Honda firestorm loopt op 1 cilinder

pedestrian

Rookie
7 mei 2013
9
0
Hallo daar allemaal,


Mijn Honda VTR 1000f Firestorm heeft na 2 weken stil staan het volgende probleem:


Als ik em start draait ie het ene moment op 1 cilinder en het andere moment op 2. Het gaat om de achterste cilinder die dan niet meedoet.

Wanneer die op 1 cilinder draait heeft ie een meeegaaaa dip rond de 2k toeren. maar dat is wel begrijpelijk.

Wanneer hij op 2 cilinders draait klinkt het als muziek in de oren! :)

Ook was er af en toe een backfire richting de luchtfilter.



Wat heb ik gedaan:

  • Benzine vervangen;
  • Bougies vervangen en kabels gechecked;
  • Voltage Dynamo gechecked;
  • Voltage voor en na computer gechecked;
  • Bobines gechecked;
  • Timing blok gechecked ;
  • Carbs totaal uitelkaar gehaald en schoongemaakt + carb cleaner bij de benzine gegooid.

Wat is de stand van zaken nu...
  • Backfire probleem richting de luchtfilter is verdwenen
  • Draait wat vaker op 2 cilinders maar nog steeds vaak op 1
  • Er lijkt ene lek te zitten rond de carbs. Dit blijkt uit het feit dat als ik breakcleaner richting mijn carbs spuit duidelijk een reactie op is -->carb rubbers zijn nog goed. ingevet en goed vast gezet.(waar zou di enog meer kunnen lekken?).


Ben dus al aardig bezig geweest.. en sta op het punt om em weg te brengen.. :(


Heeft iemand enig idee hoe wat ik nog meer zou kunnen checken/schoonmaken/vervangen/etc

GRAAAAAAAAAG advies :} Alles is welkom!

Ik heb normaliter ene ander account voor motor forum maar daar weet ik alle logingegevens niet meer van :/ Zo maar even de helpdesk mailen oid :)


Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Het Backfire probleem is "uitzichzelf" verdwenen.(nadat ik dit alles had gedaan) De timing stond goed.. dus ik heb niets aangepast.

Dit blok heb ik nu 1.5 jaar.. staat nu 26k kilometer op de teller.. Toen ik het blok erin zette heb ik de kleppen gechecked en toen viel de speling van de kleppen tussen de juiste waardes(dus heb ik niets afgesteld)



Even nog wat andere info over mijn motor.. maar los van dit probleem



ik heb al wat meerdere standaard VTR problemen gehad :)

Waaronder het NAKS probleem.. De kettingspanners kapot.. hierdoor is mijn blok in de soepgelopen ... vervolgens tweedehands blok gekocht.. hier rij ik nu dus 1.5 jaar op(ook nieuwe kettingasspanners erop gedaan)

ook mijn spannigsregelaar al eens kapot gegaan. vervolgens ook vervangen met de nieuwe versie.
 
Laatst bewerkt:
het is iig een VTR 1000F Firestorm :)


Vacuum slangen op de carb al zelf al vervangen.


Ik ga nog een keertje zoeken naar een lek dit of volgend weekend. Daarna gaat ie naar de garage denk ik :/
 
op de carbs zelf zitten ook 2 slangetjes aan de zijkant. Deze heb ik iig vervangen. Weet niet precies wat de functie was.

aan 1 kant zitten ze op een ijzeren nippel.. en op de andere kant zit ie op een plastic nippel die vervolgens aan d ezijkant van de carb vast zit.

2ywygr5.png


ik heb even snel plaatje erbij gezocht

het gaat hier om NR 34 (rechtsonder)
 
Laatst bewerkt:
op de carbs zelf zitten ook 2 slangetjes aan de zijkant. Deze heb ik iig vervangen. Weet niet precies wat de functie was.

aan 1 kant zitten ze op een ijzeren nippel.. en op de andere kant zit ie op een plastic nippel die vervolgens aan d ezijkant van de carb vast zit.

[afbeelding]

ik heb even snel plaatje erbij gezocht

het gaat hier om NR 34 (rechtsonder)
:$ excuus, ik bedoelde de benzinekraan (niet de carb.)
 
:P even verduidelijken: mijn ervaring is dat bij beperkt(e) vacuum/benzinetoevoer, de voorste cilinder het wat gemakkelijker heeft en de achtere cilinder er eerder mee ophoudt
 
Laatst bewerkt:
Ik heb met mijn Firestorm precies hetzelfde gehad, 1 cilinder lopen, slecht lopen (stotteren) tussen de 2-4k toeren, maar ipv klappen het luchtfilterhuis in, klapte ie de uitlaat uit.

Bij mij bleek het membraam van de vacuumpomp gescheurd, die vervangen en het stotteren was weg, en loopt ook weer keurig op 2 cilinders.

Het klappen was een lekkend aanzuigrubber, precies op de plek waar de klem zichzelf overlapt (bij de schroef/boutje zegmaar) Dit heb ik opgelost door de klem een kwartslag te draaien en vast te zetten. Hij lekt nu een stuk minder, maar ik moet nog wel het rubber vervangen door een verse om het helemaal weg te krijgen.

Dan even een sidevraag aan jou; heb je enig idee wat de symptomen zijn van falende NAKS? Zo af en toe klinkt er bij mij een tik uit het blok, en zakt het toerental in elkaar of slaat ie zelfs af. Heb je daar iets van gemerkt in de aanloop van je in elkaar gedraaide blok?
 
Laatst bewerkt:
Ik gok op een bougiekabel(dop),lekke aanzuigrubber of een verstopte brandstofleiding/vacuum leiding..

je weet dat je aanzuigrubber lekt misschien handig om dat te gaan vervangen en dan verder zoeken/proberen?

het kan zo van alles lijken terwijl je met een rubber vervangen het probleem al te pakken hebt.


@kirishma
als je naks kapot gaan heb je als je mazzel hebt eerst een duidelijk vervelend rammeltje in je blok ter hoogte van je naks.(spanning van het veertje af)

als je pech hebt een harde knal en dan niks meer of een HELE harde rammel dat je zuiger kopjes geeft tegen de klepjes...

tip voor vandaag..vervang gewon die oude naks voor nieuwe(handmatige) spanners en je bent van al het oe hoor ik een rammeltje af!

gr.
 
Laatst bewerkt:
@kirishima/dontknow

Het is idd zo dat het INEENS gebeurd.. ik kwam aan bij het stop licht.. schakelde terug en BAM. vast gelopen.

Kleppen bleken aan allekante krom te staan. Ik heb nog wel ergens een fotos die ik morgen probeer te posten :) Ik kan je aanraden je kettingspanners ook maar te vervangen.. Helemaal niet prijzig... en het is het zeker waard! Zorg wel dat je de handmatig af te stellen versie neemt.. ipv de automatische...

Vervolgens blok vervangen met 2e handsje(nu ook met nieuwe spanners natuurlijk..)



Maar even over mijn huidige probleem;

Ik zal alles nog eens nakijken.. Ik ga eerst op zoek naar het membraamd van de vacuum pomp? Dat zal ik echt even opmoeten zoeken :D

thnx allen
 
niet eerst op zoek gaan naar een membraam van je vacuum..

eerst je aanzuigrubbers vervangen!
je weet namelijk al dat die stuk zijn!!

eerst het ene probleem/mankement oplossen dan verder zoeken...

als je band lek is ga je ook niet eerst een knipperlichtje vervangen..goh misschien is de band dan ook wel weer goed?
 
Want dontknow zegt klopt, gedeeltelijk. Een lek aanzuigrubber moet vervangen, eens. Het kan echter geen kwaad om het een en ander te controleren toch?

In mijn geval liep de motor gelijk een stuk beter, dus waarom zou hij dat niet even checken? Het membraam zit in je benzinekraan, is een klusje van een kwartiertje.

Bedankt voor de NAKS tip, ik ga erachteraan!
 
Laatst bewerkt:
Want dontknow zegt klopt, gedeeltelijk. Een lek aanzuigrubber moet vervangen, eens. Het kan echter geen kwaad om het een en ander te controleren toch?

In mijn geval liep de motor gelijk een stuk beter, dus waarom zou hij dat niet even checken? Het membraam zit in je benzinekraan, is een klusje van een kwartiertje.

Bedankt voor de NAKS tip, ik ga erachteraan!

hoe wil je iets met zekerheid gaan checken als je weet dat er ook een ander probleem is?

een probleem opzoeken is een kwestie van elimineren..

punt voor punt alle dingen bij langs gaan en oplossen en dan het volgende afwerken.

nu sla een je probleempunt over en ga je in feite verder zoeken terwijl je niet 100% zeker bent of dat wel of niet iets veranderd aan je motor want tja..het kan ook nog het aanzuig rubber zijn..

maar je moet doen waar jij je zelf goed bij voelt..
ik probeer alleen een een balletje op te gooien.
 
hoe wil je iets met zekerheid gaan checken als je weet dat er ook een ander probleem is?

een probleem opzoeken is een kwestie van elimineren..

punt voor punt alle dingen bij langs gaan en oplossen en dan het volgende afwerken.

nu sla een je probleempunt over en ga je in feite verder zoeken terwijl je niet 100% zeker bent of dat wel of niet iets veranderd aan je motor want tja..het kan ook nog het aanzuig rubber zijn..

maar je moet doen waar jij je zelf goed bij voelt..
ik probeer alleen een een balletje op te gooien.

Heb je helemaal gelijk in, het is een kwestie van elimineren.

Ik deel alleen mijn eigen bevindingen, waarbij het membraam een hele grote was. Het lekkende rubber moet sowieso vervangen worden :)
 
Zoals ik al zei: "Zal ik alles nog eens nakijken. "
Hieronder valt dus OOK de aanzuigrubbers :D


Is het mogelijk dat er ook ergens anders een lek zit? ipv bij de aanzuigrubbers? (Dan kan ik hier ook gelijk even naar kijken.)

Nogmaals bedankt voor alle hulp en tips.(dontknow/Kirishima)

Deze week of dit weekend heb ik weer de mogelijkheid om er ff voor te gaan zitten :)


ik hou jullie op de hoogte!
 
Hallo, interessant goede kijk allemaal.
Ik heb een VTR 1000 van 1998 waar ik mee op het circuit rij.

Mijn probleem is het volgende:
Als ik een sessie van 20 min rij wil hij na een aantal ronden na het rechte stuk richting chicane
Audi S de chicane uit even op 1 cilinder lopen 2, 3 tellen en dan pakt hij hem weer goed op.
Ik denk zelf aan benzine probleem, een gedeeltelijk verstopt brandstoffilter, membraam benzine kraan is goed.
Zit er ook een electrishe benzinepomp op?.....dat die misschien niet oke is.

Ik hoop van jullie nuttige info te ontvangen.

Groet,
Marcel
 
Terug
Bovenaan Onderaan