Gashendel verplaatsen wegens handicap

ErikF

Rookie
14 jun 2010
5
1
Beste vrienden, ik ben nieuw op deze site. Het gekke is dat ik nog nooit op een brommer, scooter of motor heb gereden (mijn broers en schoonbroers wel) en ondertussen ben ik al 57. De reden is dat ik mijn rechterhand mis, ik ben geboren met een handicap. Gelukkig heb ik een linkerhand die voor 200% werkt. Fietsen is geen probleem, als het nodig is kan ik rustig sturen met mijn rechterarm alleen. Autorijden is geen probleem. Mijn auto is niet aangepast, ik kan ook met mijn rechterarm sturen en schakelen. Maar ik dacht dat ik nooit met een scooter (of motor) zou kunnen rijden. Tot een plaatselijk dealer van Honda mij vertelt dat het gashendel naar links kan verplaatst worden. Ook de remmen kunnen omgewisseld worden zodat ik alle handelingen met mijn linkerhand zou kunnen uitvoeren. Ook de Suzukidealer zegt hetzelfde. Zeggen ze dat om een scooter te kunnen verkopen of is dit inderdaad mogelijk? Ik zal alleszins maar één remhendel kunnen bedienen, met mijn rechterarm (+pols maar geen hand) kan ik wel goed steunen tegen een handvat. Maar droom nu al van een Burgman 400 of een Majesty 400. Zou het lukken? Mijn vrouw wil niet dat ik mij waag aan dit avontuur. Zij zit mij binnen de week in het ziekenhuis liggen. Ik denk er anders over. Wie geeft mij raad?
Veel dank,
Fré
 
Hmmmm, dat het allemaal aan te passen is geloof ik best.

Maar of het verstandig is?

Even een gedachtenkronkel van mij: Stel je moet flink in de remmen, dat is mogelijk want je kunt met links remmen. Maar je gewicht gaat ook naar voor. Kun jij je nog tegen houden met 1 hand? je duwt immers tegen je stuur maar nu aan 1 kant en dat kan zo voor een rare slingerbeweging zorgen.

Om een uitwijkbeweging te maken duw je met je hand op het stuur om de motor om te gooien. Kun je dat met rechts ook? Heb je enige houvast?

Een motor is natuurlijk een balansvoertuig, en geen auto.
 
Hmmmm, dat het allemaal aan te passen is geloof ik best.

Maar of het verstandig is?

Even een gedachtenkronkel van mij: Stel je moet flink in de remmen, dat is mogelijk want je kunt met links remmen. Maar je gewicht gaat ook naar voor. Kun jij je nog tegen houden met 1 hand? je duwt immers tegen je stuur maar nu aan 1 kant en dat kan zo voor een rare slingerbeweging zorgen.

Om een uitwijkbeweging te maken duw je met je hand op het stuur om de motor om te gooien. Kun je dat met rechts ook? Heb je enige houvast?

Een motor is natuurlijk een balansvoertuig, en geen auto.
denk dat hij wel nog kan steunen met z'n rechterarm, gewoon geen handelingen uitvoeren. Dan is het volgens mij goed mogelijk :) Zeker met een motorscooter, moet je niet koppelen...
 
denk dat hij wel nog kan steunen met z'n rechterarm, gewoon geen handelingen uitvoeren. Dan is het volgens mij goed mogelijk :) Zeker met een motorscooter, moet je niet koppelen...

Ik weet natuurlijk niet precies wat zijn handicap is en wat hij allemaal nog wel kan.
Maar mij lijkt me als je het stuur niet vast kan grijpen met je hand, maar er tegen steunt dat het toch gevaarlijk kan zijn. Niet zo zeer met rijden, maar wel met noodstoppen of uitwijken.
Een hand schiet minder snel van het handvat af , met alleen een pols is de kans groter.

Maar het is goed dat hij kijkt wat de opties zijn! Er is tegenwoordig zo veel mogelijk.
 
natuurlijk is het mogelijk, je kunt ook de rem koppelen aan de voetrem, zodat beide samenwerken, heb je daar geen hand voor nodig, gas geven met links heb ik vaker gezien , met aanpassing,
met een soort haak aan je arm,, kun je alles doen,,,
laatst nog een filpje gezien van man met 1 arm, en rijdt ook motor :Y
 
natuurlijk is het mogelijk, je kunt ook de rem koppelen aan de voetrem, zodat beide samenwerken, heb je daar geen hand voor nodig, gas geven met links heb ik vaker gezien , met aanpassing,
met een soort haak aan je arm,, kun je alles doen,,,
laatst nog een filpje gezien van man met 1 arm, en rijdt ook motor :Y


Deze toevallig?


Dit is wel een mooie oplossing. :Y
 
Tijdens de bol dór in magny course is er op het middenterrein een complete tent ingericht voor rijders met een handicap, en je wilt niet weten wat je daar allemaal op een motor ( al of niet met zijspan) ziet rijden. Daar rijden mensen die hun benen niet meer kunnen gebruiken of zelfs missen, armen kwijt zijn, ongeloofelijk, dus als zij het op een schakelmotor kunnen, moet dat voor jouw ook lukken.....
enuh leeftijd is geen belemmering hoor
 
dus mijn advies,,, gewoon doen :Y *O*

ik mis zelf geen lichaamsdelen , maar wel heb ik ook lichamelijke beperkingen.(zie gehandicaptentopic)
heb bijvoorbeeld links maar 50% kracht , en ben ook nog begonnen met motorrijden, heb er nog geen minuut spijt van gehad,,, :N
 
Ik zag eens een motorfiets staan met een potje, een koker, vastgemonteerd op de rechterstuurhelft. Terwijl ik me afvroeg wat dit was kwam de eigenaar aangelopen, en, die mistte zijn rechterhand. Hij schoof zijn onderarm in het potje en gaf zo gas. Op de linkerstuurhelft stonden inderdaad 2 hendels, eentje voor koppelen en de voorrem.
Laat je dus door niemand tegenhouden. Veel succes en plezier!
 
Ik kan niet anders zeggen dan :^
Zij hebben alle kennis in huis benodigd voor het aanpassen van een motorfiets en alles eromheen mbt regels, herkeuring en rijbewijs.


Rob Janssen - de man die de aanpassingen doet - heeft geregeld kontakt met de mensen van zowel RDW als het CBR. Ze komen bij hem in de werkplaats en tijdens de ombouw kijken ze of het wettelijk door de beugel kan.

EgbertO
 
Hallo jongens (ook dames?), ben nu pas thuis en lees snel snel een overvloed aan berichten. Juist, ik zou al steunend met mijn rechter onderarm inderdaad van het stuur kunnen afglippen maar aan een kommetje op het rechter handvat had ik ook al gedacht. Hier ook mee gas geven en zodoende het gashendel niet verplaatsen, daar ben ik niet zeker van. In de pols heb ik namelijk geen beweging en de beweging moet bijgevolg vanuit de bovenarm komen zodat mijn elleboog over een grote afstand moet draaien. Volgens mijn schoonbroer (hij heeft een werkplaats in BMW-motorfietsen) moet dit kunnen. Maar ik twijfel. Ik weet niet of ik precies genoed zal kunnen gas geven. We kunnen misschien dit als 1ste optie verwezelijken. Lukt het niet om rechts gas te geven, dan kan het kokertje blijven staan als steun en moet het gashendel naar links. Nu ga ik jullie berichten eens zeer nauwkeurig doornemen.
Dank voor de vele reacties!
ErikF
 
Hallo jongens (ook dames?), ben nu pas thuis en lees snel snel een overvloed aan berichten. Juist, ik zou al steunend met mijn rechter onderarm inderdaad van het stuur kunnen afglippen maar aan een kommetje op het rechter handvat had ik ook al gedacht. Hier ook mee gas geven en zodoende het gashendel niet verplaatsen, daar ben ik niet zeker van. In de pols heb ik namelijk geen beweging en de beweging moet bijgevolg vanuit de bovenarm komen zodat mijn elleboog over een grote afstand moet draaien. Volgens mijn schoonbroer (hij heeft een werkplaats in BMW-motorfietsen) moet dit kunnen. Maar ik twijfel. Ik weet niet of ik precies genoed zal kunnen gas geven. We kunnen misschien dit als 1ste optie verwezelijken. Lukt het niet om rechts gas te geven, dan kan het kokertje blijven staan als steun en moet het gashendel naar links. Nu ga ik jullie berichten eens zeer nauwkeurig doornemen.
Dank voor de vele reacties!
ErikF


Ik wens je heel veel succes!
 
Ik begrijp dat U Belg bent. Heeft u een motorrijbewijs? Ik heb gehoord dat de belgische wetgever niet gemakkelijk is met aanpassingen.

M@kke Is ook bezig om voor iemand aanpassingen te maken, misschien kunt u bij hem eens informeren.

Succes ermee!
 
Zoals in het filmpje (
) Is het allemaal wel te doen, iig je gas verplaatsen naar je goede hand, "trottle control" moet gewoon goed zijn. Daarbij komt wel dat bijna alle mensen met 1 arm etc. al konden motorrijden en weer doorgaan. Het leren rijden zonder ervaring op brommer scooter etc is mss een stuk moeilijker... vooral de speciale verichtingen zijn denk ik een stuk moeilijker.

Ik zou eerst een schakel brommer proberen, een stuk goedkoper en veiliger als het toch mis gaat. Dan heb je iig de tijd om een beetje ervaring op te doen.
 
Hallo Erik,

mijn dochter heeft precies dezelfde (aangeboren) afwijking als jij. Ik heb ook al zitten nadenken over mogelijke oplossingen. (ondanks dat ze pas over 13 jaar zestien wordt :-) Ik ben benieuwd hoe jij het oplost. In ieder geval succes!
 
Zo, hier ben ik terug. Problemen met inloggen. Via de site van MMVG heb ik contact opgenomen met Bert van het Youtube-filmpje
Ben benieuwd wat Bert mij te vertellen heeft. Dit is wel een doorzetter.

Blissard, ik heb goed nieuws voor je dochter: ze gaat zich nooit gehandicapt voelen. Laat ze vooral zichzelf zijn, ze zal wondergoed haar eigen plan kunnen trekken. Het enigste wat ik niet kan is het linker manchetteknoopje van mijn gestreken hemd dichtknopen. Maar dat doen we dan dicht voor ik mijn (goede) linkerhand in mijn mouw schuif (en nu lachen we). Ik wens haar het aller allerbeste.

Ja, ik ga ook eerst een licht scootertje (Lead 100cc) laten ombouwen. De plaatselijke Honda-dealer zoekt naar een volwaardig linker gashendel. Geen kleine hendeltjes zoals bij 'n quad wegens veel te gevaarlijk want je zou dan kunnen remmen en gasgeven tegelijkertijd. Niet aan te raden...
 
Terug
Bovenaan Onderaan