welk 230v draaibankje????

bikerfreak

MF veteraan
27 jul 2007
3.404
960
ergens in het westen van N-Brabant
Hoi mannen,

ik zit al een week naar 230volt draaibankjes te kijken, maar wordt er niet wijzer van.

Wat zoek ik: een 230volt draaibank, genoeg kracht om staal te kunnen draaien (busjes e.d. van ongeveer 5cm diameter) en ongeveer 20cm tussen de centers. Prijsklasse 400-500euro (hoeft niet nieuw te zijn).


Wat zijn jullie ervaringen en jullie wat raden aan. Is 400 a 500euro een reële prijsklasse voor een hobby-ding?

Roept u maar, bij voorbaat dank.
 
Hoi mannen,

ik zit al een week naar 230volt draaibankjes te kijken, maar wordt er niet wijzer van.

Wat zoek ik: een 230volt draaibank, genoeg kracht om staal te kunnen draaien (busjes e.d. van ongeveer 5cm diameter) en ongeveer 20cm tussen de centers. Prijsklasse 400-500euro (hoeft niet nieuw te zijn).


Wat zijn jullie ervaringen en jullie wat raden aan. Is 400 a 500euro een reële prijsklasse voor een hobby-ding?

Roept u maar, bij voorbaat dank.

emco is inderdaad een van de betere (zo niet de beste) hobby draaibank!

zeker het oude type, dat nog made in austria is. nieuwere types zijn in china (of ander goedkoop land) gemaakt, en dus net een slagje minder.

die uit de link hierboven ziet er wel goed uit...
 
Laatst bewerkt:
bij buitelaar staat deze te koop, merk hbm, is dat wat????

http://www.buitelaar.nl/comasy/templates/product.aspx?contentid=237&productid=4532

zo'n bankje is leuk... maar op alle punten eigenlijk net niet goed genoeg. leuk om een beetje kunststof of aluminium mee te draaien, staal of rvs is op zo'n bankje toch eigenlijk wat teveel...

beter een goede 2e hands kopen, dan een nieuwe die het net niet is!
 
die hbm kan doormiddel van frequentie regeling z'n snelheid regelen, verlies je hierdoor geen kracht in tegenstelling tot de met tandwielen regelbare?

Een frequentieregeling verliest geen kracht, normaal gesproken.

Ik heb al jaren een draaibank (voor de hobby) en ook ervaring mee opgedaan.
Vroeger was ik bankwerker hand/machinaal.
Ik zou de bank toch niet al te klein nemen, maarja ik kan niet in je portemonnee kijken en ook niet hoeveel plaats je er voor hebt.
Je motor moet toch wel ½ Kw zijn, bij de wat grotere diam. heb je dat gewoon nodig.
Mocht je drieklauw stoppen door te weinig vermogen dan breekt ook je beitel (hardmetaal).
Ik heb er zelf 0,75 Kw motor die ik nu op een frequent. reg. ga aansluiten (met hulp van 3den).
Bij lagere toeren moet de motor met een extra vent. worden gekoeld, de fan van de motor maakt dan te weinig toeren.

Denk ook aan de kosten die je nog moet maken voor extra meetgereedschap, kost tegenwoordig ook niet meer zoveel maar toch. Op de duitse E-bay is veel gereedschap te vinden voor een redelijke prijs.
Dan nog de flensplaat. De opname van de drie/vierklauw is meestal met een flensplaat. Je moet er 2 hebben, 1 voor de 3 klauw en 1 voor een 4 klauw. en eigenlijk 1 reserve.
Bij je keuze van de draaibank moet je kijken naar de doorlaat van de (holle) hoofdspindel, voor als je assen moet draaien.
Verder langsvoeding voor draadsnijden eventueel een Nortonkast, dwarsvoeding is alleen luxe heb je niet echt nodig.
Beter is een prisma-loopvlak zodat het support en de losse kop en eventueel bril zelfcentreren.
 
helemaal mee eens, vandaar deze topic. :}

de emco 8 die hierboven werd gepost is bijvoorbeeld een hele goede... wel iets boven je budget, maar een emco houd wel zijn waarde! mocht je er na een jaar (of misschien wel 10) niets meer mee doen kan je hem nog goed kwijt. een HBM of ander chinees bankje heeft erg weinig restwaarde.

let wel, een draaibank is een basis... om er mee te werken heb je behoorlijk wat toebehoren nodig. het ligt er een beetje aan wat je er allemaal mee wil doen!
 
De materialen die ik wil draaien zijn staal, aluminium, messing en kunstoffen. De bedoeling is om bv. bussen te draaien voor het uitlijnen van wielen e.d. Ben persoonlijk niet iemand die voor de kleinste dingen naar een ander toe wil, maar ben wel realistisch in de beperkingen van een klein draaibankje op 230v.
 
De materialen die ik wil draaien zijn staal, aluminium, messing en kunstoffen. De bedoeling is om bv. bussen te draaien voor het uitlijnen van wielen e.d. Ben persoonlijk niet iemand die voor de kleinste dingen naar een ander toe wil, maar ben wel realistisch in de beperkingen van een klein draaibankje op 230v.

Ben nu ook wielbussen aan het draaien (vaste bussen voor circuitracers) en dat gaat er prima mee hoor. Is wel alu natuurlijk.
 
Bij lage toeren heb je wel heel veel vermogens verlies met een frequentieregelaar en dan heb je het vaak juist nodig (grote diameter boren of draad snijden)
Een vector driver is dan een betere oplossing
Maar nog beter is een oud bankje kopen die dubbelwerk heeft en waar je als je draad snijdt wel de voeding uit kan schakelen bij het einde van het draad dat je wil snijden
Zo'n chinees bankje is als Kelly.........lijkt op een mooie dame maar is het toch niet helemaal
 
Laatst bewerkt:
Ik kan het niet vaak genoeg zeggen maar koop toch een oudere europese draaibank die zijn goed en het is een feest om er te op draaien en ze blijven hun geld waard
En je hebt er net zo veel werk van
Bij een nieuwe chinees moeten er eigenlijk europese lagers in en al het gietzand moet je uit de tandwielkast halen en alles na lopen en na stellen
Het is niet voor niets dat een myfordje zo'n 7 keer zo duur is nieuw (worden nog steeds nieuw gemaakt dus ze doen iets goed)

En als je een bankje hebt leer dan hoe je een beiteltje moet slijpen van een stukje HSS (darrel holland lathe 101 is een goede video en te vinden op het net)
Dat geeft zeker bij alu een veel mooier oppervlak en is een heel stuk goedkoper dan de hardmetalenplaatjes (het laatste snijkantje gaat altijd stuk op zondag als je geen nieuwe plaatjes kan kopen )
13 euro voor 8 stukken toolbits en daar doe je jaren mee
En als het beiteltje bot is even naar de schuurband en twee min later kan je weer lekker verspanen

Een draaibank is een heel mooi stuk gereedschap waar je steeds meer mee gaat doen en je steeds weer nieuwe dingen voor vindt om op te doen

Bij freesbankjes is het wat anders.....kleine freesbankjes zijn niet te betalen en dan is de chinees dus de enige keuze voor ons arme bikers

Ik ben deze tegen gekomen op het net en is maar 1300 euro goedkoper dan bij H B te W
En geen verzendkosten.....
http://www.aliexpress.com/product-fm/334797168-Micro-Milling-Machine-BL-MMM-SX4A--wholesalers.html (Micro Milling Machine(BL MMM SX4A)-in Drilling Machine from Tools on Aliexpress.com | Alibaba Group)

Als je handig bent met cad of dat wel wil leren dan is dit ook heel erg leuk (Alibre samen met cambam 250 euro meen ik)
http://www.aliexpress.com/product-fm/333791396-Micro-CNC-Milling-Machine-BL-MCMM-SX1-MACH3--wholesalers.html (Micro CNC Milling Machine(BL MCMM SX1 MACH3)-in Milling Machine from Tools on Aliexpress.com | Alibaba Group)
 
Laatst bewerkt:
@rambabbel op ebay.com is veel te vinden voor jouw bankje nieuw en gebruikt
En atlas is echt een goede bank (jammer dat je er geen nortonkast op hebt want dan is het helemaal een feest om er op te werken (quick change gearbox))
 
Terug
Bovenaan Onderaan