How-to: remmen reviseren incl foto's

magnamaniac

MF fossiel
Donateur
25 jul 2002
29.203
3.488
land van maas en waal
Het reviseren van de remmen is bij elke motor wel ooit nodig, bij de ene eerder als bij de andere. Bij motoren die ook in de regen buiten komen zal het wat eerder zijn, dan motoren die alleen nat worden wanneer ze gewassen worden :P
Een indicatie at de remmen aan een revisie toe zijn is wanneer het voorwiel niet meer soepeltjes vrij kan draaien. Dit kun je vooral voelen als het duwen van de motor (flink) zwaarder gaat.
Meestal zal de remschijf dan ook behoorlijk heet zijn na ieder ritje, doordat de blokken tegen de schijf aan gedrukt blijven. Dit veroorzaakt natuurlijk verhoogde slijtage aan de blokken en (wat belangrijker is) ook aan de dure schijf.
Reviseren van de remklauw is geheel niet moeilijk, vraagt geen duur speciaal gereedschap en kost ca. 20 euro aan onderdelen en materiaal (wanneer ook de remblokken vervangen worden natuurlijk wel wat meer :) ) Een mogenlijk adres voor vervangingsonderdelen is http://www.motoria.nl (www.motoria.nl)

Het materiaal & gereedschap dat nodig is:
• Remmenreiniger
• DOT4 of DOT 5.1 remvloeistof (GEEN DOT 5, tenzij expliciet in de handleiding van de motor vermeldt!!!)
• Aluminiumpoets (Belgom) of commandant 4
• Nieuwe stofringen en keerringen
• nieuwe ringetjes voor de banjobout
• Tubetje kopervet
• Haaks krabbertje (of oude fietsspaak)
• Setje inbussleutels
• Mini-schroevendraaiertje
• Ringsleutel 10, 12 & 14
• Een kleine hamer
• Een metalen staafje van ca. 5mm dia-meter en minimaal 8cm lengte (bijvoor-beeld een oude bout)
• stukje doorzichtige (benzine)slang van ca. 40 cm.
• plastic bakje en glazen potje
• en natuurlijk poetslappen
00001.jpg


De klauw geheel gedemonteerd in onderdelen, van links -> rechts & boven -> onder:
• Nieuwe keerringen en stofringen
• De klauw zelf
• Schetsplaat (bevestigingsarm)
• Remblokjes
• Glijpennen
• Drukveer voor de blokjes
• Aanslagplaatje
• Koperen pakking-ringetjes
• Ontluchtingsnippel & afdekdopje
• Bevestigingsbouten schetsplaat
• Borgplaat & moertje voor de glijpennen
• Zuigers
• Stofhoezen voor de glijbouten
• Glijbouten
• Banjobout
0001.jpg


Het onderwerp van vandaag :)
Als voorbereidend werk haal je de spanning van de banjobout en de borgbout (zit op de foto achter de banjobout verborgen) af nu de klauw nog aan de vork zit. Dan gaat het wat makkelijker straks met het losdraaien van de banjobout.
01.jpg


druk de klauw even zeer stevig tegen de schijf aan om de cilinders wat in te drukken, zodat de klauw dadelijk makkelijker van de schijf schuift.
Draai de bouten waarmee de klauw bevestigd zit los en schuif de klauw van de schijf af.
02.jpg


Leg deze op een krukje/laag werkbankje om verder op te werken, zodat er geen spanning op de remleiding staat. Maak deze nog niet los.
03.jpg


Verwijder de borgbout en het borgplaatje van de glijpennen.
04.jpg


En schuif de glijpennen er uit. Deze kunnen erg stroef gaan. Tik ze er dan VOORZICHTIG uit met een licht hamertje en een pen als drijver.
Maak ze goed schoon en indien nodig schuur je ze licht met fijn schuurpapier voor je ze weer invet met kopervet.
Nu kun je ook de remblokken eruit pakken en indien versleten weggooien.
05.jpg


Nu zie je waarom de remleiding nog vast moest blijven. Gebruik de remhendel om de zuigers er bijna helemaal uit te pompen. Bijna altijd zal er 1 zuiger sneller uit komen als de andere.......
06.jpg


Houd deze dan zolang tegen met een dunne schroevendraaier o.i.d.
07.jpg


Zo zijn ze ver genoeg gepompt......
Zet je remhendel ingeknepen vast met een elastiekje, dit voorkomt het leeglopen van je reservoir.
08.jpg


Zodat je de zuigers er met de hand uit kunt pakken, er zal ook een redelijke hoeveelheid remvloeistof uitkomen, vang deze op.
09.jpg


Maak nu de remleiding los en hang deze boven een opvangbakje. Dit werkt verder wat makkelijker.
10.jpg


Deze stofring ziet er aardig verrot uit en is er oorzaak van dat deze klauw behoorlijk bleef hangen.
11.jpg


Neem ook het veertje voor de blokken er uit en maak het schoon, deze zorgt er mede voor dat de blokken weer vrij komen van de schijf.
12.jpg


Verwijder de stofringen en keerringen met bv een klein schroevendraaiertje.
13.jpg


De eigenlijke oorzaak van de slepende blokken: geoxideerd aluminium. Het uiterste randje van de cilinders staat in contact met de buitenlucht (en dus regen, stof, pekel) waardoor het flink kan oxideren en de stofring klemvast tegen de zuiger drukken.
14.jpg


Het haakje on de oxide mee uit e zittingen van de stofring en keerring te krabben.
Ik heb gewoon een stukje RVS-strip omgebogen, maar een oude spaak of tandartshaakje oid werkt ook prima.
15.jpg


Krabben, krabben, krabben. In beide groeven en netjes rondom werken. Zorg wel dat je de oppervlakte van de cilinder zelf niet beschadigd.
16.jpg


Kijk maar wat een zooi er af komt.
24.jpg


Zo ziet het er al beter uit. tijdens en na het krabben goed spoelen met remmenreiniger, dit verwijderd ook de aanslag van de remvloeistof uit de cilinders.
26.jpg


Mooi hè? Ook even nagepoetst/gepolijst met Belgom ALU.
27.jpg


De zuigers zijn helemaal gepoetst met belgom ALU om alle aanslag van remvloeistof te verwijderen en ze weer mooi glad te maken. Daarna afgespoeld met remmenreiniger.
Hier liggen de nieuwe rubbers en zuigers te "weken" in verse remvloeistof, dit vergemakkelijkt de montage. Of licht insmeren met ATE remmenvet
28.jpg


De nieuwe rubbertjes weer op hun plek, onderaan de keerringen, bovenaan de stofringen en het geheel weer ingesmeerd met verse remvloeistof/ATE.
29.jpg


Schuif de zuigers met de hand weer KAARSRECHT in de cilinders. Druk ze er weer helemaal in, dit scheelt weer bij het ontluchten.
31.jpg


Plaats ook de veer weer terug.
32.jpg


En het Aanslagplaatje op de schetsplaat.
33.jpg


Vet de glijpennen dun in met kopervet en schijf ze gedeeltelijk in de klauw.
34.jpg


Vet de achterkant van de (nieuwe) blokken dun in met kopervet, dit tegen trillen/piepen van de remblokken.
35.jpg


Plaats de blokken in de klauw en schuif de glijpennen volledig op hun plek
36.jpg


Monteer de borgplaat weer.
37.jpg


Maak de glijpennen waarmee de klauw in de schetsplaat zit schoon en smeer er schoon kopervet op. Monteer de klauw weer aan de schetsplaat.
38.jpg


Voorzie de banjo van 2 verse pakkingringetjes.
39.jpg


Monteer de klauw weer op de vorkpoot en monteer de banjo weer.
40.jpg


Zorg dat de hoofdremcilinder netjes horizontaal staat.
41.jpg


Haal het dekseltje van het reservoir af en vul de vloeistof bij.
43.jpg


slangetje aansluiten en het ontluchten kan beginnen. :)
44.jpg


Als laatste van het ontluchten, ontlucht je ook even de banjo aan de hoofdremcilinder.
Dit doe je door heel eventjes met ingeknepen rem de banjobout en klein stukje los en weer vast te draaien. Je hoort hem dan waarschijnlijk even sissen en er loopt wat remvloeistof tussenuit. Zorg dus wel dat je deze opvangt met poetsdoeken e.d. Remvloeistof is prima verfafbijt!
42.jpg
 
Laatst bewerkt:
Goed verhaal,ik denkt dat aardig wat mensen hier wat aan zullen hebben.

Ik gebruik zelf voor het verwijderen van de keerringen een plastic haakje om schade te voorkomen mocht je uitschieten.

De 20 Euro die je noemt is natuurlijk van toepassing op jouw motor. Ik was bv. voor de 4-zuiger remkauwen van mijn ZXR EUR 85,00 kwijt voor een setje met stof- en keerringen.
 
Ja, het stuk is op zich geschreven voor het blad en forum van de Honda Magnaclub, deze hebben nu eenmaal een 2-zuigerklauw. Het stuk leek me verder nuttig genoeg om hier ook te plaatsen.

Je bent vergeten de glijpennen van de klauw in te vetten en waarom gebruik je geen nieuwe koperen/alu ringen?
 
Je bent vergeten de glijpennen van de klauw in te vetten en waarom gebruik je geen nieuwe koperen/alu ringen?
Ik ben bang dat je er overheen gelezen hebt, beide staan nl. beschreven:

Vet de glijpennen dun in met kopervet en schijf ze gedeeltelijk in de klauw.

Voorzie de banjo van 2 verse pakkingringetjes.

maar bedankt, ik heb de ringetjes ook even bij de onderdelenlijst gezet.
 
Netjes. :}

Ik heb 'm er hier ook bijgezet: Motor-Forum how-to's.... ze staan HIER!.

Eén vraag: als je 4 of 6 zuiger remklauwen hebt, kun je dan ook gewoon de zuigers zo naar buiten pompen?

Ik weet niet zeker, ik rijd alleen brikken, die hebben dat nog niet. Maar ik denk het wel als je er 2/3 aan de ene kant tegenhoudt dat je de andere helft eruit kan pompen.
 
Ik ben bang dat je er overheen gelezen hebt, beide staan nl. beschreven:maar bedankt, ik heb de ringetjes ook even bij de onderdelenlijst gezet.

Ik bedoelde de pennen waarop de remklauw zelf schuift. Hiervoor moet je vet gebruiken dat het rubber niet aantast.

Over de ringetjes had ik idd heen gelezen.

nog een tipje van een oude rot. Knijp met een elastiekje je remhendel in, zodat je hoofdremcilinder niet leegloopt.
 
ik had nog een vraagje, wat met een 4zuiger of 6zuiger klauw? met aan elke zijde pistons?
bv bij de brembo goldline, die op de ducati's zitten?
alvats bedankt!
greetz nic

Dan zitten aan beide kanten van die cilinders!

Bij het voorbeeld (2 zuiger remklauw) zie je 2 cilinders zitten, bij een 4 zuiger remklauw zitten er aan de andere kant ook nog 2! Meer een tosti-ijzer effect! van beide kanten wordt dan druk geleverd.
Een zeszuiger remklauw kun je vergelijken met een 4 zuiger, maar dan zitten er 3 cilinders langs elkaar en aan de andere kant ook :)
 
Prima handleiding :}
Zot heft al wat correcties toegevoegd, en natuurlijk moet ik ook weer wat te zeiken hebben :+
Het anti piep plaatje wat er genoemd wordt, is helemaal geen anti piep plaatje, maar een stalen aanslag plaatje wat ervoor zorgt dat de remblokken niet in het zachte aluminium slaan, en ook dot 4 remolie is uit de prehistorie, voortaan gebruiken we dot 5.1 da's een beetje moderner spul.

[edit] ook het laten weken of insmeren van de remzuiger afdichtringen is allang (meer dan 20 jaar) backdated, er is ATE remvet in de handel, werkt stukken beter als remolie, en tast geen lak aan.

oooww, ik voel me écht een zeikerd
 
Laatst bewerkt:
IDD ongelofelijke zeikerd :+
DOT4 is misschien wel (volgens jou) outdated, maar nog steeds veel gebruikt, ik zal DOT 5.1 als toevoeging erbij zetten.
Aanslagplaatje zal ik ook wijzigen, in"vetten" met de olie echter niet, naar mijn mening en ervaring vergemakkelijkt dit het monteren en scheelt ook weer een extra tubetje/potje vet aanschaffen.
 
Prima handleiding :}
Zot heft al wat correcties toegevoegd, en natuurlijk moet ik ook weer wat te zeiken hebben :+
Het anti piep plaatje wat er genoemd wordt, is helemaal geen anti piep plaatje, maar een stalen aanslag plaatje wat ervoor zorgt dat de remblokken niet in het zachte aluminium slaan, en ook dot 4 remolie is uit de prehistorie, voortaan gebruiken we dot 5.1 da's een beetje moderner spul.

[edit] ook het laten weken of insmeren van de remzuiger afdichtringen is allang (meer dan 20 jaar) backdated, er is ATE remvet in de handel, werkt stukken beter als remolie, en tast geen lak aan.

oooww, ik voel me écht een zeikerd

maar waar haal je al dat spul? (remvet enzo)
 
IDD ongelofelijke zeikerd :+
DOT4 is misschien wel (volgens jou) outdated, maar nog steeds veel gebruikt, ik zal DOT 5.1 als toevoeging erbij zetten.
Aanslagplaatje zal ik ook wijzigen, in"vetten" met de olie echter niet, naar mijn mening en ervaring vergemakkelijkt dit het monteren en scheelt ook weer een extra tubetje/potje vet aanschaffen.
Oh, je hoeft voor mij niks aan te passen hoor, zonder deze toevoeging lukt het immers ook prima!
mbt het vet, als je 't één keer gebruikt hebt, wil je niet anders meer, dan gaat de montage nóg makkelijker, en de (zuiger/cylinder) spelings-groef wordt dan ook netjes met vet opgevuld, zodat het langer duurt voordat water en pekel weer vat krijgen op hun verwoestende werking.
Dat het geld scheelt in aanschaf met benodigde spullen is meer dan duidelijk, maar uiteindelijk denk ik dat je er tóch beter mee bent.
Bij diverse yamaha rem/koppelings afdichtings-sets zit standaard al een beetje remvet meeverpakt in de set, zouden eigenlijk meer fabrikanten moeten doen.
Ook moet er bij verteld worden voor de harley rijders onder ons, dat de meeste type's hiervan, voorzien zijn met dot5 olie, en da's silicone-olie! je mag deze NIET mengen met non-silicone remolie, ook het remvet mag hierbij niet gebruikt worden, daar is weer speciale stroperige olie voor op de markt.
 
Toefje remmenvet kun je bij mij zowel prive als zakelijk gratis halen. Ik vermoed dat ze bij Ritzenmotoren daar ook niet moeilijk over doen. Bij de meeste Yamaha dealers kun je zo'n zakje met rood remmenvet zo meekrijgen als je daar de rest van de spullen haalt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan