HELP!! Ik krijg mijn remmen niet ontlucht!?

Velox

MF veteraan
3 apr 2005
1.404
0
Mede sleutelaars,

Ik zit met een probleem... Heb een setje Hel staalomvlochten remleiding op mijn motor gezet maar nu krijg ik mijn beide voorremmen niet ontlucht... -O-

Ik heb het geprobeerd volgens de pompen - opendraaien - dichtdraaien - loslaten - pompen enz. enz. Er komt alleen nog maar vloeistof uit en geen lucht maar ik heb totaal geen druk. De remblokjes staan nog los van de schijf, de zuigertjes zijn er nog helemaal niet uitgekomen! Ik heb er inmiddels 150 ml remvloeistof doorheen gepompt. Dat moet toch genoeg zijn lijkt me zo!? Hoeveel remvloeistof gaat er in het systeem?? Dus de klauwen + leidingen + reservoir??

Ik had ook een Mityvac ontluchter aangeschaft maar wat een onding... Zucht valse lucht aan bij de nippel en er onstaat geen vacuum! Miskoop!!

Maar goed... Ik heb nu mijn remhendel tegen de gashendel vastgezet om zo even een nachtje te laten staan.

Iemand een idee wat het kan zijn en hoe ik het kan verhelpen??
 
Ik zou eerst beginnen met de topic titel te laten veranderen, dan heb je meer kans dat de goede mensen je hier kunnen helpen.

Zuigt het rem systeem zelf geen valse lucht aan?
Nergens zie je remvloeistof uit het systeem lopen?
Ik neem aan dat je de vloeistof die er uit komt niet er terug in gooit?
 
Ik had dit probleem ook met mijn VTR SP2 maar dan met de koppeling, uiteindelijk het reservoir opengemaakt en vervolgens zachtjes in de koppeling geknepen waarbij ik de motor een beetje schuin hield, en jahoor daar kwamen de luchtbellen aan. Deze bleken net bij het reservoir/pompje te blijven steken en alleen vrij te komen wanneer ik het stuur/de motor schuinhield.
 
Klinkt alsof je remcilinder gewoon nog niet gevuld is met remvloeistof (heb je de blokken misschien teruggedrukt met het loshalen?). Dus, gewoon veel pompen (met ontluchtingsnippel dicht) en als het goed is zie je dan je zuigers naar buiten komen en de remblokjes tegen de schijf. Wel het vloeistofniveau in de gaten houden ;)
 
Vul een spuit met remvloeistof en zet deze d.m.v. een slangetje op de ontluchtingsnippel op de klauw.
Draai de nippel een halve slag open en druk de spuit langszaam in totdat het reservoir vol is.
Daarna kan je nog op de conventionele manier ontluchten maar meestal is dat al niet meer nodig.

Is er iemand die dit heeft geprobeerd zonder succes ?
 
Vul een spuit met remvloeistof en zet deze d.m.v. een slangetje op de ontluchtingsnippel op de klauw.
Draai de nippel een halve slag open en druk de spuit langszaam in totdat het reservoir vol is.
Daarna kan je nog op de conventionele manier ontluchten maar meestal is dat al niet meer nodig.

Is er iemand die dit heeft geprobeerd zonder succes ?
Ja ik... Heb dat dus geprobeerd maar het lukte niet. Dit omdat ik de olie langs de nippel drukte, ondanks het langzame drukken.

En over de Mityvac, geloof me, ik doe niets verkeerd. Ik hoor en zie het ding gewoon valse lucht aanzuigen bij het ontluchtingsnippel en ik heb gecontroleerd of hij druk opbouwt en dat doet hij niet als er als vloeistof door de slangetjes is gegaan. Er gaat lucht langs de openingen in het systeem.

Het remsysteem lekt nergens en er kan ook nergens valse lucht aangezogen worden. Ik heb wel de zuigers teruggedrukt bij het vervangen van de remblokken maar die zouden toch gewoon naar buiten gedrukt moeten worden??

En over de manier van ontluchten: ja, ik heb het gedaan volgens het topic in het 'how-to' gedeelte maar zonder resultaat.

Nogmaals: ik heb er al 150 (!) ml remvloeistof doorheen gepompt met de hand!! Hoe kan dat dan? :? Als het systeem vol zou zitten met olie (wat nu volgens mij wel zo MOET zijn), zou er druk opgebouwd moeten worden, of de zuigers teruggedrukt zitten of niet. Vandaar mijn vraag in de openingspost: hoeveel ml gaat er in het systeem zitten?!?
 
Laatst bewerkt:
Bij revisie: vloeistof bij de remklauw inspuiten... ik heb een hele avond staan kloten met dezelfde vacuumpomp zonder resultaat. Met een spuit van de apotheek was ik binnen een uur klaar.

Bij normaal verversen: dan werkt een vacuumpomp prima als je van boven af het potje vol laat.

Dit is een werkwijze die mij goed bevalt.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan me herinneren dat ik dat ook had bij het vervangen van de rubberen remleidingen naar stralen remleidingen. Ik weet niet meer exact wat ik toen deed waardoor deze wel op druk kwam maar plots was er wel ineens de goede druk enzo. Ik deed dit toen ook gewoon met de hand zoals jij omschreef.
Wat misschien wel hielp is om een stuk slang aan de ontluchtingsnippel te koppelen. Via de slang creëer je dan eigenlijk op een gegeven moment door de vloeistof toch wel een luchtdichte grens zeg maar zodat er i.i.g. via deze nippel geen lucht in ;t systeem kan komen. Dat heeft er misschien wel bij mij aan bijgedragen dat het op een gegeven moment wel lukte.
Ook ervoor zorgen dat het vloeistof nivo in je reservoir natuurlijk wel boven het inlaatkanaaltje blijft maar zo ingeschat hou jij dat wel zorgvuldig in de gaten.
Tsja...verder zou ik het ook vanaf hier nu niet meer kunnen zeggen, alleen nog maar om het toch maar eens te blijven proberen. Zoals ik al zei ik zat ook te vloeken en plots kreeg ik toch druk na tig keren drukken.

succes. (ik weet niet of ik nou wel erg hulpzaam was, maar toch)
 
Ik heb nooit mn voorrem goed ontlucht kunnen krijgen. Nu, bij mn laatste 2 remsetups zat er een ontluchtingsnippel op de hoofdrempomp. Ik heb eerst gewoon ontlucht via de nippel beneden, kreeg wel vloeistof maar geen druk. Toen via de nippel bovenop ontlucht en mn rem was beide keren na 2 keer pompen oid keihard. Ik denk dus dat er meestal lucht in de hoofdrempomp blijft zitten dat je er moeilijk uit krijgt. Je zou kunnen proberen om de banjo een keer te lossen om de lucht er daar uit te laten. En anders de pomp kantelen zodat de lucht terug het potje in kan. De handle inknijpen en dan terug laten schieten werkt meestal wel goed om die lucht het potje in te krijgen.
 
De banjo losdraaien bij de rempomp heb ik nog niet gedaan, dat ga ik zo eerst eens doen. Verder is dat de enige mogelijkheid want ik heb een rechtstreeks systeem genomen; van de rempomp met twee leidingen naar de klauwen.

Ik heb er nog aan zitten denken dat de rempomp misschien stuk is maar lijkt me niet. Ik kan namelijk gewoon pompen en er stroomt dan wel vloeistof (onder lichte druk) uit als ik het ontluchtingsnippel opendraai.

Ga eerst dat ontluchten bij die banjo eens proberen! als het gestopt is met regenen...
 
Je pomp nu de vloeistof naar beneden samen met een luchtbel.
Op het moment dat je stopt gaat de luchtbel weer naar boven.
Je pompt nu de luchtbel op en neer .
 
als er geen bellen meer uitkomen moet je je hendel een avondje ingeknepen houden dmv een tiewrap. zorg er dan wel voor dat er dan nog geen druk op het systeem staat dus:
* nippel losdraaien
*hendel inknijpen en vastzetten (de vloeistof die er dan uitkomt zou luchtbel vrij moeten zijn)
*nippel vastdraaien
*avondje wachten
*hendel los maken en systeem op druk pompen
als het goed is is zo alle overgebleven lucht omhoog gekomen en er via je resevoir uit je systeem verdwenen werkt bij mij nog steeds prima als ik hem niet direct ontlucht krijg.
 
als er geen bellen meer uitkomen moet je je hendel een avondje ingeknepen houden dmv een tiewrap. zorg er dan wel voor dat er dan nog geen druk op het systeem staat dus:
* nippel losdraaien
*hendel inknijpen en vastzetten (de vloeistof die er dan uitkomt zou luchtbel vrij moeten zijn)
*nippel vastdraaien
*avondje wachten
*hendel los maken en systeem op druk pompen
als het goed is is zo alle overgebleven lucht omhoog gekomen en er via je resevoir uit je systeem verdwenen werkt bij mij nog steeds prima als ik hem niet direct ontlucht krijg.
Ik al mijn twijfels of zo inderdaad de lucht zou verdwijnen door er druk op te zetten, maar nu moet het zelfs zonder druk :?
 
Dat vacuum pistool is inderdaad een onding en zuigt valse lucht bij het leven. Let je wel op dat je met vacuumpomp wel de hendel dicht knijpt en houdt? Anders zit daar lucht in.

Verder bij mij perfect geslaagd met de ouderwetse manier na het monteren van Hel leidingen. Achterzijde krijg ik echter niet ontlucht. :')
 
als er geen bellen meer uitkomen moet je je hendel een avondje ingeknepen houden dmv een tiewrap. zorg er dan wel voor dat er dan nog geen druk op het systeem staat dus:
* nippel losdraaien
*hendel inknijpen en vastzetten (de vloeistof die er dan uitkomt zou luchtbel vrij moeten zijn)
*nippel vastdraaien
*avondje wachten
*hendel los maken en systeem op druk pompen
als het goed is is zo alle overgebleven lucht omhoog gekomen en er via je resevoir uit je systeem verdwenen werkt bij mij nog steeds prima als ik hem niet direct ontlucht krijg.
Maar door je remhendel in te knijpen druk je de olie samen zodat je zuigers uit de cilinders komen. Er zit dus een onderdeeltje in je rempomp die olie de leiding in drukt en vervolgens tegenhoudt om te voorkomen dat de olie terugstroomt en dat de druk wegvalt. Er zit dus een soort terugslagklepje in je rempomp lijkt me?! Hoe kan dan die luchtbel je eruit probeert te krijgen 'ontsnappen' naar het reservoir van je rempomp?? Dat terugslagklepje dat voorkomt dat de olie je reservoir terug in stroomt houdt dan toch ook de lucht tegen?

Ik ben geen werktuigbouwkundige maar beredeneer het gewoon zoals mij logisch lijkt! Klopt het een beetje en zo niet, hoe zit het dan??

Ik heb trouwens bij de bovenste banjo ontlucht maar zonder resultaat...
 
Maar door je remhendel in te knijpen druk je de olie samen zodat je zuigers uit de cilinders komen. Er zit dus een onderdeeltje in je rempomp die olie de leiding in drukt en vervolgens tegenhoudt om te voorkomen dat de olie terugstroomt en dat de druk wegvalt. Er zit dus een soort terugslagklepje in je rempomp lijkt me?! Hoe kan dan die luchtbel je eruit probeert te krijgen 'ontsnappen' naar het reservoir van je rempomp?? Dat terugslagklepje dat voorkomt dat de olie je reservoir terug in stroomt houdt dan toch ook de lucht tegen?

Ik ben geen werktuigbouwkundige maar beredeneer het gewoon zoals mij logisch lijkt! Klopt het een beetje en zo niet, hoe zit het dan??

Ik heb trouwens bij de bovenste banjo ontlucht maar zonder resultaat...
Er zit niet echt een klepje in.
Als je de hendel niet bediend dan kan de vloeistof voor de remzuiger (van de pomp) komen.
Trek je de hendel in dan sluit de zuiger het gaatje naar het reservoir af en de druk komt dus alleen op de remleiding.
 
Terug
Bovenaan Onderaan