aan 1 oog blind

jurgen 2

MF'er
2 sep 2003
90
0
eibergen
wie weet of je met 1 goed oog je motorrijbewijs mag halen
mijn vriendin is namelijk aan 1 oog blind vandaar de vraag
gr jurgen
 
De vriendin van een oude kamaraad van me was ook aan een oog blind, die heeft gewoon d'r rijbewijs gehaald. (is wél pakweg 12 jaar geleden :X )
 
Xou zeggen doe eens navraag bij het CBR. Xie :] in het dagelijkse verkeer :] wel dat het voor legio emmeraars en blikkers geen belemmering is :?
 
Lijkt me lastig met inschatten. Heb hier op het forum volgens mij welleens gelezen dat er ook iemand met 1 oog reed.
 
Met één oog heb je geen dieptezicht en dat is nu juist zo belangrijk bij motorrijden.
Ik kan ervan meespreken omdat ik een "lui" oog heb en heel hard moet oppassen om ze echt allebei te gebruiken. Mijn linkerbochten zijn hierdoor ook een stuk moeilijker dan de rechter. Ik moet altijd heel bewust dat oog erbij sleuren en dan gaat het beter.

Enfin, je weet nu wel waar naartoe voor deskundige uitleg, maar ik vrees ervoor...
 
Als mensen met 1 arm of been motor kunnen en mogen rijden, waarom dan niet met 1 oog.
 
Hier in de buurt rijdt ook iemand met één slecht oog op een 748. Hij heeft vooral moeite met het op 2 wielen rijden. Of zou dat niet met dat ene oog te maken hebben?
 
Ik had laatst op tv gezien dat iemand zn motorrijbewijs had gehaald.. Opzicht niet zo een prestatie zou je zeggen.. nou..

wel dus..

want ze had geen armen :}
 
Met één oog heb je geen dieptezicht en dat is nu juist zo belangrijk bij motorrijden.

ehhrm als het goed is geld dat voor alle beesten behalve diegene met grote
hersencapaciteit (Dolfijnen, apen, 30% van de nederlanders)
als de hersenen ver genoeg ontwikkeld zijn is het mogelijk om met 1 oog
diepte te kunnen zien
een hond, een roofvogel is FUBAR, een aap of mens (mits niet bij geboorte al blind
aan 1 oog) zou zich dus nog kunnen aanpassen

is ook heel makkelijk te testen: effe een aantal keer overgooien met een bal of
frisbee of propje papier, whatever
 
Ken(de) ook iemand die met 1 oog motor reed. Hij lazerde er wel wat vaak af. Of dat met dat oog te maken had was niet bewezen, maar wel mijn conclusie. En dat had weinig met het inschatten van diepte te maken, want dat zal wel softwarematig in zijn kop gecorrigeerd worden. Wat je niet corrigeert is dat je blikveld wat smaller is.
 
Is gewoon mogelijk hoor ! Een kameraad van mij heeft als klein jochie zijn oog verloren door tegen een dikke tak aan te rennen maar hij heeft gewoon zijn auto examen en later zijn motor rijexamen gedaan. Na vorig jaar een R1 gehad te hebben rijdt hij nu rond op een hagel nieuwe ZX10R :}
 
Ik ken een aantal mensen die met zeer sterk verminderd zicht in 1 oog rond rijden. Dat gaat prima. Met helemaal geen zicht in 1 oog zal het dus ook wel kunnen.

Vraag het ff na bij het CBR. Dat zijn de experts.
 
Kan wel...alleen ff rekening mee houden dat je met je Eigen Verklaring een Ja moet invullen, dus aanvullende medische info moet er bij.
Ook wordt er dan gekeken of je goede oog 100% is.

Moet wel lukken, ik zit ongeveer in hetzelfde schuitje (1 oog redelijk slecht zicht door ongelukje).
Ik heb net mn EV ingevuld, en moet nog ff wat laten invullen door een arts.
 
Geen enkel probleem! Als je je hele leven al met één oog ziet, heb je allang gecompenseerd voor het geen diepte zien.
Autorijden is een veel groter probleem. Grrr, paaltjes :(
 
Volgens mij moet je voordat je een auto/motorbewijs doet altijd een ogentest doen, tenminste dat was zo toen ik opmoest. Ik heb zelf lenzen, en verlies er af en toe wel een 1 tijdens het rijden, en het is wel een beetje rot om dan afstanden goed in te schatten
 
Volgens mij moet je voordat je een auto/motorbewijs doet altijd een ogentest doen, tenminste dat was zo toen ik opmoest. Ik heb zelf lenzen, en verlies er af en toe wel een 1 tijdens het rijden, en het is wel een beetje rot om dan afstanden goed in te schatten
Dat is iets anders. Jouw hersenen zijn eraan gewend om via twee ogen beelden te krijgen. Als 1 oog dan niet goed meer werkt, dan kunnen de hersenen geen goed beeld vormen.
 
Volgens mij mag je gewoon afrijden hoor, mits je zicht met het ene oog maar goed genoeg is..anders kan je altijd nog je mond erover houden natuurlijk O-)
enige wat ze doen is toch je een kenteken laten lezen he ;)
 
hey bedankt voor de reacties
zal eens gaan informeren bij de instanties
ze geniet tot nu toe al zeer van het achter op zitten
maar met je vriendin een stukje toeren lijkt me wel wat
als het wat word horen jullie het wel
 
Terug
Bovenaan Onderaan