Tweetakt van Oostblok tot Japan, onder één dak

Vandaag m'n nieuwe benzinekraan en achterremkabel binnen gekregen.

De oude benzinekraan lekte op de aansluiting vd tank, dacht ik....
Nieuwe kraan erop en weer lekken..
Wat blijkt, de 15jaar stilstand icm een beetje water op de bodem vd tank had voor een paar 0.2mm gaatjes gezorgt. Ik heb het dichtgesmeerd met 2 comp metaal, kijken of hij zo dicht moet of dat ik op zoek moet naar een andere tank/tankcure.

Heb de yamaha xt tank ook geprobeerd. Helaas is die te hoog en te kort, het ik houd een gat van 10cm over tussen het zadel en de tank..

Bij mijn TS 350 was er een lekkage bij de tank net waar je hem vastschroeft. Een scheurtje wat ik dichtgemaakt heb met een stripje vloeibaar metaal. Het zit nu nog dicht na meer dan 10 jaar. (Was van Bison en eigenlijk bedoelt om verwarmingselementen dicht te maken. *O*
 
Max, een collega van me heeft dat spul bij een BSA tank gebruikt maar was er niet tevreden over. Had toch los gelaten met als gevolg rommel in de carb.....
:(

Kan er natuurlijk aan liggen of hij de tank goed heeft kunnen reinigen voor het aanbrengen, dat weet ik niet.
Ja, dat reinigen en vooral het goed uit laten drogen na het spoelen is erg belangrijk

Als'ie een paar dagen gedroogd heeft moet je een boterhamzakje over de tankdop opening doen ( strak vastplakken langs de rand ) en dan in de zon zetten. Volgende dag kijken en als er ook maar de minste condensvorming is is 'ie dus nog niet droog genoeg !!

Is ook geen klus voor één weekend maar voor een week of 2 !!!!
 
Bij mijn TS 350 was er een lekkage bij de tank net waar je hem vastschroeft. Een scheurtje wat ik dichtgemaakt heb met een stripje vloeibaar metaal. Het zit nu nog dicht na meer dan 10 jaar. (Was van Bison en eigenlijk bedoelt om verwarmingselementen dicht te maken. *O*

Dat bison epoxy spul (kombi metaal heet het) is goed spul, ik heb het voor hetzelfde lipje gebruikt op m'n caferacer en daar rijd ik nu al 4 jaar probleemloos mee. Hopelijk blijft het hier ook goed :)
Heb het ook wel eens inwendig in een motorblok gebruikt voor de olieaanvoer vd nokkenaslagers van een zxr400, dat ding rijd nu nog steeds rond :)
 
vandaag de eerste fatsoenlijke km's gemaakt.

Vorige week m'n 1e poging al gedaan, maar door rotzooi in de tank liep het kraanje niet goed door met als gevolg: elke 5km 5min stoppen om de peut door te laten lopen...

Dat probleem opgelost, tank gespoelt, rotzooi eruit en benzine gefiltert :)

Toen bleek het overloopje van de vlotterbak te lekken, weer de vlotterbak eraf en de vlotternaald schoongemaakt, ook dat probleem is nu opgelost :)

Vd week maar eens op de 'tramp' naar m'n werk (50km enkeltje) om te kijken of die langere afstanden ook probleemloos rijd :)
Voor weggebruik ben ik telkens opzoek naar de '5e versnelling' misschien dat ik de tandwielverhouding moet aanpassen, maar dat werkt wel weer negatief op het gebruik mocht ik de weg afgaan..
 
Na vooral startproblemen met de mikuni (30x trappen om hem aan te krijgen, en daarna lopen als een zonnetje..) heb ik vandaag de oude jikov weer gemonteerd.

De 'tramp' starte met 1 trap nadat ik de Jikov erop had gezet. Toch maar eens de mikuni uit elkaar halen om te kijken waar het probleem nou zit..
Volgende week eerst maar de tank eraf, deze lekt wat bij de ophangpunten denk een haarscheurtje ofzo..
 
Drukte de laatste tijd... Maar ik heb niet helemaal stilgezeten :)

De jawa caferacert een sovjettintje gegeven met een souvenir dat ik al een jaar geleden had meegenomen uit Rusland.

dsc02857jp.jpg


En wat pic's van de jawa crossert.
Tankje toch maar vervangen gezien de originele tank toch wat zwakke doorgerotte plekjes had. Via het jawa topic een tankje gevonden met een roestvrije binnenkant :) verfje erop en rijden maar 8-)

dsc02862q.jpg


dsc02863o.jpg


dsc02864w.jpg
 
Nog even een setje andere dempers erop voor het geluid en gewicht, paar stickertjes en hij is klaar :)
 
Dat ranke tankje staat 'm goed. Paar stickers maken hem optisch af en ja... geluid...
Heerlijk toch dat 2-takt gepruttel samen met de 2-takt geur :) :)

En hoe rijdt'ie na al die aanpassingen???
 
eigenlijk rijd de motor wel goed, het enige waar ik me aan 'stoor' is de korte gearring..
De toerenteller en km teller lopen precies gelijk met m'n andere jawa maar toch heb ik het gevoel dat deze geen 80 rijd bij 80 op de teller.
Binnenkort maar even gps mee en misschien een 1 tandje groter voortandwiel om hem wat laagtoeriger te krijgen. Kracht heeft hij genoeg daarvoor.
Aan de andere kant.. als ik straks een beetje bosweggetjes ga opzoeken of de kuil in ijmuiden dan is deze verhouding waarschijnlijk wel weer beter...

@ jos, dit zijn originele uitlaten van een jawa 641. kwa prestaties zijn die prima, alleen het gewicht vd einddempers is fors.

De voorvork doet het eigenlijk ook prima, misschien dat ik er nog een tikje dikkere olie in gooi voor de demping. De veerwegen zijn lang genoeg alleen moet ik achter wel wat bijremmen bij straatgebruik, de voorschijf alleen is voor op straat een tikje aan de kleine kant.
 
eigenlijk rijd de motor wel goed, het enige waar ik me aan 'stoor' is de korte gearring..
De toerenteller en km teller lopen precies gelijk met m'n andere jawa maar toch heb ik het gevoel dat deze geen 80 rijd bij 80 op de teller.
Binnenkort maar even gps mee en misschien een 1 tandje groter voortandwiel om hem wat laagtoeriger te krijgen. Kracht heeft hij genoeg daarvoor.
Aan de andere kant.. als ik straks een beetje bosweggetjes ga opzoeken of de kuil in ijmuiden dan is deze verhouding waarschijnlijk wel weer beter...

@ jos, dit zijn originele uitlaten van een jawa 641. kwa prestaties zijn die prima, alleen het gewicht vd einddempers is fors.

De voorvork doet het eigenlijk ook prima, misschien dat ik er nog een tikje dikkere olie in gooi voor de demping. De veerwegen zijn lang genoeg alleen moet ik achter wel wat bijremmen bij straatgebruik, de voorschijf alleen is voor op straat een tikje aan de kleine kant.

:) :) :) :Y
 
Drukte de laatste tijd... Maar ik heb niet helemaal stilgezeten :)

De jawa caferacert een sovjettintje gegeven met een souvenir dat ik al een jaar geleden had meegenomen uit Rusland.

[afbeelding]

En wat pic's van de jawa crossert.
Tankje toch maar vervangen gezien de originele tank toch wat zwakke doorgerotte plekjes had. Via het jawa topic een tankje gevonden met een roestvrije binnenkant :) verfje erop en rijden maar 8-)

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Vroeger werd je voor dit soort openlijke communistische sympathieen opgesloten :Y }) :+
 
Vroeger werd je voor dit soort openlijke communistische sympathieen opgesloten :Y }) :+
Haha vond het wel bij het jawa imago passen :+

Vandaag eindelijk m'n bestelde dempertjes binnen gekregen voor de crossert, zijn ongeveer 5x zo licht als de originele en geven teminste een beetje doorlaat :)

Heb vd week ook wat vorderingen gemaakt met de GT380: nieuw balhoofdlagertje, vorkpoot opnieuw laten hardverchromen en aan de Giuliari buddy begonnen.
Foto's volgen nog
 
Ff wat plaatjes erbij:

Dempertjes voor de jawa crossert gister binnen gekomen :)
Dit zijn gewone absorptie dempers ipv refelectie dempers en wegen ong 500 gram, de originele zetten een krappe 5 kilo op de weegschaal -O-
+ natuurlijk een wat knapper geluidje 8-)

dsc03141d.jpg
 
Vorige week dus begonnen het balhoofdlager vd GT380 te vervangen, er zat een hard punt in namelijk.
Bij het loshalen van de voorvorkpoten kwam ik achter een vreemde slijtage op de rechter voorvorkpoot. Ik denk dat de sporen ontstaan zijn omdat de remklauw aan die kant gemonteerd is en misschien voor wat torsie in de poot zorgt..
foto0026ba.jpg


Even een retourtje richting de hardverchromer dus, en kreeg hem zo weer terug :)
Binnenpoot is ook wat gericht want die bleek 0,4mm krom te zijn.
dsc03139k.jpg
 
Natuurlijk heb ik niet de hele week zitten wachten op die binnenpoot...

De GT380 mocht van mij ook wel eens in een sportief jasje over straat, maar zonder ingrijpende veranderingen zodat hij ook weer makkelijk terug naar origineel te verbouwen is.
Dus: M-stuurtje, bagagerekje eraf en sportbuddy erop.

Ondertussen dus maar het giuliari zadel van ome GijsVijs van zolder getrokken.

Oorspronkelijk bedoeld voor de RD350, maar dat is dus ook pas te maken voor de GT380.

Eerst:
Oude overtrekje eraf, het ziet er van onder allemaal lekker gedateerd uit.
foto0028fwr.jpg


Iemand die z'n reservesleutel nog zoekt?
foto0027tc.jpg


Eindelijk de hoes eraf, schuim ziet er nog aardig uit, maar de bodemplaat heeft in de jaartjes toch aardig wat roest verzamelt..
foto0029kv.jpg


Complete bodemplaat geborsteld en daarna in de anti-roest gespoten :)
dsc03140ml.jpg


Vd week de ophang- en scharnierpunten aanpassen zodat het zadel plug and play wordt voor de 380 :)
 
hehe ik hoop dat hij er inderdaad iets mooier van gaat lopen maar dat zullen we straks zien.
Ik ben vanaf morgen weer een paar dagen weg dus dan zal ik als ik terug ben wel zien hoe de mensen hier over het het inlaatkanaal denken.. glad of grof that's the question ;)

FF afstoffen.,

Bij vlakschuif carbs heeft dit wel effect omdat gelijk achter de schuif de werveling/vermenging plaatsvind.
Bij de gasschuif die jij daar hebt vind idd deze vermenging plaats in het inlaatspruitstuk,
door die kleine putjes die je voelt [oppervlakvergroting, net als bij een golfbal] onstaan er allemaal kleine wervelingen die dit alles vermengd.

8-)
 
FF afstoffen.,

Bij vlakschuif carbs heeft dit wel effect omdat gelijk achter de schuif de werveling/vermenging plaatsvind.
Bij de gasschuif die jij daar hebt vind idd deze vermenging plaats in het inlaatspruitstuk,
door die kleine putjes die je voelt [oppervlakvergroting, net als bij een golfbal] onstaan er allemaal kleine wervelingen die dit alles vermengd.

8-)

Daar zit natuurlijk wat in, alhoewel het mengsel ook nog eens door het carter heengaat.
Het ging mij er destijds vooral om dat de opstaande rand vd cilinderbus de inlaatpoort niet meer gedeeltelijk blokkeerde. Heb toen ook meteen de grove gietranden weggedremelt.
 
Vd week de voorvorkpoten weer in elkaar, hele fiets weer rollend gemaakt.
Bij het aandraaien van het balhoofd viel me al op dat het strakker draaien vd moer eigenlijk niet zorgde voor het zwaarder gaan vd stuuruitslag.
Blijkt nu dat er dus nog wat speling zit op het balhoofd na de montage van een nieuw lager.
Maar even kijken of er een braampje op de balhoofdpen zit ofzo wat ervoor zorgt dat de lagers niet goed worden samengedrukt...
 
Even oma wakker maken, heb een GT380 projectje staan, bedoeling is om er een caferacer van te maken.
Zatredag de eerste rit gemaakt, en rijden doet hij goed, maar dat remmen en sturen is toch wat anders.
Dat ding wil alleen maar rechtdoor, en remmen is eerder vertragen.
Tips om dit te verbeteren zijn welkom.
full
 
je remt natuurlijk wel met 70's techniek.
om dat te updaten kun je een stalen remleiding monteren en eventueel gesinterde blokken maar het blijft natuurlijk niet ideaal.
Ik pak zelf als het nodig is het achterremmetje erbij :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan