Het grote Yamaha Diversion topic (deel 9)

Status
Niet open voor verdere reacties.
In de OP zie ik geen enkele Div met moffen over de vorkpoten, maar doe toch een poging om te vragen of iemand hier ervaring (positief/negatief) mee heeft. Aangezien de voorkant van mijn div binnenkort toch uit elkaar moet voor nieuwe voorveren en balhoofdlager, wilde ik eigenlijk gelijk moffen op de vorkpoten laten zetten. Dat is volgens mij toch wat duurzamer, zeker voor een winter-doorrijder. :)
Na 16 jaar glimmen mijn vorkpoten nog, dus het lijkt me niet dat moffen daar iets aan kunnen verbeteren :)
 
Even een vraagje over een piepje dat ik af en toe hoor:
Vorige week reed ik ergens langs een muurtje en hoorde ik een piepje van bij het achterwiel vandaan komen. vervolgens thuis gekomen de motor op de bok gezet en het wiel laten draaien om te kijken of ook toen het piepje te horen was, en jawel ik hoorde het piepje. Het gaat op het ritme van het draaien van het wiel, dus het is geen constante piep. Het komt dus bij het achterwiel vandaan. Soms hoor ik het ook tijdens het lopen met de motor. Het piepje is er dus niet altijd. Soms is het weg, een dag later is het er weer voor even en daarna weer weg etc. Ik heb echter geen idee wat het kan zijn. Hebben jullie misschien ideeën?


Ik heb dit ook gehad...kan idd de remschijf zijn, je kan dit proberen om stationair te laten draaien op de bok en als je de piep hoort, je remschijf inspuiten met remreiniger. Het kan weggaan (is wel tijdelijk) maar dan weet je in ieder geval dat het je schijf is, die iets krom is.

Als je het blijft horen na het sppuiten met remreiniger dan kan het je achterwiellager zijn. En dan hoop ik dat het niet de duurste is. De duurste is de Yamaha maat zullen we maar zeggen. Deze maat is zo afwijkend dat ie niet te vervangen is door een ander merk....
 
Als je het blijft horen na het sppuiten met remreiniger dan kan het je achterwiellager zijn. En dan hoop ik dat het niet de duurste is. De duurste is de Yamaha maat zullen we maar zeggen. Deze maat is zo afwijkend dat ie niet te vervangen is door een ander merk....
Welke zou dat dan moeten zijn ? Ik kan hier een lagerset voor het achterwiel kopen voor nog geen 8 euro,
 
Wellicht leuk voor de sleutelaars hier: Mijn pas aangeschafte doppenset (150 delig, voor zover ik weet alle doppen die bij de Div nodig kunnen zijn) bij Louis staat nu voor 70 euro in de folder (was 100 euro minus 10% kortingscoupon).
Ik kan het setje aanraden, en de prijs is nu gewoon heel erg goed!
 
Howto: Remschijf achter + remblokjes vervangen​
XJ900 S Diversion


Achter-remschijf-+-remblokjes-+-band-01.jpg

Ik wilde een aantal klusjes even combineren. Ik was toe aan een nieuwe remschijf (achterkant) en aan een nieuwe band. Bovendien had ik een scheurtje in een beugel.

Achter-remschijf-+-remblokjes-+-band-02.jpg

Zo te zien is de band aardig op. Ongeveer 11.000km mee gereden op alle mogelijke soorten wegdek, in 10 verschillende landen. Die heeft zijn geld wel opgebracht. Helaas wordt de Bridgestone Exedra G602 niet meer gemaakt.

Zet de motor op de middenbok. Verwijder de moer en de ring van de as.

Achter-remschijf-+-remblokjes-+-band-03.jpg

Verwijder de bout, moer en ring. Deze bout zorgt er voor dat de as vast staat en niet mee draait.

Achter-remschijf-+-remblokjes-+-band-04.jpg

Nu kan de as er voorzichtig voor de helft uitgetrokken worden. Als de as een beetje vast dit dan geen hamer gebruiken op de schroefdraadkant van de as! zitten twee gaatjes het uiteinde van de as waarmee je een vast zittende as er uit kan trekken.

Achter-remschijf-+-remblokjes-+-band-05.jpg

De remklauw kan je los maken door de twee bouten er uit te draaien. De uitlaat zit niet in de weg als je een kleine ratel gebruikt. Aangezien de boutjes ingevet zijn met koperpasta gingen deze gemakkelijk los. De klem die de remleiding vast houdt kan je een klein stukje verbuigen zodat de leiding vrij komt te liggen.

Achter-remschijf-+-remblokjes-+-band-06.jpg

De as helemaal er uit trekken. De remklauw kan je dan van de schijf tillen en even opzij laten hangen. (Doe een doek om je uitlaat om krasjes te voorkomen.) De arm die de remklauw op zijn plek houdt kan je omhoog draaien zodat straks de band er langs kan. (Ik mis een dopje. Nu kan er vuil in komen. Daar moet ik dus even wat voor gaan regelen bij de fietsenmaker of zo.)

Achter-remschijf-+-remblokjes-+-band-07.jpg

Het achterwiel kan je dan van de cardan trekken en schuin neerzetten.

Achter-remschijf-+-remblokjes-+-band-08.jpg

Met een beetje voorzichtig manouveren en de taartschep een beetje te verbuigen kan je het wiel er uit krijgen. Zonder een motorbrug heel goed te doen. Verwijder het vet van het tandwiel dat in de cardan gaat.

Achter-remschijf-+-remblokjes-+-band-10.jpg

Aangezien ik een beugel had met een haarscheurtje heb ik een tweede hands exemplaar aangeschaft voor 30 euro. Laten lassen kon ook, maar was niet goedkoper. Het was nog stevig genoeg maar voor de zekerheid toch vervangen. Dit is het linker steuntje van de duo en de beugels voor de kofferset zitten hier aan vast. De 9600km met zwaarbeladen koffer hebben hun tol geëist.

Achter-remschijf-+-remblokjes-+-band-11.gif

Door in het zwarte plastic afdekkapje te knijpen kan je deze verwijderen.

Achter-remschijf-+-remblokjes-+-band-12.jpg

Met een klein schroevendraaiertje kan je de twee splitpennen er uit wippen.

Achter-remschijf-+-remblokjes-+-band-13.jpg

Daarna kunnen de glijpennen verwijderd worden.

Achter-remschijf-+-remblokjes-+-band-14.jpg

De veer goed tegenhouden want die kan wegspringen als je de glijpennen verwijderd. De glijpennen en de veer goed schoonmaken met wasbenzine.

Achter-remschijf-+-remblokjes-+-band-15.jpg

De remblokjes kan je er vervolgens gemakkelijk uit halen.

Achter-remschijf-+-remblokjes-+-band-16.jpg

De remschijf was aardig versleten en gaat volgens mij al meer dan 60.000km mee. De groeven zijn goed te zien en de minimale dikte is ruim onder het slijtniveau.

Achter-remschijf-+-remblokjes-+-band-17.jpg

De remblokjes die er in zaten zijn nog lang niet afgesleten. Ik heb ze tijdens de vakantie in Warschau moeten wisselen. De nieuwe (sinter)remblokjes die ik er vlak voor vertrek in heb gestopt hebben het niet de hele reis vol gehouden. Bergen, bagage en passagier zorgen er voor dat ze veel harder slijten dan normaal. Omdat de oude remschijf wat groeven heeft schuur ik de remblokjes weer vlak met grof schuurpapier en zal ik ze weer monteren.

Achter-remschijf-+-remblokjes-+-band-18.jpg

Door heel zachtjes te pompen op de voetrem kan je de remzuigers er een stukje uit krijgen. Doe dit met je hand ipv voet. De remzuigertjes mogen er absoluut niet helemaal uitschieten! Eventueel met de hand een zuigertje tegenhouden zodat de andere er ook een stukje uit komt

Achter-remschijf-+-remblokjes-+-band-19.jpg

Buiten een beetje aanslag dat je er met een doekje met wasbenzine kan afvegen zijn de zuigertjes nog in perfecte staat. Ook de binnenkant goed schoonmaken. Desnoods even een (oud) tandenborsteltje gebruiken.

Achter-remschijf-+-remblokjes-+-band-20.jpg

Na het schoonmaken de zuigertjes helemaal terug duwen. Je moet dan wel even de ontluchtingsnippels een klein beetje losdraaien. Je verliest dan een heel klein beetje remvloeistof. Dit goed afvegen want het tast de verf aan. Controleer even of het reservoir nog voldoende vloeistof heeft en desnoods even bijvullen. Als de remvloeistof er al langere tijd in zit dan is het beter om alle vloeistof te vervangen. Dat was bij mij niet het geval, het zit er nog maar een paar maanden in en alles was okay.

Achter-remschijf-+-remblokjes-+-band-21.gif

De nieuwe remblokjes, in mijn geval de oude maar dan schoongemaakt en vlak geschuurd, kunnen er weer in. De achterkant van de remblokjes voorzien van een dun laagje koperpasta. Dit gaat het piepen tegen. Bevestig de schoongemaakte glijpennen en bij één van de pennen kan het borg splitpennetje er weer in. De andere nog niet want deze pen moet er nog even half uit.

Achter-remschijf-+-remblokjes-+-band-22.gif

Je kan dan het veerplaatje dat de remblokjes naar beneden drukt plaatsen. Het lipje iets naar beneden drukken zodat de glijpen er overheen valt. En dan kan ook het laatste splitpennetje er weer op zodat de pen geborgd is.

Achter-remschijf-+-remblokjes-+-band-23.jpg

De oude remschijf kan dan verwijderd worden. De boutjes kunnen goed vast zitten. (Vaak met locktite) Gebuik een grote ratel of verleng een inbussleutel met een stukje pijp of iets dergelijks zodat je meer kracht kan zetten. Verhitten helpt ook meestal wel. Maar ze kunnen goed vast zitten.

Aangezien deze band toch er af gaat is het een mooi moment om de velg goed schoon te maken. Dat gaat uitstekend met diesel en een borsteltje. Mocht je de band niet vervangen dan niet vergeten de diesel goed van de band te halen!


Achter-remschijf-+-remblokjes-+-band-24.jpg

Met de velg met de oude band er nog om heen naar de motorzaak. Daar een nieuwe band laten monteren en laten uitbalanceren. (Dat zijn de gewichtjes die op je velg geplakt worden.) Bij de meeste motorzaken sta je binnen een kwartier weer buiten met een verse band om je velg. (€121,62) Dit keer een Bridgestone Battlax BT45.

Achter-remschijf-+-remblokjes-+-band-25.jpg

Dan wordt het tijd om de nieuwe remschijf te monteren. De kant waar de remschijfboutjes in vallen heeft een uitsparing voor de kop van deze boutjes. Je weet dan direct met welke kant je moet monteren

Achter-remschijf-+-remblokjes-+-band-26.jpg

Ik gebruik koperpasta voor de verschillen de bouten. (Dat gaat het vastroesten tegen.) De boutjes van de remschijf moet je echter met Loctite (of vergelijkbaar spul) vastzetten.

Achter-remschijf-+-remblokjes-+-band-27.jpg

De remschijf boutje voorzien van Loctite kruislings goed vast zetten.

Achter-remschijf-+-remblokjes-+-band-28.jpg

Het tandwiel dat in de cardan as gaat voorzien van nieuw kogellager vet. Ook de rubber O-ring voorzien van wat vet en de seals van de lagers een beetje invetten.

Achter-remschijf-+-remblokjes-+-band-29.jpg

De achterbrug en alle normaalgesproken slecht bereikbare delen even schoonmaken.

Achter-remschijf-+-remblokjes-+-band-30.jpg

Dan kan je het achterwiel weer langs de taartschep wurmen. Ales je het voor de eerste keer doet is het wellicht verstandig om een doek over de remschijf te doen om te voorkomen dat je iets beschadigd.

Achter-remschijf-+-remblokjes-+-band-31.jpg

Je kunt dan het wiel weer in het tandwiel van de cardan schuiven. Het wiel blijft dan gewoon hangen, ook zonder as. De beugel die de remklauw met de achterbrug verbindt even draaien, zodat ie in lijn staat met de as.

Achter-remschijf-+-remblokjes-+-band-32.jpg

Je kan dan de as er weer inschuiven. De as eerst goed schoon maken en daarna invetten met kogellagervet. Zorg dat de 2 spacers weer in zitten zodat de as er doorheen kan. En klein tikje op de as zorgt er vaak voor dat deze er snel helemaal in gaat. Van deze kant kan het geen kwaad.

Achter-remschijf-+-remblokjes-+-band-35.jpg

Eerst de moer met de ring bevestigen. Daarna het boutje dat zorgt dat de as niet kan draaien bevestigen.

Achter-remschijf-+-remblokjes-+-band-34.jpg

De remschijfboutjes schoonmaken en voorzien van een klein beetje kopervet. Daarna de boutjes goed vast zetten. Met de kleine ratel kan je er bij zonder de uitlaat te verwijderen. De remklauw is van zachter materiaal, met een grote ratel zet je snel teveel kracht en is er kans om het schroefdraad te beschadigen.

De remleiding weer even in het beugeltje en het beugeltje een beetje verbuigen zodat ie er niet uit kan.

Achter-remschijf-+-remblokjes-+-band-36.jpg

Even kijken of er nog luchtbelletjes uitkomen als je de nippels één voor één een beetje losdraait en op de rem drukt. Een heel klein beetje remvloeistof ontsnapt. Dit direct afvegen.

Even testen of het wiel goed loopt en of de boel niet aan sleept. Zorg dat ‘ie in neutraal staat en even met de hand ronddraaien. Als dat goed is dan even met de achterrem pompen. Aangezien de zuigers er nu helemaal in zitten zal er even gepompt moeten worden voordat de remblokjes tegen de remschijf komen. Als het goed is stopt het wiel. Draai het wiel nogmaals om te zien of ‘ie na het loslaten van de voetrem weer vrij kan draaien. Als je door heel zachtjes op de voetrem te drukken het wiel al niet meer met de hand kan ronddraaien is het goed.

WAARSCHUWING! Enorm glimmende uitlaten! Niet onbeschermd in de foto kijken!
Achter-remschijf-+-remblokjes-+-band-37.jpg

Klaar! Uiteraard ook even afspuiten.
En een laatste controle: Kijken of er speling naar links of rechts is. Of speling naar onder of naar boven. In beide gevallen zijn er dan lagers ergens aan de achterbrug versleten.
 
Laatst bewerkt:
kun je die oranje dingetjes ook nieuw kopen..?
kun je die ook reinigen..?

beetje roest in de tank voor zorg maatregel....

heb de tank helemaal leeg gemaakt als 5x met de hogedruk spuit er op !
halve bak metselzand er in gahad en om gespoeld (8x)
nu heb ik er tank ontroester er in van tank cure
dat laat ik ff 4 dagen zo staan in de tank
( kraan er af en getaped aan de anderkant en de tank dop er weer op)
full
 
Laatst bewerkt:
nieuwe kopen ...?

of gewoon laten zitten... is nog wel gewoon wit

waar goedkoop te kopen...? of pas kopen als je weer gaar rijden (winterstop)

hoelang die er in zit geen idee... vorige eigennaar......?

beestje 14 jaar oud....



full
 
Kijk eens op deze link dan zie je dat er meer dan 2 lagers in zitten...http://www.cmsnl.com/yamaha-xj600sfc-1994_model10128/partslist/D-10.html
Klopt, ik heb een digitaal onderdelen boek (part list) daar staan er ook 3 in vermeld.
 
Hallo XJ600s bezitters....
Ik zal mij ook hier nog even voorstellen, want sinds kort ben ik de eigenaar van een rode Diversion XJ600S van 1994. Mijn naam is Ron, 60 jaar oud/jong, en ik woon in Bovenkarspel (NH)
Jaren heb ik mij "vermaakt" - en dat doe ik nog steeds- met het restaureren en berijden van Zündapp's, zowel brommers als motoren, maar nu moest het er toch maar eens van komen. 3 jaar lang op marktplaats zitten kijken schiet ook niet echt op, dus moest de knoop maar eens doorgehakt worden, nadat ik eerst ruimte heb moeten creëren in de schuur, om de Yamaha te bergen. Grotere deur, pad opgehoogd, en vooral veel overtollig materiaal weggegooid, zonder daarbij uit het oog te verliezen wat eventueel in de nabije toekomst nog nodig kan zijn. Voorlopig staat de Yamaha nog bij de buurman in de garage omdat de drempel van de schuur nog met verse cement is aangepakt, maar zodra dat uitgehard is, kan de machine in mijn eigen schuur de nachten doorbrengen.
Dan zal ik tevens even wat plaatjes schieten, om mijn bezit aan de forumleden te laten zien.

Het is voor mij een geweldig makkelijke motor (precies zoals je in de berichten altijd leest) en als ik dan toch een klein puntje van kritiek mag noemen, is dat de chokeknop, die een beetje verstopt zit achter de onderkuip. Nou heb je die niet elk moment nodig, dus zo erg is het allemaal ook niet, maar ik vroeg mij af of er ook andere Diversion bezitters (met volle kuip) dit "probleem" herkennen, of daar zelfs een oplossing voor hebben gevonden. Ben benieuwd.

Moet nu mijn aandacht een beetje verdelen tussen de Zündapp brommer (50cc), motor (125cc) en Yamaha (600cc), en omdat ik actief ben in de Zündapp club noord holland (Zie ook mijn website) zullen de Zündapp's niet echt te lijden hebben onder het bezit van de Yamaha, maar ben wel van plan om in de toekomst ook wat tourritten met de andere tourmotorrijders te gaan maken. Als ik zo in de diverse bladen kijk, zal het geen probleem zijn een dergelijke rit uit te zoeken. Keuze genoeg.
Ik hoop gauw iemand van dit forum bij één of andere rit te mogen ontmoeten.

Tot ziens dan maar,
MVG,

Ron
 
Hallo XJ600s bezitters....
Ik zal mij ook hier nog even voorstellen, want sinds kort ben ik de eigenaar van een rode Diversion XJ600S van 1994. Mijn naam is Ron, 60 jaar oud/jong, en ik woon in Bovenkarspel (NH)Jaren heb ik mij "vermaakt" - en dat doe ik nog steeds- met het restaureren en berijden van Zündapp's, zowel brommers als motoren, maar nu moest het er toch maar eens van komen. 3 jaar lang op marktplaats zitten kijken schiet ook niet echt op, dus moest de knoop maar eens doorgehakt worden, nadat ik eerst ruimte heb moeten creëren in de schuur, om de Yamaha te bergen. Grotere deur, pad opgehoogd, en vooral veel overtollig materiaal weggegooid, zonder daarbij uit het oog te verliezen wat eventueel in de nabije toekomst nog nodig kan zijn. Voorlopig staat de Yamaha nog bij de buurman in de garage omdat de drempel van de schuur nog met verse cement is aangepakt, maar zodra dat uitgehard is, kan de machine in mijn eigen schuur de nachten doorbrengen.Dan zal ik tevens even wat plaatjes schieten, om mijn bezit aan de forumleden te laten zien. Het is voor mij een geweldig makkelijke motor (precies zoals je in de berichten altijd leest) en als ik dan toch een klein puntje van kritiek mag noemen, is dat de chokeknop, die een beetje verstopt zit achter de onderkuip. Nou heb je die niet elk moment nodig, dus zo erg is het allemaal ook niet, maar ik vroeg mij af of er ook andere Diversion bezitters (met volle kuip) dit "probleem" herkennen, of daar zelfs een oplossing voor hebben gevonden. Ben benieuwd.
Moet nu mijn aandacht een beetje verdelen tussen de Zündapp brommer (50cc), motor (125cc) en Yamaha (600cc), en omdat ik actief ben in de Zündapp club noord holland (Zie ook mijn website) zullen de Zündapp's niet echt te lijden hebben onder het bezit van de Yamaha, maar ben wel van plan om in de toekomst ook wat tourritten met de andere tourmotorrijders te gaan maken. Als ik zo in de diverse bladen kijk, zal het geen probleem zijn een dergelijke rit uit te zoeken. Keuze genoeg.
Ik hoop gauw iemand van dit forum bij één of andere rit te mogen ontmoeten.
Tot ziens dan maar,
MVG,Ron
Welkom op het Diversion Topic Ron ....... en heel veel plezier met je Divje. Ik heb ook een rode '94 er maar geen volle kuip.
gr
Ben
 
Niemand is te oud of te jong voor een diversion. Sterker nog; toen ik vorige week bij motoport aan het neuzen was zat de 2010 Diversion wel erg lekker en vond m best mooi.

Die choke knop zit bij latere modellen op het stuur overigens ;)
 
Hallo XJ600s bezitters....
Ik zal mij ook hier nog even voorstellen, want sinds kort ben ik de eigenaar van een rode Diversion XJ600S van 1994. Mijn naam is Ron, 60 jaar oud/jong, en ik woon in Bovenkarspel (NH)
Hartelijk welkom in het Diversion topic.
Dan zal ik tevens even wat plaatjes schieten, om mijn bezit aan de forumleden te laten zien.
Een mooie foto voor de OP is altijd welkom.
Ik hoop gauw iemand van dit forum bij één of andere rit te mogen ontmoeten.
Dat zal zeker wel lukken.
Tot ziens dan maar,
MVG,

Ron
 
Een mooie foto voor de OP is altijd welkom.


OP?????
Ik moet nog even de weg vinden op dit forum, maar het zal uiteindelijk wel een keertje lukken.

Eerst wassen en poetsen voor de foto, want vorige week moest ik noodgedwongen door de regen rijden (wat ik normaal gesproken probeer te vermijden) en dat moet eerst verholpen worden. Ik ben en blijf een "hobbyrijder" dus als het niet echt moet, dan blijft Yami lekker op stal.
 
Die choke knop zit bij latere modellen op het stuur overigens ;)


Weet iemand misschien of er modificatie setjes in de handel zijn, om stuurbediening van de choke mogelijk te maken? Zou wel handig zijn, want zittend op de motor, met handschoenen aan, is het uittrekken van de chokeknop niet te doen. Indrukken gaat dan weer wel, maar echt handig is het allemaal niet. Of je zou de knop moeten verlengen en door de kuip heen laten komen, maar dan moet ik weer een gat boren in de kuip, en dat doe ik liever niet. Stuurbediening is dan wel een mooie oplossing.

Ik hoor graag of er iemand iets weet, of ander moet de dealer de oplossing maar geven.

Gr,

Ron
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan