De ideale zithouding in bochten (plat door de bocht)

waaromikniet

MF'er
14 mei 2009
110
0
Delfzijl
Hallo,

Ik heb sinds februari dit jaar mijn motor rijbewijs gehaald. Ik rij vanaf april op een GSX-R 600 K3. Ik ben nog wat onzeker in de bochten en ben daarom aldoor aan het oefenen op een terein waar een leuk vierkantje zit met 2 ideale bochten waar je mooi plat door heen kan. Ik heb echter nog steeds moeite om er met een leuke snelheid door heen te komen. Het lukt ongeveer met 45 / 50 km/u. Ik ben een beetje aan het zoeken naar de ideale zithouding. Voor mijn gevoel ga ik al redelijk plat maar als ik even iemand laat kijken dan gaat het eigenlijk helemaal niet zo plat.

Mijn vraag is hoe kan ik de ideale zithouding bepalen en hoe krijg ik mijn motor platter door de bocht.
full
 
Laatst bewerkt:
Sowieso doe je dat gewoon op de openbare weg ipv op een mickeymouse-baantje....

40/45 door een bocht levert bij mij ook echt een wiebelende fiets op hoor.

Dus, bochten zoeken waar je harder doorheen kunt en gewoon achter iemand aan rijden.

Een vraag aan je: heb je lol op je motorfiets?

Wil je kneedownen? Ga als een aap op je motorfiets zitten en steek je knieen maximaal uit iedere keer. Je moet echter niet raar opkijken als je door jan en alleman ingehaald wordt. Maar hey, jij hebt je knie aan de grond dus jij bent stoer!
 
Laatst bewerkt:
Als je net je rijbewijs/motor hebt zou ik me nog niet zo druk maken over plat door bochten.
Ga eerst maar's leren rijden.

Dan voel je je vanzelf wat vertrouwder met je motor en gaat de rest vanzelf.
Plat gaan zou ook niet echt 't doel moeten zijn. Beter leer je jezelf mooi lijnen rijden.
Heb je veel meer aan.

Als je het echt een boost wil geven ga je een keer een week/weekend door de eifel rijden.
Daar leer je veel meer van dan die 4 bochten op een afgelegen industrie terrein.
 
Laatst bewerkt:
Ja ik heb veel lol als ik aan het rijden ben. Het enige wat ik irritant vind, zijn die twijfel momentjes als ik bijvoorbeeld een oprit oprij richting een auto of snelweg. Ik heb dan het idee dat rapper / platter door de bocht kan gaan. En baal altijd als ik met iemand anders rij die mij dan voor bij rijdt in de bocht.
 
Nog even een uitleg. Mijn doel is niet een knee down!
Ik wil gewoon meer de mogelijkheden van mijn motor opzoeken zodat ik weet wat hij kan in bepaalde sitaties.
 
Meld je eens aan voor de nieuwsbrief van het lvcm. Daar staan altijd leuke weetjes in. Over apex, zithouding ed.

Home - LCVM Bergtrainingen

http://www.lcvm.nl/nieuwsbrief52.htm

Als je het cijfer achter nieuwbrief verandert, dan krijg je de overige nieuwsbrieven.

Zijn echt leuke nieuwsbrieven om door te lezen.
 
Ga 's gewoon achter die betere persoon rijden en volg hem/haar een tijdje, gewoon kijken hoe hij/zij rijdt. Ga je niet zitten opvreten omdat mensen met meer ervaring beter kunnen rijden. Die hebben meer ervaring, en daardoor kunnen ze beter rijden. :') :') (klinkt logisch onniedan). Als je gewoon regelmatig rijdt, dan komt die bochtensnelheid vanzelf wel.
 
Ja het is net als met skiën he, je begint op de blauwe piste en iedereen gaat harder dan jij. Een paar jaar later denk je, poe wat gaat dat langzaam zo'n blauwe. Ofwel oefening baart kunst. Lijnen rijden is inderdaad belangrijker dan hoe plat je gaat.
Regel een is kijken, regel twee is kijken en als je goed kijkt, ga je steeds harder door die bochten heen. Hoe hard je op dat terreintje rijdt zegt niet zoveel, het rijden op de weg is veel belangrijker.
 
Laatst bewerkt:
boek een circuit dagje,en je komt al een heel eind.

maar ga eerst maar eens een paar kilometers maken,komt de rest vanzelf.



had eigenlijk wel verwacht dat dit weer een poser topic zou worden,valt me weer tegen :+
 
Je hebt net je rijbewijs bouw het langzaam op. Rij met motorrijders mee die wat meer ervaring hebben.
 
Doe rustig aan in ieder geval! Heb zelf ook net m'n rijbewijs en ga ook niet overal keihard plat door de bocht :P Beter dat je rustig opbouwt, dan dat je straks je motor uit de sloot of uit de bosjes moet vissen -O-
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat hij eerst gewoon moet leren rijden en een VRO is dan zinniger dan het circuit op. Kneedown vind ik ook een slecht advies aan iemand die net van school komt. Eerst leren rijden, dan als je dan leuk vind het circuit op. Niet om te leren rijden, ik denk dat hij daar mijn zijn huidige rijkunst niets aan heeft en alleen maar gefrustreerd raakt.
 
Ik denk dat hij eerst gewoon moet leren rijden en een VRO is dan zinniger dan het circuit op. Kneedown vind ik ook een slecht advies aan iemand die net van school komt. Eerst leren rijden, dan als je dan leuk vind het circuit op. Niet om te leren rijden, ik denk dat hij daar mijn zijn huidige rijkunst niets aan heeft en alleen maar gefrustreerd raakt.

:^

Idd, ga eens een VRO-1 doen, als beginner steek je daar al aardig wat op over kijken. En goed kijken=betere lijnen=harder. Zo ongeveer.
 
Heyy waaromikniet.
Heb je je fiets toevallig in Wommels gekocht???

Heeft echt NIETS met onderwerp te maken, gewoon nieuwsch ;)
 
Je moet gewoon door je angstbarriere heen. Ik nam altijd een paar jenevertjes om de angst in bochten te overwinnen :+
 
Ga 's gewoon achter die betere persoon rijden en volg hem/haar een tijdje, gewoon kijken hoe hij/zij rijdt. Ga je niet zitten opvreten omdat mensen met meer ervaring beter kunnen rijden. Die hebben meer ervaring, en daardoor kunnen ze beter rijden. :') :') (klinkt logisch onniedan). Als je gewoon regelmatig rijdt, dan komt die bochtensnelheid vanzelf wel.

Ik denk zelf dat achter een ander aan willen gaan niet verstandig is.
 
Ik heb gister nog even geoefend op het terein waar ik ook leste met voertuigbeheersing. Mijn rij instructeur was er ook en die raade me aan tijdens het mee leunen mijn hoofd wat rechter te houden. Hierdoor lukte het me wel iets platter te gaan. Maar het voelt niet natuurlijk aan. Ik wil zelf niet compleet naast mijn motor gaan hangen. Ik denk zelf toch dat het ook nog even het omzetten van het knopje in het hoofd is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan