TT Assen circuit (de noordlus)

tis gaut zo

Die hard MF'er
4 apr 2004
639
0
Spijkenisse
Er is een mooie brief ingezonden op de racesport site betreffende de huidige noordlus van het circuit Assen door Arne van den hoek.




Beste Racesport.nl bezoekers

Ik benader jullie omdat ik al twee jaar met een reëel verbeterplan in mijn hoofd rondloop maar er nooit wat mee heb gedaan. De Stichting Circuit van Drenthe pretendeert de veiligheid hoog in het vaandel te hebben maar een aantal nieuwe bochten zijn volgens velen een regelrechte verslechtering van de veiligheid met significante risico's op letsel.

Zoals jullie allen weten is de aanleg van de nieuwe Noordlus sinds 2006 geen verbetering geweest voor de coureurs, misschien wel voor het publiek die tijdens de races de coureurs 4-5 keer meer voorbij zien komen dan voorheen. Het is algemeen bekend dat de coureurs uit de MotoGP en World Superbikes maar ook de nationale coureurs zich overwegend negatief hebben uitgelaten over het feit dat de aanpassingen een aantoonbare verslechtering zijn geworden met als logisch gevolg dat de kathedraal van de motorsport zeker niet meer zo populair is. Jullie hebben ongetwijfeld ook de overweldigende reacties vernomen over het in 2010 aangepaste gedeelte van de Ruskenhoek, snel en vloeiend, waar Assen ooit bekend om stond.

Aangezien ik een amateur motorracer(Supercup 1000) ben heb ik gegronde redenen om deze verbeteringen voor te stellen aan de betrokken partijen, ik weet niet exact wie ik met dit voorstel moet benaderen maar ik hoop op jullie steun om deze relatief kleine aanpassingen ook daadwerkelijk te realiseren in de komende maanden, vóór het 2012 seizoen van start gaat. Al betwijfel ik of dat nog wel haalbaar is vanwege eventuele vergunningen van de gemeente Assen, desalniettemin wordt er deze winter een Junior Track aangelegd dus kunnen de asfalteermachines direct ook deze 3 aanpassingen realiseren.

1. De eerste bocht, de Haarbocht is uiteindelijk niet geworden zoals in de eerste ontwerptekeningen is voorgesteld. Deze bocht is haaks en haalt er zéér veel snelheid uit wat zonde is want coureurs en publiek houden van snelle bochten. Wat betreft veiligheid is dit na de Strubben statistisch gezien de bocht met de meeste valpartijen en dat is niet zonder onverklaarbare reden.
Voornamelijk aan de start van de races kan er uit op gemaakt worden dat deze bocht de veiligheid zeker niet bevordert omdat men allemaal tegelijk onder een veel te krappe ideale lijn de bocht in wilt met als gevolg dat er een soortement van opstopping ontstaat.

2. Vele collega coureurs klagen met name over de nieuwe Strubben die vanaf de tweede helft van de bocht weer rechtuit is dus technisch gezien niet eens klopt en daarmee dus ook statistisch gezien veruit de meeste valpartijen veroorzaakt van alle bochten waardoor onnodig gevaar en letsel wordt teweeg gebracht.

3. De Ossenbroekenbocht, de lange doordraaier, is een bocht waar je niets mee kan als coureur zijnde, het lage toerental blijft hangen tot de bocht uitmondt in het traagste gedeelte van het circuit, de Strubbenbocht.


Mijn ontwerpvoorstel is een relatief simpele en goedkope oplossing waardoor het voor ons maar ook het publiek weer zoveel leuker wordt om op Assen te mogen racen:

1. De Haarbocht: een strook asfalt aan de binnenkant van de bocht over een lengte van +/-80 meter met op het breedste punt een extra 6-7 meter, de verkanting wordt doorgetrokken naar binnen.

2. De Ossebroekenbocht: een strook asfalt aan de binnenkant van de bocht over een lengte van +/-120 meter met op het breedste punt een extra 5-6 meter, de verkanting wordt doorgetrokken naar binnen.

3. De Strubbenbocht: deels verlenging van de bocht, extra baanvlak van 10 meter breed, +/- 180 meter lang, de verkanting wordt verhoogd naar 10% waardoor een kombocht ontstaat.


Onder dit artikel is een foto bijgevoegd om jullie een indruk te geven van de aan te passen bochten.

De Racesport.nl redactie heeft de reactiemogelijkheid geopend waar jullie een reactie kunnen geven op mijn plannen.

Met sportieve groet,
Arne van den Hoek.


full
 
Heb op de andere plekken waar dit gepost is, niet gereageerd. Als motorrijder die één à twee keer per jaar op Assen rijdt, vind ik de hele Noordlus zoals die is niet fijn. Het is lang, het is traag, er valt niks leuks te doen qua inhalen, het voelt een beetje als één grote draaioefening om van start/finish bij Veenslang te komen. Dus aanpassingen? Maakt me niet zoveel uit wat er mee gebeurt, ik zeg toch wel: doen! :P

-edit-
Extra gedachte: wat levert dit het circuit op? Aanpassingen kosten geld, gaat dat terugverdiend worden en zoja, hoe?
 
Laatst bewerkt:
Goed gegokt en dubbele aandacht altijd beter dan geen aandacht toch!!

Absoluut :)

Vind zelf dat ze circuits nooit moeten aanpassen als deze eenmaal aangelegd zijn, als het gaat om het verbeteren van gevaarlijke situaties is dat natuurlijk een ander verhaal (zoals bv de beruchte plekken op Zandvoort)

Maar dat is hier toch niet echt aan de orde? Heb zelf ook een hekel aan dat stuk, maar dat komt omdat ik niet kan rijden, niet omdat dat aan het circuit zou liggen.

Van mij zou de oude Ruskenhoek wel weg mogen als de nieuwe zoveel beter is, vind dat maar verwarrend met al die afslagen en die enorme vlakte aan asfalt.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind dat ze een gelijkwaardige kruising erin moeten maken, dat wordt pas spannend!
 
wie wordt er dan verkeersregelaar!!!!!!!
on topic ben bang dat het circuit toch niet luisteren wil ze zijn er flink eigenwijs en we zijn geen dorna
 
Als civieltechnicus zeg ik dat de kans op water op de baan zo groter wordt. De rand van het asfalt aan de binnenkant komt nog lager te liggen. Nu weet ik niet hoe groot de verkanting is in die bochten, maar bij een verkanting van 6% geeft zes meter meer asfalt een verlaging van de kant van 36 cm. Is de verkanting groter, dan gaat de rand nog verder naar beneden. Komt de rand van het asfalt te ver naar beneden, dan zal met een groot deel van het terrein aan de binnenkant ook moeten verlagen om te voorkomen dat de baan het laagste punt van de omgeving wordt, dus diepere grindbakken. En dat het water van de omgeving naar de baan stroomt om daar te blijven staan. Want ik dacht er langs de baan geen riolering ligt voor de afvoer van het water.
Omdat ik vroeger ook wel eens aan de baan heb gestaan weet ik dat er bochten zijn die een verkanting groter dan de genoemde 6% hebben. Maar dat is in de zuidlus.
 
Ook al is de aanpassing beter dan de huidige situatie, de hogen heren luisteren toch niet naar de gewone man.
 
Gewoon lekker laten zoals het is. In ieder geval moeten er niet nog minder inhaalmogelijkheden komen.
 
T ziet er wel vloeiender uit, zou een mooie aanpassing zijn, maar denk niet dat dit op korten termijn gerealisseerd wordt.. Mochten ze er uberhaupt naar luisteren.
 
Heb op de andere plekken waar dit gepost is, niet gereageerd. Als motorrijder die één à twee keer per jaar op Assen rijdt, vind ik de hele Noordlus zoals die is niet fijn. Het is lang, het is traag, er valt niks leuks te doen qua inhalen, het voelt een beetje als één grote draaioefening om van start/finish bij Veenslang te komen. Dus aanpassingen? Maakt me niet zoveel uit wat er mee gebeurt, ik zeg toch wel: doen! :P

-edit-
Extra gedachte: wat levert dit het circuit op? Aanpassingen kosten geld, gaat dat terugverdiend worden en zoja, hoe?

Niets te doen qua inhalen??? |( dan moet je er toch echt eens wat vaker gaan rijden OF gas gaan geven, geweldige bochten combi om er overal binnenlangs of buitenom voorbij te duwen :Y :Y
 
Niets te doen qua inhalen??? |( dan moet je er toch echt eens wat vaker gaan rijden OF gas gaan geven, geweldige bochten combi om er overal binnenlangs of buitenom voorbij te duwen :Y :Y

Niks leuks te doen qua inhalen, maar da's persoonlijke mening. Ik bak er echt niks van daar, dus ik WORD meestal ingehaald. :+
 
Nu ik m'n eigen woorden teruglees schiet me tebinnen: ik word overal op Assen ingehaald. :+ Maar goed dat ik volgende keer wat meer cc's meeneem dan.

Wat waren jouw tijden ook alweer, Roy? ;)

Niet zodanig dat ik daar in een motorsport topic over ga lopen pochen.. ;) - maar 2 strijdende rijders met een mooie lijn buitenom in de ramshoek voorbijvliegen was gewoon ff een hoogtepuntje in mijn seizoen.. :9

Om nog een beetje ontopic te blijven: de overgang van ossebroeken naar strubben geeft een willekeur aan mogelijke lijnen, de snelste vinden is lastig - maar om daar nou bij op je gezicht te gaan liggen is ook overbodig. dergelijke punten geven een baan ook karakter. Zijn het niet juist de imperfecties die een baan uitdagend maken?
 
Niet zodanig dat ik daar in een motorsport topic over ga lopen pochen.. ;) - maar 2 strijdende rijders met een mooie lijn buitenom in de ramshoek voorbijvliegen was gewoon ff een hoogtepuntje in mijn seizoen.. :9
Heb m'n motor letterlijk stukgereden om daar zo in te halen (en tegelijk jou uit te kunnen zwaaien), da's ook wel bad-ass toch? :+

Ik vraag me wel nog steeds af hoe deze aanpassingen meer geld in het laaitje gaan brengen. Want als dat niet gebeurt, wie gaat er dan aan beginnen?
 
Heb m'n motor letterlijk stukgereden om daar zo in te halen (en tegelijk jou uit te kunnen zwaaien), da's ook wel bad-ass toch? :+

Ik vraag me wel nog steeds af hoe deze aanpassingen meer geld in het laaitje gaan brengen. Want als dat niet gebeurt, wie gaat er dan aan beginnen?

Heeeeuuul badass Mark, ongeveer net zo badass als die roze vegen op de zijkant van je kuip! Daar moet het rood door de snelheid gewoon van afgewaaid zijn.. kan niet anders. ;)

Mbt. geld in het laaitje brengen, alleen als men de kosten voor anders afgeschreven materiaal ter compensatie over gaat maken.
 
Als civieltechnicus zeg ik dat de kans op water op de baan zo groter wordt. De rand van het asfalt aan de binnenkant komt nog lager te liggen. Nu weet ik niet hoe groot de verkanting is in die bochten, maar bij een verkanting van 6% geeft zes meter meer asfalt een verlaging van de kant van 36 cm. Is de verkanting groter, dan gaat de rand nog verder naar beneden. Komt de rand van het asfalt te ver naar beneden, dan zal met een groot deel van het terrein aan de binnenkant ook moeten verlagen om te voorkomen dat de baan het laagste punt van de omgeving wordt, dus diepere grindbakken. En dat het water van de omgeving naar de baan stroomt om daar te blijven staan. Want ik dacht er langs de baan geen riolering ligt voor de afvoer van het water.
Omdat ik vroeger ook wel eens aan de baan heb gestaan weet ik dat er bochten zijn die een verkanting groter dan de genoemde 6% hebben. Maar dat is in de zuidlus.
Aangenaam collega.
Je zult er idd niet zomaar een lapje asfalt bijaan kunnen plakken in de haarbocht zonder dat dat een deuk/gat wordt. Het is in mijn beleving nu ook al een gat, dat hadden ze destijds kunnen opvangen met een scheluwvlak naar mijn idee. Daar zul je het asfalt over een langer stuk moeten aanhalen, eenvoudig uit te rekenen door het stuk in te meten met http://nl.roadware.nl/Default.aspx?tabid=4879 (pavescan/pavecalc).
Bij de Ossenbroeken gaat het over een redelijk lang en smaller stuk, volgens mij eenvoudiger te realiseren.
De huidige ruskenhoek heeft in mijn beleving niet zo'n groot verhang en misschien is de uitwijkstrook te gebruiken als ondergrond.

Al met al niet al te ingewikkeld om de aanpassingen door te voeren en volgens mij ook absoluut een verbetering, erger me ook al jaren aan de noordlus.
Jaren terug voor de aanpassingen de tekeningen van Grontmij al eens gezien en had toen ook al mijn bedenkingen over de niet 'natuurlijke' en niet vloeiende bochten.

Duidelijk uitgetekend door niet motorrijders.
Heel anders dan de heerlijk vloeiende lijnen die Timmer ooit bedacht had:

 
Terug
Bovenaan Onderaan