Hornix gaat kleploos: Yamaha RD400 1977

De SR500 en XT500 blokken zijn bijna hetzelfde, voorzover ik weet is de krukas anders en daardoor ook het carter. Correct me if I'm wrong, dan weet ik ook meteen hoe het zit.
 
Vraag kun je het beste stellen aan Rocket ;)
Wat ik weet is dat het SR blok afstamt van het XT500 blok. Sr blok heeft een grotere inlaatklep dan de XT en ook electronische ontsteking itt contactpunt/condesator bij de XT.
Misschien dat andere lieden nog meer info hebben. Feit is wel dat de blokken altijd wel aan de prijs zijn '(
 
Heb je gelijk in, zelfs een afgeragde XT motorfiets is duur, ivm bijv een Honda XL.
Ik zou heel graag een boardtracker-achtige fiets maken.
Maar de XT en XL blokken met die dubbele dunne uitlaatbochtjes zien er niet uit.
SR blok met maar 1 dikke pijp ziet er wel gelikt uit :Y
 
Laatst bewerkt:
sr en xt is gelijk in grote lijnen. De eerste jaren hebben een iets andere krukas inderdaad maar dat zit hem in het gewicht van de krukwangen. Alles past op en in elkaar. Als je de xt carters bekijkt zie je onder het oliefilter een dekseltje waar de puntjes zitten die een SR dus niet heeft. De carterdeksels van een xt zijn van magnesium en kun je dus niet polijsten..kan wel maar daar doe je de deksels geen plezier mee, rot op den duur gewoon weg. Blokjes kun je het beste op een duitse beurs halen. heb daar onderhand een stuk of 3 gekocht voor de helft van het geld van wat ze hier kosten. Mijn laatste kostte 250 euro als ik me goed herinner en was al voorzien van nieuwe lagers, zuiger etc etc. XT blokken zijn als je voor enkel een blok zoekt misschien een betere keus aangezien je dan geen cdi en dergelijke moet aanschaffen. Het grote voordeel van de sr tegenover een xl is dat de nokkenas gelagerd is, de xl heeft dat niet en staan erom bekend dat na verloop van tijd, en dat hebben ze onderhand allemaal achter de rug, de nokkenassen in de kop gaan vreten
 
sr en xt is gelijk in grote lijnen. De eerste jaren hebben een iets andere krukas inderdaad maar dat zit hem in het gewicht van de krukwangen. Alles past op en in elkaar. Als je de xt carters bekijkt zie je onder het oliefilter een dekseltje waar de puntjes zitten die een SR dus niet heeft. De carterdeksels van een xt zijn van magnesium en kun je dus niet polijsten..kan wel maar daar doe je de deksels geen plezier mee, rot op den duur gewoon weg. Blokjes kun je het beste op een duitse beurs halen. heb daar onderhand een stuk of 3 gekocht voor de helft van het geld van wat ze hier kosten. Mijn laatste kostte 250 euro als ik me goed herinner en was al voorzien van nieuwe lagers, zuiger etc etc. XT blokken zijn als je voor enkel een blok zoekt misschien een betere keus aangezien je dan geen cdi en dergelijke moet aanschaffen. Het grote voordeel van de sr tegenover een xl is dat de nokkenas gelagerd is, de xl heeft dat niet en staan erom bekend dat na verloop van tijd, en dat hebben ze onderhand allemaal achter de rug, de nokkenassen in de kop gaan vreten

De oude (zware) krukassen passen niet zonder aanpassing in een carter bedoelt voor de kleine krukas dacht ik, dan moet je een stukje alu weg slijpen :)
 
Nou, wie weet.... *D
De XS is behoorlijk in verval geraakt inmiddels. Staat al weer ff stil (2, 3jaar?) en ondertussen druk met van alles en nog wat maar niet met motor(rijden).
Ik wilde de XS weer terugbouwen van cafe naar ehhh burger dus met een origineel zadel en recht stuurtje. Oproepje gedaan op MP voor een onverkloot frame en dito zadel. Kwam er een reactie van een meneer die een complete XS had liggen, al 20 jaar lang, in onderdelen. Erfstuk van een oom die 'm ook al ff had. helaas geen kenteken, maar wel helemaal compleet. Ik kreeg foto's onder ogen en het blijkt om een RD400 te gaan. Tweetakkert. :) Heb voor €75,- de boel pas opgehaald en in de schuur gezet. RDW gemaild en de fiets is bij hun bekend met een inactief kenteken uit '77. Omdat ik meer zin heb in sleutelen dan rijden besloten de XS in delen weg te doen en een aantal dingen te gaan hergebruiken zoals de spaakwielen, schokbrekers en evt remmerij en vork. De XS400 en RD400 hebben grote gelijkenissen maar toch ook veel verschillen.
Hint: in de verkoopsectie heb ik een topic aangemaakt van spullen die weg mogen 8-)
Dus ik zal hier nog wel eens wat updates plaatsen :W



 
Laatst bewerkt:
Ik zag dit topic pas toen het weer aktief werd en heb inmiddels alle pagina's doorgelezen, ik was namelijk nieuwsgierig hoe het verhaal zich zou gaan ontwikkelen van klep naar kleploos. Na het doorgelezen te hebben ben ik onder de indruk van de resultaten en ga ik ervan uit dat ook deze smoker weer mooi gaat worden. Een paar mooie expansie pijpen eronder is een must natuurlijk.
 
Haha, expansiepijpen lijken me inderdaad erg fraai. We gaan het zien...
 
Wat is aan te raden om de binnenpoten van de voorvork weer op orde te brengen? Zitten her en der wat plekjes waarvan 2 helaas in het veerbereik.
Opnieuw laten verchromen of op zoek gaan naar een nos/reproductie set?
 
Als de roest in het chroom zit, krijg je daar gegarandeerd lekkage. '(

NOS vinden zal moeilijk worden, kost dan ook het nodige. Ik zou gewoon de pootjes in Zwolle laten her-chromen. :Y


;)
 
Als ik google op hardverchromen en Zwolle kom ik hier op het forum uit 8-)
Neem aan dat je die bedoelt?
 
Ben mn afreageerhok aan het opruimen. :Y

Vond een bodemplaat van, wat ik vermoed, een RD400.
Die ligt hier hinderlijk in de weg te liggen. :(

Hebbe??? })

(anders gaattie in de kliko......)
 
Ha Paul,
Dat zou ff zonde zijn, die kliko -O-
Ik peebee je ff
Thnx :)
 
Als ik nou de fiets weer opbouw en ter keuring bij de rdw aanbiedt om het slapende kenteken te heractiveren gaan ze dan mekkeren over mijn xs400 spaakwielen, een eventuele 33mm voorvork etc met een plaatje van een 1977 RD400 in de hand? Hoe ver gaat die keuring? Remmentestje, verlichting ok? Geluidsproductie? Uitstoot zullen ze wel overslaan :P
Ik wil dichtbij het origineel blijven maar ik ga bijvoorbeeld niet die joekels van knipperlichten monteren maar mooie kleinere (met E-keur) net als koplamp en achterlicht. Ik heb een heel mooi alu spatbord van mijn caferacer dat naadloos op de RD past, ga ik niet voor veel geld een imho lomp chroom ding erop zetten. De vork uit mijn xs400 heb ik destijds opgebouwd met nos binnenpoten, nieuwe keerringen etc. Hij is 33mm. Tegen 34mm voor de RD. Lengte is gelijk en heb net de balhoofdsbuis van xs en rd vergeleken en die is gelijk. Zoek ik op balhoofdslagers zie ik dat een setje wat je aanschaft voor een xs ook in de rd past. Heb net heel voorzichtig de lagerschalen uit het xs frame getikt dus de nieuw aangeschafte lagers uit de xs gaan gewoon in reprise. Dus aan de voorzijde ben ik van plan om mijn hele vork, spaakwiel, remmerij (dubbele schijf), t-stuk en kroonplaat over te zetten. Wel gebruik ik de rd koplamporen. Dat dan weer wel :)

Aan de achterzijde is er bij bj 1977 een duidelijk verschil in achterbrug tussen xs en rd. Zie je echter de rd400 van 1979 zie je dat yamaha het licht heeft gezien en dezelfde achterbrug als de xs monteert. Ook zijn de remklauwen vanaf dat jaar bij xs en rd idem. Aangezien ik mijn strak gepoederde xs achterbrug er bij hou ben ik meer dan geneigd die in de rd te bouwen. Ik heb er destijds nieuwe lagertjes ingezet. Achterbrug, hagon schokdempers, spaakwiel, remklauw en schijf en niet te vergeten tandwielen en kettingset kan ik dan hergebruiken. Economisch bezig toch?

Dit is een beetje het plan. Met respect voor het origineel mijn eigen ideeën doorvoeren met het motto "origineel is niet origineel" en het scheelt een aardige zak geld op deze manier.
Maakt tevens de weg vrij voor expansiepijpen })
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan