welk 230v draaibankje????

bikerfreak

MF veteraan
27 jul 2007
3.404
959
ergens in het westen van N-Brabant
Hoi mannen,

ik zit al een week naar 230volt draaibankjes te kijken, maar wordt er niet wijzer van.

Wat zoek ik: een 230volt draaibank, genoeg kracht om staal te kunnen draaien (busjes e.d. van ongeveer 5cm diameter) en ongeveer 20cm tussen de centers. Prijsklasse 400-500euro (hoeft niet nieuw te zijn).


Wat zijn jullie ervaringen en jullie wat raden aan. Is 400 a 500euro een reële prijsklasse voor een hobby-ding?

Roept u maar, bij voorbaat dank.
 
Ster-driehoek zal je bedoelen. Een 220/380 motor kan je d.m.v. een 220 freq.regelaar op drie fasen 220 in driehoek aansluiten op het aansluitblokje op de motor. Let wel de motor trekt meer ampere en is minder sterk dan als drie fasen 380.
 
Ster-driehoek zal je bedoelen. Een 220/380 motor kan je d.m.v. een 220 freq.regelaar op drie fasen 220 in driehoek aansluiten op het aansluitblokje op de motor. Let wel de motor trekt meer ampere en is minder sterk dan als drie fasen 380.

De motor van mijn draaibankje is zo aangesloten.
Om de draairichting te veranderen hoef je alleen de pool van de condensator om wisselen. De motor wordt inderdaad zwakker dan bij een echte draaistroom aansluiting.
Ik heb er goed mee uit de voeten gekund 0,75 Kw 3 fasen zal nu zo,n 0,5 Kw zijn met condensator.

Ik ben de zaak nu toch aan het ombouwen met een frequentieregelaar, een Mutsibushi D720S.
Meteen ook een fatsoenlijk kastje onder de bank gemonteerd voor het nodige schakel/installatiemateriaal ipv van een simpele klemmenstrip.
 
De motor van mijn draaibankje is zo aangesloten.
Om de draairichting te veranderen hoef je alleen de pool van de condensator om wisselen. De motor wordt inderdaad zwakker dan bij een echte draaistroom aansluiting.
Ik heb er goed mee uit de voeten gekund 0,75 Kw 3 fasen zal nu zo,n 0,5 Kw zijn met condensator.

Ik ben de zaak nu toch aan het ombouwen met een frequentieregelaar, een Mutsibushi D720S.
Meteen ook een fatsoenlijk kastje onder de bank gemonteerd voor het nodige schakel/installatiemateriaal ipv van een simpele klemmenstrip.


Ik werk zelf met Emerson commander. Retemakkelijk te programmeren en aan te sluiten :}

Om ff on-topic te blijven. Koop vooral niet zo'n chinees barrel. Bij ons op T.D. hebben we zo'n babbi-wabbi ding. Op 100 mm heb ik een afwijking van 0,1 mm. Lekker passing draaien :r En niet af te stellen :/
 
:$ nou...daar moet ik even rustig voor gaan zitten...zoals ik al zei is dit weer een tijdje geleden voor mij...
en als deze regeling voor mij werkt...wat moet dit dan kosten?
het is natuurlijk ook al een heel oud bankje en wil daar geen kapitalen meer aan uitgeven ;)
 
:$ nou...daar moet ik even rustig voor gaan zitten...zoals ik al zei is dit weer een tijdje geleden voor mij...
en als deze regeling voor mij werkt...wat moet dit dan kosten?
het is natuurlijk ook al een heel oud bankje en wil daar geen kapitalen meer aan uitgeven ;)

Kijk eerst maar even of je er wat mee kan doen.
En als je echt wat met de regelaar kan , vind het namelijk zonde als deze ergens in een hoek verdwijnt , dan stuur je maar even een pb.
 
Even een update: ik heb na lang zoeken toch nog een mooi draaibankje gevonden. Het is een fs-450an geworden (emco compact 8 kloon), via mp gekocht. Het bankje heeft ook nog een freeskop (altijd handig), nu alleen nog een beetje handigheid krijgen met draaien. Iedereen die gereageerd heeft bedankt.

Ps het is deze.
full
 
Even een update: ik heb na lang zoeken toch nog een mooi draaibankje gevonden. Het is een fs-450an geworden (emco compact 8 kloon), via mp gekocht. Het bankje heeft ook nog een freeskop (altijd handig), nu alleen nog een beetje handigheid krijgen met draaien. Iedereen die gereageerd heeft bedankt.

Ps het is deze. [afbeelding]
Mooi bankie. *O* *O*
Succes ermee. :Y

Greetz, Q
 
Ik heb ook al eens gezien dat ze een versnellingsbak van een auto hebben gebruikt om met 220 een draaibank aan te drijven,,,
Bellhouse van de bak af, motor op de prise-as, en op de uitgang een poelie...
Vel van een achterwielaandrijver nemen natuurlijk.. heb je ook vrij simpel een links rechts draaiende bank
 
heb gisteren een een collega verteld dat ik een linzaag heb gekocht van een wazig Oosterijks merk emco ofzo, dat hij al vloekend en mij voor gek verklarend 50euro extra bood om hem over te nemen _O- . hij heeft zelf een emco maximat super 11 draaibank, en is daar super tevreden over :Y , is alleen 380v.


Een beetje huis heeft gewoon 380 volt aan de meterkast!
Is meestal niet verder aangelegd maar is/was nodig voor de kookplaat.

Dus wie weet is het wel in je huis even kijken en verder aanleggen??
 
Terug
Bovenaan Onderaan