Poetsen Poetsen Poetsen!

Rensz0

MF veteraan
28 jul 2010
4.039
0
Limboland
Wassen

Wassen doe je met de 2 emmer methode. Het is hierbij belangrijk dat je eerst de echt vuile delen doet, zodat dit niet opnieuw op je schone lak kan spatten.

Je begint dus met de velgen/achterbrug/motorblok. Ik zal dit later nog even uitbreiden. De juiste volgende hiervoor is:

  • Spoelen
  • Wassen (met shampoo en een washandschoen, makkelijkst is een synthetische, die kan in de wasmachine)
  • spoelen (basis, als je het goed bijhoud is het hierna al schoon).
Hierna eventueel:
  • Velgenreiniger (met een borstel)
  • Spoelen (of wassen)
  • Tar.x
  • Spoelen (of wassen)
Mochten ze dan nog niet schoon zijn, kan je nog kleien.

Afspoelen
Het wassen zelf begint altijd met dezelfde stap, het afspoelen van de motor. Hiermee spoel je al het loszitten vuil en zand van de lak af, en verklein je dus de kans op swirls en andere beschadigen. Het makkelijkst is dit om gewoon met een tuinslang te doen. Mocht je dit niet hebben, kan een gieter ook. Het is namelijk wel belangrijk dat de motor nat is, voordat je begint met het echte wassen.

Foamen
Mooie stap op het vuil los te weken. Je spuit een foamlaag op de motor, waardoor het vuil losweekt.

Wassen
Wassen doe je, zoals eerder gezegd, met de 2-emmer methode en een washandschoen. Hierin is 1 emmer gevuld met water en shampoo. De andere emmer is gevuld met water. Je begint door je washmitt in de emmer met het shampoo mengsel te dopen, en doet vervolgens een klein deel van je lak. Hierna spoel je de washmitt uit in de emmer met alleen water. Zo voorkom je dat vuil in de emmer met sop komt. Na het uitspoelen, ga je weer door naar de emmer met sop en zo doe je de hele motor fiets van boven naar beneden. Voor kleine hoekjes en logo's waar je niet makkelijk bij komt, kan je gebruik maken van een klein borsteltje met zachte haren.

Afspoelen
Spreekt voor zich, maar gebruik hiervoor een zachte straal. Je zorgt hiervoor dat het water gelijk van de lak afloopt (en dus geen druppels vormt) en dan hoef je minder te drogen.

Drogen
Drogen doe je met een droogdoek (of afspuiten met lucht). Gebruik hierbij geen druk op de doek en laat de doek het werk doen. Zo voorkom je weer krassen (kan altijd nog wat vuil op de lak zitten)

Producten:

2x Emmer
Shampoo
Washmitt
Droogdoek

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Heyyy,

Heb een tijdje gezocht, maar kon zo 123 niks vinden. Maar mijn vraag is dus: wat gebruiken jullie om jullie fietsen er weer blinkend uit te laten zien? Ik pak meestal maar een combinatie van doekjes uit mijn moeders vele laden maar, heb het gevoel dat dit niet optimaal gaat.

Drogen met theedoeken, poetsen met motor-poets-spray-die-ik-erbij-kreeg en wat doekjes zal niet ideeaal zijn haha. Wat zijn jullie bevindingen?

Greetz!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
water............? volgende
Heyyy,

Heb een tijdje gezocht, maar kon zo 123 niks vinden. Maar mijn vraag is dus: wat gebruiken jullie om jullie fietsen er weer blinkend uit te laten zien? Ik pak meestal maar een combinatie van doekjes uit mijn moeders vele laden maar, heb het gevoel dat dit niet optimaal gaat.

Drogen met theedoeken, poetsen met motor-poets-spray-die-ik-erbij-kreeg en wat doekjes zal niet ideeaal zijn haha. Wat zijn jullie bevindingen?

Greetz!
 
Ja maar waarmee droog je hem af, kan je ook in de kiertjes, en wat zijn goede doekjes om het glans-spraytje uit te wrijven
 
Microvezeldoekjes doen nog wel eens wonderen voor het 'afdrogen', een oud t-shirt om je motor in te smeren met Turtle-wax.. Al zou je motorboer vast ook nog wel een duur middeltje hebben staan wat 'speciaal gemaakt is voor motor-lak'.
Voor je velgen schijnt Dasty de natte droom van elke motorrijder te zijn!
 
Motor is om te rijden :9

Je kan wel 3-4-5 uur bezig zijn met schoonmaken en alle vuil/stof weg te halen. 1 rit later en je kan het opnieuw doen. Ik spuit hem af met de tuinslang, emmer sop erover en daarna afspoelen met de tuinslang. Even de velgen schoonmaken met lampenolie elke maand en thats it.
 
welke motor? foto?
Heyyy,

Heb een tijdje gezocht, maar kon zo 123 niks vinden. Maar mijn vraag is dus: wat gebruiken jullie om jullie fietsen er weer blinkend uit te laten zien? Ik pak meestal maar een combinatie van doekjes uit mijn moeders vele laden maar, heb het gevoel dat dit niet optimaal gaat.

Drogen met theedoeken, poetsen met motor-poets-spray-die-ik-erbij-kreeg en wat doekjes zal niet ideeaal zijn haha. Wat zijn jullie bevindingen?

Greetz!
 
Laatst bewerkt:
ik gebruik Pledge en zachte doekjes voor de glans.
images
 
Een GSXR-600 K7 Black edition, op de tank heb ik ook nog eens van die miniscule krasjes? Omdat het zo'n glanzende tank is. Het zijn niet echt krasjes maar meer streepjes, hebben jullie iets om dat op te lossen?
 
Een GSXR-600 K7 Black edition, op de tank heb ik ook nog eens van die miniscule krasjes? Omdat het zo'n glanzende tank is. Het zijn niet echt krasjes maar meer streepjes, hebben jullie iets om dat op te lossen?
Die krasjes komen er in omdat er verkeerde doeken worden gebruikt om te poetsen. Meestal ouwe t-shirten en zo; daarmee poets je de krasjes er gegarandeerd in. Beter is om microvezel doeken te gebruiken. En poetsspul van Meguiars, dat werkt fantastisch.

Maar op het forum zijn al wel wat poetsvraagjes voorbij gekomen hoor:

Wat te gebruiken om krassen weg te poetsen?
Wat voor wax op een motor ???
met welk spul poets jij je motor?
Beste spul om je motor te laten glimmen?
Hoe was JIJ je motor......
Meguiars Scratch X 2.0
 
Laatst bewerkt:
Wassen met shampo, de rest allemaal met petroleum, behalve de titanium akra's, die doe ik met...wd40. Juist!
 
Wassen met shampo, de rest allemaal met petroleum, behalve de titanium akra's, die doe ik met...wd40. Juist!

Daar gebruik ik altijd eerst BMW teerverwijderaar op om de verontreinigingen weg te halen (eerst motor gewassen uiteraard), en daarna een doek met veel cockpitspray, werkt prima. :)


Wat betreft algemeen poetsen, het beste wat je altijd kunt doen is eerst de motor wassen.
Daar gebruik ik S100 motorfietsreiniger voor om de kuipen en het ruitje te wassen, en procar allesreiniger om de velgen, framedelen en ophanging schoon te maken. Allesreiniger spuit ik af met een hogedrukreiniger. Zelfs motoren met 20 jaar vuil erop krijg je daarmee weer nieuw.

Daarna pak ik cockpitspray voor de kunststof en matte delen, procar auto polish (fijne polish) voor de metallic delen, en als dat erop zit Turtle Wax om de handel te conserveren. :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan