1 jaar na behalen rijbewijs pas de weg op?

Ronja

Rookie
23 nov 2012
21
0
Hallo allemaal,
Ik hoop hier een plek te vinden om vragen te kunnen stellen en onzekerheden weg te kunnen schrijven.
Vorig jaar rond deze tijd heb ik mijn rijbewijs A gehaald. Was van plan om na de winter een motor te kopen, maar door verhuizing en werkdruk niet de tijd genomen om me er goed in te verdiepen. Sindsdien is alleen nog maar meer tijd verstreken en is de twijfel gegroeid, welke motor is geschikt??? Ik ken weinig mensen die ook motor rijden, dus echt hulp bij het uitzoeken is er niet. En nu staat alweer een winter voor de deur!
Nu heb ik mijn oog laten vallen op een fantastisch mooie Honda CBR 600 f. Dus de grote vraag...doe ik hier slim aan? Zo'n ding kopen en dan onervaren de weg op? Of toch eerst nog ff een lesje nemen om het gevoel weer terug te krijgen en dan pas een proefrit afspreken?
Wat te doen??
 
Kopen, wachten op een droge dag en lekker rustig de straat uit rijden. 2 blokken verder heb je de slag te pakken en dan ga je ervaring op doen. Niet dwars door de stad rijden, vermijd de drukt.

Geniet ervan!!!! Je hebt niet voor niets je A-tje gehaald :)
 
Als je het kan betalen, zou je het best wel een opfriscursus doen.
Een les of 4 zal er wel voor zorgen dat je weet wat je moet doen en een beetje gevoel krijgen zodat je je eigen motor niet laat vallen.
 
Je hebt je rijbewijs een jaartje terug gehaald, dus je weet echt wel hoe het allemaal werkt en moet. Binnen no-time heb je waarschijnlijk het "O ja!" gevoel en voel je je thuis op dat ding. Dan begint het echte leren rijden...

Maaruh, wanneer je hem eenmaal hebt, wel lekker rond rijden natuurlijk he!
 
Ah bedankt voor jullie snelle reacties. Niet vallen is de beste tip zie ik ;-)
Misschien moet ik er ook niet te zwaar aan tillen en gewoon aan de slag gaan. Ervaring moet ik op dan ook zelf opdoen, met of zonder opfriscursus.
Maaaarr... Ik zie me daar al staan, voor een proefrit: eh wacht ff, eens zien, hoe zat het ook alweer...en dan nog proberen serieus weg te rijden....
 
tsjah persoonlijk zou ik zeggen nie zeure gewoon opstappen.
maar als ik je zo hoor ben je redelijk onzeker er over.. in dat geval is het mischien handig om even naar de rijschool te gaan en een uurtje of 2 te lessen, het gevoel weer krijgen en dan veilig een proefrit maken..
 
Ik had een motor gekocht ook pas toen ik mijn rijbewijs al een jaar had ongeveer. Het was wel weer even wennen maar ik moest wel voorzichtig doen, de eerste rit heeft de motor mij verrast omdat ik het gevoel voor gasgeven niet had. Dus bij de eerste ritje echt oppassen met het gas! Ik had toen maar een 250cc motor. Jaar later had ik mijn huidige cbr 600 gekocht, toen moest ik weer echt voorzichtig met de gas doen, omdat ik op die gevoeligheid simpelweg niet gewend was.
 
Laatst bewerkt:
motorrijden is net als fietsen , je verleerd het niet.

cbr 600 f staat bekend als een allemans vriend, dus waarom niet de jouwe ?
 
Als ik jullie goed begrijp is het vooral mijn eigen onzekerheid hierover die me in de weg zit. En die onzekerheid komt voort uit niet goed weten hoe snel ik het zou verleren... Lekker hè, ik hou mezelf weer prima bezig zo! Fijn om ook een 'ervaringsverhaal' te lezen, ik ben dus niet de enige die niet al een glimmende motor in de schuur heef staan bij les 1! :-)
 
Waarom huur je geen motor?
Zodoende kan je toch wat ervaring opdoen en kan je straks ook beter je keuze maken.
 
Het echte rijden leer je toch pas wanneer je zelf de weg op gaat, of dat nu direct na het behalen van het pasje is of een jaar later.
Ik neem aan dat je eerst proefritjes gaat maken voordat je overgaat tot het kopen van een motor. Tijdens die proefritjes kun je zelf aanvoelen of het "vertrouwd" is of dat je liever toch weer een paar uur voor een instructeur wil rijden.
 
Jullie berichten doen me wel inzien dat erover lullen me ook niet echt vooruit gaat helpen. Dus plan: proefrit maken en zien hoe dat voelt. En als het niet oké voelt, opnieuw op stap met een instructeur.
 
Had hetzelfde idee nadat ik een half jaar na het behalen van mijn rijbewijs een proefritje ging maken. Was ook een 600f. Gewoon opstappen en rustig aan, komt vanzelf goed.
 
Voor wat 't waard is: Ik heb ná 13 jaar niet meer gereden te hebben weer een tweedehands motor aangeschaft in 2007.

2004 R6 ging er in 2008 weer uit voor een 2008 versie... en rijd nu (nog) een 2012.

Gewoon gaan rijden dus :)
 
Laatst bewerkt:
Had eerlijk gezegd verwacht reacties te krijgen met de boodschap NIET DOEN! Ben dus best wel blij, dat het niet eens zo heeeel gek is wat ik van plan ben :-)
Heb er helemaal zin in! Morgen meteen maar eens gaan bellen! Spannend!
 
ik zou niet graag testritjes maken als ik niet zeker wist dat ik kon rijden.. Wat als je valt?
Ik heb wel een testrit gemaakt voor ik mn rijbewijs had maar ik had al gelest en ik heb een goede feeling met voertuigen.
 
ga anders samen met iemand die al rijd mee de weg op
je hebt het zo te pakken en kom je al glunderend weer je motor af...................trust me
 
ik zou niet graag testritjes maken als ik niet zeker wist dat ik kon rijden.. Wat als je valt?
Ik heb wel een testrit gemaakt voor ik mn rijbewijs had maar ik had al gelest en ik heb een goede feeling met voertuigen.


Ik snap je punt. Eigenlijk denk ik niet dat ik niet kan rijden. Het lessen ging goed, heb me op de weg niet onzeker gevoeld. Daarnaast ben ik met de auto heel veel op de weg, dus 'verkeer' en drukte maakt niet zo'n indruk.
En wat als ik val. Tja, dat weet ik eigenlijk ook niet zo goed. Misschien toch maar iemand meenemen die mee rijdt?
 
Had eerlijk gezegd verwacht reacties te krijgen met de boodschap NIET DOEN! Ben dus best wel blij, dat het niet eens zo heeeel gek is wat ik van plan ben :-)
Heb er helemaal zin in! Morgen meteen maar eens gaan bellen! Spannend!

Grapjas. Advies vragen op MF en dan denken dat iemand roept NIET DOEN. *D *D *D
 
Ik snap je punt. Eigenlijk denk ik niet dat ik niet kan rijden. Het lessen ging goed, heb me op de weg niet onzeker gevoeld. Daarnaast ben ik met de auto heel veel op de weg, dus 'verkeer' en drukte maakt niet zo'n indruk.
En wat als ik val. Tja, dat weet ik eigenlijk ook niet zo goed. Misschien toch maar iemand meenemen die mee rijdt?

Waarom denk je überhaupt dat je gaat vallen?
 
Wat maakt het uit als iemand meerijdt? Gewoon rustig aan doen en de motor niet onderschatten, na de eerste keer rustig optrekken komt het wel goed.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan