Motorrijles: Vraag en antwoord, tips en tricks

Status
Niet open voor verdere reacties.

marcow_nl

MF'er
19 aug 2008
222
0
Hilversum
Ik zou graag eens proberen in 1 topic alleen les-gerelateerde reacties te willen zien. Het grote lesserstopic deel ## is hartstikke leuk en gezellig, maar gaat vrij weinig over de inhoudelijke lessen.

Ikzelf heb bijvoorbeeld tijdens het lessen nogal problemen met het constant gas houden. Ik schijn mijn gas tijdens de 8 halverwege dicht te draaien, de motor valt bijna stil, bokt en schud en de 8 is verknald. Hebben meer mensen problemen met dit? Ook kan ik keurig een halve draai maken, als ik dan vervolgens weer op gang wil komen hort en stoot het weer heel erg. Op de lichte fiets gaat het wel goed, maar op de zware fiets is het af en toe hopeloos ;(

En graag hier dus alleen les-gerelateerde reacties. Spammen doe je maar op het grote topic })

De link naar het 'gezellige topic' ;) waar ook handige links en de examen agenda voor MFers staat hier in het OFF-TOPIC:

<(Heinzzy)> in "Het Grote (Ex)-Lestopic #11; No (.)(.)'s !!"
 
Laatst bewerkt:
Tja de truuk is inderdaad je gas zoveel mogelijk gelijk te houden, want zonder trekkende motor kan je niet stabiel blijven op lage snelheid. Draai je je gas misschien dicht omdat je je rechterarm in de bocht overstrekt? in dat geval kan het zijn dat je misschien niet rechtop genoeg zit of misschien niet veer genoeg naar voren.
het is met al die langzame oefeningen belangrijk dat je niet gaat hangen en dat je zo ongeveer je ballen in de tank probeerd te duwen zodat je genoeg naar voren zit. heb ik tenminste wel last van op een cbf 500 :P
 
Dat over het achtje, had ik in het begin ook heel ff, je moet de toeren van de motor in elk geval stabiel houden, dus wanneer je de achterrem gebruikt, zal je ook iets meer gas bij moeten geven om hem op die toeren te houden.
 
Mijn instructeur zegt dat ik niet op de juiste plaats kijk en dat ik daarom mijn gas ook dichtdraai. Ik zal inderdaad eens wat verder naar voren proberen te gaan zitten. Ik mag ook mijn koppeling niet aanraken tijdens de 8. Is dat normaal? Op YouTube zie ik nl. wel instructies dat het wel mag :?
 
Dat verschilt, mocht ik ook niet en een kameraad mocht het wel weer. (verschillende rijscholen)
 
Nee geen koppeling idd alleen maar genoeg gas om hem trekkend te houden en je snelheid regelen met je achterrem.
En met een motor geld dat je kijkrichting je rij richting is. Net als op de weg door de bocht heen kijken ipv 1 meter voor je wiel. ;)
Dus wat je doet. zo gauw als je die pion voorbij rijdt,dan kijk je eigenlijk over je schouder naar de plaats waar je heen wilt. Je blijft dus kijken naar de plaats waar je over een paar seconden wilt wezen.
 
Thnx voor de info, ik ga het weer proberen hoor. T'is in ieder geval leuk om andere ervaringen te horen.
 
Wat bij mij na een tijdje hielp om het gas constant te houden, was de hand deels over het stuurgewicht te houden. Doordat deze niet mee draait, kun je ook makkelijker het gas vasthouden :P
 
Wat bij mij na een tijdje hielp om het gas constant te houden, was de hand deels over het stuurgewicht te houden. Doordat deze niet mee draait, kun je ook makkelijker het gas vasthouden :P

:^

Goed initiatief om het lestopic over te nemen. Ging helemaal nergens meer over de laatste tijd. :Y
 
Je moet proberen het gas constant te houden voor je het 8-tje ingaat.

Daarna je hand plaatsen op zowel de gashendel als het uiteinde van je stuur zodat die vast staat.
Op die manier kun je het gas constant houden. ;)

Ik heb geleerd zonder koppeling en moet volgens mij ook nu nog gewoon tijdens het examen zonder koppeling gedaan worden. :Y

Maar ik zeg wel dat als ik nu een halve draai moet maken ik wel gewoon mijn koppeling erbij pak. Op die manier kan ik de bocht nog zoveel scherper maken.

Ik ga van de week zelf maar weer eens wat oefeningen doen, kijken of ik het allemaal nog kan. :]
 
Maar..wat nou als dit topic óók gezellig wordt? :+


Dan doe ik er een slotje op. De bedoeling van TS is absoluut duidelijk. Er wordt hier inhoudelijk gesproken over rijles en daarmee samenhangende inf, en anders niet. Voor chatten gaat men maar naar dat "andere" rijlestopic, of naar MSN.
 
Ikzelf heb bijvoorbeeld tijdens het lessen nogal problemen met het constant gas houden. Ik schijn mijn gas tijdens de 8 halvewege dicht te draaien, de motor valt bijna stil, bokt en schud en de 8 is verknald. Hebben meer mensen problemen met dit? Ook kan ik keurig een halve draai maken, als ik dan vervolgens weer op gang wil komen hort en stoot het weer heel erg. Op de lichte fiets gaat het wel goed, maar op de zware fiets is het af en toe hopeloos ;(

Heb je hem wel in de goede versnelling staan?

Je moet zorgen dat je al met constant gas aan komt rijden voordat je aan de 8 begint.
Als de motor dan halverwege toch begint te bokken, meer gas of minder rem.
En natuurlijk goed kijken naar waar je heen wilt.

Terwijl je bezig bent met de 8, denk je dan ook aan het gas? Ben je bang dat je hem weer dicht draait ofzo? Dat kan namelijk ook onderbewust gebeuren.
Probeer daar dus niet aan te denken :)
 
Wat voor mij destijds de truuk was, was om een wat langere aanloop te nemen, zodat je goed de tijd hebt om de juiste snelheid te vinden, en die dan even vast te houden. Het gaat mis als je je snelheid nog moet aanpassen tijdens de oefening.

Dus echt ruim van te voren al gas en achterrem in de goede stand, zodat je tijdens de oefening echt alleen nog maar aan het 8-je hoeft te denken.
 
Laatst bewerkt:
Bij het aan komen rijden al de voet op de achterrem en lichtjes drukken, vervolgens is het kijken en sturen. Wat je nog zou kunnen doen is het gas vast houden met 4 vingers en je duim naar links laten wijzen (kijk uit voor dodemansknop) Het gas is zo stabieler te houden. Hielp mij erg bij de langzame slalom.
 
Ik kan helemaal meepraten over die 8, had daar ook flinke moeite mee. Het gas stabiel houden is inderdaad veel makkelijker als je het vast uiteinde van je stuur erbij pakt. Dus je hand zit dat met de rechterhelft op het vaste uiteinde en met de andere helft bedien je de hendel. Als je dan gas geeft en goed het vast deel blijft vasthouden, zul je merken dat je zelfs in een scherpe bocht geen gas terugneemt.

Verder is kijken erg belangrijk. Dat was mijn issue vooral. Durf helemaal om te kijken op het moment dat je gaat draaien! Je zult zien dat je bocht, ook bij de halve draai, een stuk scherper wordt! Volgens mij gaat dat je ook beter lukken als je gas eenmaal stabiel is.

Wel versnelling 1 inderdaad, zoals hierboven al wordt aangestipt! En je rem erbij betekent meer gas, zorg dat je daar een balans in vindt. Ga anders eerst een stuk rechtdoor oefenen met die balans en rondjes draaien op een groot stuk terrein. Maak de rondjes steeds scherper en houdt je balans met de rem en het gas. (niet te lang achter elkaar met systemisch hydrolische remmen, dan houden ze er tijdelijk mee op :P, dat overkwam een mede-lesgenootje)

En vooral niet te veel remmen, lichtjes je voet erop laten steunen!
 
Bij het aan komen rijden al de voet op de achterrem en lichtjes drukken, vervolgens is het kijken en sturen. Wat je nog zou kunnen doen is het gas vast houden met 4 vingers en je duim naar links laten wijzen (kijk uit voor dodemansknop) Het gas is zo stabieler te houden. Hielp mij erg bij de langzame slalom.
Op de rijschool waar ik was hedden we 2 dezelfde motoren een rode en een blauwe er5.
ie blauwe daar kon ik het 8tje maken zonder de achterrem te gebruiken (hoewel het moest).
Ze zeiden ook dat als je de achterrem er niet bij gebruikte dat ze het konden zien en horen.

Dat klopte voor die rode idd want die haperde behoorlijk maar die blauwe hoefde ik alleen maar het gas zeer licht open te trekken en hij reed lekker rustig zonder te stotteren. ;)
 
Ik zelf vond het 8tje de lastigste oefening.

Wat belangrijk is, is dat je al ruim van te voren met gas constant en voet op de achterrem komt aan rijden. Gas rond 2000 toeren of net iets hoger constant houden. Hoe doe je dat nou als je zo'n oefenning doet? Eerst hou je het gas rond het juiste toerental, daarna leg je een gedeelte van je hand op de stuurhendel zodat je het als het ware vast draait. Vervolgens je arm totaal ontspannen en niet aan denken, dit kan je doen door je heupen/knienen tegen de tank aan te drukken. Doordat je dan met je onderlichaam bezig bent houd je je bovenlichaam ontspannen. Vervolgens niet bang zijn om het gas er op te houden. Dat was bij mij zou ik vond steeds dat ik te snel ging en liet daardoor het gas los.

Hier kan je 2 dingen voor zeggen:
1) Als je vind dat je te snel gaat niet het gas los, maar iets meer achterrem.
2) Je gaat echt niet te snel in zo'n 8tje als je rond de 2000 toeren aanhoud. Ik kwam er wat later achter dat iets sneller juist iets makkelijker is, doordat de motor zich dan sneller laat afschuinen.

Succes ermee!
 
Inderdaad, te langzaam is ook niet goed. Dan is de soepele lijn eruit. In het begin ben ik een keer omgekukeld toen ik te langzaam ging. Daarna sneller gereden wat makkelijker ging. Ik moest de achterrem juist flink intrappen, hield de motor dan ook boven de 2000 tpm.

Ik vond trouwens de langzame slalom de moeilijkste. Was ook de enige die ik met examen voor de 2e keer moest doen.
 
@allemaal; jeetje bedankt, hier kan ik iets mee. Goed idee om een vast deel te pakken, ga eens kijken of mij dat lukt. En ik heb ook het idee dat ik behoorlijk moet blijven remmen bij 2000 toeren, ik zal proberen om iets sneller de 8 in te gaan. Pff...ik heb geloof ik de hele n8t aan de 8 ged8. |(
 
Ik vond het 8tje ook het lastigst. Mijn rijinstructeur begreep er ook niets van want de rest kon ik wel goed. Uiteindelijk ben ik bij de instructeur achterop gestapt om een goed 8tje te ervaren en de snelheid waarop dat kan en daarna dacht ik: scheit, gewoon doen! en dat werkte. Hogere snelheid hielp enorm en toen het één keer gelukt was en ik het gevoel had ging het daarna ook goed. (tijdens examen weer wat minder maar in de regen vond ik alle oefeningen minder leuk :P)
 
Heb je hem wel in de goede versnelling staan?

Je moet zorgen dat je al met constant gas aan komt rijden voordat je aan de 8 begint.
Als de motor dan halverwege toch begint te bokken, meer gas of minder rem.
En natuurlijk goed kijken naar waar je heen wilt.

Terwijl je bezig bent met de 8, denk je dan ook aan het gas? Ben je bang dat je hem weer dicht draait ofzo? Dat kan namelijk ook onderbewust gebeuren.
Probeer daar dus niet aan te denken :)

Weet niet of het bij jullie rijschool hetzelfde was, maar bij mij zei de instructeur dat je eerst een zwieperd naar rechts moest maken en daarna de motor omgooien naar links.
Vond de 8 altijd het hoogtepunt van het lessen samen met de snelle slalom :]

full
 
Ik heb ook achterop gezeten met de 8, (met die verdomde beugels zit dat trouwens voor geen meter -O- ) en dan lijkt het allemaal zo easy.

@#Lennard: Dat zwiepen naar rechts; ja, dat heeft hij mij wel eens gezegd, ik heb het toen ook geprobeerd, maar deed het weer te lomp :o ofzo, misschien moet ik daar nog eens wat genuanceerder aan werken. Bedankt voor de tekening trouwens

Ik ga vrijdag pas weer lessen, can't wait... :]
 
Mijn instructrice (Nathalie) verdraaide de stationnair-regeling naar 2000 rpm.
Achtjes en halve draaien worden zo een makkie. Kan je eérst even focussen op kijken en zithouding... Suc6!
 
ja dat kan ook wel eens werken. Ik heb ook lang zitten kloten met constant gas en voetrem. Maar laten lopen in z'n tweede versnelling (zonder extra gas en rem) ging het prima.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan