Remkrachtverdeling?

S-Fury

Die hard MF'er
27 dec 2009
921
58
Binnenkort krijg ik mijn nieuwe chopper binnen, vroeg me eigenlijk af hoe je nou het beste kan remmen op zo'n ding (even afgezien van abs). Bedoel tijdens je rijlessen leer je het op een totaal ander model motor..

Tja bij een sport/toer motor gebruik je 95% remkracht voor, maar hoe bij de choppert? :)

Voor/achter
80/20
70/30
60/40
50/50
etc.

Heeft je motor een grote of kleine voorvorkhoek?
 
Laatst bewerkt:
Er zijn hier individuen geweest wiens naam niet meer genoemd worden die een voorrem zowiezo overbodig vonden.

Ik remde met mijn Honda VT vroeger bijna alles primair met de voorrem.
 
Laatst bewerkt:
En op een échte "chopper" heb je ook amper iets aan zo'n ding, net zoals je op een "SS" amper iets hebt aan een achterrem.

Hangt allemaal samen met gewichtsverdeling en frame-opbouw... én de krachten die er op komen bij remmen.

TWRD hád een punt, alleen omschreef 'ie 't gewoon lullig ;)
 
Meestal gebruik ik hoofdzakelijk de voorrem en de achterrem eigenlijk alleen om bij te remmen.
Meestal werkt een achterrem op een chopper iets beter als op b.v. een racer. Gewichtsverdeling is anders bij een chop.Maar verwacht geen wonderen,kwestie van uittesten.
 
Ik heb een schema op m'n tank geplakt met daarin de drukverdelingen, onderverdeeld in wegsituaties, weersomstandigheden en bepakking van de motor. Daarnaast zit een LCD schermpje die precies doorgeeft hoeveel druk ik wanneer op welke rem zet, zodat ik het ter plekke kan aanpassen (uiteraard met een led-lampje erboven voor als het zicht wat minder is).
Werkt heel goed, totdat ik in de bergen reed, toen klopte er niets meer van m'n schema. 'Heb ik ad hoc allerlei kunstgrepen moeten doen om veilig beneden te komen. Ook toen ik m'n remblokjes net had vervangen ging het schema in de fout.

Succes!
 
Ik heb een schema op m'n tank geplakt met daarin de drukverdelingen, onderverdeeld in wegsituaties, weersomstandigheden en bepakking van de motor. Daarnaast zit een LCD schermpje die precies doorgeeft hoeveel druk ik wanneer op welke rem zet, zodat ik het ter plekke kan aanpassen (uiteraard met een led-lampje erboven voor als het zicht wat minder is).
Werkt heel goed, totdat ik in de bergen reed, toen klopte er niets meer van m'n schema. 'Heb ik ad hoc allerlei kunstgrepen moeten doen om veilig beneden te komen. Ook toen ik m'n remblokjes net had vervangen ging het schema in de fout.

Succes!

:')
 
remmen doe je toch op gevoel ?

Of zoals mn instructeur zegt: alsof je in een tiet knijpt. Met gevoel, zachtjes aanleggen en zekers niet te hard.
 
Ik heb een schema op m'n tank geplakt met daarin de drukverdelingen, onderverdeeld in wegsituaties, weersomstandigheden en bepakking van de motor. Daarnaast zit een LCD schermpje die precies doorgeeft hoeveel druk ik wanneer op welke rem zet, zodat ik het ter plekke kan aanpassen (uiteraard met een led-lampje erboven voor als het zicht wat minder is).
Werkt heel goed, totdat ik in de bergen reed, toen klopte er niets meer van m'n schema. 'Heb ik ad hoc allerlei kunstgrepen moeten doen om veilig beneden te komen. Ook toen ik m'n remblokjes net had vervangen ging het schema in de fout.

Succes!

Je kan natuurlijk ook een soort computertje maken die het konstant voor je uitrekent en dan in je oortje verteld wat je mot doen. Z'on schema op de tank ken ook zomaar wegwaaien en wat dan? Paniek? Brommer plat gooien en maar hopen dat er geen boom staat.
 
ff terugschakelen en op de motor remmen doet ook wonderen, is bijna nog het leukste van een chopper

:Y en dan van die mensen die om hun heen kijken, zo van..wat he! :? waar komt dat geluid vandaan!? Knal, knal... en wij verder rijden met de grote glimlach *D
 
Laatst bewerkt:
@TS: hier is geen schema van, dit verschilt per motor. Had vroeger een Suzuki Savage, waarbij je wel bij moest remmen met de achterrem, terwijl mijn Dyna zijn achterkant laat glijden als je de achterrem gebruikt. Niet over nadenken, maar gewoon aanvoelen. Als je straks rondrijdt ga je tenslotte ook niet nadenken over; welke rem ga ik het hardste gebruiken, want dan ben je al te laat, dat moet gewoon een reflex worden.
Wil je het voor jezelf weten, ga dan naar een parkeerplaats en probeer wat noodstops waarbij je de remdruk voor/achter varieert, dan weet je genoeg! Succes!
 
@TS: hier is geen schema van, dit verschilt per motor. Had vroeger een Suzuki Savage, waarbij je wel bij moest remmen met de achterrem, terwijl mijn Dyna zijn achterkant laat glijden als je de achterrem gebruikt. Niet over nadenken, maar gewoon aanvoelen. Als je straks rondrijdt ga je tenslotte ook niet nadenken over; welke rem ga ik het hardste gebruiken, want dan ben je al te laat, dat moet gewoon een reflex worden.
Wil je het voor jezelf weten, ga dan naar een parkeerplaats en probeer wat noodstops waarbij je de remdruk voor/achter varieert, dan weet je genoeg! Succes!


Nee ik begrijp dat er geen fixed oplossing voor is, was meer algemeen bedoelt. Gezien de reacties is dat bij sommige niet helemaal overgekomen.

Bedankt voor je reactie!, ja ik zat zelf ook al te denken om ff een paar testjes te doen op een parkeerplaats.
 
Op gevoel dus,
Je kunt er ook aan likken of op zuigen (niet te hard)...
Of op z'n russisch..au..

remmen doe je toch op gevoel ?

Of zoals mn instructeur zegt: alsof je in een tiet knijpt. Met gevoel, zachtjes aanleggen en zekers niet te hard.
 
Laatst bewerkt:
Ik rem toch wel mintens voor 80% met de voorrem hoor. Op je voorwiel komt ook de meeste druk bij het remmen, dat is volgens mij niet zoveel anders als bij een sportfiets.
Achterrem is alleen voor extra remvertraging bij onverwachte situaties.
En bij stapvoets rijden of manouvreren gebruik ik hem ook.

Ik kan me wel voorstellen dat je met een extreem onderuit gezette voorvork minder remvermogen aan de voorkant krijgt. Dan heb je zo'n 300-achterwiel dus ook nodig om te remmen. Gelukkig zijn die bandjes niet zo duur.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan