XS 750

Wimvlis

MF veteraan
Donateur
28 apr 2009
6.126
2.281
Naaldwijk
24 april 2009 een Triple XS 750 opgehaald. Gekocht via Marktplaats (voor weinig :z ).

kenteken uit april 1979
88.000 km
Motor loopt, niet rijbaar

Met dank aan XS/XJ topic weet ik dat het een XS 750 E uit 1978 is. :}

Eerste inschatting wat er gedaan moet worden:
Simpelweg een extreem grote beurt :?

Die bestaat uit:
diverse olie vervangen, filters, bougies, bougiepakken en bougiekabel
koppelingskabel, gaskabel
banden vernieuwen (achterkant is vierkant) op voorband is geen productiedatumcode te vinden en trouwens lek
accu vernieuwen (is nagenoeg dood)
remslangen vernieuwen (zijn nog de originele, dus 30 jaar oud....)

De stand van zaken toen ik hem ophaalde
de motor loopt
achterrem werkt
bij de voorremmen zit wat vast, maar moeten toch uitelkaar
motor is smerig

Volgens de verkoper zou de motor enige jaren geleden gereviseerd zijn. Ondertussen vastgesteld dat bij de voetpakking bij de nokkenasspanner een beetje vloeibare pakking zit. Kan dus waar zijn.

Samenvatting, voordat hij/zij rijdt heb ik nog wel even werk. :+
Ben er wel achter dat de aanschaf maar een zeer beperkt deel van de kosten zijn. Ik heb al eea besteld bij Louis en dat benaderd reeds de aanschaf. En heb al ontdekt dat nieuwe banden meer kosten dan de aanschafwaarde :Y

Doel van het verhaal, de motor gewoon kunnen gebruiken. En dan plezier hebben met een brik/klassieker.

Maar voor mijn huidig :] vervoer heb mijn FZS 600.

DSC01826.jpg

IMG_2409.jpg


En nog een detail van de noodzaak om het een beetje schoon te maken een stukje elektra.
IMG_2425.jpg


Wim

PS Dit is de eerste motor waar ik echt aan sleutel. Zelfs brommers heb ik niet gehad. Dus ik zal nog wel tegen problemen aanlopen.
 
Er zijn er hier zat die ervaring met Yammies hebben, dus zit je wel op de goeie plek.
Fiets ziet er (zo op het eerste gezicht) niet al te shabby uit! Ik ga het eens even volgen.


:W :] "Opa"Jan
 
Zijn erg mooie motoren vind ik, en een prachtig geluid die driecilinder sound.

Veel plezier en succes met het sleutelen.
 
Een kleine update over de stand van zaken.
De nodige onderdelen verwijderd en zeer verbaasd geweest op het feit dat de motor liep voordat ik met het uit het elkaar trekken begonnen ben. Want de stekkers zaten vol corrosie. Dat daar nog stroom doorheen kwam ongelooflijk. :X

Voor de rest begonnen met schoonmaken. En als je carbs ziet begrijp je vast dat het nodig is.

Vuil
IMG_2487.jpg


Schoon
IMG_2497.jpg


De bak met het sediment afkomstig van de carbs
IMG_2498.jpg


Zo staat hij er nu bij.
IMG_2493.jpg


Ben nog wel even bezig voor ik :] .

Wim
 
Het demonteren van de remmen was niet moeilijk. Maar het loskrijgen van een ontluchtingsnippel is niet goed afgelopen. Finaal afgebroken. Nu de vraag hoe krijg ik de rest van de nippel eruit ?

Zelf heb ik geen ervaring. Bijvoorbaatdank voor een reactie.
 
Het demonteren van de remmen was niet moeilijk. Maar het loskrijgen van een ontluchtingsnippel is niet goed afgelopen. Finaal afgebroken. Nu de vraag hoe krijg ik de rest van de nippel eruit ?

Zelf heb ik geen ervaring. Bijvoorbaatdank voor een reactie.
Jje zou het met uitboren en/ of een linkse tap kunnen proberen, maar als die nippel goed vastgerot is wordt het tricky.
 
Mooie machines die driepitters. Mijn eerste echte motor was er zo een. Gekocht in 1980 met schade, motor was toen 1 jaar oud. Heb deze motor nog steeds maar is al zo'n 20 jaar de weg niet op geweest. Ben van plan deze "ooit" weer eens op te knappen. Heb echter nog steeds wat teveel projecten tegelijkertijd gaande.
Om je nippel er uit te krijgen is er denk ik maar 1 goede manier en dat is een draadeind uitdraaiset.
full


Je hebt al een gat in het center van het nippel en kunt dus mooi gecentreerd boren. Setjes zijn niet goedkoop (denk zo'n 100-120 euro voor een goede) maar kunnen je veel ergernis en kosten besparen. Heb zelf een set van Hazet maar zijn er ook van Kukko en diverse andere bekende merken.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de reactie. Ik ga toch eens proberen of een motorfietsherstelbedrijf, dus een professioneel onderhoudsbedrijf het ook kan (voor minder hoop ik dan). Ik ga ervanuit dat een dergelijk bedrijf over dit soort gereedschap zal beschikken.

Eerst prijsopgave en anders op zoek naar een andere remklauw ? Want ik heb al op internet tweehands remklauwen gezien voor 25 Euris. Gezien de door jouw gegeven prijsinschatting lijkt het eerder een tweedehands remklauw te worden dan een draadeinduitdraaiset. Maar het is prettig om te weten dat zoiets bestaat. Weet ik waar ik voor kan sparen.

Ik ben trouwens van huis uit timmerman en geen werktuigbouwkundige. Dus alle informatie over dit soort specifieke gereedschappen en technieken blijven welkom.

Wim
 
En het is geworden een tweehands remklauw. :( Maar ja, blij dat deze nog te krijgen zijn.

De ontluchtingsnippel was niet te verwijderen met een linkse tap. Wat ook niet lukte was een kruiskopbitje in het gat vastslaan en dan mbv een ratel proberen los te krijgen.

Voordat dit geprobeerd is had het boutje al enige dagen elke dag een kruipoliedouche gekregen.

Ben er wel achter dat het heel verstandig is om rond te bellen voor één remklauw. Bij een motorsloperij vroegen ze 60 euro bij een andere 25. Voor dat verschil kan je nog wel even rondbellen :Y

En nieuwe banden zijn besteld (BT 45's). Maar ja voordat ik die ga proberen eerst de remmen, want zonder dat niet :] .

Wim
 
Update: vanavond nieuw rubber om de wielen laten leggen. Ziet er gelijk veel beter uit. :+

Morgen bij goed licht even een fototje maken (en plaatsen op het forum).

Voor het overige ben ik bezig hem in elkaar aan het zetten. Het volgende probleem al weer wel vastgesteld en dat is het oliefilter. De bout zit namelijk zo vast dat ik morgen of donderdag ga slijpen. De bout heeft al het leven gekost van sleutel 11 (normaal is het sleutel 12 maar de bout was zo rond dat 11 met wat vijlwerk paste) :X

De ouwe olie is overigens al wel uit het blok, dit nadat het blok een tijdje gelopen had. Olie was dus lekker vloeibaar. Maar voordat de nieuwe olie erin kan moet toch echt het filter vervangen worden. De zooi die ertuit kwam was niet fris. :N
 
Je kunt heel goed een grote (M10) moer op het boutrestant lassen, daarna is losdraaien een eitje...
Vaak sneuvelt dan wel de o-ring net achter de kop, maar de bout is herbruikbaar..
 
Laatst bewerkt:
Hierbij de plaatjes.

Duidelijk te zien dat ik niet restaureer maar probeer de motor weer actief te krijgen. Dus alles gangbaar krijgen dan gebruiken en langzaam verbeteren. ;)
Want sleutelen moet ik nog leren. :Y
full
 
Het voorwiel waarbij de losse zwarte lak is verwijderd. Als ik nog een rijk ben moet het voorwiel gepoedercoat worden. Maar eerst zover komen dat ik kan :] .

Dus nu eerst het oliefilter zien te vervangen (en daarmee die ....... :( bout).
full
 
Een plaatje van het blok wat afgelopen zaterdag heeft gelopen. ;)

En dan ga ik nu aan het werk, nog wat overuurtjes maken.
full
 
Ben ondertussen weer iets verder.
Remklauwen aan de buitenzijde opgeknapt :) . De nieuwe spullen voor de binnenzijde heb ik al opgehaald. 3 setjes seals met stofkappen en 1 nieuwe remzuiger. En als alles meezit deze week nieuwe remleidingen (staalommantelde) :+ . Uit ervaring weet ik dat remt dan als een speer.

Wel heb ik nog een vraag, mijn xs heeft een punten ontsteking. Is het dan een E of D uitvoering. Aanvulling mijn xs is gebouwd in 1978, gebaseerd op gedateerde bougiekabel en remleiding ('k heb besloten om dat maar niet meer te gebruiken :Y )

En wat is het maximale toerental dat hij mag lopen ?
Het rode gebied begint bij 9000 toeren. Maar of de toerenteller origineel is :?

Is het voor een beginnend sleutelaar te doen om een elektronische ontsteking te monteren en waar kan ik dan het beste zoiets opduiken voor weinig. Want de euros raken een beetje op :X . Wil ten slotte ook nog op vakantie. En ondertussen moet de cv-ketel ook vervangen ;( .

Maar niet getreurd mijn FZS :] doet het elke keer zonder problemen.
full
 
Ben ondertussen weer iets verder.
Remklauwen aan de buitenzijde opgeknapt :) . De nieuwe spullen voor de binnenzijde heb ik al opgehaald. 3 setjes seals met stofkappen en 1 nieuwe remzuiger. En als alles meezit deze week nieuwe remleidingen (staalommantelde) :+ . Uit ervaring weet ik dat remt dan als een speer.

Wel heb ik nog een vraag, mijn xs heeft een punten ontsteking. Is het dan een E of D uitvoering. Aanvulling mijn xs is gebouwd in 1978, gebaseerd op gedateerde bougiekabel en remleiding ('k heb besloten om dat maar niet meer te gebruiken :Y )

En wat is het maximale toerental dat hij mag lopen ?
Het rode gebied begint bij 9000 toeren. Maar of de toerenteller origineel is :?

Is het voor een beginnend sleutelaar te doen om een elektronische ontsteking te monteren en waar kan ik dan het beste zoiets opduiken voor weinig. Want de euros raken een beetje op :X . Wil ten slotte ook nog op vakantie. En ondertussen moet de cv-ketel ook vervangen ;( .

Maar niet getreurd mijn FZS :] doet het elke keer zonder problemen.
[afbeelding]

Als het een exemplaar met contactpunten is, dan is het een 2D uit 1977. De toerenteller is dan niet origineel want bij bij een 2D begint het rode gebied al bij 7500.
Heeft de motor een oliepeilstok of een kijkglaasje? (Het kijkglas werd toegepast vanaf 1978). Als je het zeker wil weten moet je eens kijken op http://www.yamaha-triples.org (www.yamaha-triples.org). Dat is een door amerikanen opgezette site, je vindt er een schat aan informatie. B.v. een lijst met motornummers en welk type / bouwjaar daar dan bijhoort. Onze "TripleXS" is daar heel actief op.

Hieronder een stukje wat ik eens op een plaatselijk forum (http://www.zmvc/forum/garage/brikken/xs750 (www.zmvc/forum/garage/brikken/xs750)) geplaatst heb:

Yamaha 3-cilinder freaks geven de types met letters aan. Dat zit zo:
In 1976 zijn de eerste gemaakt. die werden in Japan GX750 genoemd en die hadden klassiek gespaakte wielen. Als je nu nog van deze wielen (of de naven) hebt moet je daar heel zuinig op zijn want ze zijn hun gewicht ongeveer in goud waard. Heel zeldzaam!
In 1977 zijn ze begonnen met de export (vooral naar de States en Europa) en dat was XS750 2D. Die 2D's bleken niet zo geschikt voor Europa, hier waren toen nog nauwelijks snelheidsbeperkingen. Het gevolg was dat ze nogal warm werden en stevig olie gingen verstoken. Vrijwel de hele serie is toen gemodificeerd. (grotere carterpan, oliepomp, zuigerveren en nog wat kleinigheidjes).
In 1978 kwam de XS750E, deze draaide max 9000 toeren i.p.v. 7500, had 10 pk meer en was een fantastische fiets. Ik heb dus onmidddelijk zo'n E aangeschaft. Helaas sneuvelde deze na een aanrijding een half jaar later.
Het was inmiddels 1979 een toen was daar de XS750F, die had een grotere tank (24 i.p.v. 17 liter) en de kickstarter was wegbezuinigd. Deze heb nog steeds in mijn bezit (en ben er zuinig op!).
In 1980 kwam letter G en was de inhoud vergroot naar 850 cc. Heette dus XS850G. Was eigenlijk 823 cc want met nog een cilinder extra was het de XS1100.
In 1981 werd het XS850H en dat waren meteen de laatste.
Er zijn ook nog chopperachtige uitvoeringen gemaakt, die werden aangeduid door de letter S na de cijfers in te voegen. b.v. "XS750SE" en "XS850SG"
 
Laatst bewerkt:
Bíjna goed Willem: alleen heetten de eerste exporttypes 'D'...
Pas ná de modificaties (oliecarter, andere zuigerveren & zuigers, en klein electrisch) werden ze omgedoopt tot '2D'.
In Nederland hebben we nog een 'el Cheapo'-versie gehad in de vorm van de 'C', vandaar dat alle nederlandse triples ook 'C' heten (onterecht dus..)

De meeste in Nederland rondrijdende XS-triples zijn van het type '2D' en hebben ook eigenlijk allemaal de verplichte modificatie ondergaan.
Sommigen hebben alleen nog de originele kleine carterpan..

Zoals gezegd fantastische fietsen die prima erg betrouwbaar te krijgen zijn, zolang je er niet teveel van eist (continue de AutoBahn af met 160+ vinden ze niet echt lekker..).
 
Laatst bewerkt:
Even voor de duidelijkheid. er zijn contactpuntjes, ik heb een kijkglas voor mijn oliepeil. En als de Triplesite bekijk zou het zo moeten zijn dat ik een E heb.

Want daar staat XS750E 1T5-100101 1978 geleverd in Europa. Mijn motor begint met 104.... Dus weet ik nog niet of ik een E of een 2D heb.
Wel weet ik dat mijn motor in 78 gebouwd. Zie opmerking over datering bougiekabel en remleiding.

Er is een moer gelast op de bout van het oliefilter. En daarna heeft de motor weer gelopen.
Ben bezig staalommantelde remleidingen aan te brengen. Dus rijden is op mijn XS is niet meer ver weg.
 
Dan heeft jouw fiets een 'modificatie' ondergaan: het oliepeilglas werd geïntroduceerd op de 1978 'E' maar die had tevens electronische ontsteking, terwijl die van jou dus puntjes heeft....-> 2D.
Maar er zijn meer 'telltailes' waarvan de cilinderkop de belangrijkste is: de stubs waarover de inlaatrubbers geschoven moeten worden zijn lang en symmetrisch op de latere (E ->) koppen, terwijl de eerste (<- 2D) korte asymmetrische stubs hebben.
Symmetrisch als in 'ongeveer 14mm lang met precies in het midden de groef' ; asymmetrisch als in 'ongeveer 11mm lang met de groef vlak aan de kop'.
Bovenop dat zijn de carterontluchtingen en luchtfilterboxen ook verschillend, hebben de eerste modellen een andere kickeroverbrenging (zijn moeilijker om aan te trappen) en hebben ze andere zuigers (korter).

Het ziet er dus naar uit dat je óf een '2D' hebt waar ooit een ander zijdeksel opgezet is, óf een 'E' die weer is terugomgebouwd naar contactpuntenontsteking (misschien door een kapot systeem?).
Aan je motor-/framenummer te zien dus blijkbaar het laatste....
 
Laatst bewerkt:
Hij rijdt. :] Ik heb nu iets meer dan 100 km gereden. *D En nog geen grote problemen waargenomen. Wel eerst met een te hoog stationair toerental maar dat is aangepast.

Linkerspiegel blijft niet zitten, want het boutgat is uitgewoond :( . Ik heb dus gewoon een iets nieuw besteld bij de dealer. Geen zin om verder te zoeken.

Dus nu eerst een tijdje rijden en kijken wat boven water komt aan problemen.

Wel een vraag hoe stel je je koppeling op een goede wijze af. Want soms slipt de koppeling. Koppeling gaat trouwens voor mijn gevoel zwaar (ondanks een nieuwe kabel). '(

Plaatjes van mijn klassieke brik volgen nog.

Wim trots dat de motor zover is dat ik veilig aan het verkeer kan deelnemen :Y
 
Koppeling afstellen:

stelunit aan stuur helemaal lossen, plastic dopje uit linkermotordeksel nemen.
Met een pijpsleutel 11 (dacht ik) de contramoer losdraaien en met een kruiskopschroevendraaier de stelstift uitdraaien.
Dan indraaien totdat het zware punt begint, dan terug een 1/8 slag (zeg 30-45 graden).
Terwijl je de stift vasthoudt met een schroevendraaier de contramoer vastzetten.
Plastic dop er weer op, fijnafstelling aan stuur.

Als een motor lange tijd heeft stilgestaan moet de koppeling zich eerst weer volzuigen met olie, bovendien kan door roest de bediening zwaar gaan.
Komt vanzelf goed.
 
Na een hele tijd stilte een berichtje.

De motor loopt nu. Is ondertussen uitgerust met elektronische ontsteking. En kort nadat deze ontsteking was aangebracht kreeg ik te maken met een elektrische storing :r . Dus ik ben 2 km aan het lopen geweest met dat kr.....g. Kan vertellen dat je het daar warm van krijgt.

Via het topic XS/XJ er achtergekomen dat mijn killswitch de boosdoener was. En ja nadat dat kl..teding verwijderd te hebben uit het elektronische circuit liep hij.

Ben gelijk vanmiddag maar een stukkie gaan :] (was ook lekker weer).

Effe de zuinige Hollander uithangen.......... :+
Als ik het geheel overzie van aanschaf tot het nu rijdend hebben, is de aanschaf van een brik maar een kleinigheid ten opzichte van alles wat erbij komt kijken. Hij is vier keer over de kop gegaan. :( Zoals banden, remleidingen, olie, accu, kabels, her en der wat onderdelen.

Met uitzondering van het monteren van de elektronische ontsteking met het gelijktijdig afstellen van de carbs heb ik alles zelf gedaan. En daar heb ik een hoop lol aan beleefd. En ben daar ook best een beetje trots op...

En ik hoop een hoop plezier te gaan beleven :Y :Y

Ga proberen op korte termijn een foto bij te voegen.

Wim
 
~
Als ik het geheel overzie van aanschaf tot het nu rijdend hebben, is de aanschaf van een brik maar een kleinigheid ten opzichte van alles wat erbij komt kijken. Hij is vier keer over de kop gegaan. :( Zoals banden, remleidingen, olie, accu, kabels, her en der wat onderdelen.

Met uitzondering van het monteren van de elektronische ontsteking met het gelijktijdig afstellen van de carbs heb ik alles zelf gedaan. En daar heb ik een hoop lol aan beleefd. /quote]




Hallo Wim,

Herken het gevoel. De aanschaf is vaak maar een fractie van de kosten die daarna volgen. Als je zelf al doende leert alles zelf te doen beleef je er inderdaad een hoop lol aan. Je rijdt op een motor die echt van jou is.

Het gevaar schuilt in de verslaving. Als het werk klaar is wil je meer en voor je het weet staat er een nieuw exemplaar en daarna nog een....

groet,
Frans
 
Gelukkig is de garage nog niet vol maar ik moet ook ruimte overhouden voor andere klussen. De ruimte beperkt me. Maar een leuke eencylinder lijkt mij wel wat. Deze mag zelf in slechtere staat zijn dan mijn XS. Maar eerst zorgen dat ik een kamer ga opknappen.

Hoeft trouwens geen Yamaha te zijn. Maar als er eentje langs komt ...................
 
.....Het gevaar schuilt in de verslaving. Als het werk klaar is wil je meer en voor je het weet staat er een nieuw exemplaar en daarna nog een....

groet,
Frans

:Y :Y


Gelukkig is de garage nog niet vol maar ik moet ook ruimte overhouden voor andere klussen. De ruimte beperkt me. Maar een leuke eencylinder lijkt mij wel wat. Deze mag zelf in slechtere staat zijn dan mijn XS. Maar eerst zorgen dat ik een kamer ga opknappen.

Hoeft trouwens geen Yamaha te zijn. Maar als er eentje langs komt ...................

Zie je wel? O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan