FrankenBikeSpan

leluk2000

Die hard MF'er
vorig jaar een jawa met japans blok op MP zien staan, zag er wel leuk uit.
dus maar gekocht. (vandaar JAPA, aka japanse jawa)
blok is een cb250n, startmotor deed het niet meer, maar was heel makkelijk aan te duwen
thus gekomen maar even alles nagekeken.
eerste blik onder tank
full

accu is wel apart vast gemaakt
full

closeup accu houder & carburateur
full

closeup spagetti
full

carbs los gemaakt
full

accu los gemaakt
full

na inspectie kwam ik erachter dat het frame op 2 plekken was gaan scheuren
full

full

dus blok eruit gehaald zodat het gelast kan worden
full

voorvork er ook maar meteen uitgehaald, frame paste anders niet in de zijspan
full

na het lassen het frame in de hammerite gezet
full

640 voorvork erin gezet, (had ik nog liggen) en remt iets beter
full

blok er weer in
full
 
Laatst bewerkt:
spagetti nagekeken en alles zat erop en aan, dus maar bedacht dat ik er knippers op wilde
full

open inlaat vond ik toch te open vandaar echte nep filters erop gezet, en voor knippers op gemaakt
full

achter een alu strip voor de knippers gemaakt en meteen het achterlicht en spatbord beter vast gezet
full

zat ook een toerenteller bij, die er maar op gebouwd. de km teller is van een fiets (bij jawa gaat km teller naar het blok niet voorvork als bij andere brommers)
full

full

accubak op "maat" gemaakt en vast gezet
full

dit is uiteindelijk het resultaat geworden
full

full

full

full

foto sessie naast zun grote motorbroer.
 
tijdje mee gereden, woon/werk en omgeving. nit echt geschikt om op de snelweg mee te rijden.
ziet er nu heel anders uit. zit een hoger stuur op en munitie kistjes aan de zijkant
(was praktischer), maar wil toch er een "echte" koffiereeecer van te maken.
goeikoop een 2e 634 zadel op de kop kunnen tikken om racezadel van te maken.
dus hier eerste poging to zadel maken.
zo zag het zadel er uit
full

uit elkaar gehaald, klein beetje roest gevonden.
de bovenkant van de plaat
full

de onderkant van de plaat
full

de plaat ontroest en in de hammerite gezet
full

misschien kan ik gewoon een deel van het schuim wegsnijden en het leer schoonmaken en weer vast maken (zaten wat gaten in)
full

eerste indruk ziet er wel leuk uit
full

dus maar aan de onderplaat gelijmd
full

alleen 1 hoek is niet echt mooi geworden, maar verder wel gelukt
full
 
staat er nu nog zo bij, gewoon woon/werkpaard
full

aankomend weekend ga ik een sloop cb400n ophalen.
kijken of daarvan het blok (is los en goed in olie) en de carbs van kan redden en dan blok omwisselen.
geen idee of dat zal goed gaan en of het extra vermogen niet te veel is.
cb250n heeft ~ 17PK, jawa origineel ~ 20PK en de cb400n heeft ~ 43PK.
het frame was al op 2 plaatsen gescheurd.
cb250N & jawa hebben top van ~120 km/h, de JAPA rijd ~ 110km/h (toerenteller nog niet in het rood, maar de snelweg was te kort en te veel wind)
cb400n heeft top van ~ 160 km/h (volgens websites).
Geen enkele ervaring met het rijden met snelheden boven de 120km/h op een jawa.

De originele voorvork met trommelrem vind ik het mooist.
de 640 voorvork met schijf vind ik praktischer (remt beter), voor "normale" snelheden goed genoeg, maar of het goed genoeg is voor "hogere" snelheden?
mijn enige ervaring hiermee is het oefenen (op lege snelweg) van noodstops/noodstoppen (doorhalen wat niet van toepassing is) met een 640 zijspan (top 105km/h).
laten we het erop houden dat het een zeer leerzame ervaring was en dat mijn anticiperend vermogen is verdubbeld alsook de afstand tot voorganger.

dus als het lukt om de cb400n in te bouwen wil ik ook iets aan de remmen doen, of
1. kijken of ik de voorvork van de cb400n over kan zetten (2 schijfremmen), maar dan moet achterwiel ook over gezet worden (kromstar wielen, spaken vind ik mooier)
2. rem klauw vervangen door betere (al paar keer gezien hier op forum)
 
het huidige blok (cb250n) lijkt lichter te zijn dan een jawa blok (niet gewogen, alleen getild).

Scheuren kan zijn dat ze niet goed gelast waren.
Of kan zijn dat het komt omdat de haakse bochten (die gebruikt zijn om ruimte te maken voor het blok) dikker zijn dan de originele buis, waardoor de bochten stijver zijn dan de rest van het frame. Bij dynamische krachten kan het dan precies op de verbinding gaan scheuren. (volgens de man die het gelast heeft).
 
Laatst bewerkt:
als je graag 4 takt rijd met een jawa kan je ook overwegen om een 1 cilinder rotax in te bouwen,deze zijn ooit gemaakt geweest fabriek af en is mischien iets makkelijker in te bouwen in het frame,je vind deze motoren soms bij MZ die hebben ze ook gebruikt gehad
 
Er zijn wel 250cc 4 takt watergekoelde blokjes in jawa's gebouwd, Ze zijn niet veel te koop en het schijnt een koreaans (of zo) blokje te zijn.
Ik ken iemand die zo'n ding heeft gehad en hij was er erg positief over..
 
frame is al aangepast voor de cb250n (zo gekocht), het cb400n blok heeft dezelfde afmetingen dus makkelijk om te zetten en de sloopmotor die ik zaterdag ga ophalen is goeikoop en kan de rest van de onderdelen op MP zetten.
 
(nog) niet op kenteken verandert. als het goed gelukt is dan wil ik het wel proberen om op kenteken te laten aanpassen.
vermogen is niet geregistreerd op rdw website, misschien is dat een voordeel.
 
Laatst bewerkt:
Leuke brommert man,ik heb hem ook zien staan op mp maar ik heb te lang lopen denken en toen was ie weg.
Keuren zou ik niet doen,zoals al eerder gezegt het aantal cilinders is niet veranderd en wie weet hoeveel gezeur je krijgt omdat het frame is aangepast.
Ik zou geen slapende honden wakker maken.
 
het huidige blok (cb250n) lijkt lichter te zijn dan een jawa blok (niet gewogen, alleen getild).

Scheuren kan zijn dat ze niet goed gelast waren.
Of kan zijn dat het komt omdat de haakse bochten (die gebruikt zijn om ruimte te maken voor het blok) dikker zijn dan de originele buis, waardoor de bochten stijver zijn dan de rest van het frame. Bij dynamische krachten kan het dan precies op de verbinding gaan scheuren. (volgens de man die het gelast heeft).
ik denk aan scheur tussen las en ''haz'' (heat affected zone).

Vanotools B.V. Technische informatie Lasfouten : warmte scheuren

mooie motor trouwens 8-)
 
laz & haz, weer wat geleerd.
gisteren wrak opgehaald
full

uitlaat niet meer te redden, gaat naar oud ijzer net als het frame (tenzij iemand op mf het nog wil hebben)
denk dat ik alleen het blok en carb ga houden, dus als iemand interesse heeft in de andere onderdelen laat maar weten anders gaat het op marktplaats.
nog een pic van wrak & reecer
full
 
ik zou wellicht die voorvork met remmerij overzetten..(gezien de vermogens toename).


als dat tenminste gaat gezien het voorwiel..
 
Laatst bewerkt:
Carbs zien er aan de binnenkant nog goed uit.

voorwiel is nog goed, moet alleen rubber op.
als ik de voorvork omzet (als dat al gaat) dan moet ik ook achtervork omzetten.
voor een kromstar en achter spaak vind ik geen gezicht.

kromstar past niet in de huidige achterbrug en cb achterbrug past niet in jawa frame natuurlijk.
kan alleen als de cb achtervork pas gemaakt wordt, inclusief de vering.

Als ik het kromstar voorwiel eruit heb zal ik wel een foto maken met de wielen voor de japa om te kijken hoe het eruit ziet met kromstar wielen.
 
als ik de voorvork omzet (als dat al gaat) dan moet ik ook achtervork omzetten.
voor een kromstar en achter spaak vind ik geen gezicht.
.
Voorvork krijg je pas, desnoods met een andere balhoofd pen.

Ik zou anders kijken naar een spaakwiel met dubbele schijf (guzzi, CBfour etc.?).
 
Ik heb weleens n foto gezien van zoiets,ik weet niet of dat de motor was die jij nu hebt maar ik vindt het echt wel n superleuk ding. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan