yamaha majesty 400

Heeft er iemand misschien iets gehoord over het uitkomen van een nieuwe Yamaha Majesty of een vervangend model?

Het valt mij net op dat de prijzen bij verschillende bedrijven voor een nieuw model zijn gezakt van 8200 naar 6900 en zelfs 6500 euro. O.a. Motoport (niet allen) en vd Kuinder.

Ben benieuwd wat hier de oorzaak van is. (concurrentie of toch iets nieuws)
 
Heeft er iemand misschien iets gehoord over het uitkomen van een nieuwe Yamaha Majesty of een vervangend model?

Het valt mij net op dat de prijzen bij verschillende bedrijven voor een nieuw model zijn gezakt van 8200 naar 6900 en zelfs 6500 euro. O.a. Motoport (niet allen) en vd Kuinder.

Ben benieuwd wat hier de oorzaak van is. (concurrentie of toch iets nieuws)

ik heb niets gehoord of gezien...ik denk dat het gewoon de overjarige modellen opmaken is, de 400cc motorscootermarkt is nu niet bepaald de makkelijkste...
 
ik heb niets gehoord of gezien...ik denk dat het gewoon de overjarige modellen opmaken is, de 400cc motorscootermarkt is nu niet bepaald de makkelijkste...

Overjarige modellen waren van 2008, die zijn al een poosje op.

edit; Motoport is inderdaad een "oude", maar 6500 voor het nieuwe model....?
 
Laatst bewerkt:
Heeft er iemand misschien iets gehoord over het uitkomen van een nieuwe Yamaha Majesty of een vervangend model?

.............................................(concurrentie of toch iets nieuws)

Ik ben alleen maar dit soort foto's tegengekomen, maar die zijn al weer een paar jaartjes oud.


Yamaha_Majesty_Special_Concept_2007_05_1920X1200.jpg


Yamaha_Majesty_Special_Concept_2007_04_1920X1200.jpg
 
Laatst bewerkt:
kan iemand mij helpen aan een repair manual van de majesty 400 abs 2009.
moet een aantal reparaties gaan uitvoeren maar doe het liever met een manual erbij.
ik weet dat er 1 is maar kan hem niet vinden
groet en alvast bedankt Eelco
 
Chopper-cooper misschien ?



Toch maar een update over de Majesty, anders lijkt het alsof er helemaal niets gebeurt.

Feit is dat de scooter het perfect doet, de transmissie was (zoals bekend) het enige zorgenkindje; dat is nu helemaal over.
Sinds het afdraaien van de J.Costa vario en het opnieuw inlopen is ie nog beter geworden.
Gisteren was ik in een wilde bui, trok het gas helemaal open en de toerentellernaald zwaaide naar 7200 Rpm; daar was ie nog nooit geweest, daar levert ie ongeveer het maximum vermogen.

De scooter spurtte weg en binnen no-time zat ik op 100; hij gebruikt z'n vermogen nu echt optimaal, als ik erom vraag....
Heb onlangs een filmpje gemaakt om hem te timen maar vol gas geven met één hand aan het stuur is niet echt aan te raden.

Aan de andere zijde van de wijzerplaat; ik las laatst van iemand die met koude motor 6000 Rpm draaien moet om weg te rijden. (dat was een ander merk)
Deze trekt al weg bij net boven 2000 Rpm. Minder ik gas dan blijft ie trekken tot 1800 Rpm, zelfs met 1700Rpm heb ik nog lichte aandrijving.
Hij ontkoppelt net boven stationair, ergens rond 1650 Rpm.
 
Laatst bewerkt:
De mijne trekt vanaf zo'n 2200rpm. Veel meer zou ik ook niet willen. teveel herrie in de straat en het doet gewoon zeer om koud met zoveel toeren weg te rijden. Filmpje maken lukt mij wel met Contour, moet alleen even kijken hoe ik de snelheid in beeld krijg. Cam staat nu bovenop dashboard.

Binnenkort voor een 40.000km + schijf achter (en daar zullen ook wel blokjes bijhoren) Weet jij trouwens hoe een achterremschijf krom kan raken?

Nog wel steeds een beetje twijfel, een beurt of gaan voor een nieuwe scooter, ik kan nog 2000km hierover puzzelen. :)
 
....Weet jij trouwens hoe een achterremschijf krom kan raken?...
Mijn achterremschijf is ook krom, ik voel het hendel trillen als ik hem gebruik. Zal wel een slecht ontwerp zijn.
Die achterrem is dus minder geslaagd want de blokken verdwijnen ook als sneeuw voor de zon.

Ik heb me aangewend de achterrem normaal niet te gebruiken, dat gaat prima; voor remt ie immers uitermate goed. Starten doe ik met alleen ingeknepen voorrem en zo kan ik er toch goed mee leven.
 
Mijn achterremschijf is ook krom, ik voel het hendel trillen als ik hem gebruik. Zal wel een slecht ontwerp zijn.
Die achterrem is dus minder geslaagd want de blokken verdwijnen ook als sneeuw voor de zon.

Ik heb me aangewend de achterrem normaal niet te gebruiken, dat gaat prima; voor remt ie immers uitermate goed. Starten doe ik met alleen ingeknepen voorrem en zo kan ik er toch goed mee leven.

Ik heb er (nog) geen last van, maar ik gebruik de achterrem dan ook niet. Binnenkort het laatste kleine beurtje en dan gaat ie naar binnen voor een grote. Hierbij zullen de rollen en vsnaar wel aan de beurt zijn.
 
@Hybride,

Thanks, ik gebruik hem ook steeds minder. Komt vooral omdat ik in het begin de achterrem heel veel gebruikte. Dat had ik mijzelf aangeleerd op de lesscooter met CBS, rechts gas en links remmen. Mijn eerste blokken achter werden dan ook binnen 10.000km al vervangen, dat gaat nu een stuk langer mee.
 
..............
Binnenkort voor een 40.000km + schijf achter (en daar zullen ook wel blokjes bijhoren) Weet jij trouwens hoe een achterremschijf krom kan raken?

...............

Ik heb mij ooit laten vertellen dat indien je na een flink portie te hebben geremd de remhendel langdurig ingeknepen houdt, de verhitte remschijf dan niet over de gehele diameter z'n wrijvingswarmte kwijt kan. Op de plek waar de remblokken de schijf omklemmen blijft het dan langer warm terwijl de rest afkoelt met als gevolg dat de schijf krom trekt. Kwaliteit van het product waaronder de legering zal natuurlijk van grote invloed zijn op de mate/gevoeligheid van vervorming
Deze uitleg kwam op mij aannemelijk over omdat je met het plaatselijk opstoken van ijzer (plaatwerk strekken bij classieke auto's en het richten van zelfdragende frames) kromgetrokken delen kunt corrigeren.
 
Laatst bewerkt:
....Ik heb mij ooit laten vertellen dat indien je na een flink portie te hebben geremd de remhendel langdurig ingeknepen houdt, de verhitte remschijf dan niet over de gehele diameter z'n wrijvingswarmte kwijt kan. Op de plek waar de remblokken de schijf omklemmen blijft het dan langer warm terwijl de rest afkoelt met als gevolg dat de schijf krom trekt....
Dat verhaal is heel geloofwaardig, ik denk dat dit gebeurt.

Zelf vermoed ik dat het mechanisme van de parkeerrem er schuldig aan is. Dat mechanisme voorkomt blijkbaar dat de blokken genoeg kunnen lossen zodat de rem blijft aanlopen, de schijf dus continu gloeiend heet is en de blokken en schijf belachelijk snel verslijten.
 
Laatst bewerkt:
Dat verhaal is heel geloofwaardig, ik denk dat dit gebeurt.

Zelf vermoed ik dat het mechanisme van de parkeerrem er schuldig aan is. Dat mechanisme voorkomt blijkbaar dat de blokken genoeg kunnen lossen zodat de rem blijft aanlopen, de schijf dus continu gloeiend heet is en de blokken en schijf belachelijk snel verslijten.

klinkt alsof de parkeerrem dan niet goed afgesteld is (deze zou toch niet mogen aanlopen als deze niet in gebruik is?) daarbij moet ik zeggen dat ik de parkeerrem ook nooit gebruik O-)
 
innarent aan de scooter volgens mij. heb gelest op mijn yp400 van 2009. vond het toen niet vreemd dat na 16.000k de blokken moesten worden vervangen. maar sta nu op bijna 30.000k en moest ze nu weer vervangen. volledig weggebrand.
zal binnenkort eens mijn bevindingen over deze scooter hier plaatsen. ik heb sinds eind 2009 deze scooter en heb er nu bijna 30.000k opzitten
 
Ze staan in ieder geval niet stil die Majesty's. :)
Ik gebruik de parkeerrem wel op hellingen waar ik langer stilsta. (brug o.i.d.)
Uitleg klinkt aannemelijk.
 
innarent aan de scooter volgens mij. heb gelest op mijn yp400 van 2009. vond het toen niet vreemd dat na 16.000k de blokken moesten worden vervangen. maar sta nu op bijna 30.000k en moest ze nu weer vervangen. volledig weggebrand.
zal binnenkort eens mijn bevindingen over deze scooter hier plaatsen. ik heb sinds eind 2009 deze scooter en heb er nu bijna 30.000k opzitten

Ik zit nu op de 20k, en heb nog steeds het eerste setje blokken, daarbij zijn ze nog lang niet op. Ik rij wel veel snelweg dus het is denk ik erg afhankelijk van het gebruik.
 
Vanmiddag een poging gedaan om te filmen van 0-130. Helaas iets verkeerd gemikt met de lens waardoor alleen de km teller in beeld is. Van de week dan maar in de herkansing.
 
Zoals gemeld is de J.Costa nu nog beter bij de les, als je ervoor in de stemming bent is dat best prettig; zo niet dan is het weleens wat veel van het goede...
Hij nodigt echt uit om te gassen, je moet wel want anders schiet het niet op. Geef je gas dan gaat ie ook echt hard.

Allemaal leuk maar je bent natuurlijk niet altijd in de stemming om te scheuren en daar zit toch een beperking bij deze transmissie, vind ik...
Rustig toeren is er niet meer bij; het voelt als de T-max die ik er destijds om liet staan.


Ik vrees dat ik binnenkort kosten krijg aan de scooter; twee banden zitten eraan te komen, alle drie de remschijven worden dun en de remblokken achter zullen ook wel weer op zijn.
Banden en blokken gaat wel goed komen maar ik vraag me dus af wat slim is als vervanging voor de remschijven.
Origineel is best prijzig maar hoe vind ik een passend vervangingsdeel, al dan niet imitatie ?
Hoe gaat dat in z'n werk bij remschijven ?



~[Edit]Een beetje zoeken loont wel de moeite; het zal misschien nog goedkoper kunnen maar ik heb nu een imitatie remschijf besteld die samen met drie luchtfilters en een oliefilter nog goedkoper is dan één originele achterremschijf...
Voor deze rem is dat geen probleem; ik gebruik hem normaal toch niet.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Hybride,

Klinkt goed, kun je zeggen waar je ze heb gekocht?

Vandaag heb ik de mijne de 45k beurt gegeven. Nieuwe remblokken voor (Lucas MCB 666 SV, sinter), nieuwe olie (10W40 procycle van Louis) en nieuwe remvloeistof v+a ook van Louis.

Ik zag dat de voorschijven idd dun worden. Ze zitten op de grens van 3.5 mm.

Luchtfilters ga ik van Hiflow gebruiken. Scheelt veel geld. Gekocht online bij Bleeker motoren.
 
Ik zag een EBC remschijf van RVS voor het bedrag van € 41,-

Die zogeheten HiFlow filters kwam ik ook tegen; dat is helemaal geen geld; respectievelijk € 6,50 en € 8,20 . De filters die er nu in zitten hadden een heel andere prijs.

Ik zat wat recensies over de leverancier Motowebshop.nl te lezen, die zijn nu niet allemaal bepaald positief. _O-
Ach, we gaan het zien; ik neem gewoon de gok. De klachten komen het eerst op het net, de tevreden klanten zijn over het algemeen een stuk minder schrijflustig.


Voor de voorste schijven zat ik aan deze te denken: fabrikaat Brembo.

Origineel zijn de linker en rechter schijf nog verschillend ook... Verzonken bevestigingsgaten in combinatie met tangentiale spaken wellicht ?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vanmiddag een afspraak gemaakt, volgende week een 40.000km beurt + achterschijf.

Kreeg te horen dat de schijf krom raakt door warmte die niet afgevoerd wordt, mede omdat de gaatjes snel dichtzitten. Die moet je dus regelmatig schoonmaken, waardoor de koeling beter is.

Lang overwogen om in te ruilen maar geen van de (huidige en nieuwe) modellen heeft mij voldoende kunnen overtuigen.
 
...Kreeg te horen dat de schijf krom raakt door warmte die niet afgevoerd wordt, mede omdat de gaatjes snel dichtzitten. Die moet je dus regelmatig schoonmaken, waardoor de koeling beter is....
Als je een nieuwe schijf monteert zorg dan dat de pasvlakken op de velg waar de schijf tegen gemonteerd wordt goed schoon zijn; dit is belangrijk voor de warmtegeleiding en dus de koeling van de schijf.

...Lang overwogen om in te ruilen maar geen van de (huidige en nieuwe) modellen heeft mij voldoende kunnen overtuigen....
Heb je nog een idee gekregen van een inruilwaarde ?

Ik hoor telkens dat ik nu maar beter kan inruilen omdat de inruilwaarde nu nog goed is... :z

Maar ja, dat zeggen ze altijd. Ik redeneer vaak net andersom; als ik nu nog 40.000 Km moet rijden geeft dat met deze minder afschrijving dan met weer een nieuwe....
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan