Voxan Café Racer

JFJ

MF veteraan
7 okt 2011
16.113
449
Update 20-10-2019:

Naast onderstaande Voxan nummer 515 heb ik nu ook de 514 overgenomen. Het herstel van deze zal ik ook in dit topic bijhouden, en is te lezen vanaf hier:

Voxan Café Racer

Nou daar gaat ie dan! Ik ben sinds 2010 de trotse bezitter (vind ik dan) van een Voxan. Zoals sommigen wel weten maar ook veel mensen niet, is Voxan een Frans merk wat inmiddels is opgehouden te bestaan. Voxan is een betrouwbare motor. Eigenlijk hadden ze alleen financiele problemen. Ze worden dus niet meer gemaakt, tenzij die kapot is :+ De eerste modellen kwamen in 1997 in de vorm van de Roadster, Cafe Racer en Scrambler.

Al vanaf het begin had Voxan moeite met zich te meten aan de bekende merken die 1000cc V-Twins maakten zoals Aprilia, Ducati, maar ook de japanse Honda's en Suzuki's.

In NL zijn er totaan 2010 zo'n 80 exemplaren verkocht. Een (zeer beperkt) aantal is te vinden hier op MF bij "MF Voxan rijders" maar ook op www.voxanforum.nl/forum

Dan nu naar de plannen. Als voorbeeld even een foto van mijn Cafe Racer, die helemaal origineel is op dit moment op de uitlaten, taartschep en wat kleinigheden na.

Foto-PTD8KFJ3-D.jpg


De voorkant is eigenlijk van begin af aan al niet mijn smaak, hoewel ik wel van het snuitje ben gaan houden. Vooral nu ik afgelopen week 14 Alpen passen heb gereden is de liefde definitief geworden. Tijdens het rijden nadenkend over een naked Voxan stond er deze week een alu tank van een Voxan Black Magic op Leboncoin. (franse marktplaats)

Met deze tank kan ik de Voxan zo origineel mogelijk verbouwen tot de combi die ik het mooist vind, dat wil zeggen de achterkant van de Cafe racer en de voorkant van de Black magic.

De Black magic:

Voxan5.jpg


Wat sommigen misschien al opvalt is dat frame, blok, achterbrug etc. het zelfde zijn bij alle drie. De Charade die niet verkocht is in NL is eigenlijk een Black Magic, maar dan met een tophalf. Van de Black Magic zijn er in NL slechts 3 4 verkocht.

Uiteindelijke resultaat zal gaan lijken op onderstaande foto, maar dan geen chroom en andere kleuren. Vooral GEEN zwarte tank.

full


Inmiddels (1-6-14) is de Voxan af, en ben heel erg blij met het resultaat. Foto's genomen tijdens het Voxantreffen in Olst waarvoor ik hem op de valreep af had.

Foto-WBMMFKWN-D.jpg


Foto-EIDDHG6N-D.jpg


Foto-ESYHHND7-D.jpg


En nog een rondloopje om de motor

En als klap op de vuurpijl nog een mooie reportage in Bigtwin 3-2015

Foto-AQGPECWM-D.jpg
 
Laatst bewerkt:
van de BM zijn er in nederland 4 verkocht ;) en bij mijn weten heb jij dan straks de 6e BM tank van nederland :Y
 
Kijk, das weer eentje meer. Dacht dat het er vijf waren. Zal meteen aanpassen ;)
 
Hier loopt het nog niet storm, maar het pakket is in aantocht ;)

IMG_02361.jpg
 
Afgelopen week met de Voxan over de Alpen passen getrokken. Bij dezen wat foto's


Jodelietoer201291.jpg

Jodelietoer2012103.jpg

Jodelietoer2012122.jpg

Jodelietoer2012140.jpg

Jodelietoer2012181.jpg

Jodelietoer2012170.jpg

Jodelietoer2012171.jpg

Jodelietoer2012167.jpg

Jodelietoer2012169.jpg

Jodelietoer2012224.jpg

Jodelietoer2012248.jpg

Jodelietoer2012270.jpg

Jodelietoer2012291.jpg

Jodelietoer2012293.jpg

Jodelietoer2012340.jpg

Jodelietoer2012343.jpg

Jodelietoer2012352.jpg
 
Afgelopen zaterdag na de boel om huis en andere zaken te hebben gedaan, was er toch nog even tijd om alvast even te sleutelen. Demonteren gaat snel natuurlijk, maar vind het nu al gaaf ;)

DSC_0188.jpg


Natuurlijk nu nog met de originele tank die normaal uit het zicht is geplaatst. Nu even op zoek naar een koplampframe van een Duc monster (om toch europees te blijven ;) ) en binnenkort een begin maken met het wegwerken van een flinke bos kabels

DSC_0193.jpg


Ik hoop veel electra kwijt te kunnen op de plek waar nu de luchtbak zit, want die vervalt en daar komen twee K&N filters rechtstreeks op de inlaten van de injectoren.
Het is wel eens goed dat men verder kijkt, want wat ik met mijn Honda ook al meemaakte, de bekabeling vanaf de spanningsregelaar heeft toch wel wat slechte plekken. De connector naar de dynamo heeft last gehad van overgangsweerstand.

DSC_0212.jpg

DSC_0210.jpg


De tank zal deze week wel arriveren, maar het is nog wel even wat werk om de oude er af te halen. Volgens mij moet het subframe dan ook los namelijk.
 
Super project! Vond die roadster vroeger maar een lelijk ding, maar ben hem steeds meer gaan waarderen en vind het nu eigenlijk gewoon een prachtige fiets!
Die black magic en charade vond ik altijd al geweldig! Echt enorm jammer dat het merk ten onder is gegaan.
Heel veel succes met de ombouw, ik ga het volgen in ieder geval. *D
 
Kijk we hebben een volger ;) Das mooi. Zon Superduke is ook geweldig :9~
Ook een wat aparts. Dat vind ik zo leuk aan de Voxan ook, hoewel ik alle merken wel sympatiseer.

De Black Magic is ook al tijden mijn favoriet. Er is niet aan te komen, en anders veel te duur. De motoren zijn qua opbouw het zelfde dus is het goed te doen.
 
Neenee, geen bakkie ;) Kom d'r bij Nitromax.

Hoewel het geen verbouwen is in de zin van veel zelfbouw is het toch nog wel kunst en vliegwerk om er een mooie naked van te maken. Dat voorkantje moet echt strak worden.
 
Hoi, ik volg ook.
Cafe Racer is appart, black magic :}
Ben benieuwd naar wat je er van maakt, mooi project *O*
 
Jaaa.., mooi heur! Die kant gaan we op. Voetsteunen, achterbrug, carterdeksels e.d. ook zwart, precies zoals ik het voor ogen had. Maar de velgen moeten denk ik zilvergrijs worden, en de koplamp vooral GEEN chromen rand. Die voorschijven staan mij ook wel aan ;)
 
Tank is vandaag gearriveerd uit Frankrijk. Ik ben er heel blij mee. Zit wel iets meer werk aan dan verwacht, maar dat is allemaal te maken. Ik zal morgen even wat piccies plaatsen.
 
ja mijn schuld ;) Ik ga hem er nu even opleggen en zal zo wat foto's maken.
 
De luchtbak van de Black magic is anders, en daarom moest deze er even onderuit.
tank valt al mooi op zijn plek, maar het balhoofd gietstuk moet duidelijk zwart worden.

P1010653.jpg

P1010655.jpg
 
en die sticker met de gebruiksaanwijzing op het frame net achter de tank mag ook wel weg toch?
mooie tank, zo zijn caferezers bedoeld.
ik ga na het poedercoaten van het zijspan ook weer bezig met caferezer project, achterbrug verstevigen en mono shock proof maken.
 
Ja daar heb ik ook zin an om die café racers in 2013 op de straat te hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan