welk 230v draaibankje????

bikerfreak

MF veteraan
27 jul 2007
3.404
959
ergens in het westen van N-Brabant
Hoi mannen,

ik zit al een week naar 230volt draaibankjes te kijken, maar wordt er niet wijzer van.

Wat zoek ik: een 230volt draaibank, genoeg kracht om staal te kunnen draaien (busjes e.d. van ongeveer 5cm diameter) en ongeveer 20cm tussen de centers. Prijsklasse 400-500euro (hoeft niet nieuw te zijn).


Wat zijn jullie ervaringen en jullie wat raden aan. Is 400 a 500euro een reële prijsklasse voor een hobby-ding?

Roept u maar, bij voorbaat dank.
 
Een beetje huis heeft gewoon 380 volt aan de meterkast!
Is meestal niet verder aangelegd maar is/was nodig voor de kookplaat.

Dus wie weet is het wel in je huis even kijken en verder aanleggen??
Hier op eigen houtje aan gaan knutselen zal je energieleverancier niet zo leuk vinden lijkt me. Of je moet handig zijn met het verbreken en weer herstellen van een zegel.
 
Hier op eigen houtje aan gaan knutselen zal je energieleverancier niet zo leuk vinden lijkt me. Of je moet handig zijn met het verbreken en weer herstellen van een zegel.


Het zelf er aan werken mag gewoon in dit land.

Als je de regels maar naleeft
En ook boven de verzegelde kast zit meestal al 380 volt dus wat is het probleem je kunt er geen grote vermogens afhalen maar een stopcontakt 16 ampere moet mogelijk zijn.
Huizen van de jaren 50- 60 hebben meestal allemaal een draaistroommeter en die zijn allemaal in 380 uitvoering.
 
Er zelf aan werken boven de meter mag inderdaad.
Maar wat hier bedoeld word is dat in bijna elke woning 400V binnengebracht is maar alleen aangesloten op de hoofd-zekeringen.
Dus niet doorgevoerd naar je groepenkast en je hebt een één- fase meter.
Hier de rest aansluiten is niet toegestaan, dit moet het nuts bedrijf voor je doen, plus dat je dan moet betalen voor een 3 fase aansluiting.
 
Er zelf aan werken boven de meter mag inderdaad.
Maar wat hier bedoeld word is dat in bijna elke woning 400V binnengebracht is maar alleen aangesloten op de hoofd-zekeringen.
Dus niet doorgevoerd naar je groepenkast en je hebt een één- fase meter.
Hier de rest aansluiten is niet toegestaan, dit moet het nuts bedrijf voor je doen, plus dat je dan moet betalen voor een 3 fase aansluiting.

Hmmm, tijdje geleden dat ik hier was. Nogmaals, als je 220 hebt en een 380 motor op je draaibank, zoek dan een 220/380 frequentieregelaar en sluit de 380 motor in driehoek(3x220) aan en voila :Y
 
Een mooi topic aangezien ik ook kijk naar een 230V draaibank voor kleine werkzaamheden zoals maken van pasbussen, tunen van drijfstangen etc, budget zo rond de 600 euro.

Ik zoek dus een kleine draaibank maar wel met enige kwaliteit in nauwkeurigheid. Gelet op suggesties in dit topic kijk ik naar een Emco 5 of 8. De 5 lijkt mij prima voor klein werk al lees ik ook her en der dat deze eigenlijk te klein en kwetsbaar is en een 8 beter zou zijn.

En zijn is iets vergelijkbaars aan de 8 met ook enige kwaliteit?
 
Schaublin 102 is een Zwitserse precisie draaibank, zéér nauwkeurig en stabiel, super kwaliteit, bergen aan toebehoren voor te krijgen en met enig geduld te koop binnen je prijsklasse (nieuw onbetaalbaar overigens).

Nadeel is dat je de losse kop niet excentrisch kan stellen en geen (automatische) langsvoeding hebt. Dus je kan geen schroefdraadsnijden of lange assen/conussen draaien.

Maar perfect en nauwkeurig voor klein draaiwerk als pasbussen e.d.

MyFord Super 7 of ML (let op dat je metrische spindels/noniussen hebt) kan evt. ook maar dan moet je actief zoeken en geduld hebben om hem binnen je budget te vinden (een Emco 8 ook trouwens). Als je je budget op zou schroeven tot een 750 á 900€ heb je wel een stuk meer keuze.


En hier nog een goede raadgever in je zoektocht naar een draaibank:
Lathes + Machine Tool Archive


Oh en dit:

Hmmm, tijdje geleden dat ik hier was. Nogmaals, als je 220 hebt en een 380 motor op je draaibank, zoek dan een 220/380 frequentieregelaar en sluit de 380 motor in driehoek(3x220) aan en voila :Y

:Y Zo heb ik de mijne ook al Jaren, werkt perfect en een frequentieregelaar is sowieso een fantastische optie. Enkel voor steken wissel ik de riem nog.
 
Laatst bewerkt:
Myford 7 of Schaublin 102 zien er prima uit maar zoveel ruimte heb ik helaas niet.

Ik kijk dan ook naar een Emco compact 5 of 8, Hobbymat MD65 of Huvema 550. Allemaal meer van hetzelfde lijkt het, al is de Emco 5 misschien wel erg klein.
 
Een Schaublin 102 is niet of nauwlijks groter dan een Emco Compact 5 of 8 hoor.

De totale lengte van een 102N is 1115mm, dit is met spantanghouder uitstekend bij de hoofdspil en de losse kop uitstekend aan de achterkant. Als je de losse kop niet laat uitsteken gaat daar 115mm af.
Verder zit de losse kop bij de Schaublin op het bed geklemd dus die kan je zo 20 á 30mm opschuiven, indien de motor aan de achterkant zit (i.p.v. de onderkant) kan je hem zelfs onbeperkt opschuiven tot ook de hoofdspil niet meer oversteekt, dan kom je op 900mm lengte als maximale maat (de bedlengte).
Voordeel van de Schaublin is dat (indien je er 1 hebt met de motor aan de onderkant) je véél minder diepte nodig hebt dan een Emco. Je kan de kruistafel er zelfs in enkele seconden afhalen zonder gereedschap zodat er niets uitsteekt. De Emco's zullen gauw 2x zo diep zijn.

De Emco Compact 5 en 8 zijn resp. 980 en 940mm lang (ja, de kleinere 5 blijkt serieus groter dan de grotere 8). Daarbij denk ik dat de Compact 5 sowieso al afvalt voor je aangezien deze het handwiel voor de langsvoeding aan het uiteinde van het bed heeft zitten en je daar dus nooit redelijkerwijs bij gaat kunnen komen.


Kan je anders misschien aangeven wat voor ruimte je beschikbaar hebt (al dan niet met een fototje)? Dan kunnen we misschien beter helpen.

Een Schaublin 70 zou een optie kunnen zijn, die is fors kleiner dan de andere genoemde draaibanken, maar dan zit je in de hoek van horlogedraaibanken en dat zou ik voor motoronderdelen niet gauw aanraden (al kan je er prima een pasbus op draaien, maar dat is dan direct groot werk).

Je weet trouwens dat de (vaak zware/grote) onderbouw bij deze machines gewoon achterwege gelaten kunnen worden? Daar zit vaak niet meer in dan een elektromotor, opbergruimte voor gereedschap en evt. een koelpomp/-reservoir. Is allemaal relatief eenvoudig over te bouwen op een houten werkbank. Een Schaublin 102 bv. is (gedemonteerd) zo in je eentje naar zolder te tillen in een keer of 5 lopen.
 
Laatst bewerkt:
Thanks voor de uitgebreide reactie. Raar fenomeen dat de Emco 5 groter is dan de 8 :? En die 5 ziet er bij nader inzien weinig praktisch uit. De Hobbymat MD65 heeft hetzelfde probleem zie ik nu.

De afmetingen van de draaibank zijn niet tot de mm van belang, zo rond de 1m klinkt prima en beperkte diepte is nog beter. Bij voorkeur een die ook niet 1 geheel is met de onderbouw, zodat ik hem bijvoorbeeld op een werkblad kan zetten en nog eens naar achter kan schuiven als ik hem niet gebruik.

Die Schaublin 102 ziet er mooi uit maar op MP zie ik die alleen voor >1500 euro en van 600kg? Zoals deze
https://link.marktplaats.nl/m1214705745

Zo'n Myford is ook niet verkeerd maar lijkt me vrij diep, of ontloopt dat de Emco 8 niet echt? Zoiets als deze ziet er erg netjes uit maar wel stevig geprijsd
https://www.marktplaats.nl/m1223620332

Zelf keek ik naar deze Huvema 550, traploos instelbaar dus geen gedoe met riemen wisselen en kwaliteit lijkt me ok maar ook niet echt goedkoop
https://link.marktplaats.nl/m1224115026
Of deze Huvema 450 (=Emco 8)
https://link.marktplaats.nl/m1223770414
 
De Schaublin die je hebt gevonden is een 102VM, dat is dus het 'full options' model waarmee je wel automatische voeding hebt en schroefdraad kan snijden (niet noodzakelijk voor jouw wensen). Deze is zeldzamer, zwaarder en stukken duurder dan een 'normale' 102, die weegt een keer 120kg en is met enig zoeken wel rond de 600 euro te vinden (hoewel ik nu direct helaas geen voorbeeld kan vinden).
Schrik niet van de totaalgewichten van deze machines want enkel de machinevoet (die dus niet noodzakelijk is) weegt een kleine 400kg (!).

Hier een voorbeeldje van een normale 102 zonder machinevoet (dan blijft er weinig over):
Q1sDUtg.jpg


Hier hoef je dus enkel nog de motor bij te plaatsen die je bij bovenstaande uitvoering achter of boven de hoofdspil kan plaatsen. Zou je er één kopen met zo'n zware gietijzeren voet dan kan je die ook ombouwen op een werkblad alleen komt de motor dan aan de onderzijde en moet je dus een uitsparing maken in het werkblad (dit is wel de meest compacte opstelling). En bij bovenstaande model kan je dus door het losdraaien van de zwarte moer aan de onderkant de complete kruistafel er af pakken zodat er niets uitsteekt (kan dus super zeer compact zijn wanneer niet gebruikt).

Misschien dat dit het nog wat duidelijker maakt:
Schaublin 102 catalogue 1966.pdf


Een MyFord Super 7 heeft redelijk veel diepte nodig, meer dan een Emco 8 (kloon). Hoe groot het verschil precies is durf ik niet te zeggen, van de Emco kan ik niet echt een mooie maattekening vinden, van de MyFord wel:
img95.jpg

De dwarsslede kan je er bij een Super 7 zo uitdraaien dus als je zou willen kan maat M ook zo de helft kleiner zijn wanneer je hem niet gebruikt, of sowieso al een heel stuk korter als je hem volledig naar binnen zet na gebruik.

Die MyFord is was overigens niet stevig geprijsd, 900 euro is een hele nette prijs voor een strakke Super 7 met frequentieregelaar (zal ook de reden zijn dat deze al verkocht is). Ik kan je niet in de portemonnee kijken maar een draaibank is een prima waardevaste investeringen (wanneer goed geconserveerd), de Schaublin 102 maken ze inmiddels al 100 jaar zo goed als zonder wijziging om maar een voorbeeld te noemen. Het spul dateert gewoon niet en er blijft altijd vraag naar (en nieuw is het onbetaalbaar).

Die Huvema daarentegen vind ik wel duur, já variabele toerenregeling maar op basis van een vage Chinese chip (en als die straks stuk gaat ben je gescheten want ingebouwde motor en alles) i.p.v. een industriële frequentieregelaar zoals die Super 7 had. Qua kwaliteit is het net niets, het ziet er fancy uit maar daar is alles ook wel mee gezegd. Een Huvema kan niet in de schaduw staan van een MyFord en zeker niet in die van een Schaublin qua bouwkwaliteit.
Om maar even een citaat van de eerste pagina van dit topic te plukken:

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen maar koop toch een oudere europese draaibank die zijn goed en het is een feest om er te op draaien en ze blijven hun geld waard
En je hebt er net zo veel werk van
Bij een nieuwe chinees moeten er eigenlijk europese lagers in en al het gietzand moet je uit de tandwielkast halen en alles na lopen en na stellen
Het is niet voor niets dat een myfordje zo'n 7 keer zo duur is nieuw (worden nog steeds nieuw gemaakt dus ze doen iets goed)

Écht er zijn zoveel mooie Europese banken te koop voor relatief weinig geld, zorg dat je het transport voor de tijd geregeld hebt, hou het een paar weken in de gaten, reageer direct, rij desnoods een paar km verder en je hebt een superbankje waar je kleinkinderen evt. nog mee zouden kunnen draaien. I.p.v. een Chinese bank waarvan je je af mag vragen of de electronica het nieuwe jaar gaat halen (ok dat is wat overdreven :+ )
 
Laatst bewerkt:
Zelf keek ik naar deze Huvema 550, traploos instelbaar dus geen gedoe met riemen wisselen en kwaliteit lijkt me ok maar ook niet echt goedkoop
https://link.marktplaats.nl/m1224115026

Hier na een paar minuten zoeken, zelfde model als de Huvema onder een ander merknaam en met korter bed:
https://www.marktplaats.nl/a/doe-he...0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr&pos=9

Inderdaad geen gedoe met riemen wisselen, enkel de motor en algehele besturing om de paar jaar ;)

Mijn Schaublin doet het nog altijd voortreffelijk op zijn originele motor uit 1973, en na de montage van een frequentieregelaar een kleine 10 jaar terug verwissel ik ook zelden/nooit riemen. En dat blijft wél heel.
 
Laatst bewerkt:
tests rossa beschrijft het goed,
maar het is maar net wat je zelf wild, hoe pressies wil je werken,
let wel vaak een maal aan het draaien wil men vaak veel meer eisen stellen aan de bank
beter in een keer een goede aan schaffen
een draaibank verschuiven op een tafel is geen goed plan ook al lijkt het bed nog zo
zwaar je krijgt verdraaiing op je bed ,je bed wordt dan bij wijze een kameel door zijn
eigen gewicht
geef mij maar zo een zware tafel onder een draaibank,
ga voor digitaal als het even kan,

ben zelf ook hobby draaier, en heb ook 2 keer rommel gekocht, koop je een gebruikte,
neem iemand mee die er verstand van heeft, en het gereedschap heeft om te testen op
slijtage , staar je niet blind op een mooie opgepoetste bank,
oude engelse banken beter kopen als ze om gebouwd zijn op digitaal
 
Die Huvema kloon lijkt me ook prima :+

Maar ok, ik zal wat rondkijken voor een goede Emco, Myford of Schaublin. Maar ondanks dat het goede kwaliteit is, slijt ook dat lijkt me?

http://link.marktplaats.nl/m1218873174
Deze ziet er doorleefd uit. Hoe ik de klauwen moet checken is me wel duidelijk, en speling op de dwarsslede kun je voelen neem ik aan maar hoe check je het bed en geleiding, langsvoeding, is een gehard bed een vereiste en welke hebben dat?
 
Die Huvema kloon is ook al een stuk geschikter naar mijn idee, want hij is een stuk goedkoper, kleiner én de twijfelachtige elektronica is al vervangen. Heeft enkel geen onderbouw, maar daar had je toch al geen ruimte voor.


De MyFord ziet er inderdaad doorleefd uit maar staar je daar niet blind op, zo ziet zo'n machine er simpelweg uit wanneer er meer mee verspaand is dan non-ferro materialen en kunststoffen. De machine word dan continue gezandspaanstraald. Ik zie ze liever zo (eerlijk gebruikt) dan verdoezeld met een laklaagje om het op de foto heel wat te laten lijken.

Eerste punt van controle bij een MyFord is altijd of er metrische spindels/noniussen op zitten, anders is er voor ons niet mee te werken (vragen bij de verkoper).

Het bed kan je controleren op oppervlakte beschadigingen en of deze door kruip door is gaan hangen (om dit te voorkomen na gebruik altijd de langsslede helemaal naar voren of achteren zetten zodat deze op 1 van de poten leunt om het bed te ontlasten). Controleren of het bed niet is gaan hangen kan met een rei of door een buis/as over de volle lengte af te draaien met de langsvoeding. Mits de losse kop netjes centrisch staat zou je dan bij verschillende metingen over de lengte geen verschil mogen merken in diameter. Staat de losse kop niet netjes centrisch dan zou je een constante afname/toename in diameter moeten zien in de lengte.

De speling in de spindels en geleidingen van de dwars- en langsslede is nastelbaar. In de praktijk zijn deze echter nooit gelijkmatig afgesleten, ofwel: je kan kiezen een slede die over een groot deel spelingsvrij loopt en dan op een stuk vastloopt of zo afstellen dat een groot deel spelingsvrij loopt en dan een deel met veel te veel speling. Hier zul je nauwelijks last van hebben want waarschijnlijk gebruik je zelf ook maar een fractie van de verplaatsing bij normaal gebruik (en daarvoor stel je hem optimaal af), heb je een keer een bijzonder klusje (bv. zeer grote diameter) dan stel je de dwarsslede even opnieuw af dat ie in dat gebied mooi loopt (is zo gedaan). Dit kan je wel weer 100% zuiver krijgen door de zwaluwstaartgeleiding nieuw te laten slijpen maar dit is zelden écht nodig en in het begin ook zeker niet de begrenzing van de nauwkeurigheid van de bank (die staat er achter).
Dus wel controleren of je een redelijke verplaatsing hebt waarbinnen de beitel- maar vooral de dwarsslede mooi soepel/spelingsvrij loopt, echter ook accepteren als er een deel bij zit waar die minder mooi loopt.
Voor de spindels is eigenlijk hetzelfde van toepassing maar daar is speling niet zo hinderlijk (thans op draaibanken, bij freesbanken wel), daar kan je omheen werken door de slede altijd richting het werkstuk te verdraaien. Het is een beetje lastig om uit te leggen zo achter een scherm maar ik zal een poging doen. Stel je wil een grotere diameter draaien en je moet de beitel dus (stel 10mm) naar achteren hebben, dan draai je hem 11mm naar achteren en weer 1mm naar voren. De speling is dan weg wanneer je met de beitel tegen het werkstuk komt.

Verder zou ik de spindel van de losse kop helemaal indraaien, de boorkop of het center wat er in zit is dan los en kan je er uit pakken. Voel even met je vinger door de conus of deze mooi glad is en geen oppervlaktebeschadigingen heeft.

Draai de klauwplaat eens helemaal open en dicht en kijk of deze mooi loopt (kunnen spanen ingebed in zitten waardoor deze op punten zwaar gaat lopen).

Draai de klauwplaat eens met de hand rond (liefst met de V-snaren ontspannen) en controleer op speling en zware punten. Laat hem dan eens lopen op verschillende toerentallen en voel of luister of er onregelmatigheden zijn. En voel of de behuizing niet warm word.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan