Akrepeerovic-uitlaat en oordoppen

dus, windgeruis is veelal harder/ meer db dan motorgeluid want dat hoor je beter zonder doppen.

maar het motorgeluid is wel beter hoorbaar , terwijl de wind minder hoorbaar is , met doppen in .

maar oordoppen verlagen de db's van alle freq's dus eigenlijk zouden je oordoppen alle freq's (die tenminste voor het menselijk oor hoorbaar zijn ) naar een gelijke db nivo moeten dempen
je zou alle harde geluiden even hard moeten horen dan .
of zijn er doppen die verschillende freq' s tegelijkertijd meer of minder dempen,,, :?
even de niet hoorbare freq' s buiten gelaten die ook schadelijk kunnen zijn!
 
Laatst bewerkt:
of zijn er doppen die verschillende freq' s tegelijkertijd meer of minder dempen,,, :?
even de niet hoorbare freq' s buiten gelaten die ook schadelijk kunnen zijn!

Dat is juist de bedoeling van een outoplast.
Het filteren cq dempen van schadelijke tonen.
Bij mensen met 'normale' allesdempende oorproppen zal je bijv. op een schietbaan hard moeten roepen eer iemand je hoort terwijl de mensen welke speciale outoplasten dragen zullen vragen of je niet zo hard wilt schreeuwen. :X

Een (bijv.) geel propje sluit je gehoorkanaal geheel af en dempt zo, een outoplast dempt het pulsgeluid en laat bijv. de toonhoogte van normale gesprekken gewoon door.
Vooral de schadelijke hoge tonen worden gefilterd, terwijl het contact met de
omgeving blijft bestaan.
 
Dat is juist de bedoeling van een outoplast.
Het filteren cq dempen van schadelijke tonen.
Bij mensen met 'normale' allesdempende oorproppen zal je bijv. op een schietbaan hard moeten roepen eer iemand je hoort terwijl de mensen welke speciale outoplasten dragen zullen vragen of je niet zo hard wilt schreeuwen. :X

Een (bijv.) geel propje sluit je gehoorkanaal geheel af en dempt zo, een outoplast dempt het pulsgeluid en laat bijv. de toonhoogte van normale gesprekken gewoon door.
Vooral de schadelijke hoge tonen worden gefilterd, terwijl het contact met de
omgeving blijft bestaan.

Bij die plastieken die ik heb, valt de schietbaan onder dezelfde (de zwaarste) categorie filter als het motorrijden.

Een twee-in-één voor mij dus.
 
Hier ook plastieken :W met open Superpole MotoGP-pijp.
Alleen als ik een heel klein stukje in de stad van a naar b rijd doe ik ze niet in, zodat ik m'n open GP-demper lekker kan horen gaan, maar verder wel. Scheelt een hoop voor je oren.
 
Bij die plastieken die ik heb, valt de schietbaan onder dezelfde (de zwaarste) categorie filter als het motorrijden.

Een twee-in-één voor mij dus.

Ik heb zelf Shotkillers van Audisafe(?), zijn fijne dingen alleen is het nadeel dat er van die 'armpjes' aanzitten met een gaatje erin voor een evt. touwtje.
Die uitsteeksels zijn vrij lang met als navenant nadeel dat de helm op die uitsteeksels aan de outplasten drukt waardoor je na een lange rit weer pijn aan je oren hebt omdat die dingen erin gedrukt zijn of juist dat de outoplastieken verschuiven en lekken omdat je helm iets verschuift. -O-
 
Oeioeioei, Guzziking... nu ben je wat begonnen :

tijdens mijn legerdienst (jep, ben ook zo'n ouwe lul) werden de (Waalse en) hooghartige reserveofficieren van zo'n tankeenheid heftig en collectief gehaat door ons, de niet in dieselzuipende monsters ronddaverende zandstuivers van de Landmacht....

Die gasten slaakten in de mess op de meest onverwachte momenten angstaanjagende, idiote kreten en maakten daarbij dan nog ook de gevaarlijkste spastische bewegingen... :?

Wij maakten dan ook dankbaar gebruik van geïmproviseerde oordoppen en overwogen alle beschikbare manieren voor een zo pijnlijk en langzaam mogelijke marteldood voor die pretentieuze kl**tzakken ! }) .

Zo, heb je nog dierbare jeugdherinneringen die je met ons wil delen ;) ?

Geen idee waar je het over hebt, het Belgische (want lees Waalse) leger of zo ? In Zuid Laren Bij de 42e Afdeling Veldartillerie, Alpha Batterij zaten normale lui (op mij na dan :P ). Ik heb het niet verder geschopt dan Kannonier 1eklasse.

Turbo0, als je met deze leeftijd al zo star en eigenwijs bent, wordt je later nog erger dan ik O-) Je advies van de door jou genoemde oordoppen neem ik in beraad, want blijkbaar werken die goed en zijn niet te duur. Lees ik nu snotverdomme toch dat er oordoppen worden gedragen om het uitlaat-geluid te dempen :X
 
Denk lekker wat je wilt joh. En vooral lekker zonder oordoppen blijven rijden. Wat kan je nu gebeuren als je na 30 jaar alles nog prima hoort.

:W

De ballen!
 
Laatst bewerkt:
Belangrijkste reden dat ik een race uitlaat heb is dat ik gehoord wil worden door het overige verkeer.
Ik vind het geluid van mijn 2 brothers ook echt heel erg mooi dus een mooie bonus. *D

Toen ik mijn standaard uitlaat had hoorde niemand mij en werd ik wel eens (bijna) van de weg afgereden omdat ze me niet zagen.
Maar sinds ik die uitlaat heb is me dit nog niet echt voorgekomen.

Iedereen denkt overigens dat ik een 4 cilinder heb ze mijn uitlaat horen maar niets is minder waar. _O-
Ook mooi al die knikkende gezichten van mooi geluid.
Hoewel ouderen me de middelvinger na geven. _O-
 
Serieus, ja hoor maar met een cynische ondertoon. })
Je noemt daar zelf eigenlijk al zo'n punt: helmen. Zou het niet zo kunnen zijn dat wind, andere geluiden, door de ene helm veel beter wordt afgedempt dan door de andere? Ik denk dan aan pasvorm, gebruikte materialen, soort helm ed.

Gelukkig veel zinnige reacties nu, waar je ook beter op kunt reflecteren. Een motorrijdende vriendin van me draagt ook altijd oordoppen. Sta ik naast haar voor de stoplichten, kan ik me de longen uit het lijf schreeuwen (waar je in je eigen helm stokdoof van kan worden O-) maar ze kan me niet verstaan. Wat ik uit veel bovenstaande reacties begrijp kan dit dus een gevalletje 'verkeerde oordoppen' zijn?

Aha, daar komt de ware bron van de ergernis boven! :+
Maar goed, ik zal ook even serieus reageren.

Als ik mijn helm op heb, en ik sta stil, versta ik mijn man ook bar slecht, ook zonder dopjes. Dat ligt dus aan de helm.
Mèt dopjes in en zonder helm kan ik hem behoorlijk goed verstaan, zonder schreeuwen.

We hebben een intercomsysteem en tot een snelheid van 100 km/u kan ik hem ook met dopjes in rijdend nog uitstekend verstaan.
Dopjes blokkeren niet alle geluid, maar filteren en nemen dus alleen de schadelijkste frequenties weg. (behalve dan die wegwerp schuimproppen, die blokken echt).

Ik rijd nog maar kort. Op een hele beschaafde Diversion met originele demper. Boven de 110 hoor ik mijn motor eigenlijk niet meer, alleen nog maar windgeruis.
Mijn helm is een uit de middenklasse, niet de duurste. Qua demping zou een helm die 600 euro kost, wellicht beter zijn, maar die dempt ook weer niet zo goed als mijn dopjes voor 2 tientjes. (noizzez universeel)

Hoewel de inkt op mijn rijbewijs nog maar nauwelijks droog is, ben ik al overtuigd dopjes-drager. Tot 100 km/u wil het wel, maar daarboven vind ik het zonder nu echt onaangenaam.

Overigens treedt gehoorbeschadiging bij 100 km/u rijden na ongeveer 15 min. op. Bij 120 km is dat al na 7 minuten. De eerste beschadiging merk je niet zo maar het stapelt op; er gaan steeds meer cellen verloren. En het proces is onomkeerbaar.

Het is dus heel goed mogelijk dat jij het je nu nog niet bewust bent, maar dat je toch al duidelijk gehoorbeschadiging hebt.
Tegenwoordig heb je overal hoortests; ik zou zeggen, pak de handschoen op, doe zo'n hoortest en laat ons hier de uitslag weten!
 
Laatst bewerkt:
Hallo Lady_Di,

Als u even naar pagina 5 gaat, leest u dat één en ander al in werking is gezet.

Kijk naar mijn reactie om 12.27
 
Laatst bewerkt:
Wat krijg je als je op de akkers peren ziet groeien in je provincie langs de snelweg?

Akrepeerovic uitlaat met een oordop erin
 
lang leve de oordop

medium_earmuffs.gif
 
De doppen zijn voor windruis, niet de uitlaat. Heeft ook geen zin want die hoor je alleen maar beter aangezien de rest gedempt wordt :)

:^

Met oordoppen hoor ik mijn uitlaat juist veel beter. :9~
Zonder oordoppen veel te veel last van wind geruis. :X
 
Op zowat alle motoren is de uitlaat naar achter gericht en al die motoren rijden dan ook vooruit :P , dus weg van het geluid, dus die 100db aan de uitlaat is heel wat minder aan je oren hé :z . Stilstaand draait je motor meestal ook maar op stationair toerental en dan maakt je uitlaat echt geen 100db :+ .

Ivm de oordopjes, ik draag nu al een 200.000 die oordoppen, gewoon van die gele zachte wegwerpdopjes. Nog nooit het gevoel of gedacht gehad dat ik te weinig hoorde. Zelfs de intercom is geen probleem, kan mijn duo perfect begrijpen.
Tja, als er iemand iets zegt moet die zijn stem wat verheffen (bijlange niet roepen) maar zeg nu zelf, wat doe je als je je helm ophebt (al dan niet met oordoppen in) ? Dan rij je toch met de motorfiets en ga je toch niet staan babbelen ?
 
Ik heb ook van die op maat gemaakte oordoppen en dat werkt goed. Een goed afsluitende helm scheelt ook al veel.
Wat het uitlaatgeluid betreft: ik heb een Z1000 dragracer met een Vance & Hines Pro Comp megafoon. Nou, dan heb je geen last meer van windgeruis. Gek genoeg gebruik ik op die motor nooit oordoppen, omdat ik wil horen als er iets met de motor is en omdat ik daarmee toch nooit lang rijdt. Op mijn andere motoren gebruik ik wel de oordoppen, maar ook niet altijd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan