KTM 690 Duke IV Topic

Status
Niet open voor verdere reacties.

TheoH

Die hard MF'er
1 apr 2012
754
28
Fryslân
Jazeker de KTM 690 Duke IV in het naked bike forum.

Na de ingrijpende wijziging voor het model 2012 is het een echte naked geworden.

Als ik de berichten mag geloven hebben de meeste KTM liefhebbers gemengde gevoelens bij dit model, maar voor mij de eerste keer dat een KTM model mij aansprak en deze aangeschaft.

De afwerking staat op een hoog niveau en de rij eigenschapppen zijn aangenaam en
volgens de testrijders KTM waardig.

Rijdt er nu zelf een aantal dagen mee en ben opnieuw aangenaam verrast door de souplesse
en de kracht van de 1 cylinder, zoals ook bij de eerste kennismaking/proefrit.

Hoe spreken jullie "Duke" uit trouwens, als "Duuk" of "Djoek"

Hieronder een link met een leuk filmpje en een uitgebreid testverslag

http://www.motorfreaks.nl/multimedia-freaks-video/ktm/freaks-video-ktm-690-duke-2012.html

Heb je vragen, een leuke link,opmerkingen of heb je ook deze "Duke" gekocht, dan ben ik benieuwd naar je reactie.

Motorgroet van een verse KTM Piloot
 
Hey TheoH, goed plan om een Duke IV topic te starten, meer liefhebbers zullen ongetwijfeld volgen en zo kunnen we elkaar op de hoogte houden van alles dat interessant is rondom deze dikke ééncilinder. Je ziet het zo vaak gebeuren: een fabriek brengt een nieuw afwijkend model uit en de zogenaamde diehards vinden het maar nix. Kwestie van een jaartje wennen...... Maar ook ik, al 30 jaar Big Thumper liefhebber vond hem meteen erg mooi en na een proefrit was ik verkocht: mooi en erg goed afgewerkt, lekker licht, veel power, strak sturen, stevig remmen en (als de Akra er binnenkort onder zit) dikke klappen..... wat wil een mens nog meer?!
full
 
Duke = Duuk ;)
Een Djoek is van Nissan geloof ik, dat model met die rare vormen hier en daar :')
 
@Jack Sparrow, Ik sluit me helemaal aan bij jouw bevindingen. Voor wat je krijgt vond ik de prijs ook behoorlijk scherp. Het zou me niet verbazen dat als het model eenmaal loopt dat de prijs nog verhoogd wordt.

Ik twijfel nog wel over de uitlaat. Hij klinkt al behoorlijk stevig en de standaard uitlaat vind ik absoluut niet lelijk. Maar de KTM/sebring uit de powerparts folder ziet er ook wel gelikt uit, een volgens de dealer geeft die een donkerder geluid, wat ik zelf wel mooi vind.

Ik denk dat ik de demodag van de dealer eens afwacht, hier zullen vast diverse KTM rijders op af komen met verschillende uitlaten, dan hoop ik wat wijzer te worden.

Nu eerst inrijden, maar dat valt niet mee. Je merkt aan alles dat hij er veel zin in heeft.
 
5 mei is er een KTM dag bij Verpalen in Krommenie ;)
Andre heeft zelf een demo 690 Duke IV en daar hangt al een Akra langs en als het goed is kleed hij deze ook nog aan met veel power parts goodies. Als je geintreseerd bent in het geluid kan je altijd langs komen op die opendag.
 
Zal me ook eens even laten horen.
Ook ik was helemaal weg van het nieuwe model, en heb er dan ook 1 besteld bij Motor2000 in Heinkenszand. Na de proefrit was ik meteen verkocht. Mijn vorige motor was een Ducati (ook een duke :P) 996S. was een geweldige fiets, alleen wou toch iets "makkelijkers" om te gaan rijden. Vooral m'n polsen kregen het zwaar te verduren op deze supersport. Als het goed is, kan ik hem deze week of volgende week ophalen, kan niet wachten! Haha.

Over het inrijden: hoe doe jij dit? Zat zelf te denken na elke 500 km, 500 toeren hoger te kunnen maken, dus beginnen bij 4000 max, en dan steeds verder...
 
De "manual" geeft aan de eerste 1000 km niet boven de 6000 toeren.

De dealer adviseerde om vooral de eerste 500 km in wisselende omstandigheden te rijden.

Dus ik vermijd lange stukken met constante snelheid, maar zoek bochtige weggetjes waar ook het nodige geschakeld kan worden. Trek lekker vlot op en vermijd te hoge, maar ook zeker te lage toerentallen (afknijpen). Eigenlijk hetzelfde als het inrijden van de snelle cylinders vroegah op de brommer.

Niet forceren, maar wel een beetje vlot en wisselend rijden zodat hij niet lui wordt.

De Duke moet bij 1000 km een inspectie en oliewissel ondergaan, pas daarna kan je helemaal voluit lijkt me.
 
als je het zo doet, en ook regelmatig even op de motor afremt, doe je het goed!
wel die enorme zuiger eerst op temperatuur laten komen!

en plaatjes posten hè! zoals deze van de eerste echte ééncilinder naked die meteen ook de strekste is!
full
 
ik ben het wel eens met JackSparrow hierboven. Ik heb momenteel een Superduke en een Duke 2, maar denk erover om terug te gaan naar 1 model. De nieuwe 690 spreekt me zeker aan. De superduke is een geweldige motor, maar voor mijn gebruik is een lichtere motor ook voldoende. Ik heb vorige week proef gereden bij Verpalen, en de motor beviel zeer goed. Het blok loopt mooi licht en verbazingwekkend trillingsvrij (voor een 1 cilinder). Ride by wire werkt ook prima, en het ABS is een mooie toevoeging. Wmb moet er wel een acra of iets dergelijks op, het geluid draagt bij mij wel bij aan het rijplezier. Ik heb niet geexperimenteerd met de verschillende mappings, maar dat lijkt me wel handig. Enige nadeeltje wat ik kom opmerken was een bokkig gedrag zo rond de 3000 toeren; kan er wellicht uit getuned worden? Als laatste ben ik erg gecharmeerd van het design. Ik ben er nog niet uit....
 
Heb zelf ook op een Superduke gereden, maar voor mij een beetje overdone in ons kleine Nederland met alle controles en overvolle wegen. En ja een beetje bokkig bij 3000 toeren als je in een hogere versnelling rijdt . Stationair loopt hij al tegen de 2000 toeren, het is een 1 cylinder, die moet je een beetje op toeren houden, maar dat geldt in grote lijnen voor alle lichtere motorfietsen. Ook de kleinere 2 cylinders kunnen in lage toeren bokkig zijn.

Maar vanaf 4000 toeren sleurt hij er behoorlijk aan. Heb zelf nog gereden op een Duc 696 met 10 pk meer. maar die geeft weinig thuis onder de 6000 rpm. Dan is de Duke toch een stuk levendiger met een veel betere respons in het toerengebied waar je het meeste mee rijdt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de duke nu bijna 2 maanden en inmiddels een kleine 2.000 km mee gereden. De dikke 1 cylinder is de grootste reden waarom ik de duke moest hebben. Ik heb de motor zonder er een proef rit op gereden te hebben gekocht en hij heeft me zeker niet teleur gesteld.
Het bokken rond de 3.000 rpm vond ik erg vervelend omdat je binnen de bebouwde kom nauwelijks normaal kon rijden, ik heb mijn ketting wat meer gespannen en nu heb ik bijna geen last van het bokken!
Bij de eerste beurt werd er geconstateerd dat mijn pakking bij de benzine pomp zweette. Bij het demo model van Kobo motoren scheurde de pakking. Misschien ook een aandachts puntje voor jullie.

Is er trouwens iemand van plan om Xenon verlicht te installeren?
 
@BCN, Dank voor je tips en aandachtspunten.
Zodra mijne aan de 1000 km beurt toe is zal ik bij Kobo ook vragen hier even aandacht aan te schenken.

Dat de demo heeft gelekt heeft hij mij niet gemeld, maar ik heb ook proefgereden toen er net 100 km op stond.
 
Net bij Goedhart vandaan gekomen om ff naar de 690 te kijken
met mn vriendin...
Erg gave fiets, en ze kan nog redelijk bij de grond ook...

Volgende week o.i.d. gaat ze een ritje wagen, ben benieuwd... :9~
 

1400 voor een slip-on? nee, dat is waarschijnlijk de prijs voor een heel titanium uitlaatsysteem vanaf de kop...... maar voor zover ik weet is dat nog niet leverbaar. Een Akra vanaf de catbox kost 574,17 en een Sebring vanaf de catbox kost 484,92.
Tijdens de Orange Days geven sommige dealers 15% korting op Power Parts en Power Wear.
Dus vraag dat even na bij je dealer.
full
 
1400eu zal idd wel het hele systeem zijn :Y
En een heel systeem is toch te koop :? er is al een foto van geplaatst van een Duke IV met veel power parts erop, waaronder ook een uitlaat systeem van Akra.
 
Wat mag dat kosten als ik vragen mag...?
Hoorde ergens 1400 euries voor slip-on, lijkt me wat overdreven...


De Akrapovic slip-on kost €574,20 en op de Orange-days krijg ik bij Mulders Motoren inderdaad 15% korting = € 488,07 kom ik dan op uit.
 
Thx *D voor de reakties, begon ook al aan mezelf te twijfelen toen ik
1400 hoorde zeggen...
Ben ook erg benieuwd naar de duke, vandaag in amsterdam geweest voor werk...
kwamem we een vorig model tegen met open uitlaat...was wel ff... :9~ ...met
het raampje van de auto naar beneden... :}

Grtzz...
 
Ong 6 weken geleden voor mijn vrouw een 690 2012 gekocht met de afspraak dat deze 7 cm verlaagd zou worden bij aflevering dmv een verlaagde linkset van KTM Deze blijkt tot op heden nog niet te leveren te zijn.Daarna via Hyperpro de achterveer ingekort en ook de ophang ogen vd demper ingekort.Ook de voorvering max doorgestoken,resultaat:nog 5 cm te hoog.Daarna hebben we het rigoreus aangepakt met een nwe kortere achterdemper en gelijk op haar gewicht afgesteld en hebben het originele lage zadel zelf nog 2 cm verlaagd.Tevens zijn haar laarzen ook nog verhoogd met dikkere zolen.Nu kan ze er wel goed mee rijden en stuurt nog steeds messcherp.Ook de zij standaard is ingekort.Bij demontage vd achter demper kwamen we er achter dat daar geen WP op staat maar Endurance en dat blijkt een bedrijf inIndia te zijn.Hartelijk dank Dipi Moto Gilze en Hyperpro suspension Werkendam voor het meedenken en uitvoeren hiervan.
 
Laatst bewerkt:
hey tonmjk59,
ben wel geïnteresseerd in hoe de verlaagde Duke er uitziet, en vooral wat nu de zadelhoogte is.
misschien kun je een foto posten?
full
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan