Draaddikte

Mr. R.

MF veteraan
20 jan 2007
9.524
946
Zevenhoven (Zuid Holland)
Geachte medeforummers,

Ik knutsel nog wel eens wat aan de motor en wil graag weten welke draad ik in het algemeen het meest moet gebruiken. Ik gebruk dit draad bijvoorbeeld voor het aansluiten van Xenon, handvatverwarming, 12 volt aansluiting voor gps of telefoon e.d.

Welke dikte is het beste geschikt om d.m.v. een relais bovenstaande aansluitingen te schakelen, ik zie een buitendiameter staan en een kerndikte...maar welke is voldoende? :?
 
Benodigde draaddikte is afhankelijk van de stroom die er doorheen gaat.
1.5mm^2 is voldoende voor eigenlijk bijna alles.
2.0 of 2.5mm^2 gebruik je voor zaken die wat meer dan, zeg 30W aan vermogen trekken.

Voor de draden vd regelaar naar mn accu heb ik rechtstreekse dubbele draden getrokken en dat leverde aanzienlijk meer laadspanning op de accu!
 
Benodigde draaddikte is afhankelijk van de stroom die er doorheen gaat.
1.5mm^2 is voldoende voor eigenlijk bijna alles.
2.0 of 2.5mm^2 gebruik je voor zaken die wat meer dan, zeg 30W aan vermogen trekken.

Voor de draden vd regelaar naar mn accu heb ik rechtstreekse dubbele draden getrokken en dat leverde aanzienlijk meer laadspanning op de accu!


De waarde van de zekering bepaald de diameter ;)
 
Ok bedankt voor de info, dus 1,5 - 2 mm2, volstaat.

Bij conrad bijvoorbeeld zie ik dat ze de kern ook aangeven, of is die 1,5 mm de kern dikte?

En handvatverwarming trekt toch meer dan 30w?
30W bij 12V = (30:12) 2,5 Ampères.

Kern is gewoonlijk ongeveer rond.

mm² is een oppervlaktemaat, het oppervlak van de kerndoorsnede; formule is pi x halve diameter x halve diameter. Halve diameter wordt "straal" genoemd, symbool "r". (Pi.r²). Pi wordt benaderd als 22/7 of 3,14.

1mm kerndiameter betekent 3,14x0,5mmx0,5mm = 0,785mm² breukoppervlak

1,5mm² is het resultaat van 1,5:3,14=0,44, daar de vierkantswortel van is 0.66, dan maal 2 =1,32 mm kerndiameter.

2mm kerndiameter geeft 3,14x1x1 = 3,14mm² breukoppervlak.

6mm² komt van 6:3,14= 1,91, daar de vierkantswortel van = 1,38, dan maal 2 =2,76mm kerndiameter.

10mm kerndiameter geeft 3,14 x 5 x 5 = 78,5mm²

Diameter kun je opmeten, oppervlak van dat cirkeltje alleen maar berekenen. Alleen zal het meestal om gevlochten kabel gaan en klopt het opmeten niet meer want bijvoorbeeld 10 ronde draadjes tegen elkaar sluiten niet aan, blijft lucht tussen dus moet je 1 draadje opmeten en uitrekenen en dan maal het aantal samenstellende draadjes.

Dit is mijn maniertje om dingen te kunnen overzien want als ik wiskunde-hersens had zou ik de "kortere weg" gebruiken:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pi_(wiskunde)

O ja en ook nog: 2x de diameter geeft 2x2x (dus 4x) de mm² ..... 3x wordt 9 x .... enzovoort.
 
Laatst bewerkt:
Vuistregel : 8 ampere per mm2
Omdat de draadboom van een motorfiets in de vrije lucht hangt zal opwarming door de stroom niet de beperkende factor zijn.

8 A bij 12 V is globaal 100 W, dus 1 mm2 is ruim voldoende voor bijna alle zaken. Alleen voor de startotor is veel dikker draad nodig omdat de stroom daar boven de 50 A uit komt. Hier wordt vaak 10 mm2 toegepast.

In verband met trillingen wel altijd snoer gebruiken en geen draad met massieve kern.
 
En zo te dikker zo te beter.........

Probeer jij maar eens door een 5/8 elektrobuis, of door een rioleringsbuis te kruipen.........

Als je een dikkere kabel gebruikt heb je tevens minder last van verliezen, doordat de kabel ook een weerstand heeft. Welke te berekening is met de volgende formule:

R = (ρ · l) / A

ρ = soortelijke weerstand van de geleider (voor koper is dit 0.0175 · 10-6
l = lengte
A = diameter

Als de diameter groter wordt, wordt R kleiner
 
Laatst bewerkt:
En zo te dikker zo te beter.........

Probeer jij maar eens door een 5/8 elektrobuis, of door een rioleringsbuis te kruipen.........

Als je een dikkere kabel gebruikt heb je wel meer last van verliezen, doordat de kabel ook een weerstand heeft. Welke te berekening is met de volgende formule:

R = (ρ · l) / A

ρ = soortelijke weerstand van de geleider (voor koper is dit 0.0175 · 10-6
l = lengte
A = doorsnede
Nou ga je je begeven op een terrein waarin ik 28 jaar les gegeven heb.

De draaddikte in een kabelboom is een compromis tussen spanningsverlies over de leidingweerstand en de omvang van de draadboom.

Bij mijn BMW hebben veel draden een oppervlak van 0,75 mm2. Stel de draadlengte vanaf de accu naar de verlichting in de instrumenten 2 m. Deze verlichting (4 lampjes van 3 W = 12 W) trekt 1 A.

De draadweerstand Rl = (l * rho ) /A = (2 * 0,0175 x 10-6) / 0,75 * 10-6 = 0,035 / 0,75 = 0,045 Ohm. Het spanningsverlies Uv = I x Rl = 1 x 0,045 = 0,045 V, dus verwaarloosbaar.

Overgangsweerstanden in connectoren hebben vaak een veel hogere waarde.

In onderstaande link een eenvoudig bedradingsschema met in de aders de diameter gegeven.

http://www.l1a3.nl/images/elect%20schema%20501-03.bmp
 
Laatst bewerkt:
En zo te dikker zo te beter.........

Probeer jij maar eens door een 5/8 elektrobuis, of door een rioleringsbuis te kruipen.........

Als je een dikkere kabel gebruikt heb je wel meer last van verliezen, doordat de kabel ook een weerstand heeft. Welke te berekening is met de volgende formule:

R = (ρ · l) / A

ρ = soortelijke weerstand van de geleider (voor koper is dit 0.0175 · 10-6
l = lengte
A = doorsnede
Een dikkere kabel heeft minder last van verliezen.
Ik neem aan dat je dunner bedoeld.
 
En dan een armdikke kabelboom krijgen :(
Valt best mee hoor, want 6qmm is niet zo heel veel dikker dan 1,5qmm (wortel van 4x = 2x). Ik vind het vooral prettig met de "pasvorm" in kabelschoentjes en klemstekkertjes, meer contact-oppervlak dus minder kans op overgangsweerstand op die plekjes.

Bovendien gaat/ging mijn geknutsel gewoonlijk buiten een (eventuele) kabelboom om of hooguit daarvan afgetakt.

Maar inderdaad zou ik bij ruimtegebrek natuurlijk ook wel gaan bezuinigen op kabeldikte.
 
Even oma wakker maken. :Y

Wie kan mij uitleggen welke draden ik kan gebruiken om deze 2 polige vrouwelijke Nippon Denso Stick-bobine stekker aan te sluiten?

2-pole-bobine-ignition-coil-connector-stekker-Stecker.jpg


Aan de andere kant van de kabel moet onderstaand soort stekker komen, maar dan het mannetje. Hoe heet deze stekker?

3DTAS9C.jpg



Of....


Kan ik ook gewoon een andere aansluiting maken, zoals onderstaande?


2PIN-15-superseal-connector-set.jpg


Alvast bedankt voor de input. :t
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan