Het grote Yamaha Diversion topic (deel 8)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Welkom bij de Div rijders Ron, ik ben benieuwd hoe de Div 600 je bevalt. Hou ons op de hoogte van je ervaringen, en een fotootje van je Div vinden we ook altijd wel leuk ;)

Dit is hem had de foto nog in bestand staan
full
 
Ik moet het lager van mijn stuurstang verwijderen. Haynes zegt dat je er een beitel tussen moet slaan zodat-ie omhoog komt. Het resultaat is een botte beitel, terwijl er geen beweging in is gekomen... Suggesties zijn welkom :)
 
iemand ervaring met hyperpro voorveren in een diversion 900 '95? Wil graag weten hoe lang deze veren zijn en of bussen gebruikt moeten wordne.
 
Ik moet het lager van mijn stuurstang verwijderen. Haynes zegt dat je er een beitel tussen moet slaan zodat-ie omhoog komt. Het resultaat is een botte beitel, terwijl er geen beweging in is gekomen... Suggesties zijn welkom :)
Ik begrijp niet precies wat je wilt zeggen, maar bekijk eens dit topic:

Ratz in "Het Grote XJ / XS Topic deel III"

waar de afgelopen weken veel over gezegd is. ;) 8-) :]
 
Ik begrijp niet precies wat je wilt zeggen, maar bekijk eens dit topic:

Ratz in "Het Grote XJ / XS Topic deel III"

waar de afgelopen weken veel over gezegd is. ;) 8-) :]
Tnx!
Ik heb er ondertussen beweging in, door er afbreekmesjes tussen te slaan. Hij is er nog niet af, maar al wel 3 mm verschoven :)

Blijft over: het bovenste lager binnenin het balhoofd. Daar zit nauwelijks een randje achter, dus er uit tikken is lastig. De Dremel-slijpschijf-optie lukt misschien, maar daarbij ga ik ook verkeerde delen raken als ik in hoekjes moet komen, dus dat stel ik het liefst nog even uit.

Ik ben "gelukkig" niet de enige met dit probleem, en lees wel hele creatieve oplossingen. Lassen, stukken waterleiding, draadeind, rateldoppen, etc. :)
En na het zien van prijzen van lagertrekkers, weet ik ook waarom :+

Ik lees al wel hele handige dingen voor het weer in elkaar zetten: het ene deel in de vriezer, het andere deel in de oven op 100 graden, en het zou zo in elkaar moeten vallen!
 
Hallo allemaal,
Ik kwam net in de schuur een flesje 4 takt motorolie tegen 5W40 van het merk castrol. Het is eigenlijk voor 4 takt scooters, maar ik wil weten of het schadelijk zou kunnen zijn dit in de xj600 te gieten zodat deze tot de oliewissel van over een paar weken wat meer olie in het motorblok heeft zitten. Nu zit ik namelijk net iets boven het midden van het pijlglaasje. Op zich geen schokkende stand en ik heb ook nog geen lampje zien branden o.i.d., maar ik dacht even bijvullen kan misschien geen kwaad.
 
Hallo allemaal,
Ik kwam net in de schuur een flesje 4 takt motorolie tegen 5W40 van het merk castrol. Het is eigenlijk voor 4 takt scooters, maar ik wil weten of het schadelijk zou kunnen zijn dit in de xj600 te gieten zodat deze tot de oliewissel van over een paar weken wat meer olie in het motorblok heeft zitten. Nu zit ik namelijk net iets boven het midden van het pijlglaasje. Op zich geen schokkende stand en ik heb ook nog geen lampje zien branden o.i.d., maar ik dacht even bijvullen kan misschien geen kwaad.

Als het olie middenin staat is het peil prima :)

Maar moet je bij motorolie niet letten op natte plaat koppeling? Kenners? :)
 
Tnx!
Ik heb er ondertussen beweging in, door er afbreekmesjes tussen te slaan. Hij is er nog niet af, maar al wel 3 mm verschoven :)

Blijft over: het bovenste lager binnenin het balhoofd. Daar zit nauwelijks een randje achter, dus er uit tikken is lastig. De Dremel-slijpschijf-optie lukt misschien, maar daarbij ga ik ook verkeerde delen raken als ik in hoekjes moet komen, dus dat stel ik het liefst nog even uit.

Ik ben "gelukkig" niet de enige met dit probleem, en lees wel hele creatieve oplossingen. Lassen, stukken waterleiding, draadeind, rateldoppen, etc. :)
En na het zien van prijzen van lagertrekkers, weet ik ook waarom :+

Ik lees al wel hele handige dingen voor het weer in elkaar zetten: het ene deel in de vriezer, het andere deel in de oven op 100 graden, en het zou zo in elkaar moeten vallen!


Maak je wel wat foto's? Ik ga het namelijk de volgende keer ook zelf doen.
 
Maak je wel wat foto's? Ik ga het namelijk de volgende keer ook zelf doen.
Doe ik! Verhaaltje met do's en dont's volgt na afloop.

Nog 1 lager te verwijderen... Ondertussen even zitten meten aan de nieuwe lagers: 0.3 mm knelle passing, op een asdikte van 30 mm. Dat geeft 1% uitzetting. Wiki-uitzettingscoefficient leert dat ik dat zeker niet ga redden met een oven op 140 graden en de rest in de vriezer, dus het wordt weer bruut geweld...
Edit: of beter: zien dat ik het met de bankschroef heel nauwkeurig in elkaar kan draaien.

*Update*: het laatste lager is d'r ook uit... Bij gebrek aan het juiste gereedschap is dit echt gruwelijk lang werk!
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,
Ik kwam net in de schuur een flesje 4 takt motorolie tegen 5W40 van het merk castrol. Het is eigenlijk voor 4 takt scooters, maar ik wil weten of het schadelijk zou kunnen zijn dit in de xj600 te gieten zodat deze tot de oliewissel van over een paar weken wat meer olie in het motorblok heeft zitten. Nu zit ik namelijk net iets boven het midden van het pijlglaasje. Op zich geen schokkende stand en ik heb ook nog geen lampje zien branden o.i.d., maar ik dacht even bijvullen kan misschien geen kwaad.
Moet je vaak olie bijvullen :? ik denk en hoop van niet, bij een fiets van 2003. ;)

Dat vullen tot het midden van het peilglaasje is een algemene regel zodat je niet schrikt van oplichtende lampjes.

Persoonlijk zou ik het anders aanpakken:

's Morgens voor iedere rit de olie controleren en zolang als deze boven het minimum blijft is er niets aan de hand en niet schadelijk voor het blok, behoudens een actiever olielampje op de duur (misschien). ;) 8-) :]
 
Moet je vaak olie bijvullen :? ik denk en hoop van niet, bij een fiets van 2003. ;)

Dat vullen tot het midden van het peilglaasje is een algemene regel zodat je niet schrikt van oplichtende lampjes.

Persoonlijk zou ik het anders aanpakken:

's Morgens voor iedere rit de olie controleren en zolang als deze boven het minimum blijft is er niets aan de hand en niet schadelijk voor het blok, behoudens een actiever olielampje op de duur (misschien). ;) 8-) :]

Heb de motor pas vier weken, dus geen idee. Er is in ieder geval geen olie verbruikt in die vier weken en de motor walmt niet, dus in principe geen signalen van olie-verbranding. Bij 12000 km (2000km geleden) had de olie vervangen moeten worden dus dat gaat nu volgende week gebeuren. Ik had de motor toen nog niet en de eigenaar van toen reed dusdanig weinig dat ie het niet meer heeft vervangen voor verkoop. Dus dat ga ik nu zelf doen volgende week. Ben van plan er 10W40 van Castrol in te doen.
 
Heb de motor pas vier weken, dus geen idee. Er is in ieder geval geen olie verbruikt in die vier weken en de motor walmt niet, dus in principe geen signalen van olie-verbranding. Bij 12000 km (2000km geleden) had de olie vervangen moeten worden dus dat gaat nu volgende week gebeuren. Ik had de motor toen nog niet en de eigenaar van toen reed dusdanig weinig dat ie het niet meer heeft vervangen voor verkoop. Dus dat ga ik nu zelf doen volgende week. Ben van plan er 10W40 van Castrol in te doen.
Als er in vier weken tijd geen olie verdwenen is, met het peil iets meer dan halfvol, dan zou ik mij geen kopzorgen maken, want tot het minimum (safe) moet ze al bijna 2 liter olie verbranden en dat lukt haar niet in een week tijd ;) (maar regelmatig controleren).

Omdat het je eerste oliewissel is zou ik persoonlijk ook het oliefilter verwisselen, dan weet je zeker dat je er weer een tijd tegen kan en 10W40 is goed, maar denk aan het volgende:

full



Succes. ;) 8-) 8-) :] :]

P.S. Zorg ook voor een nieuw koper ringetje voor de aftapbout.
 
Laatst bewerkt:
Kan iemand me vertellen waar rubberring 10 voor dient?
2uelixv.jpg


Deze ring zat grofweg midden op de binnenstang toen ik het uit elkaar haalde. De ring is te klein om de buis te vullen, dus het is geen afdichting... Mijn gok zou zijn dat-ie geen functie heeft, maar dat kan ik me niet voorstellen. Ik weet dus ook niet of de ring tegen een van de 2 lagers aan hoort te zitten, of gewoon echt "middenin"...

Ik denk dat stofkering 8 vervangen dient te worden door onderstaande:
10051202_890_FR_07.JPG

Deze stofring zat bij de lagers meegeleverd; de originele past niet meer door het andere lagertype.

Momenteel ligt m'n binnenstang in de vriezer, ik ben nog op zoek naar passende PVC-buizen o.i.d. om het lager met hamer/bankschroef te kunnen duwen.
*update*: het eerste lager zit om de as! Morgen de 2 buitenste delen in het frame stoppen.
Leuk trouwens: deel in de vriezer, ander deel in de oven, ik zet alles op elkaar, en meteen muurvast! Omdat ik niet snel genoeg iets bij de hand had om hem door te duwen, heb ik dat daarna koud gedaan: oude stofzuigerstang afgezaagd, die er overheen gezet, in de bankschroef, en met een aantal harde knallen schoof het lager stukje voor stukje op z'n plek.
 
Laatst bewerkt:
Als er in vier weken tijd geen olie verdwenen is, met het peil iets meer dan halfvol, dan zou ik mij geen kopzorgen maken, want tot het minimum (safe) moet ze al bijna 2 liter olie verbranden en dat lukt haar niet in een week tijd ;) (maar regelmatig controleren).

Omdat het je eerste oliewissel is zou ik persoonlijk ook het oliefilter verwisselen, dan weet je zeker dat je er weer een tijd tegen kan en 10W40 is goed, maar denk aan het volgende:

[afbeelding]


Succes. ;) 8-) 8-) :] :]

P.S. Zorg ook voor een nieuw koper ringetje voor de aftapbout.
Bedankt! Gaat wel lukken denk ik :)

Net even getankt...verbruik 1:19.4 gemiddeld. Best netjes...en dan rij ik niet eens echt sloom... })
 
Even een algemene tip: Voor sleutelwerkzaamheden waar geen How-to voor beschikbaar is staan er op de website van Louis.de ook een aantal nuttige sleuteltips, wel redelijk beknopte beschrijvingen maar in veel gevallen wel voldoende.
Zo staan er oa beschrijvingen van:

En nog een aantal meer.

Soms krijg ik bij het openen van bovenstaande PDF's op de site een foutmelding, dit kun je voorkomen door de link met de rechtermuisknop te klikken en te kiezen voor : Link opslaan als. Sla dan het PDF ergens op je PC op en dan kun je hem gewoon helemaal lezen.
 
Laatst bewerkt:
hallo. Weet iemand toevallig de exacte hoeveelheid olie die nodig is in de vorkpoot van een div900 ? ( uit 1996) Ik heb wel prog. WP veer erin.

en meten, dat doe je neem ik aan zonder veer erin ?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan