welk 230v draaibankje????

bikerfreak

MF veteraan
27 jul 2007
3.404
960
ergens in het westen van N-Brabant
Hoi mannen,

ik zit al een week naar 230volt draaibankjes te kijken, maar wordt er niet wijzer van.

Wat zoek ik: een 230volt draaibank, genoeg kracht om staal te kunnen draaien (busjes e.d. van ongeveer 5cm diameter) en ongeveer 20cm tussen de centers. Prijsklasse 400-500euro (hoeft niet nieuw te zijn).


Wat zijn jullie ervaringen en jullie wat raden aan. Is 400 a 500euro een reële prijsklasse voor een hobby-ding?

Roept u maar, bij voorbaat dank.
 
De materialen die ik wil draaien zijn staal, aluminium, messing en kunstoffen. De bedoeling is om bv. bussen te draaien voor het uitlijnen van wielen e.d. Ben persoonlijk niet iemand die voor de kleinste dingen naar een ander toe wil, maar ben wel realistisch in de beperkingen van een klein draaibankje op 230v.

Als je eenmaal zo'n bankje hebt ga je vanzelf veel meer spullen maken. Vanzelf zie je steeds meer mogelijkheden in de loop van de tijd.
 
Ik heb deze ooit gekocht voor 1300 gulden,komt ws van een LTS.Heeft geen langsvoeding,maar er zat wel alles bij,oa beitelhouders,meedraaiend center,boorkop etc.
Zo'n ding doe je nooit meer weg.
full

full


Is wel 380V,ca 45cm tussen de centers.
 
Weiler is primá

380V is bij deze banken meestal poepeenvoudig om te stekkeren naar 220V

Lijkt me niet eenvoudig,want er zit geen langsvoeding op.Voor de draaisnelheid zit er een riemvariator op,soort van Daf principe zeg maar.

Dus... spindeltoerental kan je ook regelen met een frequentieregelaar? Of evt. zelfs met een stappenmotor op de riemvariator.

Edit; je had het over draadsnijden (ik dacht gewoon CNC ombouw). Draadsnijden gaat hem niet echt worden.
 
Laatst bewerkt:
Als je de bank ombouwt naar cnc dan kan je ook draad snijden
Zo heel moeilijk is dat niet
1 stappenmotor via een kogelomloopspindel verplaats de langs voeding en zon zelfde setje doet de dwars voeding
De comp regelt alles


Het toerental kan je goed regelen via een frequetieregelaar alleen het hele grote probleem is dat je geen vermogen meer hebt bij lage toeren tallen en dat is nu juist waar je veel vermogen nodig hebt (grote diameter boor of draadsnijden)
 
cnc ombouw is leuk, hoor maar moeders hierzo vindt dat denk ik (zeker weten) niet zo'n goed idee. het is toch echt de bedoeling om onder de 500 euro's te blijven, het blijft voor de hobby en we hebben een kleine man die ook geld kost (prioriteit no:1).
zo'n myford ziet er erg mooi uit net als de emco 8, denk dat ik daar naar ga zoeken, en het is toch een kwestie van zoeken en afwachten.
 
Laatst bewerkt:
Als je de bank ombouwt naar cnc dan kan je ook draad snijden
Zo heel moeilijk is dat niet
1 stappenmotor via een kogelomloopspindel verplaats de langs voeding en zon zelfde setje doet de dwars voeding
De comp regelt alles

Dat is leuk dat de computer alles regelt, maar die riemoverbrenging doet toch wel wat ie zelf wil :+ een riemoverbrenging heeft altijd slip, en dan kan je dat wel mooi afregelen door het spindeltoerental te meten. Maar zodra je de beitel in het werkstuk zet heb je direct meer slip.


zo'n myford ziet er erg mooi uit net als de emco 8, denk dat ik daar naar ga zoeken, en het is toch een kwestie van zoeken en afwachten.

Let bij een MyFord wel op dat je er 1 koopt met metrische noniussen en geen imperische ;)
 
Ik heb deze ooit gekocht voor 1300 gulden,komt ws van een LTS.Heeft geen langsvoeding,maar er zat wel alles bij,oa beitelhouders,meedraaiend center,boorkop etc.
Zo'n ding doe je nooit meer weg.[afbeelding]
[afbeelding]

Is wel 380V,ca 45cm tussen de centers.

Jammer van de langsvoeding want draadsnijden zit er dan niet in.
Verder mooi bankje, is het bed nog recht?
 
Vreemd dat toch vrij veel mensen het wel goed aan de gang krijgen met een riemaandrijving
Zouden die een sensortje ergens op de spindel hebben?

De langs/dwars voeding gaat bij mijn bankje via een lange as met een spiebaan. Om draad te snijden zit er ook een schroefspindle op.

Met een handle koppel ik het support aan een van de twee , kan ook vrij staan.

Deze assen worden aangedreven door de hoofdas (waar de 3klauw op zit).
Via een stel tandwielen wordt de draaiende beweging in een bepaalde verhouding overgebracht naar deze assen. Met een extra set tandwielen kan de zaak ook linksom draaien.
Via de Nortonkast (set tandwielen) kan ik dan de spoed.omwenteling instellen.

Dus de bank wordt wel aangedreven door een V-riem maar het draadsnijden is gekoppeld met tandwielen (zonder slip dus)

Voor Metrische draad , dus mm/omw, heb ik 2 tandwielen die ik moet verwisselen afhankelijk van de spoed. Er zijn wat overlap verhoudingen bij.
Voor Inch draad (imperial thread) , aantal gangen per Inch, heb ik weer een ander tandwiel.
 
Oja zo'n combie draaifreesbankje is leuk als je klokken maakt maar voor ons niet echt interesant


waarom niet? Ik zat daar juist wel aan te denken i.v.m. plaatsgebrek.

Ik kan eigenlijk alles op het werk doen, maar wil thuis ook nog kunnen hobbyen.


hoe maken jullie inwendig schroefdraad? machinetap in een houder ofzo? zoals eerder vermeld is het al een tijd geleden dat ik met een draaibank heb gewerkt.

Op het werk heb ik daar een houder voor voor in de boorkophouder.
Die houder houd de tap radiaal vast maar kan axiaal c.a. 10cm verschuiven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan