Hardtail dragstyle project

Rw1

MF'er
26 aug 2012
147
56
Achterhoek
Instagram
Hallo

Na vooral hier op het forum de verschillende zelfbouwprojecten te hebben gevolgd. En met name de projecten van Jerryt. Wordt het eens tijd mijn hardtail dragstyle project te posten.

Hiervoor heb ik al eens eerder een zelfbouw auto project gedaan. Waarbij ik zelf oa. chassis getekend en gebouwd heb. Een gedeelte van dat project is hier te vinden:
http://www.locostbuilders.co.uk/viewthread.php?tid=113932
Nu dit project zover klaar is en mij teveel tijd en geld heeft gekost. Maar het bloed gaat waar het niet gaan kan. Is het tijd iets nieuws te bouwen.

Het hardtail dragstyle project zal bestaan uit een door mij zelfgebouwd frame met daarin de wielen, remmen en voorvork van een Yamaha R1 uit 98. Het was de bedoeling om een Harley blok op de kop te tikken. Maar door de absurd hoge prijzen laat ik dit idee maar varen. Nu nog opzoek naar een passend alternatief.

Hier de eerste schetsen
full

full
 
Laatst bewerkt:
De zijplaten van het frame heb ik laten snijden en de zijde waar de ketting langsloopt krijgt een offset van 20mm
full

full
 
Het balhoofd met de downtube zijn in de mal geplaatst…
full


…evenals de zijplaten met daaraan de achterbrug gehecht.
full

full
 
De buizen voor het verlaagde zitje zijn gebogen
full



Onderrails gebogen en op de plaatst gehecht.
full
 
De fietsen van jerryt zijn naar mijn mening cooler dan dit. Meer hightech dan een simpel hardtail projectje 8-) Maar ik ga mijn best doen...
 
Laatst bewerkt:
De bovenbuis heb ik stukje bij beetje gebogen met een simpele pijpbuiger zodat er een mooie gebogen vorm ontstaat. Het is nauwelijks te zien dat de ronding uit meerder klein knikjes bestaat.
full


Deze dan ook maar gelijk in het frame gehecht samen met een schetsplaat bij het balhoofd
full


full
 
special paint weet ik nog niet. Ik wil zoveel mogelijk zelf doen dus denk dat het vrij simpel blijft. Alles zwart behalve het frame en tank.
 
Vorig weekend met een zomerse temperatuur van 35 graden maar eens heel rustig het frame afgelast.
full


full
 
De as voor de kroonplaat terug gekregen van de draaier. Na afwerking deze in de standaard R1 kroonplaat geperst. Om de juiste naloop met de R1 vork te krijgen. Ben nog opzoek naar 1 of 2 moeren M30x1 om de pen aan de onderzijde van de onderste kroonplaat te kunnen borgen.
full


full
 
Misschien niet de mooiste set wielen de R1’s maar wel plug & play. Balhoofd voorzien van kegellager setje. Bovenste kroonplaat moet nog worden aangepast zodat deze past met de scheefstaande balhoofdas.
full


full


full
 
Ziet er allemaal zeer profi uit! :}
Mooi dat er nog meer mensen zijn die zelf complete fietsen maken,een mens kan altijd meer dan die denkt!Gewoon beginnen en met logica en 2 rechter handjes kom je een heel eind. :Y
En een beetje goed gereedschap en geduld scheelt ook uiteraard. O-)
Succes met het project! :W

(Toch weer vereerd dat mijn naam genoemd word.....)
 
Zo super zeg,
Jij hebt gouden handjes.
Ga ik volgen!
 
Gaaf project :}

2 vraagjes.

1: zitten je vorkpoten nu scheef in de kroonplaten nu de kroonplaten niet recht boven elkaar zitten?

2: Ga je het frame laten keuren? (volgens mij mag je namelijk de lassen niet gladslijpen voor de keuring)
 
Gaaf project :}

2 vraagjes.

1: zitten je vorkpoten nu scheef in de kroonplaten nu de kroonplaten niet recht boven elkaar zitten?

2: Ga je het frame laten keuren? (volgens mij mag je namelijk de lassen niet gladslijpen voor de keuring)
@1: Ja, want zo kan je de naloop reduceren.
full

@2: Ik weet dat je niet mag stralen, maar of je ook niet mag slijpen, dat weet ik niet.

Greetz, Q
 
@1: Ja, want zo kan je de naloop reduceren.[afbeelding]
Greetz, Q
Misschien moet ik m'n vraag anders formuleren Q ;)
De poten gaan normaal recht ( dus onder een hoek van 90 graden) door de kroonplaten.
Nu de 2 platen niet recht boven elkaar staan zouden ze er dus scheef door gaan.
Mijn vraag is dus zijn de platen daar op aangepast of staan de poten scheef (en dus onder spanning) in de platen.
 
Op 1 foto hierboven zie je dat de balhoofdspen met een kleine hoek is aangepast.
Dan kan je de T-stuk-onderplaat dus standaard houden.

De kroonplaat moet hier echter nog wel op aangepast worden.

Greetz, Q
 
Terug
Bovenaan Onderaan