OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier

Status
Niet open voor verdere reacties.

The Screaming Chief

MF veteraan
7 jun 2005
27.804
4
Spijkenisse
Zo, dan maar een centraal topic.

Alles wat je wil vragen over olie doe je voortaan niet meer in nieuwe topics, maar in het centrale olietopic. Dat houdt iedereen in de gaten en zo krijg je sneller antwoord op je vragen of je kunt ze hier terugvinden.

(in post 1 zal ik alle olie gerelateerde topics proberen samen te vatten, zodat je de zoekfunctie niet hoeft te gebruiken)

Iedereen met suggesties, op- of aanmerkingen, gooi ze er maar uit, mag ook per PM.

Ga in de OP ook een samenvatting van alle vragen proberen te maken om het nog makkelijker te maken.

Hier een overzicht van de viscositeit van olie bij diverse temperaturen.
full


zo kun je zien welke olie er met welke overeen komen 3e kolom motorolie, 4e versnellingsbakolie.
 
Laatst bewerkt:
Nou, dan wil ik wel een serieuze vraag stellen. Ik rij een ZXR400 uit '91 en ik wil de olie verversen, want dat is volgens de vorige eigenaar alweer een tijd niet gedaan...

Dus ik even interneppen en ik kom allerlei uiteenlopende informatie tegen: doe mineraal, want dat zat er af-fabriek in en is dus goed. Doe vol-syntheet, want dat gaat extra lang mee, blijft het langst goed, beste eigenschappen, speciaal voor motoren die hoge prestaties leveren etc. Doe géén vol-syntheet, want daar gaat je koppeling van slippen. Doe half-syntheet, want geen slippende koppeling maar wel goede eigenschappen, gaat langer mee dan mineraal. Kortom: ik zie door de bomen het bos niet meer en begin haast te denken dat olie = olie en het maakt niet uit, want alles heeft voor- en nadelen.

Dus even concreet voor de goede adviezen: mineraal/half-syntheet/vol-syntheet en waarom? 5W40/10W40/10W50/nog wat anders en waarom? Tips voor wat betreft merken en goedkope adresjes uiteraard altijd welkom.
 
Nou, dan wil ik wel een serieuze vraag stellen. Ik rij een ZXR400 uit '91 en ik wil de olie verversen, want dat is volgens de vorige eigenaar alweer een tijd niet gedaan...

Dus ik even interneppen en ik kom allerlei uiteenlopende informatie tegen: doe mineraal, want dat zat er af-fabriek in en is dus goed. Doe vol-syntheet, want dat gaat extra lang mee, blijft het langst goed, beste eigenschappen, speciaal voor motoren die hoge prestaties leveren etc. Doe géén vol-syntheet, want daar gaat je koppeling van slippen. Doe half-syntheet, want geen slippende koppeling maar wel goede eigenschappen, gaat langer mee dan mineraal. Kortom: ik zie door de bomen het bos niet meer en begin haast te denken dat olie = olie en het maakt niet uit, want alles heeft voor- en nadelen.

Dus even concreet voor de goede adviezen: mineraal/half-syntheet/vol-syntheet en waarom? 5W40/10W40/10W50/nog wat anders en waarom? Tips voor wat betreft merken en goedkope adresjes uiteraard altijd welkom.

Beetje vergelijkbare vraag uit ander topic:

Dus als in vol- of semisyntheet dezelfde anti-frictie toevoegingen zitten, mag dat niet uitmaken?
Of is het zo dat in volsyntheet per definitie andere toevoegingen zitten waardoor de kans op slippende koppeling wel aanwezig is?

Heb nu twee verschillende verhalen gehoord, dus ben zeer benieuwd hoe het zit... :?

Heb er niet voor gestudeerd, maar wel opgelet wat RSV31 hier altijd schrijft ;)

Het verschil tussen half-syntheet en vol-syntheet is dat in de half syntheet ongemodificeerde olie zit ( lees minerale olie) terwijl in vol-syntheet deze gewone minerale componenten niet voorkomen.
( nu was er iets met een rechter en wanneer iets de kwalificatie synthetisch mag hebben, maar dat is niet echt de kern van het verhaal)

Een volsynthetische motorolie veroudert minder snel en kan dus ook langer in je blok blijven zitten ( i.v.t. halfsynthetische olie en volminerale olie). Dit komt door de toevoegingen die beter de vervuilingen inkapselen en minder snel verzuren.(naast nog wel meer dingen)

Als je motorfabrikant voorschrijft dat je ieder jaar of na 6.000 km moet verversen is het eigenlijk zonde van je centen om vol syntheet toe te passen.... maar als je daar niet zoveel om geeft moet het gewoon kunnen.

De frictieverminderaars worden aangeduidt met A3/B3 op de verpakking, als dit op de verpakking staat, zitten er speciale frictieverminderaars in waardoor je een grotere kans loopt op een slippende koppeling..... ook na de code SF( dus SG,SH,SI,SJ,) wordt het risico groter.

Als (om je vraag te beantwoorden) in half syntheet frictie verminderaars zitten, kun je wel degelijk problemen met je koppeling krijgen, angezien een koppeling juist veel frictie wil hebben om niet door te slippen.

-10W40 is voor de meeste japanse 4 cilinders een prima specificatie.

en een leuke
doe mineraal, want dat zat er af-fabriek in en is dus goed
daarom jagen we nu nog met knuppels en speren en gaan we met paard en wagen naar de MFMM :+


als je nog vragen hebt, lees ik het wel.
 
In de meeste motoren gaat volgens mij nog steeds de 10W40 halfsyntheet.
Maar kijken eens wat het handboek voor de ZXR400 zegt, die zijn meestal wel te vinden op het net.
Bij oudere motoren is het vaak niet verstandig over te stappen naar een volsyntheet omdat hierbij aangekoekt vuil los kan gaan komen of hij gaat meer olie verbruiken.
Als er altijd minerale olie in heeft gezeten kan je wel over gaan naar de halfsyntheet als ik het goed heb, persoonlijk zou ik dan wel eerst een beetje goedkope olie gebruiken om eens door te spoelen.
Qua merk maakt het niet zo heel veel uit maar hou het bij een echt merk en geen eigen merk omdat die lekker goedkoop is want vaak is goedkoop duurkoop en bij een motor kan het soms zelfs heel duur uit gaan vallen als de olie niet de juiste additieven heeft.
Ik het beste geval krijg je last van slippende koppeling die ook na het vervangen voor toch maar een goede olie aan blijft omdat de platen verzadigd zijn met de slechte meuk en kan je nieuwe platen aanschaffen.
Het zal allemaal wel meevallen maar voorkomen is beter dan genezen.
 
Als er maar JASO MA op staat, dan moet het werken met een natte koppeling.

JASO
The Japanese Automotive Standards Organization (JASO) has created their own set of performance and quality standards for petrol engines of Japanese origin.

For 4-stroke gasoline engines, the JASO T904 standard is used, and is particularly relevant to motorcycle engines. The JASO T904-MA and MA2 standards are designed to distinguish oils that are approved for wet clutch use, and the JASO T904-MB standard is not suitable for wet clutch use.

For 2-stroke gasoline engines, the JASO M345 (FA, FB, FC) standard is used, and this refers particularly to low ash, lubricity, detergency, low smoke and exhaust blocking.

These standards, especially JASO-MA and JASO-FC, are designed to address oil-requirement issues not addressed by the API service categories.

Motor oil - Wikipedia

En aangezien alles wat op internet staat waar is...
 
Wat is daar gek aan? Volgens mij houden de meeste fabrikanten 1 liter op 1000 km aan als grens.

klopt 1 op 1000 is de ondergrens die ze aanhouden voor ze aan garantie gaan denken.......

Het klinkt niet goed dat motoren olie verbruiken, vanwege het gevoel van overmatige slijtage e.d. maar je moet voor je je blok open haalt wel weten waar je moet gaan zoeken. Kosten van openhalen zijn al snel hoger dan de 5 liter olie die je er per jaar doorheen stookt. Dus een afweging die je moet maken.

Probeer bij een hoog olieverbruik ook eens een iets dikkere olie te gaan gebruiken geen W40, maar W50 ( of een ander merk) kan veel schelen in je verbruik.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan