KTM 390 Duke

steks

Die hard MF'er
1 okt 2004
479
0
Brielle
De vierde Duke die KTM nu zijn programma heeft is de 390 Duke, net als de andere Duke een 1 cilinder. In dit geval een met een inhoud van 373cc en 44pk. Is deze Duke sterk genoeg om mij te over te halen niet voor haar grotere broer te gaan? Wie weet, ik vind de prijs in elk geval gunstig genoeg om er serieus over na te denken en zeg nou zelf, zonder zo’n grote demper aan de zijkant ziet ze er in elk geval wel beter uit.

Duke_390_R_90_grad_635.jpg


Specs:
Bouwwijze: 1-cilinder 4-takt ottomotor, vloeistofgekoeld
Cilinderinhoud: 373,2 cm³
Boring: 89 mm
Slag: 60 mm
Vermogen : 32 kW (44 PS) @ 9500 tpm
Koppel: 35 NM @ 7250 tpm
Starthulp: E-starter
Versnelling: 6-versnelling met klauwschakeling
Motorsmering: Drukcirculatiesmering met 1 rotorpomp
Primaire overbrenging: 30:80
Secundaire overbrenging: 14:45
Radiateur: Vloeistofkoeling permanente circulatie koelmiddel door waterpomp
Koppeling: Koppeling in oliebad / mechanisch geactiveerd
Ontstekingssysteem: Contactvrij aangestuurd volledig elektronisch ontstekingssysteem met digitale ontstekingsvertraging
Frame: Buisframe van staalbuis, geëloxeerd
Voorvork: WP Suspension Up Side Down
Schokdemper: WP Suspension Monoshock
Veerweg voor: 150 mm
Veerweg achter: 150 mm
Remsysteem voor: Schijfrem met remklauw met vier zuigers
Remsysteem achter: Schijfrem met remklauw met enkele zuiger, vlottend gelagerd
Remschijven vooraan: 300 mm
Remschijven achteraan: 230 mm
Ketting: 5/8 x 1/4” (520) X-ring
Balhoofdhoek: 65°
Wielstand: 1.367±15 mm
Bodemvrijheid onbelast: 170 mm
Zadelhoogte onbelast: 800 mm
Brandstoftankvolume: 11 l
Brandstof: super loodvrij (ROZ 95)
Gewicht zonder brandstof ca. 139 kg

Filmpjes:

Nog wat info:
Error Page
Motor Nieuws - Motorfreaks
SCOOP: 2013 KTM Duke 390 ABS (video update)
2013 KTM 390 DUKE @ Top Speed
http://beforeitsnews.com/motor-junkies/2012/11/ktm-390-duke-officially-unveiled-2451642.html
2013 KTM 390 Duke ABS First Look - Motorcycle USA

Foto's van de KTM 390 Duke rijders/rijdsters:
(wil je jou foto hier ook, pb me dan)

Cathelijne
full
 
Laatst bewerkt:
Hoi Steks,

Ik ben het helemaal met je eens, het is een prachtige motor. Volgens de site van KTM gaat hij 5500 Euro kosten en dat is gewoon erg scherp! En het gewicht van een 125cc met 44 pk moet volgens mij heerlijk rijden! Het is dat ik zo tevreden ben over mijn Honda NC700S, maar anders....

Wat ik echter niet begrijp is dat ik overal lees dat deze motor geschikt zou zijn voor het A2 rijbewijs, maar volgens mij is hij dat niet. Een A2 geschikte motor mag namelijk maar maximaal 0.2 kW per kg hebben, en deze Duke 390 zit daar boven. Hij zou minimaal 160 kg moeten wegen om aan deze eis te voldoen. Ondanks dat hij 3 kW onder de 35 kW grens blijft, dus toch (net) niet geschikt voor A2.... Ach, het doet niets af aan de (vermoedelijke) kwaliteiten van de motor, maar vreemd vind ik het wel.

Groeten

XT Barros
 
Laatst bewerkt:
Hij is te licht voor het A2 rijbewijs, maar dat vind ik juist een voordeel, hij is daar dan dus ook speciaal voor ontwikkeld.

Wanneer hij te verkrijgen is heb ik nog niet kunnen vinden, maar KTM is altijd vrij rap met nieuwe modellen in de showroom krijgen, dus volgend seizoen moet geen probleem zijn lijkt mij.
 
Inderdaad ontwikkeld op een minimaal gewicht en hierdoor niet geschikt voor A2. Maakt mij ook niet uit want ik heb 'gewoon' een zwaar rijbewijs. Maar mensen met een A2 rijbewijs zullen de motor terug moeten laten tunen naar zo'n 37-38 pk, dat lijkt me op zich niet zo'n probleem overigens. Zou ik opnieuw een keus moeten maken tussen de NC700S en deze Duke dan ging ik in elk geval proefrijden met de 390. Ik heb wel wat met lichte wendbare motoren maar er is / was zo weinig keus als je ook ABS wil hebben...

groet,

XT Barros
 
Gruwelijk!
Het is dat ik al een 690 SMC heb ;)

Als ik mn eerste motor zou kopen en 5000 te besteden zou hebben zou ik ZEKER voor deze gaan.
 
Ik twijfel met het A2-rijbewijs, want die 0,2kW/kg, zou dat niet net als bij het huidige rijbewijs gaan om die 0,2kw/kg ledig gewicht? Ledig gewicht is met een halve tank brandstof en verder alle vloeistoffen er in.. dus olie, koelvloeistof, remvloeistof. Waar zou je op uit komen, een kilo of 147 dan? Dan kom je uit op 0,21kW/kg. Twijfelgevalletje...
Of KTM moet iets verzinnen waardoor hij echt precies 0,20kW/kg kan worden gemaakt.

Wel een mooi ding. Benieuwd naar de zuinigheid hier van.
 
Laatst bewerkt:
In het tweede filmpje wordt iemand van KTM geinterviewd en die geeft volgens mij ook aan dat hij niet geschikt zal zijn voor een A2 rijbewijs.
 
Even gekeken, die geeft het idd aan dat hij te licht is.
Balen voor de heren en dames met het A2-rijbewijs straks. Tof ding dit... wie weet koop ik dit wel na mijn huidige motor (maarja, van hoeveel motoren zeg ik dat wel niet :+ ).
Maar 139kg gooit zo lekker van links naar rechts. :]
 
Even gekeken, die geeft het idd aan dat hij te licht is.
Balen voor de heren en dames met het A2-rijbewijs straks. Tof ding dit... wie weet koop ik dit wel na mijn huidige motor (maarja, van hoeveel motoren zeg ik dat wel niet :+ ).
Maar 139kg gooit zo lekker van links naar rechts. :]

Van R naar L moet ook wel lekker gaan... :P
 
Hoe snel durf je door de bocht.... Ach het zal snel genoeg illegaal snel gaan.

Maar dat KTM deze motor niet met een kleiner gewicht heeft gemaakt dan een 10 jaar oude 660 smc? Deze staat voor 131 kg in de technische daten. Das nog 8 minder....

Doet er niets aan af dat het een mooie motor voor nog mooier geld is.
 
Hoe snel durf je door de bocht.... Ach het zal snel genoeg illegaal snel gaan.

Maar dat KTM deze motor niet met een kleiner gewicht heeft gemaakt dan een 10 jaar oude 660 smc? Deze staat voor 131 kg in de technische daten. Das nog 8 minder....

Doet er niets aan af dat het een mooie motor voor nog mooier geld is.

Dat is appels met peren vergelijken.. SMC is een supermotard, de 350 duke is een naked.

Bovendien: de 690 smc (>2008) is ook 8kg zwaarder dan de 660. Gewicht zegt lang niet alles.
 
Laatst bewerkt:
Dat is appels met peren vergelijken.. SMC is een supermotard, de 350 duke is een naked.

Bovendien: de 690 smc (>2008) is ook 8kg zwaarder dan de 660. Gewicht zegt lang niet alles.

Ik begin toch een lijn te zien. De 350 is maar een heeel beetje minder zwaar als een 450. Nu de 390 wat lichter dan de 690. Daar moet toch meer te halen zijn.

Oke mijn voorbeeld is een appel met sinasappel vergelijk maar er zit wel 10 jaar ontwikkeling tussen, maar ze zijn beide toegelaten op de obw. Trouwens een 450 en 500 crosser/enduro weegt net iets over de 110 kg. Daar moet toch nog genoeg te halen zijn qua gewicht.

Ja wel gewicht zegt wel veel. Lichter is beter }) Ik schrok ook toen ik las dat de nieuwe SMC zo porkig is geworden. Maar het is wel een gave motor.
 
Laatst bewerkt:
Die gewichtsbesparing op crossers komt vooral van het blok (met als gevolg veel kortere onderhoudsintervallen) en geen accu, elec. starter enz. Er valt niet veel meer te halen, anders hadden ze dat wel gedaan;) ja en de demper op de 690smc is belachelijk zwaar, ivm milieueisen. Akra erop scheelt een paar kg..
 
Elke 4t KTM crosser heeft tegenwoordig een accu en startmotor dus dat argument telt niet.
Je hebt wel een punt dat bij competitiemotoren (cross en race) alles dunner en lichter is uitgevoerd wat natuurlijk een uitwerking heeft op levensduur en betrouwbaarheid.

Toch heeft de 390duke potentie.
Andere injectiemapping, snelle en open uitlaat eronder, twinair luchtfilter kitje, restricties eraf en de vering laten aanpassen en je hebt de ultieme playbike!
 
Ik wil graag een motor met een scherp randje eraan. Waarom moeten de intervallen zo groot worden?!? Volgens mij als dit belangrijk gaat worden koop een Toyota.
Ach het onderhoud is een stuk van het liefhebben van je motor en gelijk een mogelijkheid voor een grondige controle.

Nog ff wachten op de 390 SMC :P
 
Verkopen is belangrijker dan papieren prestaties, ik las dat KTM de 390 gaat aanpassen aan het A2 rijbewijs. Hopelijk gaan ze het frame niet van lood maken. B|


(kleine verwijderbare restrictie op het gas mag ik hopen ;) )
 
140-150 gok ik zo.

Dat valt me eigenlijk een beetje tegen. Ik had gehoopt op ongeveer 170, zodat er op de snelweg ook nog redelijk laagtoerig mee te rijden is. Nu ik dit zo typ bedenk ik dat ik eigenlijk niet zo moet zeuren, want ik kom minder dan vijf keer per jaar op de snelweg :')

Verkopen is belangrijker dan papieren prestaties, ik las dat KTM de 390 gaat aanpassen aan het A2 rijbewijs. Hopelijk gaan ze het frame niet van lood maken. B|


(kleine verwijderbare restrictie op het gas mag ik hopen ;) )

Het zou het mooiste zijn als het een optie is voor een erg laag bedrag. Dan blijft het voor iedereen een interessante fiets :)
 
Zo'n 390 zal echt niet lekker rijden op de snelweg... wil je de snelweg op, dan zou ik eerder voor minimaal 2 cilinders gaan. Ik vond bijv. een DRZ400SM ook niet echt lekker op de snelweg rijden.. zelfs mijn DR650SE (ook 1-pitter) reed niet echt lekker. Het kon wel, maar gewoon erg vermoeiend (vergeleken met een motor met meer cilinders.. al zit je natuurlijk ook vol rechtop in de wind, wat ook niet mee werkt). Had hetzelfde met een BMW F650GS Dakar. Zo'n KTM Duke 390 is echt leuk voor binnendoor en af en toe een niet al te lang stuk snelweg. Als je bijv. van Utrecht naar Groningen moet op zo'n ding via de snelweg dan zou ik dat persoonlijk geen pretje vinden.

In India denken ze dat de 390 een 170km/u moet kunnen halen. Ik vind dat behoorlijk wat voor zo'n blokje...
 
Terug
Bovenaan Onderaan