Koelwater toevoeging?

Iedere bouwmarkt heeft het, veel supermarkten ook.

Of iedere automaterialen zaak, wordt oa gebruikt voor het bijvullen van accu's van auto's en heftrucks ed
Ik heb een electrische heftruck en laat het demiwater meestal per 25 liter kan komen, kost dan iets van 15/20 euri
 
Dus iedereen hier gooit er netjes demi water in.
Of zouden lieden die er kraanwater ingooien nu niks meer durven zeggen ;)

Maar iid, bij bouwmarkt vind je het meestal wel.
Ga ik dus toch maar weer voor op pad.
 
Laatst bewerkt:
dat stukje zijn ze vergeten aan te passen, is dus wel toegestaan!

Ah, ja dat zal best :+ Hoop niet dat ze die smoes te pas en te onpas gebruiken bij de technische keuring... Ja sorry hoor maar die nummers moeten echten echt paars zijn, we zijn het alleen vergeten aan te passen in het regelement :P
 
In Hengelo is er nog een discussie geweest over een "drup" boorolie door het water

Maar met bovengenoemd spul mag je dus wel rijden in de cup / onk ?
 
Maar met bovengenoemd spul mag je dus wel rijden in de cup / onk ?

:N

Beste Marcel,

Mocool is zeker niet toegestaan . Alleen water of water gemengd met ethyl alcohol is toegestaan. Bij proeven door ons (technische comm.) hebben we vastgesteld dat op de meter Mocool duidelijk waarneembaar is ,net zoals koelvloeistof of water gemengd met anti vries.

Groet, Willem de Raadt, technische commissie KNMV.
 
:N

Beste Marcel,

Mocool is zeker niet toegestaan . Alleen water of water gemengd met ethyl alcohol is toegestaan. Bij proeven door ons (technische comm.) hebben we vastgesteld dat op de meter Mocool duidelijk waarneembaar is ,net zoals koelvloeistof of water gemengd met anti vries.

Groet, Willem de Raadt, technische commissie KNMV.

In welke hoeveelheden moet dit gemengd worden en is dit tevens een smeermiddel?

Naar wat ik heb kunnen vinden is het een brandbaar middel. Tevens ook een kookpunt van 80 graden... Lijkt mij niet het beste spul om in je koelwater te doen.... :?
 
Ontkalkt afwasmiddel? Weer wat geleerd :P

waar staat afwasmiddel?

het gaat om het glansspoelmiddel dat je in vloeibare vorm in je vaatwasser gooit, dat kan je bij je koelwater gooien om extra warmte afvoerende werking te krijgen.
beetje antical voor de ontkalking :P
 
:N

Beste Marcel,

Mocool is zeker niet toegestaan . Alleen water of water gemengd met ethyl alcohol is toegestaan. Bij proeven door ons (technische comm.) hebben we vastgesteld dat op de meter Mocool duidelijk waarneembaar is ,net zoals koelvloeistof of water gemengd met anti vries.

Groet, Willem de Raadt, technische commissie KNMV.


Verkoop je brommer dus maar na een paar jaar...want ding is van binnen lekker verroest en je o ringen zijn aangetast :}
 
Ik ben benieuwd wat ONK rijders afgelopen jaar hebben gedaan.
Iedereen met alleen demiwater in de motor? Dat is toch funest voor je koelcircuit en pomp?
Of water erin en na elke race snel weer aftappen?

Ik heb altijd met demiwater met iets Waterwetter van Redline gereden. Superspul, maar waarschijnlijk illegaal volgens de KNMV.
 
Ik ben benieuwd wat ONK rijders afgelopen jaar hebben gedaan.
Iedereen met alleen demiwater in de motor? Dat is toch funest voor je koelcircuit en pomp?
Of water erin en na elke race snel weer aftappen?

Ik heb altijd met demiwater met iets Waterwetter van Redline gereden. Superspul, maar waarschijnlijk illegaal volgens de KNMV.


Ik vraag me af wie er met alleen demi water problemen heeft gehad. Rij altijd met alleen demi water en er is nog nooit iets stuk gegaan aan keerringen of id.

Voor de voorjaarstraining gooi ik er wat kvs bij (ongeveer 50/50) tegen evt kou op of naar het circuit.
Daarna even spoelen en alleen demi water erin.
 
In welke hoeveelheden moet dit gemengd worden en is dit tevens een smeermiddel?

Naar wat ik heb kunnen vinden is het een brandbaar middel. Tevens ook een kookpunt van 80 graden... Lijkt mij niet het beste spul om in je koelwater te doen.... :?
Ethyl alcohol is niks anders dan een andere naam voor Ethanol en dat is weer 99,9% alcohol.
Dit is dus eigenlijk alleen tegen bevriezen.
Tevens kan bij teveel ethyl alcohol je rubbers aangetast worden zoals met biodiesel ook kan gebeuren.
Dus zou er wel mee oppassen als ik jullie was.
 
Ik vraag me af wie er met alleen demi water problemen heeft gehad. Rij altijd met alleen demi water en er is nog nooit iets stuk gegaan aan keerringen of id.

Voor de voorjaarstraining gooi ik er wat kvs bij (ongeveer 50/50) tegen evt kou op of naar het circuit.
Daarna even spoelen en alleen demi water erin.
Heb altijd alleen maar met demi water gereden en nooit problemen gehad. Nu is mijn blok volledig standaard, dus ook geen koelproblemen.
 
Heb altijd alleen maar met demi water gereden en nooit problemen gehad. Nu is mijn blok volledig standaard, dus ook geen koelproblemen.

*O*

:Y gewoon (demi) water erin! :Y

Als je motor (radiator) niet genoeg koelt ligt het niet (alleen) aan de vloeistof.
Meestal radiator verstopt.
Je keerringen etc. gaan van (demi) water iig niet kapot.
 
water heeft ook een beter koelende eigenschap dan koelvloeistof, niet te verwarren met kookpunt trouwens.
 
Nu we toch alle experts op dit gebied bij elkaar hebben.
Hoe maak ik het best het hele systeem schoon incl radiateur
Is het voornamelijk kalk?
Ik rijd met demi water en ongeveer 10% koeiloeistof voor de smering.
 
heeft er standaard af fabriek niet ingezeten denk ik.
Ik weet niet of er in de loop der jaren van kvs veel vervuiling achter bljft.
 
:N

Beste Marcel,

Mocool is zeker niet toegestaan . Alleen water of water gemengd met ethyl alcohol is toegestaan. Bij proeven door ons (technische comm.) hebben we vastgesteld dat op de meter Mocool duidelijk waarneembaar is ,net zoals koelvloeistof of water gemengd met anti vries.

Groet, Willem de Raadt, technische commissie KNMV.

Met de correcte mengverhouding ?

Ik heb het mijne laten testen en het was wel ok. Was wel op Zolder voor de NBC.
Misschien zijn jullie testen uitgebreider of nauwkeuriger ?
Je mag er wel maar haal weinig in doen? Ik dacht 4% ofzo.
 
Beetje balen, heb er altijd gewoon kraanwater in geknikkerd.... Moet ook altijd flink doorspoelen, dat maakt het wat duur met gedemi enzovoort water. Maar voor t komend jaar dan toch maar doen, dus, als het ware...
 
Terug
Bovenaan Onderaan