BMW R1200R deel 4 Let's go naked again

EMOTIE:
Vandaag om 08:00 opgestaan met als plan om een toerrit te maken. Grote plassen regen water voor de deur,dus eerst Buienradar raad plegen. De eerste opklaringen in het westen. Dus Duitsland,Veluwe het oosten des land valt af.De keuze is gevallen op een rondrit onder Breda. Start in Chaam via Belgie naar Ulvenhout bij de brandweer. FF ontbijten volgieten met koffie,de R1200R de schuur uit toveren (deur 80cm breed) motor pak van Restyle aangedaan, TomTom 2nd edition (niet waterproof)aangesloten, helm op en gaaaaan. Het genot begint al bij het indrukken van de start knop, hoera de boxer komt tot leven. Een lichte trilling gaat door ons heen, wij zijn samengesmolten. Het is droog maar het dreigt wel. Eerst nog even tank vullen 10:00 uur we volgen het voorwiel richting Rotterdam A12 100 KM per uur om er in te komen. Brienenoord over, 100 op een 5 baans weg richting Breda eindelijk het veel belovende bord even na de tunnels van Zwijndrecht 130.Voor het eerst legaal 130 naast een Volvo van de KLPD zonder aan de kant gezet te worden,Feest. Mijn eerste lange rit op mijn R1200R. Met regelmatig water koeling onderweg. Mensen Wat een Stabiliteit, souplesse, koersvastheid,en zuinigheid, Wat een motor. De wind (storm) nu nog in de rug. Terug pal tegen wind zelfde hoge snelheid 130 nog steeds stabiel, alleen mijn Schuberth bijna tegen mijn neus aan gedrukt,Wat een feest. En dan zet je hem thuis voor de deur,alles is vies onder de bagger en toch rij ik op asfalt. FF lekker wassen, poetsen en weer tussen de 80 cm door de schuur in.
Onze wegen scheiden zich weer, het samen smelten is over jij in de schuur ik in huis.
Ik kan er een stoeltje bij zetten en uren naar kijken, Puur emotie.





:)
 
Welkom op MF :W
Grappig om zo je eerste(en tweede) post te doen.
Stel je eens wat verder voor, want het is altijd leuk om bv te horen wat je motorgeschiedenis is en hoe je natuurlijk bij zo'n geweldige motor bent terecht gekomen. O-)

Plaatjes doen het hier ook altijd goed :+
 
Welkom Marcel! Er zijn mensen die de R1200R betitelen als 'emotieloos' ik heb me daar nooit in kunnen vinden en jij kennelijk ook niet *O*

Ook na 2,5 jaar en 35.000 km vindt ik ieder kilometer om mijn brommert nog :]
 
De mijne is zonder mij onderweg naar Zweden, via binnenwegen, de drie-bruggen-route.
Ik heb mijn zoon aan de brommer toevertrouwd.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik heb een vraagje.

Als je langzaam rijdt en je trekt je koppeling in, en je wilt vervolgens weer zachtjes weg rijden, dan laat je de koppeling dus weer los en
dan hoor ik dus een soort klonk geluid. Volgens mij is het de cardan ofzo.

Is dit een normaal geluid en kan het kwaad?
Mijn R1200R is nagenoeg nieuw.

Dank!
 
Laatst bewerkt:
Tsja de BMW versnellingsbakken staan er om bekend dat ze niet bepaald 'klonk-vrij' zijn :+ maar wel heel lang meegaan maar dat is geen garantie dat er niets aan de hand is bij jou O-)

Nee maar serieus, ja ik hoor soms ook wel van die geluiden maar veel minder dan in het begin. Of dat komt doordat de delen beter op elkaar ingelopen zijn of omdat ik mij aan de motor heb aangepast qua bediening is natuurlijk de vraag.
 
Is het iemand bekend of het mogelijk is met bvb 1200RT onderdelen een orginele BMW cruise control op een R1200R te bouwen?

Ik heb dat voor de goede orde ook nagevraagd bij BMW Motorrad NL, maar kreeg als antwoord dat dat niet mogelijk was vanwege o.a. aansprakelijkheid.
Pas als zo'n systeem is vrijgegeven "gevalideerd" kan BMW NL zo'n systeem leveren c.q. meewerken aan de levering.

Ik vermoed dat ik vast niet de eerste ben die graag een electronische cruise control zou willen hebben; dus zijn er meer mensen die hier mee bezig zijn geweest? (of zijn)


Groet,

Roelof.
 
Hallo,

Ik heb een vraagje.

Als je langzaam rijdt en je trekt je koppeling in, en je wilt vervolgens weer zachtjes weg rijden, dan laat je de koppeling dus weer los en
dan hoor ik dus een soort klonk geluid. Volgens mij is het de cardan ofzo.

Is dit een normaal geluid en kan het kwaad?
Mijn R1200R is nagenoeg nieuw.

Dank!
Het is een droge koppeling en als je de koppeling snel laat vieren, grijpt die best fors in, dat geluid komt wel als een soort "klonk" over.
Niets om je zorgen over te maken, denk ik.
Bij natte koppelingen draait alles in een oliebad /douche rond en wordt dit soort geluiden ook minder hoorbaar.

Bij twijfel even iemand laten kijken / luisteren.
 
Hallo mede R1200R-ers.
Enige weken geleden, komend uit Duitsland, zocht ik een goedkoop tankstation op het industrieterrein van Venray. De TINQ die ik zag bleek voor Moto Venray te staan. Even naar binnen en staat er een overjarige zwarte R1200R met alle opties voor de basisprijs. Mijn blauwe MVTP59had er alweer 63.000 opzitten. Hoewel een rammel in het blok, die wegvalt als je de koppeling intrekt, het bij te betalen bedrag wat verhoogde heb ik toch voor de nieuwere gekozen. Sinds 17 augustus is de lettercombinatie (met behoud van de 59) gewijzigd van MVTP in MZVR en de kleur van blauw in zwart. Na 44.000 km op een grijze uit 2007 (MSJG) en 63.000 met de blauwe uit 2009 nu een nieuwe start met een zwarte die alweer op ruim 2.000 km staat. Ondanks 450 km op een R1200RT in de dag van de overbouw van over te zetten delen gaat er voor mij niets boven de R.
Brum
 
Zeg Damted....

Wat reken jij voor 'n poets beurt zoals je met die van jou gedaan hebt??
Ben net terug van een weekendje zuid Frankrijk :X
Afgelopen vrijdagmorgen heen en zondagavond om 20:15u weer veilig thuis.
Over de photoshoot door geheel Frankrijk laat ik me maar ff niet uit.
De snelheidsmeter is niet onder de 160 km/u gekomen, behalve bij de op- en afritten van de pomp.
Totaal 2320 km gereden op mijn R1200R, en ja, hij is niet zo schoon meer als nieuw maar ook weer niet zo vies als de jouwe voordat je begon!
Die 2320 km zijn dus van afgelopen weekend, totaal stand is 'n kleine 84.000 ofzo
 
Laatst bewerkt:
Heb (of had) je ook van die verchroomde uitlaatbochten :?
Het is net hoe zuinig je bent op het chroom.
Ik heb op een gegeven moment de Starglanz weggelegd en met P400 Waterproof aan de slag gegaan.
Dat zie je nu dus hier en daar wel.
De laatste corrosie krijg je er ook niet mee weg.
Ook weet ik niet hoe jouw velgen er na die kilometerstand aan toe zijn?

De rest van het poetswerk valt eigenlijk nog wel mee.
Je hebt van die reinigingsmiddeltjes zoals velgenreiniger, terpentine, de bekende ontvetter van de Wibra (hoe heet dat ook al weer)
Daarna met een warm sopje en evt wat zeem en wax eroverheen en dan wordt die weer mooi. Alleen het kost wel een aantal uurtjes.

Als je echt serieus hierover denkt om dat door mij te laten doen, moet je maar eens een PM sturen.
Ik heb een 4 daagse werkweek en die 5e werkdag (vrijdag) ben ik al vaak aan het klussen.
Je bent dan je motor wel een dagje kwijt en moet je zelf voor (vervangend) vervoer zorgen.
Alphen <> Naaldwijk moet te doen zijn.
 
Vanochtend voor het eerst weer de HVV aangehad '(

Ik heb vandaag geconstateerd dat mijn Road 3 achter aan vervanginging toe is, hij zit net aan de markers dus als het zomer zou zijn zou ik er nog wel een 1000 km mee doorrijden maar nu ga ik maar eens kijken of ik er vrijdag een nieuwe op kan laten leggen.

De Road3 heeft op dit moment 12.000 km er op zitten en de Road 2 ging bij mij 13.000 km mee dus dat is ongeveer gelijk maar de Road 3 voelt (voor mij) toch echt veel beter (vertrouwenwekkender) aan dus het wordt weer een Road 3.

Wat dat genieten betreft: ook na 35.000 km ben ik nog dagelijks erg blij met mijn R. Nog 15 k er bij en dan ga ik toch echt eens de schokdempers en veren upgraden (aangezien er dan toch onderhoud aan moet gebeuren). Naar alle waarschijnlijkheid van Hyperpro. Ik ben erg benieuwd wat dat gaat opleveren aan extra :] genot.
 
Ik ben benieuwd of je dan alleen de veren vervangt, of ook de schokdempers zelf.
Wilbers is dan ook wel een goed merk.
De MPR3 is in mijn ogen nog wel een wat zenuwachtige band.
Hij stuurt erg makkelijk, maar daardoor "val" je nogal snel naar binnen in een bocht.
Ook is het karkas wat flexibel wat weer tot wat onrust leidt.

Banden blijft een kwestie van smaak en voorkeur.
De Metzeler Z8 komen qua rijgedrag en stabiliteit best hoog in de testen, alleen vind ik persoonlijk dat ze na een aantal kilometers toch wat minder stabiel blijven sturen, met name als het asfalt wat ruwer en ongelijk wordt.
Qua kilometers die je er mee kunt rijden zijn we wel weer geweldig, ik verwacht er zeker 18k mee te kunnen halen.
 
ik heb ook het idee dat de michelien pr2 wat rustiger is dan de 3. Ik heb een deels gebruikte 2 gemonteerd na 10K met een 3, de 2 voelde direct wat vertrouwder.
De volgend band kan heel goed weer een metzeler zijn. die zijn relatief duur en hebben een relatief korte levensduur maar sturen wel goed.
 
Heb onlangs een Garmin Zumo 660 gemonteerd. Was niet tevreden met de standaard montageplaats van BMW - op het balhoofd - omdat dit de versnellingindicator afdekt. Omdat mijn kollega een GS heeft, heb ik iets gemaakt volgens het GS principe: heb stang gelast aan het tourscherm en een GPS houder van een GS genomen.

Zie foto's.


full

full




De stand had ik iets te weinig doorgezet; daardoor kwam de Zumo toch weer iets te laag te zitten en dekte nu de bovenste indicatielampjes af. Omdat naar boven draaien van de Zumo weer spiegeling opleverde met de zon, heb ik dmv een tusssenplaatje de GPS houder wat hoger geplaatst zodat de Zumo meer vertikaal zat en geen of weinig spiegeling met de zon opleverde.

Groet,

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag even de "roest" uit de cilinders gereden; een stuk A31 in Duitsland. Tevens als afsluiting van de inrijperiode (tellerstand nu 5000)
Heb even 182 echte km's gereden; heeft iemand hem wel eens helemaal uitgereden? Zo ja, wat loopt ie op z'n top?
Die 180 was mij vandaag wel genoeg met een forse tegenwind en 12 graden.....

Groet,

Roelof.
 
Wat ik echt raar vind.. mijn R100R met 55 pk liep ook 200.. waarom loopt een 100+ Pk brommer dan maar 210 .. zie ik iets over het hoofd of is de definitie van pk's stiekem veranderd
 
Die van mij loopt op de teller ongeveer 220.

Heb trouwens eindelijk een filmpje gemaakt van de alpentrip deze zomer.

 
Ik heb ook al een keer 220 op de teller gehad, maar heb het gas weer direct dichtgedraaid toen de 220 op de teller stond. Weet ook niet of de teller nog verder was opgelopen als ik had doorgezet. Had mijn gps niet bij bij me en ik heb geen idee wat de tellerafwijking is.

Zag onlangs dat de hoogstgereden snelheid die in mijn zumo geregistreerd staat 173 km per uur is. Dit was met volle bepakking op weg naar de Eifel.
Ontdekte wel tijdens dat tripje dat mijn linkerspiegel bij 200+ telkens naar mij toedraaide.
Vond het wel typisch om dit bij de beurt tegen de dealer te zeggen, maar ja de spiegel moet natuurlijk ook bestand zijn tegen de topsnelheid. De spiegel is inmiddels onder garantie vervangen.

Ik rijd echter zelden dergelijke snelheden. Het was meer een testje om te kijken hoe de motor dan aanvoelt. Ik geniet vooral van het koppel waardoor je ook op snelwegtempo even soepel kunt inhalen. De topsnelheid interesseert me niet zoveel, het is tenslotte niet echt comfortabel.

Onlangs in Duitsland ontdekte ik wel dat een nieuwe Mercedes AMG (500pk+) die wegtrok van 120 naar 180, zij het heel langzaam, op mij uitliep.
 
Oh die linker spiegel komt bij mij ook wel eens los, met name bij een volbepaktemotor (incl. tas op duo-zit).
Oorzaak is dat ik hem dan zelf bij het op en af-stappen (onbewust) losduw, heb meestal op de 2e vakantiedag een bewegende spiegel. Kwestie van even rubbertje omhoog duwen en schroeven weer aandraaien.
 
@eneharrie
Topsnelheid R100R was met 60pk 181km per uur :)
  • Topsnelheid R1200R met 109/110 pk 218km per uur dacht ik

Is toch 37km per uur meer. Je hebt onevenredig veel extra pk's nodig om extra snelheid te kunnen maken. Maar hé... hoe boeiend is het nou echt. Ik had een auto met een top van 240. In de dagelijkse praktijk ging ik me vooral ergeren aan het harde onderstel dat daar voor nodig is. Ik klink nu wel als een oude man... :) nou ja 43 is natuurlijk ook geen 20 meer.
 
@eneharrie
Topsnelheid R100R was met 60pk 181km per uur :)
  • Topsnelheid R1200R met 109/110 pk 218km per uur dacht ik

Is toch 37km per uur meer. Je hebt onevenredig veel extra pk's nodig om extra snelheid te kunnen maken. Maar hé... hoe boeiend is het nou echt. Ik had een auto met een top van 240. In de dagelijkse praktijk ging ik me vooral ergeren aan het harde onderstel dat daar voor nodig is. Ik klink nu wel als een oude man... :) nou ja 43 is natuurlijk ook geen 20 meer.

Mijn vorige fiets, Suzuki Sv1000 met 120pk, liep 275 op de teller. Dat is met maar 10pk dus 55kmh meer :P

Mijn (lease) auto haalt bijna dagelijks wel even zijn topsnelheid, maar dat is het voordeel van een duitse baas en een stukje freistrekke naar kantoor :p
 
@sv-mille

Uh ja... dat is inderdaad wel een groot verschil met 10pk meer.
Lichtere fiets, betere stroomlijn, andere tandwielverhouding, of woog je zelf toen nog wat minder :) ?
 
@sv-mille

Uh ja... dat is inderdaad wel een groot verschil met 10pk meer.
Lichtere fiets, betere stroomlijn, andere tandwielverhouding, of woog je zelf toen nog wat minder :) ?

Ehh...ja ben wel wat zwaarder geworden, maar hoop toch niet zoveel dat mijn R er nu last van heeft :X

Maar denk dat het puur op specs heel lastig vergelijken is.

volgens de boekjes;
SV had 120pk en 102nm en woog 192kg (droog), op de teller 275kmh
de R heeft 110pk en 110nm en weegt 207kg (droog), op de teller 220kmh

Het zijn qua karakter heel andere motoren, en inderdaad de versnellingsbakverhoudingen maken het meeste verschil. Als je bijvoorbeeld kijkt naar een R1200S, die komt qua specs heel dicht bij een SV (120pk 190kg), maar doet qua top nog steeds maar 240-250.

Maar uiteindelijk maakt de top helemaal niks uit. Belangrijkste feit is, met mijn SV reed ik gem. 2000km per jaar, met de R zit ik na 2,5 jaar al op 16000km...
 
Terug
Bovenaan Onderaan