Crosstourer VFR 1200X

vooghtje

MF'er
18 jan 2010
248
1
Tielt
Yeps,

Bestaat hier al een topic over? Dan vind ik het niet.

Eigenlijk wou ik gewoon even checken of er mensen zijn die de aankoop van een crosstourer overwegen. Ik alleszins wel. Het is te zeggen: is al in orde.

grt
 
Hoi vooghtje,

Ik ben op zoek naar een nieuwe motor en ik zit te dubben tussen een BMW R1200GS en die Honda Crosstourer VFR 1200X.
In een testverslag van het blad Motorrijder Magazine las ik dat hij best veel verbruikt (bijna 1:10) en in een test van de ANWB hadden ze het over 1:15.
Wat weet jij ervan?

p.s moet dit topic niet naar Off/Allroads & SM?
 
Laatst bewerkt:
Die lui van Motorrijder Magazine rijden wel flink door heb ik het idee als ik die testen lees. Het gebruik zal dan niet helemaal representatief zijn voor de rustige rijder. Dan komt die 1:15 beter in de buurt lijkt me.
 
Die lui van Motorrijder Magazine rijden wel flink door heb ik het idee als ik die testen lees. Het gebruik zal dan niet helemaal representatief zijn voor de rustige rijder. Dan komt die 1:15 beter in de buurt lijkt me.

Ze knalt er inderdaad flink op los zo te lezen.
De Honda verbruikte bij haar zo'n 8,6 tot 9 liter per 100 km (er stond niet bij met welke snelheid er gereden werd).

Maar in hetzelfde blad stond een test van de Triumph Tiger Explorer 1200 en die werd ook flink bereden door haar (Jane Omorogbe) en verbruikt zo'n 5,5 liter per 100 km bij een snelheid van 120 km per uur.


Ik kan me bijna niet voorstellen dat Honda in deze tijden een motor in de markt zet die zoveel meer verbruikt dan zijn concurrenten.
 
Laatst bewerkt:
Ondertussen rechtstreeks nieuwe cijfers gekregen van iemand die er zelf op gereden heeft, op een niet-journalistieke manier dan.

Tussen 5 en 6 liter per 100km is haalbaar. 5,4 liter aan 120 km per uur op de snelweg.
Bovendien: Honda neigt naar minder verbruik als de motor een tijdje gereden heeft.
 
Ondertussen rechtstreeks nieuwe cijfers gekregen van iemand die er zelf op gereden heeft, op een niet-journalistieke manier dan.

Tussen 5 en 6 liter per 100km is haalbaar. 5,4 liter aan 120 km per uur op de snelweg.
Bovendien: Honda neigt naar minder verbruik als de motor een tijdje gereden heeft.

Dat is netjes.
In de test waren ze zeer positief over de Honda.

De eindconclusie was:

"Honda heeft iets speciaals in huis met de crosstourer en met een garantie van 3 jaar en een onderhoudsinterval van 12000 km krijg je veel waar voor je geld".
 
Effe een plaatje van de schoonheid:

full
 
  • Leuk
Waarderingen: OSJ
zeau , dinsdag een proefritje gemaakt en gister een besteld , een zilveren. 8-)

Hatsikideeej!
Met de huidige koers heb je daar dus dik € 200.000,- voor betaald!
Chapeau! O-)

Maaruhm: Congrats met je nieuwe VFR 1200X!
Ook ik ben erg benieuwd naar hoe je je keuze hebt bepaald en wat je bevindingen zijn.
Deze motor is "out of my league", maar vind het een prachtige machine.

Dus.... Vertel!
:Y
 
Laatst bewerkt:
Ik ben vandaag de mijne gaan oppikken: een witte.

Eventjes kort eerst indruk: het is een topmachine all-round. Ik ben 190cm lang en het is heerlijk op een motor te zitten die daar geen last van heeft. Voetjes netjes allebei op de grond trouwens en toch zit je precies op een troon. Ik kan over de 'gewone' auto's heen kijken voor een stuk, dus overzicht is zeer goed. Bovendien zien ze je komen van ver.

Het rijden: 275kg rijklaar en met (meer dan de geschreven) 20 liter brandstof aan boord zit je op een zware machine, maar dat merk je alleen als je in stilstand met de voeten manouvreert. Eenmaal in beweging is hij enorm handelbaar, strak sturend en vind ik hem zeer goed te bedienen. Smalle zadel - en achterkant eigenlijk volledig - zit daar voor iets tussen, samen met brede stuur en het feit dat je er echt 'in' zit. De voorkant is breed bovenaan met de tank, maar door de V4 is dat toch compact onderaan.

Het rijden: voorlopig nog inrijden, maar dat gaat vlot tot 125 per uur bij 4000 toeren. Zo vlot dat je vaker moet inhouden dan kracht te kort te komen... Hij heeft overschot, overal. 129 pk en 95 kw is dan ook wel meeeer dan voldoende. Bovendien is zowel frame, cardan als motor identiek in zijn sportieve broertje, waar de motor zijn originele 170 pk houdt. Je kan deze naar beneden afgeronde versie met meer koppel onder in toeren dus onmogelijk mechanisch stuk rijden. Hij is gebouwd voor een veelvoud van de krachten die er nu op inwerken.

Na 150 km: het is een topmachine en met onderhoud om de 12000km, Cardan, zijkoffers, algemene comfort, positie, ... is het wat mij betreft een goeie investering.
 
O ja, en wat betreft verbruik: na 150 km draaien, keren, optrekken, remmen, op een nagelnieuwe machine en allemaal secundaire wegen: gemiddeld verbruik: 6,4 per 100 km. Voor de eerst 150 kilometer op een motor die ik niet kende, vind ik dat behoorlijk meevallen.

Kan nog zuiniger, maar is toch ook ver weg van de 8 liter waar in sommige tests sprake van was.
 
Ik ben vandaag de mijne gaan oppikken: een witte.

Eventjes kort eerst indruk: het is een topmachine all-round. Ik ben 190cm lang en het is heerlijk op een motor te zitten die daar geen last van heeft. Voetjes netjes allebei op de grond trouwens en toch zit je precies op een troon. Ik kan over de 'gewone' auto's heen kijken voor een stuk, dus overzicht is zeer goed. Bovendien zien ze je komen van ver.

Het rijden: 275kg rijklaar en met (meer dan de geschreven) 20 liter brandstof aan boord zit je op een zware machine, maar dat merk je alleen als je in stilstand met de voeten manouvreert. Eenmaal in beweging is hij enorm handelbaar, strak sturend en vind ik hem zeer goed te bedienen. Smalle zadel - en achterkant eigenlijk volledig - zit daar voor iets tussen, samen met brede stuur en het feit dat je er echt 'in' zit. De voorkant is breed bovenaan met de tank, maar door de V4 is dat toch compact onderaan.

Het rijden: voorlopig nog inrijden, maar dat gaat vlot tot 125 per uur bij 4000 toeren. Zo vlot dat je vaker moet inhouden dan kracht te kort te komen... Hij heeft overschot, overal. 129 pk en 95 kw is dan ook wel meeeer dan voldoende. Bovendien is zowel frame, cardan als motor identiek in zijn sportieve broertje, waar de motor zijn originele 170 pk houdt. Je kan deze naar beneden afgeronde versie met meer koppel onder in toeren dus onmogelijk mechanisch stuk rijden. Hij is gebouwd voor een veelvoud van de krachten die er nu op inwerken.

Na 150 km: het is een topmachine en met onderhoud om de 12000km, Cardan, zijkoffers, algemene comfort, positie, ... is het wat mij betreft een goeie investering.


Gefeliciteerd met je mooie aanwinst vooghtje.

En een mooi duidelijk verhaal van je eerste ervaringen, bedankt.
Ik ga hem morgen in het echt bewonderen.
oeps, dat is vandaag al.
 
Gisteren heb ik bij motorplanet in Dronten er even op gezeten.

Ik ben 200sm lang en vond het ruitje wat iel voor zo een grote motor..
Ook het dashboard kon mij niet helemaal bekoren...

Maar hoe rijdt dat nu, zeker als je wat langer bent....
Heb je het lage standaard ruit of die hogere??
 
Anno 1965,

Hoe is dat meegevallen?

Trouwens vandaag dit gekregen in de mailbox: Verbruik getest door een van de leden op een rit naar en door de Ardennen … 5,6 l op 100 km op een rit van 750 km. Maximaal haalbaar met volle tank 394 km …Bij rustig rijden verbruik naar beneden gekregen tot 5.2 l/100 (constante snelheid op autostrade)

Verbruik gaat zeker naar beneden naar mate de motor losser komt. Onze testmotor (lid HRA) zit nu reeds op 2800 km en begint goed los te komen…

Ik maak me dus geen zorgen over verbruik meer. En geniet van het inrijden!
En ik moet zeggen dat het op elk vlak meevalt. Gisteren ook de motor eens wat verzet zonder hem aan te leggen. Hoewel ik zeker geen krachtpatser ben, ging dat toch vlotjes.

Het is vooral zaak van niet te veel te snel te rijden voorlopig. Hoewel ik nog even onder de 4000 toeren blijf en mijn vorige al een 1000cc was, is dit toch nog een klasse hoger...

Laat eens weten wat je er 'live' van vond.
 
Gisteren heb ik bij motorplanet in Dronten er even op gezeten.

Ik ben 200sm lang en vond het ruitje wat iel voor zo een grote motor..
Ook het dashboard kon mij niet helemaal bekoren...

Maar hoe rijdt dat nu, zeker als je wat langer bent....
Heb je het lage standaard ruit of die hogere??

Ik heb het ruitje gewoon nog standaard op de lage stand staan. Vandaag eerste keer snelweg gedaan: 130 km per uur probleemloos met nochtans strakke wind. Verbruik trouwens toen: 5,4 liter per 100 km.

Ik ben 190 cm en voor mij zit ie goed. Het is wel nog even wennen aan de voetsteuntjes als ik stop, want ik ben het niet gewoon dat die vlak onder me zitten. Mijn vorige had ze wat naar achter staan. Dashbord is goed hoor. Even wennen aan de toerenteller wel (digitaal), maar zeker overzichtelijk. Ik selecteer wel modus met niet té veel info, anders zit je er hele tijd naar te kijken.... Bovendien is vertrekken met 'gebruik' op slecht voor de moraal, gezien de huidige benzineprijzen....

Misschien dat het ruitje bovenaan zetten nog handiger blijkt voor een trip naar Zuid Frankrijk. En anders bestaat er een grotere ruit. Ik moet wel zeggen: ik ben het niet gewoon 'geen' wind te voelen: 190 cm op een CBF 1000 (met een half kuipje) is sowieso nogal winderig, dus mijn schouders en nek zijn wel wat gewoon.

Het is wel aangenaam zo hoog te zitten: ik kijk letterlijk over drie auto's heen, zolang het geen jeeps zijn... Ik zit ook heel comfortabel qua benen/beenruimte/hoek knieën/... .
 
Anno 1965,

Hoe is dat meegevallen?



Laat eens weten wat je er 'live' van vond.


Hij is prachtig vooghtje en groter dan dat ik dacht.
Ik heb op een zilverkleurige gezeten en die is heel mooi en zit perfect.
Nu alleen nog proefrijden.

bedankt voor al je info by the way.
 
Hij is prachtig vooghtje en groter dan dat ik dacht.
Ik heb op een zilverkleurige gezeten en die is heel mooi en zit perfect.
Nu alleen nog proefrijden.

bedankt voor al je info by the way.

Ik heb er ook nog maar opgezeten en ze zit inderdaad comfortabel, nu nog wachten tot mijn hand sterk genoeg is voor een testrit. :]
Ik vind het geheel wel mooier met zijkoffers achteraan.
 
Update na 3000 km:

'Rijden': overal kracht op overschot blijft echt een luxe. Na wat wennen aan de versnellings-bereiken tot de conclusie gekomen dat zesde vooral een 'weinigverbruik'- stand is en de rest dient om altijd overal snel en vlot weg te kunnen.

In derde kan je zonder problemen terug naar 20 per uur om daarna te hernemen en enkel bij stilstand heb je eerste versnelling nodig.

Stilstaan en traag rijden is een makkie: aan het stoplicht hoef ik heel vaak mijn voeten niet eens op de grond te zetten omdat breed stuur en goeie balans wel een stevig evenwicht voorzien.

Snel rijden kan ook natuurlijk: 180 halen op een relatief kort stukje rechte weg is makkelijk en remmen werken perfect. Opvallend: je voelt je altijd veilig want je hebt dat gevoel van snelheid niet echt omdat je zo hoog zit en de vering goed is. Wel blijven aan denken natuurlijk!!

De bochten: ik ga een stuk dieper dan op de CBF 1000 vroeger. Veel heeft te maken met comfort nu en het ontbrekende gevoel van snelheid. Maar het is ook een makkelijk 'gooibare' machine al is snel heen en weer smijten nu ook wel weer iets intensiever dan vroeger. Hoger gewicht van de motor zit daar voor iets tussen. Breed stuur compenseert dan wel weer dus het blijft leuk.

'Verbruik': driehonderd kilometer naar noord-frankrijk: 5,6 liter/100 op de snelweg. Derde rijvak, 140 per uur, zesde versnelling, 4200-4500 toeren.
Gemiddeld gebruik bij huis-tuin-en-keuken rijden in de buurt en naar het werk komt op een 7 liter/100 maar ik vertel er bij dat ik behoorlijk stevig getest heb binnen de grenzen van het niet toegestane maar wel aanvaardbare.... En dat ik de 19 kilometer naar het werk tussen de 5 en 7 minuten sneller afwerk dan op de vorige machine dan...

Zit: absolute luxe. Ruitje staat nog steeds in laagste stand, zonder problemen voor mijn meter 90. Je kan je eens verzetten, zelfs eens rechtstaan, ... geen klagen dus. Binnen tweetal maanden echte test met monsterrit van 2300 kilometer in drie dagen. Mijn benen voelen wel kouder aan: vorige was een vier-in-lijn en daar kon je een ei op bakken. Deze V4 zit verder weg van je benen en straalt dus minder voelbare hitte af.

Over-all: supertevreden van een toerbuffel die er zo niet uitziet. Enige vaststelling: zonder de zijkoffers achteraan ben je door hoge zit en verschil met achterwiel in de regen besmeurd van je enkels tot je helm als je door de regen of de modder rijdt.... Maar voordeel is dan weer dat je overal netjes kan schoonmaken.
Al zou een hugger of zoiets voor gewoon woon-werk verkeer in de regen wel niet slecht zijn....

Graag bevindingen van anderen!
 
Bijna de tractiecontrole vergeten: dat ligt altijd aan en is tot nu toe één keer tussengekomen toen ik in eerste de gas openzette en in een put reed achteraan (meer door 'botsende' motor dan wat anders dus).
Dat werkt dus wat mij betreft perfect. Ook in de gietende regen al eens getest: geen zorgen. En als ie tussenkomt voel je het eigenlijk amper dus tegen dat je de reflex hebt om te beginnen klungelen ben je al weer vertrokken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan