voorrangs bepalingen uitrit/erf

mummiepak

MF'er
1 okt 2011
46
0
ff klein snel vraagje over verschil erf/uitrit..... ik snap dat je overal waar je een erf of uitrit verlaat voorrang moet verlenen aan iedereen ook al is het een dronkelap op een pogostok of een marieke op een paar stelten ofzo.maar er is blijkbaar een verschil tussen de voorrangsbepalingen tussen een uitrit en een erf.ik moet dinsdag voor de derde keer op voor mn theorie en ik wil graag weten wanneer je weggebruikers bij inrijden van inrit of erf moet laten voorgaan of dat zij je laten voorgaan..
 
ik moet dinsdag voor de derde keer op voor mn theorie en ik wil graag weten wanneer je weggebruikers bij inrijden van inrit of erf moet laten voorgaan of dat zij je laten voorgaan..

Als je zelfs dit gaat uitzoeken ben je nu in ieder geval goed voorbereid :+

Volgens mij is er geen verschil. In het RVV staat er in ieder geval niets over voor zover ik zo snel kan zien.
 
Een woonerf zegt helemaal niets over het wel of niet voorrang hoeven te verlenen. Een erf heft slechts als kenmerk dat je alleen in de vakken mag parkeren, je stapvoets mag rijden en dat voetgangers de hele breedte van de weg mogen gebruiken.
Het wel of niet voorrang hoeven verlenenzit hem in het feit of het een uitritconstructie is of niet.
Meestal valt het einde van een woonerf samen met een uitritconstructie en moet je idd voorrang aan alles verlenen.
Als het einde woonerf is, maar geen uiritconstructie dan gaan de gewone voorrangsregels op (rechts voor etc)
 
dus gewoon doorrijden als je uitrit oprijd en er loopt een voetganger van links of rechts?
 
dus gewoon doorrijden als je uitrit oprijd en er loopt een voetganger van links of rechts?

Nee, zoals gezegd: als er een uitritconstructie is moet je alle andere verkeer voorrang verlenen. Dat is bij de meeste woonerven zo.
 
ja klopt uitrit is alle verkeer laten voorgaan,maar hoe zit het met erf inrijden.ene leer methode zegt als je afslaat voorlaten gaan en andere zegt recht doorgaat voor verband ofniet
 
ja klopt uitrit is alle verkeer laten voorgaan,maar hoe zit het met erf inrijden.ene leer methode zegt als je afslaat voorlaten gaan en andere zegt recht doorgaat voor verband ofniet

Inrijden dmv afslaan >>>> Voor laten gaan.
Rechtdoor inrijden uitritconstructie ( drempel ) >>> Voor laten gaan.
Rechtdoor inrijden en geen uitritconstructie of VOP >>> Voetgangers niet voor laten.
Tenzij blindengeleidestok....
 
Laatst bewerkt:
Mensen die slecht ter been zijn dienen ook gewoon de voorrangsregels te volgen :o

Voorrangsregels zijn niet van toepassing op voetgangers.

Art. 49. - 1. Bestuurders moeten blinden, voorzien van een witte stok met één of meer rode ringen, en overigens alle personen die zich moeilijk voortbewegen, voor laten gaan.

Ook op een voorrangsweg...
 
Laatst bewerkt:
Leg mij dan maar eens uit hoe ik een stilstaande voetganger als "persoon die zich moeilijk voortbeweegt" kan classificeren zodat ik 'm vóór kan laten gaan.

Dat stukje "overigens" :o

RVV 1990 staat niks in met betrekking tot...
 
Laatst bewerkt:
Voorrangsregels zijn niet van toepassing op voetgangers.

Art. 49. - 1. Bestuurders moeten blinden, voorzien van een witte stok met één of meer rode ringen, en overigens alle personen die zich moeilijk voortbewegen, voor laten gaan.

Ook op een voorrangsweg...
rolstoelers dus niet, die rollen vrij gemakkelijk

is me echt geleerd
 
Leg mij dan maar eens uit hoe ik een stilstaande voetganger als "persoon die zich moeilijk voortbeweegt" kan classificeren zodat ik 'm vóór kan laten gaan.

Dat herken je terplekke wel...
Deze laat je voor gaan:
667570-meisje-met-een-gebroken-been-lopen-op-krukken.jpg


Deze laat je niet voor gaan:
nordicwalking.jpg
 
Leg mij dan maar eens uit hoe ik een stilstaande voetganger als "persoon die zich moeilijk voortbeweegt" kan classificeren zodat ik 'm vóór kan laten gaan.

Als je iemand moeilijk ziet lopen en b.v. een weg wil oversteken moet je hem/haar voor laten gaan.
 
Als je iemand moeilijk ziet lopen en b.v. een weg wil oversteken moet je hem/haar voor laten gaan.

Dus als ik pretendeer moeilijk te lopen en dat simuleer dan krijg ik overal voorrang _O-

Ik vrees dat ik daarna sowieso moeilijk loop :9
 
Klopt. Erger nog, het is strafbaar als je dat niet doet.

Maar: Aan een stilstaande voetganger zónder de bekende witte stok met een "x" aantal ringen hoef ik dus géén voorrang te verlenen omdat de voorrangsregels in de basis niet voor hen van toepassing zijn.

Een en ander wordt pas anders als die zelfde voetganger zich binnen een straal van 10 meter van een "zebrapad" of VOP bevindt.
 
Laatst bewerkt:
Maar: Aan een stilstaande voetganger zónder de bekende witte stok met een "x" aantal ringen hoef ik dus géén voorrang te verlenen omdat de voorrangsregels in de basis niet voor hen van toepassing zijn.

Je moet hem/haar evengoed wel voor laten gaan.
Art. 49. - 1. is altijd en overal van toepassing.

Een en ander wordt pas anders als die zelfde voetganger zich binnen een straal van 10 meter van een "zebrapad" of VOP bevindt.

Ja, want dan moet je iedere voetganger voor laten gaan. Hoewel die straal van 10 meter niet (meer) in de wet staat.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou bijna een voorstander worden van het "x"-jaarlijks laten herzien van de theoretische kennis van ALLE weggebruikers welke daar een soort van certificaat voor hebben behaald, maar....

Iemand die nooit een poging onderneemt/ondernomen heeft tot het behalen van een certificaat wat benodigd is voor het deelnemen aan het verkeer middels een gemotoriseerd voertuig heeft ten alle tijden de wet aan zijn/haar zijde omdat 'ie er geen weet van heeft?
 
Laatst bewerkt:
Iemand die nooit een poging onderneemt/ondernomen heeft tot het behalen van een certificaat wat benodigd is voor het deelnemen aan het verkeer middels een gemotoriseerd voertuig heeft ten alle tijden de wet aan zijn/haar zijde?

Ja.

Ben je aan het trollen of zo ?
 
Fietsers flikken het nog wel eens bij een VOP.
Zolang de fiets tussen hun benen staat blijft het een fietser en hoef je die niet voor te laten.
Ze moeten er netjes naast gaan staan, pas dan is het een voetganger en gaat hij/zij voor.

Sommige proberen het wel eens al fietsend, maar die moeten dan altijd hard remmen.
 
Ik ben niet aan 't trollen... ik stel alleen kritische vragen met een cynische blik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan