Norton Commando 961 Ervaringen

Deze maand in het ledenblad van VAB (Vlaamse Anwb): meneer Dimitri en zijn Norton.
 
Mijn vriendin is er eindredactrice. Ze vroeg het mij, niet andersom ;)
Hmmm..ik had ze een email gestuurd met de vraag of ze mij een uitgave willen toezenden en zowaar kreeg ik een nette reactie terug dat dit gaat gebeuren.
Misschien heeft jouw vriendin mij gemaildt ?


Ik heb van de Belgische importeur nog niks mogen ontvangen overigens.


gr driver
 
Spannend, die 961. Is het olieverbruik nu ok?

Geen idee.. De motor staat even bij de dealer om wat dingen na te kijken. Een paar elektrische probleempjes die ik had gemeld, waarop ze zelf vroegen of ik de motor wou brengen zodat ze alles eens konden nakijken. Ze gaan de alternator en stroomregelaar vervangen. En aangezien die dingen van Engeland moeten komen rij ik even met een andere motor ;-)
 
Hmmm..ik had ze een email gestuurd met de vraag of ze mij een uitgave willen toezenden en zowaar kreeg ik een nette reactie terug dat dit gaat gebeuren.
Misschien heeft jouw vriendin mij gemaildt ?


Ik heb van de Belgische importeur nog niks mogen ontvangen overigens.


gr driver


Die kans is klein, want ze is momenteel van haar laatste week zwangerschapsverlof aan het genieten. Maar verder ook allemaal wel behulpzame mensen ginder hoor ;-)

Ik was vorige week even bij Mike, en toen ben ik de folders vergeten vragen. Als ik de motor ga ophalen vraag ik het.
 
Geen idee.. De motor staat even bij de dealer om wat dingen na te kijken. Een paar elektrische probleempjes die ik had gemeld, waarop ze zelf vroegen of ik de motor wou brengen zodat ze alles eens konden nakijken. Ze gaan de alternator en stroomregelaar vervangen. En aangezien die dingen van Engeland moeten komen rij ik even met een andere motor ;-)
Alternator en stroomregelaar vervangen ..... klein probleem :?
 
Alternator en stroomregelaar vervangen ..... klein probleem :?

De kleine probleempjes waren controlelampjes die af en toe zonder reden oplichtten, pinkers die te snel knipperden en nog een paar van die 'kleine problemen' ja. Ik zou hem (nog niet) zelf binnen hebben gedaan. Het leek op een typisch massaprobleempje. En hij had er niet altijd last van. Volgens mij vervangen ze alternator en stroomregelaar eerder preventief.

Ik maak me er geen zorgen over in elk geval ;-)

Een 'groot probleem' is het pas als hij niet meer draait!
 
Ook nog even verduidelijken dat het de eerste Norton is die hier echte kilometers maakt. En dat iedereen er alle baat bij heeft om het goed op te volgen. Moest het een standaard motor geweest zijn zou er geen probleem zijn. We volgen het gewoon met allemaal goed op.
 
Ook nog even verduidelijken dat het de eerste Norton is die hier echte kilometers maakt. En dat iedereen er alle baat bij heeft om het goed op te volgen. Moest het een standaard motor geweest zijn zou er geen probleem zijn. We volgen het gewoon met allemaal goed op.
Mij lijkt een 916cc twin met twee kleppen per cilinder en 80 pk zonder USD voorvork en duoveren achter toch vrij standaard hoor ;)
 
Duidelijk niet jouw droom-motor ;-)
Toch wel hoor, vind da een prachtige motor maar ben misschien wa realisticher als jij ;) . Mijn echte droommotor is een Bimota Vyrus, das nu eens een motor die je niet standaard kunt noemen :) .
 
Toch wel hoor, vind da een prachtige motor maar ben misschien wa realisticher als jij ;) . Mijn echte droommotor is een Bimota Vyrus, das nu eens een motor die je niet standaard kunt noemen :) .

Ik heb me inderdaad een beetje fout uitgedrukt. De Norton is inderdaad niet exotisch qua techniek. Ik bedoelde met 'standaard', de typische massaproductiemachines.

Verder ben ik er héél realistisch in hoor. Ik heb de motor besteld zonder er ooit een proefrit op te maken, maar ik heb mezelf nooit wijsgemaakt dat hij even probleemloos zou blijven als een japanner, om maar iets te noemen. Dat is ook maar normaal voor een nieuw bedrijf dat z'n eigen ontwerp, R&D en productie doet, en nog maar enkele honderden motoren heeft gemaakt.
 
Die kans is klein, want ze is momenteel van haar laatste week zwangerschapsverlof aan het genieten. Maar verder ook allemaal wel behulpzame mensen ginder hoor ;-)

Ik was vorige week even bij Mike, en toen ben ik de folders vergeten vragen. Als ik de motor ga ophalen vraag ik het.
Het blad heb ik inmiddels netjes ontvangen incl jouw stukje erin dus keurig geregeldt.
Folder heb ik er nu 1 van in huis gekregen van Blom motoren samen met een dun boekje .

Ik weet echter niet wat en hoeveel er is uitgebracht door Norton ?

gr driver
 
Ik heb zelf ook enkel maar de algemene folder (die met het doorkijkvenstertje in de cover).
Wat de Norton betreft.. daar heb ik de afgelopen tijd toch wel wat problemen mee gehad.

In het begin had ik veel elektrische problemen. Dat ging van slecht werkende pinkers, tot een laadsysteem met kuren. Maar ook het stilvallen aan lichten, en zeer onregelmatig draaien.

Na wat testwerk bleek de computer kapot, dus die is netjes vervangen onder garantie waardoor die problemen nu compleet opgelost zijn. Afgelopen 1000km is de motor niet één keer stilgevallen, heb ik geen enkel probleem gehad (hoe klein ook) op elektrisch vlak.

Daarnaast heb ik al last gehad van een motorlek. Een pakking van één van de carterdeksels moest vervangen worden. Na die vervanging ging de pakking van datzelfde deksel een week later wéér kapot. Slecht pakkingmateriaal, te hoge carterdruk??

Momenteel heb ik nog een paar problemen die welliswaar minder erg zijn, maar wel opgelost moeten raken.
-De motor verbruikt meer dan een liter olie op 1000km.
-Als het oliepeil hoger staat dan het minimumstreepje van de peilstok, blaast hij de olie er langs de airbox uit. Het minimumstreepje is dus het 'juiste' peil. Jammer genoeg komt het peilstokje maar een paar millimeter langer dan dat streepje, waardoor je nooit weet hoeveel je moet bijvullen. Zeker met een droge carter (laten draaien, stilleggen, peilen, bijvullen) een vervelend gegeven.
-Verder lijkt hij nog niet 'écht' helemaal te lopen zoals het hoort. Hij voelt een beetje dichtgeknepen aan, wat ook wel zo zal zijn, om die euro-3 te halen. Alsof hij nu voor 85% goed loopt, maar nog net die laatste afstelling nodig heeft om perfect te lopen.

MAAR!
-verbruik is echt laag voor een 1000cc nakedbike (diegene die ik kan vergelijken). Bij normaal gemengd verkeer verbruikt hij 5l/100km (1 op 20)
-het is een plezier om mee te rijden, zelfs met bovengenoemde 'problemen'
 
En geen enkele reactie op deze exoot natuurlijk, zo gaat dat, net als bij Voxan.
Jammer dat er toch aardig probleempjes zijn met de Norton.

Ik ben zelf met ombouw van mijn exoot bezig ;) Voxan Magic Racer Het is een ode aan de Norton en lekker "rare" waar ik nou eenmaal van hou. Dan neem je probleempjes op de koop toe. Al moet ik zeggen tot op heden geen gekke dingen te hebben gehad.

Hoe staat het er nu voor met het merk? Worden ze uitgeleverd op het moment?
 
Laatst bewerkt:
Alleen engels en geen plaatjes.. :/ :+
Hoe is het nu met de Norton Dimitri?
 
Laatst bewerkt:
Alleen engels en geen plaatjes.. :/ :+
Hoe is het nu met de Norton Dimitri?
Een ellenlang verhaal in Engels wat niet mijn sterkste taal is dus wat komt er nu uiteindelijk uit het verhaal te voorschijn ?

Zelf denk ik dat Norton het niet gaat redden maar ik hoop 300 % dat ik dit mis heb.

Dimitri...idd waar zit je ?

gr driver
 
In de Veronica gids staat bij de zender Discovery Dinsdag 28 Augustus het progamma ..caferacer om 16.45 uur tot 17.10
Bijgevoegd een foto van de Norton 961 dus misschien gaat daar een deel van de uitzending over ?

gr driver
 
In de Veronica gids staat bij de zender Discovery Dinsdag 28 Augustus het progamma ..caferacer om 16.45 uur tot 17.10
Bijgevoegd een foto van de Norton 961 dus misschien gaat daar een deel van de uitzending over ?

gr driver

Wat ik vervolgens lees op 27 september :(
 
Excuses voor de late reactie. Ik ben de laatste tijd wat meer bezig geweest met mijn andere motoren.

De link hierboven gaat min of meer over het feit dat Norton een product op de markt heeft gebracht zonder daar voldoende financiële middelen voor te hebben. Dat resulteert in een slechte samenwerking met de toeleveranciers van onderdelen, slechte betalingen en een ondermaatse kwaliteitscontrole. Jammer genoeg kan ik die dingen enkel maar bevestigen momenteel. De Norton staat ondertussen voor de 3de keer in 10 maanden bij de dealer voor een aantal garantiegevallen.
Het blijft natuurlijk een uniek ding, maar mijn hoop dat het een degelijke en betrouwbare motor is heb ik ondertussen wel opgegeven.

We zullen zien wat ervan zal komen.
 
Hey tnx voor je update. Welke garantie dingetjes bedoel je dan? Misschien is er zelf e.e.a. te verbeteren in de toekomst? Het is een vrij kale fiets toch? Maar snap dat het nu geen optie is nu hij nog zo nieuw is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan