CBR600F3 Motor start niet, accu leeg?

Dpac

MF'er
30 mrt 2010
90
0
Beste luitjes....


Ik wilde van de week me motor starten maar de accu is leeg, weet nu niet hoe ik hem aan de praat krijg, heeft de hele winter namelijk buiten gestaan dus verklaart het ook, ik heb om heel eerlijk te zijn echt de ballen verstand niet van motoren, kan er alleen op rijden, wat moet ik nu doen want las dat voordat je weer gaat rijden na een seizoen dat eerst alle olie vervangen moet worden en remmen check, banden etc etc......

Nu is me vraag wie hier zou het voor me kunnen doen, olie vervangen, olie filter, motor nakijken voor een kleinigheidje???

Ik heb een honda cbr 600f uit 1996 ofzo? Heb de papieren niet bij de hand en weet niet of dat ook belangerijk is?

Ben totaal a technisch met 2 linkerhanden dus wie zou me even kunnen helpen??

Woon in arnhem btw.


Ps: is de motor aan te duwen of kan dat niet??
 
Aanduwen kan,maar dan heb je toch stroom nodig voor de ontsteking om een vonk te krijgen.
Als hij zo lang stil heeft gestaan kun je beter de accu controleren,als het zuur niveau te laag is er uit halen met gedemineraliseerd water weer op niveau brengen (min. en max.peil staat op de zijkant van de accu)en met een lichte oplader eerst vol laden(12 Volt 3 ampere als je niet anders hebt kun je het ook met een 6 ampere auto acculader doen,maar dan wel zo snel mogelijk afkoppelen als de accu vol is.Dan accu weer plaatsen ,bougies verwijderen,indien nodig even schoon maken met een doek en weer plaatsen.Wel om denkendat je tijdens het plaatsen geen kortsluiting maakt tegen het frame.
Zorgen dat de benzinekraan open staat en proberen te starten.
Het klinkt voor een leek misschien ingewikkeld,maar dat is het echt niet.
Als hij eerst maar weer loopt dan ben je er ook mobieler mee.
 
Laatst bewerkt:
Beste luitjes....


Ik wilde van de week me motor starten maar de accu is leeg, weet nu niet hoe ik hem aan de praat krijg

Accu eerst maar eens proberen op te laden :?


Als hij zo lang stil heeft gestaan kun je beter de accu controleren,als het zuur niveau te laag is er uit halen met gedemineraliseerd water weer op niveau brengen (min. en max.peil staat op de zijkant van de accu)

Is waarschijnlijk onderhoudsvrij
 
wat moet ik nu doen want las dat voordat je weer gaat rijden na een seizoen dat eerst alle olie vervangen moet worden en remmen check, banden etc etc......

Remmen check is wel verstandig, maar remvloeistof hoeft niet 1x per jaar vervangen te worden. Eens in de 2-3 jaar is voldoende. Banden wel op spanning zetten: 2,5 voor en 2,8 achter zit je safe.
Olie hoeft ook niet na elk jaar vernieuwd te worden. Het ligt eraan hoeveel hij hebt gereden elk jaar.
Veel belangrijker is te zorgen dat je in de winter je motor niet "even" warmdraait. En als je gaat rijden, altijd rustig de motor warmrijden voordat je meer van je motor vraagt.
Dat is nog veel en veel belangrijker dat elk jaar je olie vernieuwen.

Accu in de winterperiode eruit halen en elke 2-3 weken even 4 dagen aan de druppellader moet voldoende zijn om de accu gezond te houden. Uiteraard ook cellen tijdig bijvullen (minimaal 2x per jaar controleren!) met demiwater als je geen gel-accu hebt.

Verlichting nakijken is ook belangrijk.

Opmerking: OOK een zgn "onderhoudsvrije" accu moet je onderhouden door hem tijdig bij te laden. Doe je dat niet dat is ie gegarandeerd na een tijd stuk en kun je een nieuwe kopen.
 
Laatst bewerkt:
wat heb je voor een motor, dat praat wat makkelijker. :Y Olie kan je makkelijk zelf vervangen, vervang dan ook het olie filter. :}

Een accu zou ik persoonlijk in de winter binnen zetten aan een druppel lader. dus waarschijnlijk is je accu "dood" B| even een nieuwe kopen a 60€. eerst accu vullen (vul spul zit er bij) en even 2 uurtjes :Z laten staan met de doppen er af!!
Dan in je motor zetten en alles aansluiten.
Starten en rijden. :]
 
Pak een auto met start kabels, rode dropveter op de +, zwarte veter op de min en starten dat ding.
Als hij gestart is de kabels loshalen, blijft hij het dan doen is er niet veel aan de hand. Valt hij uit dan verder kijken, mogelijk een dode accu dan.

Zorg wel dat je geen kortsluiting maakt door de rode kabel tegen iets anders te houden dan de + van je accu. Dan krijg je vonken en gaat er waarschijnlijk iets kapot.
 
Hij probeerde eerst wel te start alleen werd het minder en minder dus power was ineens weg, maar ik weet totaal niet waar de accu zit en hoe ik alles moet loshalen, maar als iemand dit voor me wilt doen allemaal dan betaal ik daar wel voor. Ben totaal a technisch en 2 linkerhanden... Dus mensen die dichtbij arnhem wonen intresse??

Wil het op korte termijn doen namelijk, anders moet hij naar een garage en kost me veel meer... Sponsor liever een mf lid ;)

Duss wie wil???
 
Als hij eerst wel probeerde te starten maar steeds minder werd is waarschijnlijk gewoon je accu leeg ipv van helemaal dood. Daarvoor hoeft ie helemaal niet naar de garage of iets.
Als je niet weet waar de accu zit moet je hem aanduwen.
Wordt je wel moe van :-)
 
Als hij eerst wel probeerde te starten maar steeds minder werd is waarschijnlijk gewoon je accu leeg ipv van helemaal dood. Daarvoor hoeft ie helemaal niet naar de garage of iets.
Als je niet weet waar de accu zit moet je hem aanduwen.
Wordt je wel moe van :-)

Bij een CBR 919RR is het iig niet te doen.

Het resultaat was 20 minuten lopen |(
 
Nu heb ik de accu opgeladen een paar uur lang en ben daarna vanaf arnhem naar utrecht geweest met de motor en terug... Nu 2 dagen stil gestaan en wil weer niet starten.. Niet genoeg power.... Nieuwe accu kopen?
 
Arnhem-Utrecht is maar een kilometer of 60, retourtje lijkt mij te krap om kans te maken een zo ernstig verwaarloosde accu te reanimeren.

Anderzijds, heb ik kortgeleden meegemaakt dat een vergelijkbaar uitgeputte (auto-)accu na trage laad-aanloop, eerste 2 uren nog geen kwart van nominale laadstroom (Ah gedeeld door 10) wilde slikken, vervolgens toch opliep naar ca. 3/4 van nominale laadstroom en na al-met-al 14 uren aan de lader terugzakte naar zowat 10% van nominale laadstroom dus "vol" en inderdaad goed startend. Meteen een paar flinke ritten laten maken, daarna 2 dagen stilstand, accu leeg .... weer een hele nacht aan de lader en volgende dag ermee naar garagist gereden die iets deed met een meetapparaat en concludeerde dat de accu o.k was ..... toch maar meteen een nieuwe er in, met mijn ervaring dat-ie geen 2 dagen stilstand meer aankon.
 
Terug
Bovenaan Onderaan