Het grote Yamaha Diversion topic (deel 10)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Slipt je koppeling dan ?
en die van Mr R zien er ook niet slecht uit.
Maar zijn lagertje was toch versleten. en heeft hij ze waarschijnlijk uit voorzorg vervangen.

en waar die nr 1 en 2 voor staat weet ik ook niet.
Ik kan er alleen maar naar raden, Ik heb wel een idee , maar weet dat niet zeker.


Ok, wat zou je dan raden?

Zijn deze platen nog goed dan? Je zag duidelijk verschil tussen deze en de nieuwe..

Ook tussen de vakjes zie je wat restjes van de vakjes van de platen zitten..
 
Ik heb natuurlijk geen idee waarom die 1 en 2 op de platen staan. Maar ik ben wel benieuwd of iemand aan kan wijzen waarom deze plaatsen versleten zijn (als ze dat al zijn). Wil van het voorjaar ook eens gaan kijken naar de koppelingsplaten en veer.
Ik zou zeggen dat een schuifmaat (maten staan in het WPHB) uitsluitsel kan geven.
 
Volgens mij zag ik zojuist Oxi rijden op de A12 richting Oberhausen t.h.v. Duiven. Ik reed tegemoet en zag de gele helm en een blauwe Div...
Helaas, ik was het niet. Met woonwerk (Elst-Arnhem) hoef ik de snelweg niet op, dus vandaag geen snelweg gezien.

Ik heb 1x eerder in die omgeving (A325) een donkergekleurde Diversion zien rijden met daarop iemand met gele helm. ;)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tip, ik denk dat ik die twee remschijven bij sandybikespares ga kopen, elders vind je die niet voor die prijs, ze zijn dan nog uit roestvrij staal gemaakt. Dus dit lijkt me een koopje, ik zal jullie op de hoogte houden.
 
Bedankt voor de tip, ik denk dat ik die twee remschijven bij sandybikespares ga kopen, elders vind je die niet voor die prijs, ze zijn dan nog uit roestvrij staal gemaakt. Dus dit lijkt me een koopje, ik zal jullie op de hoogte houden.
Voor de Div600 betaal je daar hetzelfde voor 1 schijf...
 
Vanmiddag de carburateurs gesynchroniseerd met de Carbtune, als je eenmaal weet waar alles zit (heb me een ongeluk gezocht naar het stelschroefje tussen 2 en 3) is het een eitje.
Ik zal vanavond even een aanvulling schrijven o de How-To van Remco die ik heb gebruikt (Remco, dank daarvoor ;) )
Er zijn toch wel een paar puntjes waar je even op moet letten, maar dan is het een eenvoudig klusje met een goed resultaat. De Div loopt veel mooier nu *O*
 
Ok, wat zou je dan raden?

Zijn deze platen nog goed dan? Je zag duidelijk verschil tussen deze en de nieuwe..

Ook tussen de vakjes zie je wat restjes van de vakjes van de platen zitten..

Het raden ging over de nummers.
Maar ik weet het niet zeker , dus ga ik dat ook niet hier neer zetten.
Er staat ook niets van in het WPHB
En de vakjes zijn niet echt noodzakelijk.een minimum dikte wel. (2,7 mm)
 
Mijn welles/nietes-grootlicht probleem zit in het stekkertje bij de toeter. Voor nu werkt-ie weer, de echte oplossing (kijken of het een slecht contact is of een draadbreuk) komt als ik meer tijd heb.
Vandaag de Div gewassen, ik heb hem niet eerder zo vies gehad...

(heb me een ongeluk gezocht naar het stelschroefje tussen 2 en 3)
Die in het rode vierkant?
IMG_1592.JPG

Die is juist het makkelijkst te vinden :)
Toch een beetje mijn schuld dat je zo gezocht hebt, in m'n tekst noem ik hem 3-4, en dat moet natuurlijk 2-3 zijn... Ik mag het niet meer editen, even een moderator vragen.
 
Die in het rode vierkant? [afbeelding]Die is juist het makkelijkst te vinden :)
Toch een beetje mijn schuld dat je zo gezocht hebt, in m'n tekst noem ik hem 3-4, en dat moet natuurlijk 2-3 zijn... Ik mag het niet meer editen, even een moderator vragen.

Dat "foutje van 3-4 snapte ik wel, maar bij mij zit ie dus niet daar zoals bij jou duidelijk te zien op de foto.
Hij zit (na lang zoeken) wel ongeveer daar , maar dan van af de onderkant gezien ... :(
Tja, andere carburateurs op ;) zo'n import Divje hè
 
Maar goed, dan nu mijn ervaringen met het synchroniseren van de carburateurs op de Div 600:
Ik hou het beknopt, de How-To van Remco is heel goed bruikbaar en het is een simpel klusje;

Verwijder de tank (denk er aan eerst de kunststof kraan te verwijderen).
Vaccuum slangetje (dunne slang naar Carb-1) en benzineslang losmaken van de kraan.
Carbs2.jpg


Haal de dikke slang los van de airbox.
Carbs3.jpg

Draai de 4 klemmen die op de carbs zitten los en de bout aan de voorkant van de airbox.
Haal dan de airbox omhoog en maak de vaccuumslang aan de onderkant los.
Carbs8.jpg


De 2 slangen die vanaf de carbs omhoog blijven kijken komen straks weer in deze gaten van de airbox.
Carbs10.jpg


Verwijder dan de airbox.

Ik heb een tankje (1 1/2 Ltr) van een Spartamet gebruikt, opgehangen aan het plafond en een slang aan de slang die normaal van de tank naar de benzinepomp loopt gemaakt. Zo blijf je dus gewoon de benzinepomp gebruiken.
Carbs11.jpg

Carbs12.jpg


Laat dan de motor even lekker warmdraaien, als dat zo is, zet de motor uit. Draai de 4 boutjes uit de carburateurs en draai daar de aansluitnippels in voor de Carbtune.
(foto gejat van Remco)
full


Sluit de slangen van de carbtune aan op de nippels.
LET OP: in de slangen heb je een dun pijpje gemaakt op 10 cm vanaf het einde van de slang. Die kant moet op de carburateurs komen.
Sluit de slangen aan op de Carbtune, uiteraard in de juiste volgorde Carb 1 op de linker aansluiting, enz.
Carbs13.jpg

Hang de carbtune bijv. aan je stuur met een tiewrap.

Laat de motor iets harder stationait lopen dan normaal, zo'n 1200 a 1300 Rpm.

En hier ging ik de fout in:
Toen ik wilde ik dus gaan beginnen met het afstellen van 1 en 2. Maar op de Carbtune bleef in het 1e buisje (carb1) alles stil, de andere 3 gingen driftig tekeer maar die 1e, HELEMAAL NIETS.
Alles weer gecontroleerd, de slang losgehad,, niets, alles leek goed.
Pfffffff, ok, logisch nadenken, wat is er anders aan die 1e carburateur dan bij de andere 3 ?
Tja, aan de 1e zit een vaccuumslang die normaal aan de benzinekraan vastzit.
Die dus maar eens dichtgehouden met m'n duim .... en ja hoor, reactie op de Carbtune.

Dus die slang maar even dichtgezet.
Carbs15.jpg


En dan is het een kwestie van heel voorzichtig met de stelschroefjes eerst de carbs 1 en 2 op elkaar afstellen, dan de carbs 3 en 4, en als laatste die beide stelletjes, dus 1-2 en 3-4 op elkaar afstellen.
Het stellen met die stelschroefjes luistert nauwkeurig, heel iets verdraaien geeft een behoorlijke reactie, dus heel erg rustig stellen.

Als alle vier de buisjes in de Carbtune netjes gelijk staan ;
Motor uit, slangen van de carbtune eraf, VOORZICHTIG de plastic nippels er weer uit draaien, de boutjes er weer in. Alles weer terug monteren (nieuw luchtfilter ook even doen)
En starten maar weer.

En daar staat ie weer klaar voor nog vele fijne kilometers *O*
Carbs17.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het raden ging over de nummers.
Maar ik weet het niet zeker , dus ga ik dat ook niet hier neer zetten.
Er staat ook niets van in het WPHB
En de vakjes zijn niet echt noodzakelijk.een minimum dikte wel. (2,7 mm)

Net 1 en 2 opgemeten geen verschil in dikte 3.03 mm.
En allebei 36 vakjes (of waren het 32) had ze van het weekend geteld, maar waren er allebei even veel.

Vervangen was nog niet nodig, maar vond het wel makkelijk om het gelijk te doen.
 
Oh ja, de kleppen heb ik niet gesteld, we hebben voor het synchroniseren van de carburateurs alles eens goed afgeluisterd met een stethoscoop maar dan met zo'n pen eraan. En alles liep netjes, niets vreemds te horen, dus zei men mij ook nu weer.
If it ain't broken, don't fix it.
 
Oh ja, de kleppen heb ik niet gesteld, we hebben voor het synchroniseren van de carburateurs alles eens goed afgeluisterd met een stethoscoop maar dan met zo'n pen eraan. En alles liep netjes, niets vreemds te horen, dus zei men mij ook nu weer.
If it ain't broken, don't fix it.

Waarom zie ik veel mensen dit soort zaken toch op gehoor doen? Kleppen die te strak staan hoor je helemaal niet meer, enige goede manier is door de onderhoudsintervallen aan te houden.
 
Laatst bewerkt:
Waarom zie ik veel mensen dit soort zaken toch op gehoor doen? Kleppen die te strak staan hoor je helemaal niet meer, enige goede manier is door de onderhoudsintervallen aan te houden.
Je zegt het zelf al;
Kleppen die te strak staan hoor je helemaal niet meer.
En als je alle kleppen normaal HOORT functioneren, en geen afwijkend geluid in het regelmatige "getik" van de kleppen hoort ..... dan is het toch :}
 
Laatst bewerkt:
Je zegt het zelf al;
Kleppen die te strak staan hoor je helemaal niet meer.
En als je alle kleppen normaal HOORT functioneren, en geen afwijkend geluid in het regelmatige "getik" van de kleppen hoort ..... dan is het toch :}

Inclusief een normaal olie & brandstof verbruik lijkt me dat een prima diagnose. Ik zou inderdaad ook de boel dichtlaten en pas gaan kijken als er aanleiding toe is.
 
Inclusief een normaal olie & brandstof verbruik lijkt me dat een prima diagnose. Ik zou inderdaad ook de boel dichtlaten en pas gaan kijken als er aanleiding toe is.
Mijn olie- en brandstofverbruik is niet veranderd na het verwijderen van de negatieve klepspeling...
Wat dat betreft staat kleppen stellen bij mij (nu) gelijk aan olie wisselen: niet wachten tot er mankementen optreden, want dan is het te laat.

@Bensi: als je nu na het luisteren alsnog de klepspeling even opmeet, weet je of je methode goed is :)
 
Mijn olie- en brandstofverbruik is niet veranderd na het verwijderen van de negatieve klepspeling...
Wat dat betreft staat kleppen stellen bij mij (nu) gelijk aan olie wisselen: niet wachten tot er mankementen optreden, want dan is het te laat.
@Bensi: als je nu na het luisteren alsnog de klepspeling even opmeet, weet je of je methode goed is :)
Ik zal de klepspeling binnenkort ook nog wel eens controleren, maar had er nu geen tijd en geen zin in. Vandaar dat we alles even goed hebben afgeluisterd. Nu heb ik er totaal geen moeite mee om het een tijdje uit te stellen.
 
Ik hou de 24K intervallen aan voor de kleppen en laat ik door de motorzaak doen... geen geschikte ruimte om het zelf te kunnen doen.
 
Ik hou de 24K intervallen aan voor de kleppen en laat ik door de motorzaak doen... geen geschikte ruimte om het zelf te kunnen doen.
Mijn Div heeft ook "pas" 15.500 km gelopen na de laatste keer ....... dus kan nog even ;)
Ik dacht eigenlijk dat het iedere 12000 km moest gebeuren maar zie nu inderdaad dat het 24.000 is.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben op zoek naar nieuwe spiegels en knipperlichten. In de OP heeft bijna iedereen alles nog origineel, ook ik, maar ze zijn bij mij allemaal beschadigd of versleten. Het spiegelglas rammelt in het plastic, drie knipperlichten zijn gescheurd, etc. Ik wil ook niet puur op uiterlijk selecteren, want ik rijd teveel om minder zichtbaarheid te accepteren. :P Kleine LED lampjes vallen dus af (en ik vind ze ook niet mooi).

Nou heb ik al een tijdje rondgeneusd naar nieuwe units, maar het meeste wat ik tegenkom vind ik minder mooi dan het origineel. Als ik bijvoorbeeld nieuwe spiegels met geïntegreerde knipperlichten neem (wat ik wel mooi en praktisch vind) dan zit ik met een 'gat' in de kuip, omdat de knipperlichten voor door de kuip op het kuipframe vastgeschroefd worden.

10028794_860_FR_07.JPG


Een plat knipperlicht over het gat dat zichtbaar is van de zijkant zou wel een goede oplossing zijn, maar de meeste zijn echt heel lelijk. :X Anders moet ik toch voor maar twee knipperende spiegels boven 2 originele knipperlichten gaan...

Tenzij iemand hier een betere suggestie heeft. Als ik niets beters dan het origineel kan vinden schroef ik er gewoon weer 4 originele knipperlichten op. :P

Wel jammer dat op de diversion deze spiegels niet zo mooi staan, anders had ik ze allang besteld. :9~
C1C69A9F-3C7A-4CC1-A1E6-ED1247622296.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan