Benzinekraan Yamaha TRX lekt

sander-ja

MF'er
30 mrt 2012
235
0
Hoogeveen
Eén van de carburateurs van mijn Yamaha TRX gooit er benzine uit via het aflaat slangetje (waarschijnlijk een vastzittend, of niet goed dichtend vlotter).

Om bij de carburateurs te kunnen heb ik vandaag de tank van de motor gehaald. Maar nu blijkt de benzinekraan niet te sluiten. De benzine loopt gewoon uit de tank, de stand van de kraan (ON, PRI of reserve) maakt geen verschil.

Komt dit omdat de tank van de motor is (en dus het vacuumsysteem van het kraantje niet werkt)? Of is er daadwerkelijk iets kapot? Gezien de hoeveelheid benzine die mijn TRX de afgelopen 2 dagen gelekt heeft verwacht ik dat de benzinekraan ook toen al niet goed afsloot. Dit omdat bij een vastzittende vlotter normaalgesproken alleen het vlotterbakje leeg stroomt toch?

PS: de motor staat in de winterstalling en gaf voortijd geen problemen.

Alvast bedankt!
 
Je hebt twee probleempjes: de ene is de vlotter die niet doet wat hij moet doen, de tweede is de kraan die kennelijk open blijft staan.

Deze is heel belangrijk: controleer als eerste je oliepeil, als er benzine in je olie is gelopen word je daar niet vrolijk van. Je kunt zelfs zware motorschade oplopen met een te hoog oliepeil. Vervang zonodig de olie als er benzine in zit, benzine in olie smeert niet heel goed..... Start de motor pas als je dat hebt gedaan en alles in orde is.

Dan je benzinekraan: er zijn mogelijk revisiesetjes in de handel, anders moet je de kraan vervangen. Controleer meteen ook dat vacuumslangetje op scheurtjes etc.
Dan de vlotter: de vlottertip kan mogelijk versleten of vervuild zijn. Schoonmaken of vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt twee probleempjes: de ene is de vlotter die niet doet wat hij moet doen, de tweede is de kraan die kennelijk open blijft staan.

Deze is heel belangrijk: controleer als eerste je oliepeil, als er benzine in je olie is gelopen word je daar niet vrolijk van. Je kunt zelfs zware motorschade oplopen met een te hoog oliepeil. Vervang zonodig de olie als er benzine in zit, benzine in olie smeert niet heel goed..... Start de motor pas als je dat hebt gedaan en alles in orde is.

Dan je benzinekraan: er zijn mogelijk revisiesetjes in de handel, anders moet je de kraan vervangen. Controleer meteen ook dat vacuumslangetje op scheurtjes etc.
Dan de vlotter: de vlottertip kan mogelijk versleten of vervuild zijn. Schoonmaken of vervangen.

Dank voor je reactie! Het zijn inderdaad twee los van elkaar staande problemen, de problemen met de benzinekraan kwamen aan het licht door de lekkende carburateur.
Hier kan ik aan de hand van je reactie eerst mee vooruit. Ik pak eerst de benzinekraan aan, daarna de carburateur.

Goed trouwens dat je waarschuwd voor benzine in de olie. Hier had ik al rekening mee gehouden. Er lijkt zich geen benzine in de olie te bevinden dus de overloop van de carburateur lijkt te werken. De olie zal ik nadat deze problemen zijn verholpen alsnog verversen.
 
Laatst bewerkt:
Een TRX heeft een dry sump systeem dus de benzine ligt misschien onder in het carter. Als je toch bijna tegen een beurt zit zou ik de olie verwisselen met verse.

In ieder geval goed controleren of er geen benzine in zit.
 
Ik heb het ook ooit eens gehad met een TRX en toen was het brandstofpompje intern lek.
Op deze manier ging er 7 liter benzine het blok in.......
Kijk een sgoed naar het pompje naast je kraan waarschijnlijk is dat de boosdoener...
 
Het lekken van de benzinekraan komt me wel bekend voor. Na verloop van tijd doen ze dit volgens mij allemaal, maar zolang de vlotter goed afsluit is dit geen probleem.

Sander, hier staat een modificatie op zodat een defekte(lees:doorstromende) dat probleem niet meer heeft! Schijnt vaak een probleem te zijn.

Yamaha TRX850 Enthusiasts Forum • Login
Interessant, die kende ik nog niet.

Als je nu even tekst knipt en plakt hoeft niemand zich te registreren. O-)
Oh ja dat is ook zo.
De veer van het membraan wordt vervangen door vaste ringen en de knop wordt een kwartslag gedraaid, zodat de kraan niet meer vacuum bediend is maar werkt als een 'gewone' aan/uit schakelaar.

Er zijn wel revisiekitjes maar één van de weinige die ik gevonden hebben is vanuit de UK:
Yamaha TRX 850 96 Fuel Tap Repair Kit Parts at Wemoto - The UK's No.1 On-Line Motorcycle Parts Retailer

Ik denk dat Roukama ze ook wel heeft, maar dan moet je eerst uitzoeken/navragen welk type je nodig hebt:
Benzinekraan Reparatie Overig : Roukama Japparts, De complete motor onderdelen webshop
 
Laatst bewerkt:
Hi Its actually very simple I removed the spring from the vaccum diaphram and replaced it with washers to make sure the o-ring seal sealed the back part of the tap then reassembled the vaccum side. I then removed the tap side retainer ring with the ON-PRIME-RES and simply rotated it 90 degrees clockwise so now ON is forward OFF is down and RES is backwards JOB done it really is that simple.

Here are some photos of a fuel tap mod that I have done today

1st remove vacum spring

http://i179.photobucket.com/albums/w297/multivan25/1st.jpg

2nd replce the spring with washers or a 5mm spacer

http://i179.photobucket.com/albums/w297/multivan25/2nd.jpg

3rd file off the lug

http://i179.photobucket.com/albums/w297/multivan25/3rd.jpg

this is the position for fuel on

http://i179.photobucket.com/albums/w297/multivan25/5th.jpg

reserve

http://i179.photobucket.com/albums/w297/multivan25/6th.jpg


and finally the off position

http://i179.photobucket.com/albums/w297/multivan25/7th.jpg



Was wel ff knippen en plakken. Foto's krijg ik er niet op. Moet je maar ff aanklikken!
Speciaal voor RaymondW ;)
 
De veer van het membraan wordt vervangen door vaste ringen en de knop wordt een kwartslag gedraaid, zodat de kraan niet meer vacuum bediend is maar werkt als een 'gewone' aan/uit schakelaar.

Je moet dan wel telkens je kraantje sluiten bij stoppen en weer openen als je weer gaat rijden.
Dat is toch ook niet erg handig vind ik.
 
Bedankt voor jullie reactes.

Die benzinekraan modificatie is wel interessant. Ik heb tevens een revisiesetje voor de benzinekraan besteld. Ga eerst reviseren, mocht dat niet werken dan modificeer ik het kraantje.

Ik heb het ook ooit eens gehad met een TRX en toen was het brandstofpompje intern lek.
Op deze manier ging er 7 liter benzine het blok in.......
Kijk een sgoed naar het pompje naast je kraan waarschijnlijk is dat de boosdoener...

Oke. Maar als de benzinekraan zijn werk goed zou doen dan kan er toch geen brandstof via het pompje richting de carburateurs stromen als de motor uit staat?
 
Hallo,

Ook ik heb benzine in mijn motorolie aangetroffen. Kan het zo zijn dat het via de vacuum slang is teruggelopen naar het spruitstuk en zo de motor in. Volgens mij lekken mijn vlotternaalden namelijk niet.( ga dit nog controleren) Heb een Suzuki GS 750.
In stilstand met benzine kraan op on lekt hij niet na verwijderen tank.
 
Hallo,

Ook ik heb benzine in mijn motorolie aangetroffen. Kan het zo zijn dat het via de vacuum slang is teruggelopen naar het spruitstuk en zo de motor in. Volgens mij lekken mijn vlotternaalden namelijk niet.( ga dit nog controleren) Heb een Suzuki GS 750.
In stilstand met benzine kraan op on lekt hij niet na verwijderen tank.
Ja kaapt een topic.

Maar: dat zou idd kunnen.
Zo heel veel wegen vanuit tank naar carter zijn er niet. Moet te vinden zijn :)
 
Hallo,

Ook ik heb benzine in mijn motorolie aangetroffen. Kan het zo zijn dat het via de vacuum slang is teruggelopen naar het spruitstuk en zo de motor in. Volgens mij lekken mijn vlotternaalden namelijk niet.( ga dit nog controleren) Heb een Suzuki GS 750.
In stilstand met benzine kraan op on lekt hij niet na verwijderen tank.
Het lijkt me sterk dat je kraan goed werkt en dan toch lekt via de vacuümslang. Dan zou het membraan nl toch kapot moeten zijn.

Ook geen druppel aan de kraan als je de brandstofslag er een dag vanaf haalt?
 
Terug
Bovenaan Onderaan