virago XV750 uit '91. De vorige eigenaar heeft er eind vorig jaar door Motoport Almere Bi-Xenonverlichting in laten bouwen.

ik ben gaan rijden, geen probleem, tot ik gisteren zie dat vlak na het starten de koplamp ineens heel fel wordt en de knipperlichten gaan mee aan (iets lichter dan als je ze aanzet). Heel merkwaardig. Als ik tussen groot- en dimlicht schakel verandert er niets. De knipperlichten gaan niet meer uit. Als ik af wil slaan zie je wel verschil, maar niet echt heel duidelijk.

Vandaag op de terugweg naar huis diverse seintjes en getoeter, ik wil hier snel vanaf. Iemand suggesties? Motoport was vandaag dicht en de vorige eigenaar kan ik zo snel niet bereiken. Alvast bedankt!
 
Lijkt me een massa-probleempje (slechte verbinding door roest) of zal ergens kortsluiting in de bedrading zitten (bedrading doorgesleten in de buurt van het balhoof b.v.)
 
bedankt voor je antwoord, mlaroi. Lijkt me iets te technisch voor mijn kunnen. Ik probeer over een halfuurtje Motoport te bellen en hoop dat ze er even naar kunnen kijken. Ik zag trouwens net dat er wel verschil tussen dim- en grootlicht zit. Er verschuift iets waardoor het onderste deel van de xenonlamp ook zichtbaar wordt. Dat heb ik gisteren verkeerd geschreven. Het ineens feller gaan branden na starten heeft hij nog wel steeds.

Gelukkig scheen het zonnetje vanochtend behoorlijk fel dus het viel minder mensen op ;-)
 
Dat de xenon na het starten feller gaat branden is dacht ik voor deze Bi Xenon normaal.
Ik kan enkele mensen die ook de xenon hebben ingebouwd en deze worden na het aanzetten van het licht ook een heel stuk feller.

Dat de knipperlichten meedoen is zeker niet goed, ik denk dat je dan idd even moet zoeken bij valse contacten zoals Mlaroi al aangeeft.

Welke uitvoering heb je, ik heb een amerikaanse uitvoering gehad van de virago en daar branden de knipperlichten ook continu van. Als je de richting aan zettendan ging deze dus ook uitipv aan(als je begrijpt wat ik bedoel)
Als dit zo is dan is het zeker een fout in de bedrading, mischien het relai?
 
Laatst bewerkt:
hoi Trash,

ik heb inderdaad de Amerikaanse uitvoering. Ik weet dat je die inderdaad met "running lights" hebt, maar dan moeten volgens mij ook de achterknipperlichten continue branden, toch? Bij mij zijn deze gewoon uit. Als ik de knipperlichten vóór zelf aanzet, dan gaan gaan ze niet uit, wat jij beschrijft, maar nog ietsje feller branden.

Dat de Bi-Xenon feller gaat branden heb ik inderdaad ook gelezen, kan zijn dat die van mij het altijd al heeft gehad, maar dat ik het gewoon nooit heb gezien. Nu dat die knipperlichten erbij gekomen zijn valt het me gewoon op.

Motoport heeft een wachtlijst van 4 weken en konden mij op zijn vroegst volgende week zaterdag ertussen proppen. Volgens de monteur was het idd niet goed dat de knipperlichten meebranden en of het kwaad kon dat ik daar nog bijna 2 wkn mee rijd wist hij niet. Tja, dat zit me toch niet echt lekker.

Vandaar dat ik morgen met mijn vader eens ga kijken. Die zat ook al aan roest of bedradingprobleem te denken. Mijn moeder heeft ook een Virago, niet de Amerikaanse uitvoering, en hij dacht daar nog wel een electrisch schema van te hebben. Maar ms weet één van jullie wel waar ik het schema van de Amerikaanse uitvoering kan vinden? Of heeft iemand die voor mij? Als het echt een fout in de bedrading is, dan zou je toch denken dat die knipperlichten altijd al mee zouden branden? Toch niet zomaar ineens?
 
Ik durf je niet meer te zeggen of mijn achterlichten ook running lights waren? Is inmiddels al een jaar of 10 geleden vermoed ik?

Maar zoals je zelf aangeeft gaan de pinkers voor sterker branden als je je richting aanzet.
Neem eens een kijkje op het forum van de Dutch virago riders vermoedelijk kan iemand je daar wel helpen aan het schema, ook heb je een grote kans als je het hier in het virago topic vraagt ook daar zitten veel liefhebbers van deze motor of het XV blok.

hier de link van het forum van de dutch virago riders
http://anne.messageboard.nl/21994/index.php

en hier de link van het virago topic

Yamaha XV Virago Topic

Je kunt eventueel zolang als je geen oplossing hebt gevonden gewoon dzonder pinkersbediening rijden, je kunt dan de richting gewoon aangeven of je links of rechts gaat door middel van je hand of je viet/been)
succes
 
okee Trash, bedankt voor je tips, ik zal de vragen overhevelen naar het andere topic en het Virago Forum. Hopelijk hebben ze daar het schema voor me.

Ik heb trouwens een beetje verder gekeken naar signalering met je knipperlichten/pinkers en las ergens dat running lights/safety lights je wel eens stuk zichtbaarder kunnen maken in de file/met remmen/in bepaalde situaties.

heb je daar ervaring mee? Of iemand anders een mening over?
 
Op mijn zelfbouw heb ik lange tijd zonder pinkers gereden. Gaat goed, alleen als je s,avonds/s,nachts rijd en je hebt alleen een cateye als verlichting en nr bord verlichting wil men je nog wel eens over het hoofd zien als je afslaat.

Ik heb er daarom toch iets van knipperlichten gemaakt en dat help s,avonds goed. Ik vermoed niet dat de running lights veel verschil daarin zullen brengen, voor of achter.
Kan niet zeggen dat de virago zoveel meer opviel dan mijn andere motoren waar het niet op zat.
Mischien dat iemand anders daar een andere mening over heeft?
 
Als je er met een schema niet uitkomt en toch wil blijven rijden zou ik voor de volgende techniek gaan:

Je knippers hebben waarschijnlijk drie draden per stuk. Eentje is massa, de tweede levert constant spanning en de derde alleen (wel, niet, wel, niet) als je richting aangeeft. Zoek de constante spanning en trek die los. Er zit vast wel ergens een stekkertje (vermoedelijk in de koplamp).
Zo branden ze in elk geval niet meer constant. Als het namelijk de 21W gloeidraad is die blijft branden (normaal je knipperlicht) kan de boel wel eens veel te heet worden.

Je koplamp lekker laten doen wat hij doet maar wel een flink stuk omlaag draaien. Dan verblind je in elk geval niemand meer.
 
probleem opgelost.

we hebben de boel gisteren helemaal open gehad en wat blijkt: ik heb wel degelijk running lights, voor. Ze hebben al die tijd al gebrand maar dat is me dus nooit opgevallen! Niemand eigenlijk. De knippers voor hebben lampjes met dubbele gloeidraad, dubbele fitting. Achter alles enkel. Pa stelde voor de witte draad (die zorgt dat ze continue branden) los te nemen, maar ik heb het zo gelaten. Ik rijd iedere dag veel file en vind het erg prettig dat ik wat zichtbaarder ben. En omdat de lampjes 2 gloeidraden hebben kan het geen kwaad.

Het relais wat bij de bi-Xenon lamp hoort had door vocht wel wat roestvorming dus dat hebben we even schoongemaakt. De lamp zelf heeft wel een klein probleempje met schakelen van dim- naar grootlicht. We hebben gekeken wat er fysiek met het lampje gebeurt als je schakelt: het hele lampje wordt een stukje de fitting ingetrokken waardoor het licht anders op de reflector valt en dus feller schijnt. Omdat dat terugtrekken niet altijd goed gebeurt komt het dus dat ik maandag geen verschil zag en dinsdag weer wel. We hebben het lampje een paar keer voorzichtig heen- en weer geschoven en nu doet hij het goed. Ik ga nog wel even Motoport bellen om te informeren of dit niet gewoon onder de garantie valt.

Tot slot hebben we de lamp inderdaad wat naar beneden gericht. 3 m afstand en dan 1 m hoog maximaal. Stukje eronder gericht. Heb tot nu toe geen seintjes meer gekregen dus dat heeft wel geholpen. Het was erg leuk om de boel los te halen en te zien hoe het allemaal werkt. Als mijn ma nu nog ns zo'n lamp wil weten we ieg hoe eea aangesloten moet zijn!

allemaal bedankt voor het meedenken!
 
De regels met Xenon zijn behoorlijk veranderd, alleen auto's en motoren die met xenon geleverd worden mogen het voeren, als je aangehouden wordt met een auto of motor waar het later op is gebouwd wordt je er voor bekeurd :(
Regeltjes in Nederland, gek wordt je dr van :N .
 
Nou moet ik wel zeggen dat die setjes die er later zijn ingezet, 9 van de 10 verkeerd
staan afgesteld. Word je lekker verblind -O- Als dát beter gecontroleerd zou worden
heb ik er geen problemen mee.
 
De regels met Xenon zijn behoorlijk veranderd, alleen auto's en motoren die met xenon geleverd worden mogen het voeren, als je aangehouden wordt met een auto of motor waar het later op is gebouwd wordt je er voor bekeurd :(
Regeltjes in Nederland, gek wordt je dr van :N .
U is slecht/verkeerd ingelicht, dit geldt (nog) alleen voor auto's.
 
Terug
Bovenaan Onderaan