Honda SCV100 LEAD

Zealot

MF veteraan
7 feb 2003
6.595
13
Harderwijk
Hoi motorscooteraars,

Ik heb een topicje geopend over mijn scv100 lead project.
Hier beschrijf ik alle in's en out's van het project.

In dit topic is ook ruimte voor ervaringen, vragen en foto's van de honda lead.

een aantal gegevens:

Honda Lead SCV100
102 cc, 5KW (ongeveer 7pk)
top: 79 (gps), verbruik ongeveer 1:35
bandenmaat: 90/100/10inch voor en achter (dus de banden zijn hoger dan dat ze breed zijn:x)
bouwjaren: 2003-2009
gewicht 102 kilo.





full
 
Nu wat info over mijn lead.

Ik kocht hem van een mede forumer. Deze heeft er blokproblemen mee opgelopen(denk slecht onderhoud van de vorige eigenaar) rest van de motorscooter was puntgaaf.
Er zaten ook nog wat onderdelen bij.

In het oosten van het land stond een sloper te koop, ex diefstal met alle kappen aan gruzelementen, maar het blokje (met 10.000km) was nog in perfecte staat.
Blokje gekocht om zo van 2 Leads een goede te maken.

Operatie was een kwestie van 6 stekkers, een gaskabel, en een blokbout,schokbreker en het hele motorblok kwam los. Andere blokje er weer onder, alles weer netjes in omgekeerde volgorde monteren en klaar.

Ik zal binnenkort hiervan een foto plaatsen. Het scharnierende achterste kapwerk als een soort 'motorkap' is geniaal bedacht!

Even een setje goede banden op de motorscooter, 0,7liter verse olie, verse bougie en de testrit kon beginnen. Luchtfilter en riem worden nog besteld.

De motorscooter liep goed, maar vreemdgenoeg viel die tijdens het rijden regelmatig weg
leek op een bezineprobleem. Carbje eraf en schoongemaakt nog steeds hetzelfde euvel!
Bleek achteraf een niet goed functionerende bougiedop te zijn(meevaller dus)

Het blok wat eronder zat gaat op de operatietafel, eens kijken wat voor leuks we daar mee kunnen doen }) de kloelvin is dwars door de kap die eromheen zit gekomen. Hoogstwaarschijnlijk heeft die ook de stator gelsloopt/beschadicht

Orgineel opbouwen, of opbouwen met een grotere cylinder en wat tuningsdeeltjes, maar dat is fase 2. nu eerst genieten van het rijden met de lead :] (geniaal voor stadsritjes!)
Er zijn weinig onderdelen (tuning) voor de lead te verkrijgen. Maar door de opmars van de chineese motorscooters die een kopie van het GY6 motorblok van 'honda' gebruiken is er al het een en ander aan tuningspul te krijgen voor deze chineese bike's.
de lead heeft ook een gy6 blok , zo te zien aan het motorblok! Nu nog uitzoeken of dit past :) zo ja dan is er wel wat te krijgen! snelle nokkenassen, 180cc cylinders, geflowde koppen dikkere carberateurs, sportvario's, etc :)
 
Laatst bewerkt:
Lead van Fuzy? Issie 'm eindelijk kwijt?! ;)
Ik kreeg 'm op 75km/u op de teller, 79 op GPS gaat mij NOOIT lukken.

Succes met klussen, heb je de Baotian nog?
 
jeps de lead van fuzy!
ik ben niet zo heel erg zwaar. misschien dat die daarom harder loopt!
de baotian heb ik verkocht. Ik wou hem houden maar er was iemand die een goed prijs gaf. ik had een fes250 op het oog, maar dat heb ik toch niet gedaan....

nu heb ik een lead met een leven lang aan onderdelen ;)
deze onderdelen wil ik wel proberen te verkopen om zo de project kosten iets te drukken

DUS: als u nog onderdelen zoekt voor uw lead, groot of klein , ik heb aardig wat onderdelen te koop voor de lead! scv100
 
Laatst bewerkt:
pffeew! die orginele uitlaat is ZWAAR! ik ga hem voor de gein op de weegscaal wegen.
ik denk dat die wel 10 kilo weegt wie bied er meer ? :)
 
Ja, ik ben hem eindelijk kwijt. Beetje jammer, maar ja ik had geen tijd, geld en ruimte om het zelf op te knappen.

De originele uitlaat vond ik zelf ook vrij zwaar. Een RVS systeem lijkt mij wel cool op de Leadje.

Helaas ga ik geen SCV100 meer kopen omdat ik best zwaar ben en dan komt het beestje niet meer vooruit. Ik heb minstens een 125cc-150cc motorscooter nodig mocht ik het weer wagen om een motorscooter te kopen. (jammer, want ik vind het een mooi ontwerp met die lange knipperlichten voor.)

Succes met je project en dit Lead - topic.
 
pffeew! die orginele uitlaat is ZWAAR! ik ga hem voor de gein op de weegscaal wegen.
ik denk dat die wel 10 kilo weegt wie bied er meer ? :)

Dat wordt dan de eerste viertakt waarbij een sportuitlaat zin heeft. Al was het maar omdat de uitlaat 8kg lichter is ;)

Wel mooi dat Fuzy het ding aan je heeft verkocht, hij blij jij blij ;) Ben wel benieuwd naar je tuningspogingen.

Gr. Karl
 
eerst wat maten opnemen, kans is dat zon dikke gy6 imitatiecylinder helemaal niet past.
RVS uitlaatje moet wel pas te maken zijn! anders maak ik het blok weer in orde voor de hobby. evt voor reserve :) (heeft maar 12XXXkm gelopen!) of voor de verkoop? of voor een project })

en ja denk dat dat zeker scheelt in gewicht!
 
Laatst bewerkt:
Kom je op de Lead naar de meeting? Nemen we je wel op sleeptouw :P
Sossa heeft genoeg vermogen, die kan wel een paar pk's missen.
 
ik ben wel van plan naar de MM te gaan.
hebben jullie dat sleeptouw? of moet ik die meenmemen :)
 
scootermeeting weet ik nog niet, volgends mij viel dat in een weekend dat ik iets anders had
 
nog een kijkoperatie gedaan bij het "kapotte" motorblokje.....
die ga ik opnieuw opbouwen.

de koelschub heeft de hele stator aan gort geholpen door stuk te gaan!
gelukkig zit er nog een stator bij :) (en koelschub)
 
Hallo scooteraars, heb vandaag een honda scv 100 lead gekocht 2008.
Heeft iemand ervaring met een andere bandenmaat, dus breder.

Jan
 
banden zijn hoger dan breed haha! 90/100/10
bij mij zat er een 100/90/10 op die paste ook maar was natuurlijk weer lager.
100/100/10 bestaat niet....

maar de dunne bandjes sturen ook prima :)
je kan ook een bandje proberen met een wat boller loopvlak voor betere hellingen :)
bv de contisport
 
Hallo scooteraars, heb vandaag een honda scv 100 lead gekocht 2008.
Heeft iemand ervaring met een andere bandenmaat, dus breder.

Jan


Jan misschien wil je een fototje plaatsen? een eerste rij-indruk?
Voor welk doel heb je de lead gekocht? woonwerk rijden? achter op de camper? stadsverkeer? recreatie?
 
Hoi, Heb zo`n blauwe Lead, zoals op de foto op het topic,Ben er best tevreden mee.
Wat zijn de spelings afstanden v/d kleppen, als je die wil stellen. Hij gaat bij mij met optimale omstandigheden 80 op de teller.
 
Morgen haal ik de scooter op, ga hem gebruiken voor in de stad er recreatie ben namelijk een vroege vutter. 8-)
Heb al vele motoren gehad oa wildstar varadero zzr1100 zzr600 enz heb nu ook nog een husaberg enduro 600.
De achterband van de scooter is aan vervanging toe dus dacht ik er aan om bredere te plaatsen, zal morgen kijken of er mogelijkheden zijn. :]
 
pffeew! die orginele uitlaat is ZWAAR! ik ga hem voor de gein op de weegscaal wegen.
ik denk dat die wel 10 kilo weegt wie bied er meer ? :)

Volgens "het systeem" weegt hij 5.9 kg, zonder bouten, moeren, hitteschilden, enz. Dus ik gok op een 7 kg als geheel.
 
kan wel kloppen die 7 kilo.
ik zal eens op de weegschaal gaan staan met de uitlaat(en ene keer zonder)

binnenkort wat fotos van de lead
zal ook wat fotos posten van de blokoperatie (van het kappote blok)
 
Vandaag mijn eerste ritje gemaakt op de lead, stond veel wind.
Wind tegen 75 Mee 85
Stuurt goed, remmen ben ik beter gewend maar is even wennen.
Heb een metzeler 100/90 achterband geplaatst, is ongeveer dezelfde afrolmaat en de uitlaat heb ik nieuw gespoten.
Zal eerdaags wel wat foto`s schieten.
 
Ik heb tot nu toe alleen de Owners manual gevonden in PDF.
Bert, ik ben nog deze pdf versie van de Owners Manual tegen gekomen:
http://campaigns.hondampe.com.au/Motorcycles/manuals/SCV100%20LEAD.pdf (<span style="font-size: 18px">Honda Lead SCV100</span>)
Het is wel in het engels.
Maar daar staat alleen in dat het om de 4000km gechecked moet worden.
 
Laatst bewerkt:
weet iemand hier iets over de "houdbaarheid" van het motorblok van de lead bij normaal onderhoud. Lijkt mij dat ze vrij betrouwbaar zijn
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan