Yamaha X-max

@Motofreak: jij switch ook al van zware motoren naar zo licht :?(dalende lijn) Wat is je motivatie als ik vragen mag, gaat dat niet al snel vervelen zo weinig power?.

De switch naar bijvoorbeeld een T max500 of SW 600 zou ik kunnen begrijpen.
 
De YP400 van het één na laatste model is niet erg snel qua acceleratie vanaf stilstand; vandaar dat het best mogelijk is dat de 250 in de lagere snelheidsregionen sneller is.
Zie o.a. deze post: Hybride in "tunen yamaha majesty 400"

Op top loopt de 400 zo'n 155 Km/h; lijkt me niet dat een X-Max dat haalt hoewel ie wel heel goed presteert.
Loopt die 155 échte kilometers of op teller? mijn x-max loopt (standaard!!) 155km/u op teller weliswaar.. nogmaals eens getest, ook op zelfde trajekt maar in andere richting.. 160 op de teller :} miss wind mee en lichtjes bergaf :? 150haal ik altijd :Y
 
heel verhaal vox. heb leren rijden op gpz500 dan monsterke600 goed maar te licht bevonden.
900 dan maar :] ik woonde toen nog thuis bij mijn ouders en een garage achterin issuper makkelijk. toen ben ik gaan alleen wonen in stad, helaas zonder garage :/ monster900 bleef een half jaar stil staan bij ouders in de garage.. toen beslist dat ik duc zou verkopen voor 'iets' dat in een studentenstad snachts kan buiten blijven staan.. welkom ya-mama divi 600: kompleet iets anders:'een 'multi funktioneel', eerste 4cylinder, topkoffer, handvatverwarming..
dan vriendin leren kennen en gaan samenwonen, liefst met garage .. en ik verkocht de divi voor de cbr.. leuk speelgoed :] maar de houding was mij wat te 'liggend', heb hem verkocht omdat we in blijde verwachting waren van een dochter. nu dochter 1jaar is en we huis gekocht hebben begon het terug te kriebelen :) de woon-werkafstand was amper 10km geworden en daarmee krijg je de wagen nooit op temperatuur en dat is slecht 8-) scooters hebben kleine carters en zijn vlugger op tempertuur..dus ideaal transportmiddel voor deze afstanden dus:)vandaar de x-max.
end of story :W
 
Volgens mij rijdt sjoerdnl op zo'n X-Max!

Klopt!

full



full
 
...Loopt die 155 échte kilometers of op teller? mijn x-max loopt (standaard!!) 155km/u op teller weliswaar.. nogmaals eens getest, ook op zelfde trajekt maar in andere richting.. 160 op de teller :} miss wind mee en lichtjes bergaf :? 150haal ik altijd :Y
De snelheidsmeter van de (mijn) Majesty 400 overdrijft maar liefst 10%, 155 Km/h top is de echte snelheid want de wijzer schijnt dan ruim 170 aan te wijzen; dit heb ik zelf overigens nog niet geprobeerd maar de informatie komt uit betrouwbare bron.
Als jouw X-Max ook zo overdrijft rijd je toch nog zo'n 140 Km/h echt en dat is helemaal niet slecht hoor; menig andere 250 redt dat niet...
 
Ik durf haast te stellen dat de x max de snelste scooter is onder "de kleintjes", qua topsnelheid. Dit merkte men ook al op in een oude Duitse test die ik eens heb gelezen. Al verschilt dat ook per type. Zelf haal ik meestal zo rond de 140 km/h op mijn SH maar er zijn er ook die de 150km/h halen(wel zonder windscherm). Dat verschil is bij de x max ook zo.

Uitzonderingen daarop zijn de Hyosung ms 250(sterkste 250cc, 25 pk) en de Kymco Downtown 300(sterkste 300, plusminus 30 pk). Beide zitten in het zelfde bereik zeg maar, qua topsnelheid(behalve de Downtown is het nog niet van bekend maar daar verwacht ik hetzelfde van.). Acceleratie is weer een ander verhaal, daar gaan de 300 derden meestal met de eer strijken.
 
Laatst bewerkt:
Nou de http://www.blijdatikmotorscooterrij.nl/geb_xmax.html (X-MAX gebruikerspagina) is ook weer online.

Hier vind je o.a. het technisch onderhoudshandboek.

STARTPOSTER:
Kun je niet een paar leuke plaatjes toevoegen in het welkomsbericht!?
 
Vandaag genoten van deze indian summer day en een tochtje van 220 km door Zeeland gemaakt.
Veere, Neeltje Jans, Oosterscheldebrug,.......
Het was er heerlijk cruisen, en met de scoot door de 6,6km lange Westerscheldetunnel is ook een ervaring.

DSC01621Small.jpg
 
Ja, het was echt geweldig toerweer vandaag! Morgen valt het ook nog mee, daarna wordt het minder ;(
 
Nou, zeg dat noem ik een verschil... Ben benieuwd hoe lang je dat gaat volhouden, zo'n grote stap terug. :X

Heeeeeeeel lang. Ik rijd 'm helemaal op denk ik. De KTM Superduke was puur voor de lol. Lekker zo plat mogelijk door de bocht, wheelies, etc. :-)

Maar had iets nodig voor woon-werk verkeer. Een auto, een KTM en een motorscooter vond ik toch iets te gortig. Heb de X-Max eergisteren opgehaald. Was wel even wennen. Wereld van verschil. Had het idee dat ik op een door een accu aangedreven voertuig reed :-) Maar ow wat is dat fijn, geen last meer van files! Rijdt ook lekker zuinig en bij regen blijf ik (in vergelijk met de KTM) nog redelijk droog.

Overwoog overigens ooit nog een BMW C1. Maar ben blij dat ik voor de X-Max 250 ben gegaan.

Als ik weer 'ns op 2 wielen wil losgaan huur ik wel wat.
 
Laatst bewerkt:
XMAX PROBLEEM!!

Als ik weg rij met mn XMAX hoor ik een hoop geroffel uit de overbrenging komen. Mijn hele scooter resoneert. Hij doet dit op het punt van aangrijpen van de koppeling. als ik langzaam wegrij blijft hij dit doen tot hij +- 20km/h rijdt. Na een tijdje lijkt het systeem warm te zijn en wordt het minder en verdwijnt.

Toen ik hem net had was het nog niet. In de loop der tijd is het steeds erger geworden tot op het punt dat ik nu zeg dit is te veel. (duurt ook veel langer voordat het stopt)
- Het probleem wordt erger als ik iemand achter op heb of zachtjes een drempel op rij. (rond het aangrijpingsgebied)
- Het resoneren valt te omschrijven als; Je zit in je auto, je laat je koppeling met te weinig gas opkomen. Je auto gaat dan ook trillen (en evt vervolgens afslaan)
- De scooter slaat er niet bij af.
- Andere mensen valt het ook op. Krijg er opmerkingen over.
- Ik heb op een hoop scooters gereden maar dit is echt excessief.
- Bij hoge snelheden 30kM/h+ heb ik er geen enkele last van.
 
op motornet .be werd de x max 250 uitgebreid getest
Verslag in 6 delen

Journalist moest zijn wagen voor 3 maanden inleveren en alle verplaatsingen doen met de X max
motornet.be

Nu is hij de Honda Silverwing 400cc aan het testen
Deel 1 kan je al nalezen
 
Dat ga ik zeker volgen, bedankt voor de info, MaxT. Ik plaats de link ook even in het swT 400 topic, dan krijgen de mannen het ook mee, hopelijk geen probleem.
 
Ik ben in het weekeinde in Parijs geweest. :9

Amaai, wat een scooters zie je daar niet rond rijden. :] :]
De xmaxen zijn niet te tellen.
En bijna allemaal met een thermoscud gemonteerd.
 
Nog even over die koppeling. het schijnt dat ik de koppelingsschoentjes licht moet opschuren en het stof verwijderen. de schoentjes worden een soort van glad. Volgens de lokale scooterboer is dit vrij normaal. Hij herkende iig het probleem direct en zij lossen het altijd zo op. En ja over een tijdje moet je weer... maar dat heet dan periodiek onderhoud.


Natuurlijk heeft mijn XMAX daar meer last van want de mijne is een maandagmorgen model:
- Uitlaat was in drie maanden weggecorrodeerd
- Brandstofpomp maakte kortsluiting (bekend YAMAHA probleem, "komt wel eens voor ja" < YAMAHA Nederland)

Maar even de vraag wat merken jullie ook een afwijkende trilling bij het aangrijpen van de koppeling? warm koud verschil?
http://www.blijdatikmotorscooterrij.nl/aandrijving.html ((werking koppeling onderste stuk))
 
Het enige wat ik voel bij het wegrijden met een koude motor is dat het nogal schokkerig gaat en dat alles rammelt tot een 20km/u. Eens de motor warm is verdwijnt dit. Vooral het spatbord over het achterwiel rammelt dan enorm.
Ik voel duidelijk dat bij koud vertrekken de koppeling meer met een schok pakt.
 
Laatst bewerkt:
wim ik kom net terug van portugal en wat schetst mijn verbazing, daar rijd de poltitie veelvoudig rond met de xmax 250.
ben nu aan het werk maar ik zal zeer snel de foto s die ik natuurlijk gemaakt hebt hier neer zetten.
 
wim ik kom net terug van portugal en wat schetst mijn verbazing, daar rijd de poltitie veelvoudig rond met de xmax 250.

Weeral eens het bewijs hoe goed de xmax wel niet is.
Momenteel rijd ik met een Sym VS125 maar zodra ik de centen bij mekaar heb gaat er een Xmax in mijn garage staan.
 
Nog even over die koppeling. het schijnt dat ik de koppelingsschoentjes licht moet opschuren en het stof verwijderen. de schoentjes worden een soort van glad. Volgens de lokale scooterboer is dit vrij normaal. Hij herkende iig het probleem direct en zij lossen het altijd zo op. En ja over een tijdje moet je weer... maar dat heet dan periodiek onderhoud.


Natuurlijk heeft mijn XMAX daar meer last van want de mijne is een maandagmorgen model:
- Uitlaat was in drie maanden weggecorrodeerd
- Brandstofpomp maakte kortsluiting (bekend YAMAHA probleem, "komt wel eens voor ja" < YAMAHA Nederland)

Maar even de vraag wat merken jullie ook een afwijkende trilling bij het aangrijpen van de koppeling? warm koud verschil?
http://www.blijdatikmotorscooterrij.nl/aandrijving.html ((werking koppeling onderste stuk))

Het is mij nog niet opgevallen Sjoerd, ik zal er eens op gaan letten.... :?
 
Ik heb even een vraag aan alle X MAX 250I rijders. Als ik tussen de 120 en de 122 rijdt dan voel ik de motor hevig trillen. Na de 122 km/h is dit over. Mijn vraag is of dit heel normaal is of dat er dan iets met mijn aandrijving aan de hand is of misschien wel iets anders?
 
Heb ik ook bij de 120 en soms bij de 30kmh hoor ik een schrapend geluid. kreeg in Berlijn een leen X-MAX en die had dat ook bij de 30. heb er toen maar geen 120 mee gereden over de Kursfurstendamm...

Hoe dan ook ik moet zeggen dat de XMAX transmissie iets te wensen over laat. bij de 20.000 stamp ik hem vol met malossie spul. rijdt i misschien ook eens wat vinniger.
 
Heb ik ook bij de 120 en soms bij de 30kmh hoor ik een schrapend geluid. kreeg in Berlijn een leen X-MAX en die had dat ook bij de 30. heb er toen maar geen 120 mee gereden over de Kursfurstendamm...

Hoe dan ook ik moet zeggen dat de XMAX transmissie iets te wensen over laat. bij de 20.000 stamp ik hem vol met malossie spul. rijdt i misschien ook eens wat vinniger.

Ik heb zelf het vermoeden dat het aan de variateur ligt. Ik heb er pas 4000 km op zitten dus snap niet dat hier dan iets mee kan zijn!

Ik zal er binnekort mee langs gaan.

Andere vraag is of mensen ook trillingen horen in het 2e spatbordje wat boven het achterwiel zit. Als de motor koud is dan hoor je deze trillen. Nou heb ik daar zo mijn oplossing voor gevonden maar dit is naar mijn idee ook niet acceptabel als je garantie hebt. Scooter moet gewoon goed zijn!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan