Aprilia SL1000 Falco --> deeltje 4

Erwin83

MF veteraan
8 okt 2007
1.815
1.328
Malden
Welkom! In dit topic vind je nuttige informatie over de Aprilia Falco.

De Aprilia SL1000 Falco (ook wel "Aprilia SL Mille"), is een sport tour motor, aangedreven door een watergekoelde Rotax 998 cc 60° V-twin. De Falco is geproduceerd tussen 1999 en 2005 in Noale, Italië. De Falco heeft een 118 pk (88 kW) versie van dezelfde motor als de RSV Mille, die met 128 pk (95 kW) uit de fabriek rolde. De Falco heeft een dubbel uitlaatsysteem en een anders afgestelde injectie, maar wordt vaak gechipt, waardoor de motor feitelijk dezelfde prestaties levert als de RSV. Technisch gesproken zijn de motorblokken gelijk.
De Falco is een zgn. Half-kuip, met een mooi vormgegeven aluminium frame met twee in het oog springende parallel lopende framebuizen. De voorvork is een 53 mm USD van Showa (en later Marzocchi) en het voorwiel heeft aan beide kanten een Brembo 320 mm semi-zwevende schijf. De koppeling heeft een vaccuum aansluiting waarmee een slipper clutch wordt aangestuurd. De swingarm heeft dezelfde geometrie als die van de RSV, maar is simpeler vormgegeven, en de achterschokbreker is een goedkopere uitvoering, met minder instelmogelijkheden. Een RSV shock wordt dan ook gezien als een mooie upgrade voor veeleisende Falco rijders.

De Falco is geen pure "race-replica" zoals de Mille, maar ook geen echte sport-tour (zoals de Aprilia Futura). De Falco valt er wat tussenin, zoals de Yamaha TRX850, de VTR Firestorm, en de TL/SV1000. Het zijn half-kuip straat geörienteeerde sportmotoren, die veel (mooie) techniek deelt met zijn RR zusje uit dezelfde stal. Je levert weinig in qua prestaties, maar krijgt een iets relaxtere zit, en wat meer comfort terug, én het uiterlijk is minder extreem met eerder sierlijke vormen en rustigere kleuren dan de duidelijk race-replica patronen en stickers van de RSV.

Ondanks een goede en betrouwbare reputatie en vele journalisten en kopers die uiterst positief waren, is de Falco nooit een enorm verkoopsucces geworden.
Aprilia kwam nog met een unieke gepolijst aluminium Falco-Fighter kit, die door velen achteraf wordt gezien als Aprilia's inleiding naar de Tuono, die technisch zeer veel met de Falco en de RSV mille deelt, maar wél op een grote schare fans kon rekenen met z'n brede stuur en kleinere topkuip.




aprilia-falco.jpg


Dit is het vervolg op deel 3! Dat draadje is hier te vinden.



Maximus Braaapus

Dé Falcuono.
IMG_20200507_170017.jpg

- dik 110.000 km
- OZ wielen.
- Öhlins voor en achter.
- Generatie 2 achterbrug.
- Kroonplaten Gen2 tuono.
- Carbon spatbord.
- Ducati 999 voor remmen incl radiale pompen.
- Moto Master remschijven, achter wave.
- Ducati 999 radiale koppelingspomp op Oberon slave.
- Ducati rempomp achter.
- Venhill remleidingen.
- Ducati Streetfighter koplamp met carbon.
- Ombouw bovenblok naar gen2 (zuigers/cilinders/koppen/57mm TB/siemens injectoren.
- Speciale Gabro chip om dit werkend te krijgen (+22 NAAR 140pk.)
- Leo Vince SBK titanium open uitlaten.
- Jolly Carbon open luchtfilter systeem (Renegade copy.)
- Single water en duo olie radiator gen2 (geen uitstekende radiators.)
- Carbon onderkuip.
- PSR clipons.
- Oberon LED knippers in bar ends, LED knippers achter.
- Passagiers zitplaats delete, geen handvat.
- Al het alu zwart gepoedercoat.
- Oxford handvat verwarming.
- zijstandaard gsxr1000.
- Een hevig gemodificeerde kabelboom.
- Over de 110.000km.
- Koso DB-01 teller.
- Meestal heel vuil.

VinnieFalco:
5fd9741d56a9125e66e80ff35e2e13fa

- 33.000 km
- restricties eruit
- Aprilia streetfighter kit
- RSV achterbrug
- RSV schokbreker
- VTR standaard
- Roads italia uitlaten
- Gabro chip
- K&N


HDE
[afbeelding]

Helemaal origineel, behalve stickers en een K&N luchtfilter.



Maximeeuw:
Een blauwe!
alles nog origineel.
35500km



Oppersnokker:
20200321_164038.jpg

2001 USA Model in Speed Blue
Aprilia Racing Carbon Spatbord
RSV Spiegels met geintegreede knippers
RSV Spiegel adapters zelf gemaakt
LED acherknippers
2004 RSV Sachs Schokdemper
2003 RSV linkage
Akrapovic Carbon uitlaten
Gabro Chip
K&N Luchtfilter
Magnecor ontstekingskabels
RSV Tandwielkap
42 tandwiel achter
Framesliders
Italian rimstripes

Erwin83:
20191026_124041.jpg

- 75.000 km
- Restricties eruit
- Naked bike
- Leo's (SBK alu)
- Chip
- K&N
- RSV schokbreker
- Fireblade standaard
- etc


INFO

Link: multitest Falco, Duc, SV, VTR

Link: leesvoer

http://home.comcast.net/~sl_mille/index.html (Link: veel onderhoud gerelateerde informatie)
(deze link blijkt dood, hier een
LINK met info over kleppen stellen, synchroniseren en de voorvork service).

Restricties

De Aprilia SL1000 Falco heeft af-fabriek 2 milieu restricties. Of beide laten zitten, of beide verwijderen. Er uit met die hap natuurlijk...

1) In de airbox zit af fabriek onder het luchtfilter een vernauwing geschroefd. Een rond plaatje met een gat er in. Schroefje los en plaatje er uit wippen. 99,9% kans dat dit al lang gedaan is.

2) Er zitten 2 mappings in de cdi. De originele mapping met 118pk die ook aan de milieueisen in de VS voldoet, en een tweede mapping die je er zo maar gratis bij krijgt. Deze tweede activeer je door (vanaf de voorkant van de fiets gezien) het blauwe draadje wat linksonder uit de rechter connector komt door te knippen (en uiteraard even netjes af te werken met krimpkous om probleempjes te voorkomen).


Verder zie je nog 2 losse connectortjes hangen. Lekker laten hangen... Als je deze met elkaar verbindt gaat het dash in de diagnose modus.


Dingen om op te letten, zwakke punten:

Over het algemeen een zeer betrouwbare motor, ROTAX powered. De eerste jaargang heeft wat kinderziektes. deze is geleverd tot halverwege 2001 en daar moeten een tweetal modificaties aan gedaan worden. De kans dat je nog een Falco treft waar deze mods niet op zijn uitgevoerd is nihil.

1. Stukje retourslang naar het oliereservoir kan scheuren.

2. Koppelingshuis van de 1e lichting was "overengineert". d.w.z. er zit een schuin randje aan de binnenzijde van de drukplaat om aangrijpen van de platen soepeler te laten plaats vinden. gevolg hiervan is overmatige slijtage aan de binnenzijde van de platen en een slippende koppeling elke 8000 a 9000 km. Dit probleem treed op bij falco's tot en met motor nr . 689953 (of lager dus). en is op 2 manieren op te lossen.
- schuine randje af laten draaien, evt. extra stalen plaat aan je koppelingsset toevoegen (modificatie wordt door veel bedrijven gedaan, M2000, Roke, enz)
- drukplaat vervangen (part nr. #0259517, +/- 75 euro)

3. Een algemeen aandachtspunt voor alle aprilia's is het bedradingsharnas. of je nu een RSV, Futura, Falco of Caponord hebt. het komt regelmatig voor dat de bruine connectoren bij de spanningsregelaar en tussen de V van het blok (maar ook een witte achter in het kontje) doorsmelten door overgangsweerstanden. Deze overgangsweerstanden zijn ook een oorzaak van een (te) lage laadspanning (altijd meten op de accu zelf, niet met de dash), waardoor de accu niet goed bijlaadt en sulfateert. hierdoor start je motor niet (soepel) en overlijdt je accu sneller. Dit komt dus niet alleen met de oudere appies voor, maar bijvoorbeeld ook bij een Mille uit 2005...
Er zijn voldoende topics over te vinden in de amerikaanse fora, hoe dit te solderen en op te lossen. Dit is overigens ook de hoofd oorzaak van het bekende probleem dat je bij het starten alleen een "klik" van het relais hoort, en het dashboard zichzelf reset.

4. Als laatste zijn er soms wat problemen met enkele rotaxblokken van mille en de falco. Ook hier gaat het weer om de eerste generatie en gaat het om een handvol blokken. Hiervan wil een schroef lostrillen in het dynamohuis, deze schroef gaat ergens tussen het vliegwiel zitten en draait alles aan gort. een zeer kostbare reparatie. Er zijn echter maar een hand vol bekend over de hele wereld (tegenover de tienduizenden aprilia blokken die in die tijd geleverd zijn). Dus eigenlijk niets om zorgen over te maken.

Extra aandachtspuntjes:
a) als je de falco wast met de tuinslang, kan een luchttemperatuurssensor in de inlaat vochtig worden. Als je gaat rijden na het wassen geeft dit een error (EFI) melding. Hier kun je mee doorrijden. na een 20 minuten rijden is de sensor opgedroogt en is de melding weg. 't is dan ook aan te bevelen om met wassen de motor alleen zachtjes af te sproeien en de straal niet tussen het frame en het blok, of voor in de inlaten te richten.

b) De Falco is inmiddels oud aan het worden (15-20 jaar alweer). Check daarom de staat van slangetjes. Met name het peilslangetje van de koelvloeistof wil nog wel eens breken.


Extra info!

http://www.martinpoll.dk/div_april.htm (Owners manual)

Meer interessante informatie over de Falco.
Of deze post.

Falco topic deel 3
Falco topic deel 2
Falco topic deel 1.
 
Laatst bewerkt:
Kom maar met een pic van je falco en de specs. Dan zet ik je erbij in de OP.
 
Vanmiddag even stukje knallen denk ik *O*

mag mijn plaatje ook in de OP?

4l6rv9.jpg

65.000km+
geen restricties
Jama uitlaten
RSV chip
Superbike stuur
stalen remleidingen
 
Laatst bewerkt:
Deze vraag zal vast al vele malen eerder gesteld zijn maar ik doe t toch nog maar eens hier :)

Mijn falco heeft 1 remschijf die helemaal vast zit. De busjes draaien niet rond.
Ik heb geprobeerd ze schoon te maken en het is iets verbeterd maar nog verreweg niet van de andere kant. Die heeft namelijk volgens mij behoorlijk veel speling.
Maar dat wil ik juist even tegen jullie aanhouden.
Is de speling in de filmpjes normaal ? Of te veel ?



En als het verschil zo tussen links en rechts niet verbetererd...wat kan ik dan t beste doen ?
 
oh en nog een leuke falco maintenance timelapse die ik tegen kwam op youtube

 
Deze vraag zal vast al vele malen eerder gesteld zijn maar ik doe t toch nog maar eens hier :)

Mijn falco heeft 1 remschijf die helemaal vast zit. De busjes draaien niet rond.
Ik heb geprobeerd ze schoon te maken en het is iets verbeterd maar nog verreweg niet van de andere kant. Die heeft namelijk volgens mij behoorlijk veel speling.
Maar dat wil ik juist even tegen jullie aanhouden.
Is de speling in de filmpjes normaal ? Of te veel ?



En als het verschil zo tussen links en rechts niet verbetererd...wat kan ik dan t beste doen ?

Ik vind die speling wel erg veel.
Het zouden semi-zwevende schijven moeten zijn, dus speling alleen met wat kracht.
Zeker niet zo'n metaal op metaal gekloenk als bij jou.
 
Ik vind die speling wel erg veel.
Het zouden semi-zwevende schijven moeten zijn, dus speling alleen met wat kracht.
Zeker niet zo'n metaal op metaal gekloenk als bij jou.

Zijn die busjes dan versleten ? Of moet de schijf helemaal vervangen worden ?
 
Zijn die busjes dan versleten ? Of moet de schijf helemaal vervangen worden ?

Ik heb geen flauw idee, dan kan ik echt niet beoordelen door de U-Buis heen.
Materiaal van de busjes lijkt me zachter, dus het eerste ruimer worden, maar nogmaals: geen idee.

Misschien een goed plan om je voorwiel er even uit te halen en er een expert naar te laten kijken.
 
Grotefoto-VFJ6PRVP.jpg

Sta ik ook eens op een voorpagina!
Mods, haha! Geen idee hoeveel het er zijn inmiddels...wat me zo opkomt:
- oz wielen
- ohlins voor en achter
- generatie 2 (gen2) achterbrug
- kroonplaten en stuur gen2 tuono
- carbon voorspatter
- duc 999 voor remmen incl radiale pompen etc op galfer schijven
- duc 999 radiale koppelingspomp op Oberon slave
- rem achter : geen! (gebruik ik toch niet, handicapje)
- kuipframe front aangepast zodat deze 6cm hoger,1.5cm dichter en vast tegen de kroonplaat zit (geen gedoen met stuuruitslag) met standaatd gen1 tuono kuip
- ombouw bovenblok naar gen2 (zuigers/cilinders/koppen/57mm TB/siemens injectoren
- speciale gabro chip om dit werkend te krijgen (+22 NAAR 140pk)
- akrapovic EVO6 titanium full system (past op ovale gen2 uitlaatpoorten)
- single water en duo olie radiator gen2 (geen uitstekende radiators)
- dichte (circuit olie opvang) carbon onderkuip maar wil eig graag de open factory uitvoering
- Oberon LED knippers in bar ends, LED knippers achter
- passagiers zitplaats delete, geen handvat of steps
- all het alu zwart gepoedercoat
- iphone houder (als navigatie)
- Oxford handvat verwarming (lekker joh bovenop een pas)
- kettingsmeersysteem pro-oiler
- zijstandaard gsxr1000
- 76.000km

Valt best mee toch?
 
Laatst bewerkt:
Mbt loslopende bouten dynamo : veel vroege modellen hebben er last van of gaan het krijgen!
De mijne past na 70.000km en en 12 jaar.... ik was ook zo arrogant om te denken dat hij mij niet zou overkomen..
 
:^ ga ik van de winter toch maar even nalopen, weet niet zeker meer of ik ze heb aangedraaid na de startkoppeling revisie.
 
Hey, een deel 4!

Tijd dat ik ook in de OP kom. Kan deze foto erbij?

Mods....het lijkt wel of er geen orginele falco meer rondrijdt 8-)

33.000 km
restricties eruit
Aprilia streetfighter kit
RSV achterbrug
RSV schokbreker
VTR standaard
Roads italia uitlaten
Gabro chip
K&N

full
 
Laatst bewerkt:
Net weer terug uit de Alpen na ongeveer 2300 probleemloze Falco kilometers. Wat is de route Oberalp-Furka-Grimsel toch een waaaaaanzinnig mooie weg :9~ .

Deze keer gedaan:
Donderdag 10.00 vertrek uit Nijmegen. Overnacht in Grüsch (ca 800km).

Vrijdag meteen de bergen in:
- Fluelapas
- Ofenpas
- Umbrailpas
- Stelvio oostwaards naar beneden
- Stelvio omhoog westwaards, daarna naar beneden.
- Gaviapas
- Mortirolo pas (iets te smal naar onze smaak)
overnacht in Colico aan het Comomeer

Zaterdag (met buddy achterop, want de MV Brutale kreeg last van de hik en hebben we achtergelaten):
- Splügenpas
- Oberalppas
- Furkapas
- Grimselpas
- Panoramastrasse van Giswil naar Sörenberg (erg mooi!)

Zondag naar huis (730km)
 
Net weer terug uit de Alpen na ongeveer 2300 probleemloze Falco kilometers. Wat is de route Oberalp-Furka-Grimsel toch een waaaaaanzinnig mooie weg :9~ .

Deze keer gedaan:
Donderdag 10.00 vertrek uit Nijmegen. Overnacht in Grüsch (ca 800km).

Vrijdag meteen de bergen in:
- Fluelapas
- Ofenpas
- Umbrailpas
- Stelvio oostwaards naar beneden
- Stelvio omhoog westwaards, daarna naar beneden.
- Gaviapas
- Mortirolo pas (iets te smal naar onze smaak)
overnacht in Colico aan het Comomeer

Zaterdag (met buddy achterop, want de MV Brutale kreeg last van de hik en hebben we achtergelaten):
- Splügenpas
- Oberalppas
- Furkapas
- Grimselpas
- Panoramastrasse van Giswil naar Sörenberg (erg mooi!)

Zondag naar huis (730km)

Nice! :)

ik ga eind van de maand richting de alpen :)
heb je de route op gps staan? O-)
 
Nice! :)

ik ga eind van de maand richting de alpen :)
heb je de route op gps staan? O-)


Jahoor (in googlemaps), je bent niet de eerste die erom vraagt :-)

Dag 1:

Snelste weg naar Grüsch bij Landquart.


Dag 2:
- Fluelapas
- Ofenpas
- Umbrailpas
- Stelvio oostwaards naar beneden
- Stelvio omhoog westwaards, daarna naar beneden.
- Gaviapas
- Apricapas
- Mortirolopas

Google Maps


Dag 3:
- Splugenpas
- Oberalpstrasse
- Oberalppas
- Furkapas
- Grimselpas
- Panoramastrasse naar Sörenberg

Google Maps


Dag 4:

Snelste weg naar huis.
 
Laatst bewerkt:
Wilde dit jaar de Spaanse Pyreneeën gaan doen.
Maar ga je map opslaan, klinkt mooi!
 
Net weer terug uit de Alpen na ongeveer 2300 probleemloze Falco kilometers. Wat is de route Oberalp-Furka-Grimsel toch een waaaaaanzinnig mooie weg :9~ .

Deze keer gedaan:
Donderdag 10.00 vertrek uit Nijmegen. Overnacht in Grüsch (ca 800km).

Vrijdag meteen de bergen in:
- Fluelapas
- Ofenpas
- Umbrailpas
- Stelvio oostwaards naar beneden
- Stelvio omhoog westwaards, daarna naar beneden.
- Gaviapas
- Mortirolo pas (iets te smal naar onze smaak)
overnacht in Colico aan het Comomeer

Zaterdag (met buddy achterop, want de MV Brutale kreeg last van de hik en hebben we achtergelaten):
- Splügenpas
- Oberalppas
- Furkapas
- Grimselpas
- Panoramastrasse van Giswil naar Sörenberg (erg mooi!)

Zondag naar huis (730km)

*D jaloers !
Beter dan alleen dijkweggetjes :)
 
Wilde dit jaar de Spaanse Pyreneeën gaan doen.
Maar ga je map opslaan, klinkt mooi!

Pyreneën zijn óók fantastisch! Met name de zuidkant: prachtige kwaliteit asfalt, mede door ons belastinggeld gefinancierd :9 .
Nadeel is de grote afstand. Ik heb toen de eerste stop in Lunas (motorcamping) gedaan, en dat is echt een roteind rijden over de route de soleil. Dat was overigens nog met falco clip-ons en niet met het SBK-stuur.
 
Thnx :).
Wij gaan 7 dagen dus es kieke wanneer we waar tussen proppen :p

Als je nog geen inspiratie hebt: vanaf Ponte di Legno kun je Oost --> Zuid --> Oost aanhouden en dan via Trento naar het Noord-Oosten.
Daar ligt het Sella Massief (rond Arabba kun je een liggend 8-je rijden) en dan heb je écht een top week. Alpen, Zuid-Tirol én de Dolomieten... :9~

Dan zul je echt op de foto's terug moeten kijken wat je allemaal voor moois hebt gezien en gereden, want dan wordt het teveel om te onthouden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan