Het grote Yamaha Diversion topic (deel 9)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik dacht te zien dat jouw motor opnieuw gespoten was.
Wellicht gewoon de camera die "dingen doet" met de kleur

Ik heb alle kappen van mijn motor gespoten...dit heb ik zelf gedaan door alle kappen er af te halen, goed schuren en vervolgens met een Motip spuitbus netjes in een vrijwel identieke rode kleur gespoten en daarna lak er over heen....

Het resultaat is heel mooi, alle krasjes en bultjes zijn weer weg. Het was voor het eerst van mijn leven dat ik een spuitbus aanraakte dus als ik het kan........ ;) ;) ;) ;)

Komende winter moet de tank nog gespoten worden (zit ook klein deukje in) en zal ik de voorkuip opnieuw doen omdat daar twee kleine lopertjes opzitten. Kan ik ook gelijk de groene onderkuip die ik laatst heb opgeduikeld via Marktplaats mooi in dezelfde kleur rood spuiten en er onder zetten

Het is een echte aanrader voor mensen met een rode Div900 om die Motip spuitbus te gebruiken, het is welliswaar niet exact delfde kleur maar lijkt er sprekend op. Als iemand het nummer wil weten hoor ik het wel, dan zoek ik die nog even op.

Voor het spuiten van alle kappen was ik circa 60 euro kwijt aan Motip spuitbussen en lak.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag begonnen met de sloopwerkzaamheden om de nieuwe balhoofdlagers te kunnen monteren.
Ik zal als het klaar is een how-to schrijven, daar was om gevraagd.
Hier alvast een korte / snelle foto impressie van de werkzaamheden tot nu toe.
Alles verliep redelijk vlot, alleen de bovenste lagerschaal in het balhoofd zit er nog in, en dat wordt een lastige volgens mij.

hier kun je de slideshow van de foto's zien.

Waren de lagers echt slecht, zo op het oog lijken ze nog best goed.
 
Waren de lagers echt slecht, zo op het oog lijken ze nog best goed.
Ja, waren echt slecht, zaten behoorlijke putjes in de lagerschalen. er zat daardoor ook een heel zwaar punt in het stuur wat er voor zorgde dat de Div vreemd weggedrag ging vertonen.
 
Ja, waren echt slecht, zaten behoorlijke putjes in de lagerschalen. er zat daardoor ook een heel zwaar punt in het stuur wat er voor zorgde dat de Div vreemd weggedrag ging vertonen.

Mooi gedaan! Handig zo'n garage/werkplaats!
Wat is dat voor een tool waarmee je die moeren los draait?
Misschien een mooi moment om nieuwe voorvork olie er in te stoppen.
Heb je nu kegellagers voor het balhoofdlager?

Suc6 er mee!
 
Mooi gedaan! Handig zo'n garage/werkplaats!
Wat is dat voor een tool waarmee je die moeren los draait?
Misschien een mooi moment om nieuwe voorvork olie er in te stoppen.
Heb je nu kegellagers voor het balhoofdlager?
Suc6 er mee!
Ja hè, ben ook heel blij met m'n "werkplaatsje" ;)
Die tool, dat is gewoon een "haaksleutel" waarmee ik de voorspanning van de achtervering van m'n oude Honda kon verstellen.
En ja, ik hen nu konische kegellagers of naaldlagers, hoe ze dan ook mogen heten.

Ik heb alles er vandaag uit gekregen zonder al te grote problemen, alleen de bovenste lagerschaal van het balhoofd zit er nog in, en dat gaat denk ik wel een probleempje worden, maar ja, dat lukt ook wel weer. Gewoon rustig aan doorgaan, geen haast mee.
 
handkappen zijn binnen *O*

keurig in originele yamaha doos, spul uitgepakt,staat er aan de binnenkant van de kappen een BMW logo _O- B|


binnenkort de kappen er maar eens opfreubelen
 
afbeelding

full
 
Nog even een update rondom mijn accu gesnorrel B|

Nick Name in "Accu of Dynamo?"

Zaterdag nieuwe accu gehaald, maar natuurlijk gaat het sinds afgelopen vrijdag eigenlijk goed met starten... B|

Wat ik wel vreemd vind (nu pas 1 keer gecontstateerd) is dat de accu rond de 1500 toeren bijna 14V laadt, en zodra ik meer toeren ga maken wordt dit stukken minder, soms zelfs net onder de 13V, terwijl ik afgeleid uit eerdere postings in dit topic het omgedraaide kan verwachten.

Toch misschien iets met de spanningsregelaar? Voorlopig houd ik de nieuwe accu nog even in de doos (zonder zuur) en kijk het nog heel even aan. Wel ga ik elke avond even meten, kijken of ik een bepaalde trend kan ontdekken.

Heb in ieder geval niet meer hoeven te duwen de afgelopen dagen *O*
 
Laatst bewerkt:
Voor het spuiten van alle kappen was ik circa 60 euro kwijt aan Motip spuitbussen en lak.

Ik heb de officiële kleur professioneel op mijn koffers en onderkuip laten beunen.
PERFECT, alleen is mijn topkuip en tank nu duidelijk verschoten van kleur. :(

tank heb ik nu een bagster overheen, topkuip is een doorn in mijn oog.
 
Vandaag begonnen met de sloopwerkzaamheden om de nieuwe balhoofdlagers te kunnen monteren.Ik zal als het klaar is een how-to schrijven, daar was om gevraagd.Hier alvast een korte / snelle foto impressie van de werkzaamheden tot nu toe.Alles verliep redelijk vlot, alleen de bovenste lagerschaal in het balhoofd zit er nog in, en dat wordt een lastige volgens mij.
hier kun je de slideshow van de foto's zien.
Als iets niet wil lukken, gewoon laten liggen en de volgende dag doorgaan, dat werkt echt :Y
Vandaag even met twee man de bovenste lagerschaal er uit getikt, no problemo *O* (ik zal later uitleggen hoe we dat hebben gedaan)
Beide nieuwe lagers zitten er nu weer in, voorpoten zijn weer gemonteerd, stuur zit er weer op, het begint weer ergens op te lijken. Nu zo eerst even naar Fysio en dan weer verder.
Nu ik terug kijk op de klus, waar ik best tegenop zag, valt het me alles mee, met beleid en geduld is het heel goed zelf te doen dus :Y
En het kost je maar € 27, aan lagers en ik heb € 11,95 uitgegeven voor een pot lagervet waar ik jaren mee verder kan ;)
 
Ik hoef binnenkort gelukkig niet meer die lange rotstukken op de motor te rijden. Heb eindelijk een woning vlakbij mijn werk gevonden (Arnhem). Denk dat woonwerk van 8,5km een stuk lekker rijdt dan 110km. :Y

Het zal ook wel enorm gaan schelen met de slijtage. :X
 
Ik hoef binnenkort gelukkig niet meer die lange rotstukken op de motor te rijden. Heb eindelijk een woning vlakbij mijn werk gevonden (Arnhem). Denk dat woonwerk van 8,5km een stuk lekker rijdt dan 110km. :Y

Het zal ook wel enorm gaan schelen met de slijtage. :X
Daar staat wel tegenover dat bij kortere stukken als 10 Km het blok niet zijn juiste bedrijfstemperatuur bereikt en dat kan voor sludge zorgen, maar eens in de maand een flinke rit van 100 Km of meer laat die sludge ook weer als sneeuw voor de zon verdwijnen.
 
hallo allen,
Aangezien hier ook veel doorrijders te inden zijn bij regen en kou etc. vraag ik mij af welke ervaringen jullie hebben met jullie eigen winterhandschoenen?
Ik vind het zo langzaam aan wel tijd worden voor die dingen en er zijn een aantal opties. Macna maakt wel aardige handschoenen, BMW motorrad heeft hele goede winterhandschoenen van 115 euro. Maar ik ben erg benieuwd wat jullie aan doen in de herfst/winter!
Let me know!
 
Ik ben ook benieuwd naar ervaringen, tot nog toe heb ik alleen zomerhandschoenen met handvatverwarming (koud van buiten, pijn van binnen)...
 
Op verzoek, want er staat al een heel goede how-to van Remco en deze van mij hoeft dus ook niet in de OP. Het wijkt hier en daar af van de how-to van Remco en is daarom misschien wel interessant als aanvulling.

Mijn How-to Balhoofdlagers vervangen bij de XJ600 S

Ook ik zal de onderstaande tekening gebruiken als verduidelijking door af en toe de nummers van de onderdelen te vermelden.
full


"Speciale" gereedschappen / hulpstukken:
  • Momentsleutel.
  • Dop 27 - Voor de Sluitmoer van de kroonplaat (#12).
  • Koperen slag ijzer - om de lagerschalen dieper in het balhoofd te tikken.
  • Brander - om de lagerschaal (#9) van de as af te krijgen.
  • Een stalen staafje rond 11 mm L=240 mm om de lagerschalen uit het balhoofd te tikken.
  • Hulpstuk lagertrekker - Dit is simpelweg een draadeind M16 met 2 stalen platen die je met de moeren op het draadeind naar elkaar toe trekt.
Afb004.jpg


Zet de motor op de middenbok en trek met 2 spanbanden het achterwiel op de grond zodat het voorwiel vrij staat van de grond.
Heb je die mogelijkheid niet kun je eventueel een krik onder het blok plaatsen en met 2 houten blokken het frame op krikken oid.
balhoofdlagers_1.jpg


Verwijder de topkuip. (ik heb de tank gewoon laten zitten)

Maak de remklauw los en hang die met een tie-wrap op zodat hij niet aan de remleiding hangt.
Zorg dat niemand in de voorrem knijpt, dan krijg je de klauw niet meer op de schijf. Ik heb een remzuiger terugstel tool tussen de remblokken gezet zodat dit wordt
voorkomen.
balhoofdlagers_7.jpg


Verwijder nu het voorwiel, los de 2 inbusbouten die aan de voorkant onder aan de linker vork poot zitten en draai dan de wielas los en verwijder die.
balhoofdlagers_8.jpg
balhoofdlagers_9.jpg

Nu kan het voorspatbord worden verwijderd.

Maak nu het stuur los en hang dat op zodat alles gewoon kan blijven zitten.
balhoofdlagers_11.jpg


Meet nu met een schuifmaat de hoogte van de bovenkant van de vorkpoten tot aan de kroonplaat, zet een stipje met een stift op de plek waar je meet op de kroonplaat. Noteer die hoogte, dan kun je met het weer monteren de poten opdezelfde hoogte monteren. Mocht je ook gelijk de voorvork olie willen verversen dan is dit het moment om de doppen op de vorkpoten alvast iets los te draaien, als de poten eruit zijn is dat erg lastig.
balhoofdlagers_12.jpg


Nu kunnen de vorkpoten eruit worden gehaald, daarvoor eerst de onderste bout lossen, dan de inbus in de kroonplaat, hou de poot wel vast anders dondert ie er gelijk uit ;)

En dan sta je er zo bij als het goed is _O-
balhoofdlagers_15.jpg


Draai de sluitmoer (#12) op de kroonplaat los (dop 27) en hang de kroonplaat ook ergens op zodat ie niet in de weg zit.

Nu zie je 2 moeren (#4) daar bovenop ligt een borgplaat (#3) leg die borgplaat ergens netjes weg en draai de bovenste moer eraf, kan gewoon met de hand. nu zie je een rubber ring (#5), ook verwijderen. Dan draai je de onderste moer los, ik heb daarvoor een haaksleutel gebruikt.
balhoofdlagers_19.jpg

Denk eraan om voordat je die moer er helemaal af haalt (dan komt de stuuras er onderuit vallen) even de remleiding los te draaien van de onderste kroonplaat.
balhoofdlagers_20.jpg

Nu kan de moer eraf worden gedraaid, hou daarbij uiteraard wel de onderste kroonplaat vast ander valt de hele zaak er zo uit.
En daar ie ie dan ....
balhoofdlagers_21.jpg
Let op de rubber ring, vergeet die niet weer te monteren straks.

De bovenste kogellager ring kun je er nu zo uitpakken, dan blijft daar dus alleen de lagerschaal nog in het balhoofd zitten, die komt straks.
balhoofdlagers_22.jpg

Onder in het balhoofd zit nog zo'n lagerschaal :( die je eruit moet tikken, dat ook straks.

We gaan nu eerst de lagerschaal van de stuuras afhalen, die zit gekrompen, net als die 2 in het balhoofd en zitten dus muur en muurvast.

Haal eerst de rubber stofring eraf.
balhoofdlagers_25.jpg

Dan zet je de kroonplaat goed vast in een bankschroef. Pakt de brander erbij en probeert zo goed mogelijk de vlam op de lagerschaal te houden en zo min mogelijk op de stuuras, rondom verhitten die lagerschaal.
balhoofdlagers_27.jpg

Dan tik je afwisselend link en rechts met een beitel of zware schroevendraaier de lagerschaal van de as. kan nodig zijn voor een 2e keer nog even de vlam er op te zetten. Zo tik je die lagerschaal er vrij eenvoudig af
balhoofdlagers_28.jpg

Nu de onderste lagerschaal in het balhoofd:
In het balhoofd zit midden voor en achter een groef, daardoor kun je met een stalen pen ( ik gebruikte rond 11) vrij makkelijk die lagerschaal er uit tikken, let wel, hij zit muurvast dus je zult behoorlijke klappen moeten geven maar met beleid natuurlijk.

De bovenste lagerschaal in het balhoofd is een lastiger geval, daar zitten vreemd genoeg die groefjes niet. Een miniscuul randje waar mijn stalen pen niet achter bleef zitten. Daar ben ik even mee bezig geweest maar heb er toen eerst maar een nachtje over geslapen. :z
De oplossing, vraag er even een 2e persoon bij. Dan gewoon met die stalen pen het kleine randje zoeken en de 2e persoon heeft, ofwel een passend blokje hardhout, of zoals bij ons, een alu buis die ruim in het balhoofd past. Daarmee zet de 2e persoon de stalen pen klem en dan kun je onder dat kleine randje flinke tikken uitdelen, doe dat afwisselend rondom de lagerschaal, het vergt wat geduld maar dan tik je hem er echt uit zonder problemen.

Nu maak je eerst de passingen waar die lagerschalen in hebben gezeten goed schoon en poetst ze iets op met scotch-brite, da's zo'n schuurlapje.
Dat doe je trouwens ook even met de aanligrand van de stuuras waar die lagerschaal op heeft gezeten.

Zo, so far so good. Dat viel toch eigenlijk best nog wel mee zover.

Nu gaan we de nieuwe lagers monteren. *O*

Eerst het grote lager (rond 30 inwendig) dat op de stuuras komt, voor je die op de as zet helemaal rondom, overal, geen plekje overslaan ..... in het lagervet zetten, niet te zuinig zijn. Dan zet je hem op de as, zet de as met de kroonplaat op een stevig blok hout op de vloer (geen terugslag) en neemt een aluminium buis die een dusdanige diameter heeft dat hij alleen de binnenring van het lager pakt. Ook dit eigenlijk met 2 man doen. Met een kleine maar zware moker (een vuistje noemen ze dat geloof ik) geef je dan steeds een beste klap op de buis, niet tikken maar er flink "doorheen" slaan. Af en toe even kijken of het recht blijft gaan. Dan zit het lager met een klap of 6 ( bij mij) helemaal recht op de as. :Y
Dan nogmaals invetten zodat echt overal flink wat lagervet zit.

ppfff, zo dat was dat. Nu de lagerschalen in het balhoofd persen. Daarvoor heb ik een heel simpel hulpstuk gebruikt dat je in het begin van dit vreselijk lange bericht hebt gezien.
Ik heb eerst de onderste lagerschaal met dat ding erin getrokken, goed opletten dat het recht gaat, ik heb halverwege even met het slagkoper de zaak iets recht getikt, da's op zich geen probleem als je het maar op tijd in de gaten hebt.
balhoofdlagers_35.jpg

Als de stalen plaat van het hulpstuk eenmaal tegen het balhoofd zit tik je met het slagkoper de lagerschaal verder in het balhoofd, rustig aan rondom tikken, gaat prima.
balhoofdlagers_37.jpg

Dan het zelfde verhaal met de bovenste lagerschaal.

Zo, nu kan de zaak weer in elkaar. OH nee, eerst even het lager dat boven in het balhoofd komt ook zo heerlijk in het vet zetten. Ook de lagerschalen in het balhoofd heb ik van een laag lagervet voorzien, wat er teveel inzit perst ie er wel weer uit.
Het monteren zal ik wat kort houden, de stuuras van onderaf weer in het balhoofd, bovenste lager erin leggen, afdek / stofplaat (#6) erop leggen en de onderste moer op de as draaien, handvast

Nu komt het afstellen van het geheel. je voelt verticale speling in de as die je net in het balhoofd hebt gezet, draai de moet net zover aan met de hand dat je die speling niet meer voelt. Dan draai je de moer met de sleutel een 1/4 slag aan. Dat trekt de lagers even goed in elkaar. Draai hem weer los en herhaal het wegdraaien van de speling. Als je net geen speling meer voelt is dat het juiste punt. Ik draai dan met de hand de moer nog een heel klein stukje door(één tandje) dan leg je de rubber ring ertussen en draait de 2e moer erop, die draai je zo dat je de borgplaat erop kunt leggen zodat die plaatjes van de borgplaat in de uitsparingen van beide moeren vallen.
Controleer nogmaals of er geen speling op zit en of het soepel draait.
Dan de bovenste kroonplaat er weer op en de sluitmoer (#12) er weer op, net handvast.
Nu kun je de vorkpoten er weer in zetten. Als die weer zitten zijn gelijk de beide kroonplaten weer gericht en kun je de sluitmoer (#12) aandraaien. Met de momentsleutel op 110 Nm.

En nu rustig alles weer afmonteren en klaar is ................ in dit geval Ben *O*


Hier nog even het geheel in slideshow vorm, een heel snelle how-to ;)
 
Laatst bewerkt:
@Bensi: Leuk om jouw ervaringen van deze klus te lezen :)
Hoe rijdt-ie?
Dat heb ik helaas nog niet kunnen proberen, ik moet de kuip nog monteren. En het kwam hier toen ik klaar was met bakken uit de lucht. Maar zo op het gevoel, en het verschil met zo het was (met dat hele zware punt in het stuur) lijkt het goed, ben wel heel benieuwd naar de 1e rit. ;)

Maar zo achteraf gezien viel de klus me echt mee, je moet de tijd nemen en vooral niet gehaast werken, echt een klus voor beleid en geduld :Y
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan