Ja, nog even over die Vectrix, kan dat?

Bedankt hoor! Zo heb ik een idee van de prijs!. Ik zal u op de hoogte houden van wat ik betaald heb. Nogmaals bedankt!!
 
als je die laat vervangen door Vectrix zelf: veel te veel, ergens tussen 4 en 5K
er zijn ondertussen al oplossingen om zelf Lithium te installeren.
Als je wat handig bent ben je onder 3K gesteld voor een volledig nieuw pack met BMS.
 
De band verwisselen is erg eenvoudig. Het achterwiel is eenvoudig te demonteren. Vwb de kosten is de inschatting van KingCharles, juist.
 
@Escini

nee hoor, de capaciteit van het nieuwe pack wordt dan ook niet volledig aangesproken.
de lader bezorgt dezelfde lading als tevoren, en die wordt ook weergegeven op het dashbord.
De weergegeven lading (17 streepjes) zakken wel even snel als tevoren.

nadeel: je kan wel verder rijden dan het "rode lichtje", maar dan is het wel giswerk.
voordeel: je gebruikt maar een deel van de capaciteit van het Lithium pack, waardoor diens levensverwachting plots enorm stijgt.

Als je een manier mocht weten om de capaciteit te herprogrammeren (niet gewoon resetten met scooterdiag) mag je dat altijd meedelen :-) er zouden een hele hoop mensen héél blij mee zijn!
Het moet wel mogelijk zijn, maar Vectrix volgt niet bepaald een "open source" beleid, zo weten we wel :-)

dirk
 
correctie:
"nadeel: je kan wel verder rijden dan het "rode lichtje", maar dan is het wel giswerk."
je rijdt niet tot het rode lichtje, maar wel tot alle streepjes verdwenen zijn.

oja, met zo'n lithium pack komen nog 2 voordelen:
- minder gewicht (= meer range en optreksnelheid)
- vol vermogen tot en met het laatste streepje.
 
@turok, @escini,
We hebben het hier eigenlijk over een "aftermarket" lithium upgrade. Het is aan de Vectrix eigenaar om de voor en nadelen af te wegen. Het is alsof je de standaard autoradio vervangt door een beter alternatief.
Als ik moet kiezen tussen een 3000 euro zelfbouw en 4000 euro dealer set dan betaal ik liever 1000 euro meer met garantie trouwens. Maar er is een grens aan de meerprijs die ik bereid ben te betalen natuurlijk...

Voorlopig rij ik eerst nog lekker m'n NiMH setje op, 16.000km en still going strong :-)
 
Zo worden we belazerd; maar dat wisten we natuurlijk al....

Een artikel uit de Volkskrant waaruit blijkt dat een zogenaamd gerenommeerd autoprogramma als het Britse TopGear de feiten niet een klein beetje vervalst.

In de bewuste aflevering van Top Gear was het de bedoeling dat presentatoren James May en Jeremy Clarkson in twee verschillende elektrische auto's een ritje naar de plaats Cleethorpes maakten. The Guardian schrijft dat het programma op heterdaad betrapt is op het misleiden van kijkers tijdens de bewuste uitzending. 

Niet de toekomst
Clarkson zat achter het stuur van de Nissan Leaf. De auto strandde in Lincoln en haalde de eindbestemming in eerste instantie niet. De presentatoren moesten hem duwen naar een oplaadpunt, maar dat lag kilometers buiten Lincoln. Uiteindelijk konden ze terecht bij een universiteit. 'Elektrische auto's zijn niet de toekomst', zo luidde de conclusie. 

Lege batterij
De Nissan bevat echter veel elektronica die de batterij controleren. Wanneer deze leeg dreigt te raken volgen er waarschuwingen. Gebleken is dat Nissan de auto met volle batterijen afleverde, maar het programma liet de batterij tot 40 procent leeglopen voor May en Clarkson aan hun reis begonnen.

Op een display is de status van de batterij te zien. Dus voor de reis begon had Clarkson kunnen zien dat hij het niet zou redden met de hoeveelheid energie die nog in de batterij zat. Maar op geen enkel punt in het item werd voor de kijker duidelijk dat de batterij al voor meer dan de helft leeg was aan het begin van de rit. 

Volgens Ben Webster van The Times zou uit de navigatiegegevens ook nog eens blijken dat de Leaf rondjes heeft gereden om te zorgen dat de batterij precies in Lincoln leeg zou zijn.


Bron: de Volkskrant
 
Laatst bewerkt:
Tja, het blijft tv, en dan heb je drama nodig. Want wat is er saaier dan een elektrische auto die de finish gewoon haalt? Wat moet Jeremy dan nog zeggen? En Top Gear is helemaal niet geinteresseerd in innovatie of ecologie...de laatste jaren kijk ik niet meer, ze herhalen zichzelf alleen nog maar.
 
Hallo Turok, Ik ben al van begin mei aan het proberen een software update te laten uitvoeren maar mijn dealer heeft daar blijkbaar niet veel zin in. Kunnen we via een of andere weg aan de software geraken zodat we zelf een update kunnen uitvoeren? Ik werk bij Volvo en dit doe ik dagelijks. Dank bij voorbaat, Andy
 
Hoi Andy,

Tja.. die dealers zijn toch zo lui :-) (ik wacht al meer dan een jaar op een ander windscreen, maar jij kan misschien nog langer wachten, want aan een software-upgrade die vijf minuten duurt verdienen ze toch niks??)

Ik kan je de laatste software wel bezorgen als je wil, maar je hebt een PEAK can adapter nodig om deze te uploaden.

Als je die hebt (of eraan geraakt) stuur me maar een berichtje dirk @ turok.be (zonder de spaties)

grtz
Turok
 
Andy,

Zolang je nog garantie hebt zou ik niet zelf gaan prutsen. Bel Escini anders rechtstreeks als de dealer niet meewerkt.
 
Zo worden we belazerd; maar dat wisten we natuurlijk al....
Exact. Achter dit soort dingen zit volgens mij gewoon de gehele olie industrie. Top gear is een zeer populair/populistisch programma en stel je eens voor dat zo'n elektrische auto het helemaal zou zijn...dat kan toch gewoonweg niet?(!), mensen zouden wel eens verstomd kunnen staan...stel je voor...

Zo rijden we vanaag de dag in auto's van 1500 kg(veilig) of meer, met een geblazen motor(onveilig) waar je u tegen zegt. Zelfs een kleuter zou zich kunnen afvragen waarom dat is.

Ik blijf erbij dat dat alles gecreëerd wordt door de olie industrie. Die laat alles zoals het is, daar gaat te veel geld in om. Wij worden gewoon dom gehouden. Motoren mogen niet tè zuinig worden...




Kijk dit is nu ook bijvoorbeeld zoiets. Poetin promoot Lada. De Oost Russen rijden liever in een auto geïmporteerd uit een ander Oosters land(...), echter Poetin heeft daar een stokje voor gestoken door de importheffingen zo te verhogen(en de nieuwprijzen van Lada te verlagen), dat de mensen welhaast gedwongen worden Lada te gaan rijden.

Als Poetin in dit filmpje, bij wijze van promotiestunt, hij met de auto gaat rijden, is dan wel een beetje vermakelijk...(vanaf 0.35)

 
Laatst bewerkt:
@andy,
Over welke software update gaat het hier ? Gaat het om de 110km/u controller software, lader software, ICM of accu software ? Er zijn verschillende laders in omloop die ook verschllende software versies hebben. Mail je gegevens aub even naar info@escini.com.
 
@turok, @escini,
We hebben het hier eigenlijk over een "aftermarket" lithium upgrade. Het is aan de Vectrix eigenaar om de voor en nadelen af te wegen. Het is alsof je de standaard autoradio vervangt door een beter alternatief.
Als ik moet kiezen tussen een 3000 euro zelfbouw en 4000 euro dealer set dan betaal ik liever 1000 euro meer met garantie trouwens. Maar er is een grens aan de meerprijs die ik bereid ben te betalen natuurlijk...

Voorlopig rij ik eerst nog lekker m'n NiMH setje op, 16.000km en still going strong :-)

Ik sluit me aan bij King Charles. Garantie is in deze toch redelijk belangrijk.
Als de prijs van een officiele upgrade wat wil meevallen zal ik dat zeker overwegen. Ik ben vandaag maar nipt op mijn bestemming geraakt. De laatste kilometers aan 30Km/u. Terwijl een afstand van 55Km toch redelijk stressloos zou moeten kunnen.
 
De conversiesets (NiMH naar Li / Li+ ) voor de VECTRIX VX-1 zijn beschikbaar. Helaas is het niet mogelijk een standaard prijs te hanteren. Doel is de machine op te halen, te converteren en daarna weer af te leveren. Dit kan gecombineerd worden met een algehele inspectie/controle van de machine. Offertes kunnen aangevraagd worden bij info@escini.nl
 
Wat wordt met Li-Ion een realistische actieradius ?



Op het net kwam ik dit tegen, een nieuwe tweewieler van Lit Motors.

Video op YouTube.

Het is een elektrisch aangedreven tweewielige overdekte scooter met tweewiel aandrijving en een bijzonder stabiliteitssysteem. Er zitten twee (ik neem aan contra-roterende) vliegwielen in die door hun gyroscopische werking de motor in evenwicht houden.

bron: zerauto.
 
Laatst bewerkt:
Op het net kwam ik dit tegen, een nieuwe tweewieler van Lit Motors.
Die tweewieler ziet er veelbelovend uit!
Als die op de markt gebracht kan worden voor 12.000€, dan kan dat alleen maar betekenen dat onze huidige "antieke" motorscooters véél te duur zijn.
 
Op het net kwam ik dit tegen, een nieuwe tweewieler...

Echt fantastisch ding die C-1 . Iedereen in zo'n ding en de wereld ziet er heel anders uit. Ben alleen bang dat de prijs een behoorlijke bottle-neck wordt. Ik kan het maar moeilijk accepteren dat je voor dat geld bijna 2 Citroen C1's koopt. Ik weet het innovatie kost geld, maar toch. Het zou geweldig zijn als ze hem ook konden leveren met traditionele motor voor een aanzienlijk lager bedrag.
 
Haha, wedden dat hij uiteindelijk véél meer zal kosten als hij in productie gaat??

en ik was eerder verwonderd dat hij zo goedkoop zou zijn!
(hopelijk gaan ze niet dezelfde fout maken als Vectrix - pre-faillissement kostte elke Vectrix +- 100.000 € (= investering gedeeld door het aantal verkochte exemplaren))

maar het ziet er technisch wel een fijne ontwikkeling uit.
 
Voor wie geïnteresseerd is in alternatieve voertuigen; komende week is in Rotterdam Ahoy voor de tweede maal Ecomobiel, de beurs voor alles wat alternatief voortbeweegt.

Ik heb geen aandelen; wellicht is iemand geïnteresseerd.
 
Laatst bewerkt:
Langzaam maar zeker komt er toch steeds meer nieuws en wat mij betreft is dat goed nieuws.

Elders op het forum kwam ik o.a. de volgende zaken tegen:

Een nieuwe veelbelovende accu technologie die gebruik maakt van een super dunne laag grafiet, één atoom dik; grafeen.
Hier een artikel uit een scheepvaarttijdschrift, Schuttevaer.
Met dank aan Snug.

Een nieuwe Honda proto, de RC-E.

full

Met dank aan @.


Hier een voor mij nieuw merk met een veelbelovende motor; qua prestaties dan:

energica-moto-stradale-elettrica.jpg

http://www.ecrp.eu/en/streetbike/energica-electric-streetbike.html (Energica electric).

Met dank aan Kingcoder.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan