Honda CB250 (Twin) Topic

Hoi allemaal!

Ik ga morgen kijken bij een CB250 nighthawk en vroeg me af of jullie nog adviezen of aandachts puntjes hebben?


Een NightHawk heeft trommelremmen. Let er op dat de kabel van goede kwaliteit is en dat er niet een zelf gemaakt exemplaar op zit. Omdat deze motor geen middenstandaard heeft is het lastig te controleren of de trommel krom is maar het kan wel:
Zet de motor op de zijpoot en duw hem iets over de poot heen zodat het voorwiel los komt.
Bij een zware motor moet je dit nooit doen maar de zijpoot van deze kan het wel aan. Geef het voorwiel een zet zodat het mooi ronndloopt en ga heel voorzichtig de rem inknijpen tot je net weerstand voelt. Als dat constant is dan is het mooi, hoor je slechts af en toe de remschoenen de trommel raken dan is de trommel krom. Dit is een aandachtspunt voor bij een NightHawk.

Omdat onderhoud bij deze motoren niet altijd plaatsvindt kan je ook checken of de zuigers dan wel de klepgeleiders versleten zijn. Start de motor en draai de carter vulplug open. Als je je hand op de opening legt en je voelt het blazen dan is er sprake van slijtage. Dat komt voor bij deze blokken en zelfs dan kan je er best nog een tijd mee toe voor je moet reviseren.
Wordt de vulplug gelanceerd bij het losdraaien kan je beter een ander motor zoeken.
Rammelende geluiden zijn vrij normaal maar dat geldt NIET voor schrapende geluiden. Ook dan andere motor zoeken.
Het zelfde geldt ook voor de versnellingsbak. Als de 2e versnelling bij snel optrekken er uit schiet is het niet meer interessant om deze motor te kopen.

Verder gewoon het zelfde verhaal voor alle motoren.
Banden, ketting / tandwielen, vorkkeerringen, uitlaten; allemaal slijtage delen die je gewoon goed moet bekijken en waarover je nog met de prijs kan onderhandelen.
Lekke vorkkeerringen komen zeer regelmatig voor en kosten bijna niets. Doorgerotte uitlaten (midden onder het blok) komen niet zo vaak voor maar die zijn wel heel erg duur dus ook hier goed opletten en gewoon met een lampje op de grond gaan liggen om goed te kijken.



Succes en laat eens horen (en zien) of het de motor voor jou is geworden.
:]
 
Hallo allemaal,

Ik wil mijn luchtfilter vervangen in mijn cb two-fifty bj 1996, echter weet ik niet precies welk filter ik moet hebben. De speciaalzaak kwam met een filter die over de 60 euro was, wat ook de verkoper verbaasde :P
Kan ik iemand mij vertellen wat voor luchtfilters op de cb two-fifty past met een redelijk prijsje?

Bij voorbaat dank!!!
 
Helaas niet meer maar vroeger kon je ze voor muntjes kopen via louis.de of motozoom.nl


Ik heb nog een ongebruikte liggen van het merk DELO. Als je wilt kan ik het opsturen voor 12€ of als je in de buurt zit van Delft mag je het ophalen voor 5€.


Verder, ja... jij kan je oude gewoon stofzuigen... eventueel wassen.
 
Het originele filter (volgens mij is er geen imitatie meer op de markt) kost ex BTW 40 euro het mag dus nog geen vijftig euro moeten kosten.
Dit is het Honda nummer: 17210-KBG-770
 
Laatst bewerkt:
Het originele filter (volgens mij is er geen imitatie meer op de markt) kost ex BTW 40 euro het mag dus nog geen vijftig euro moeten kosten.
Dit is het Honda nummer: 17210-KBG-770

Maar het is crisis hè en de zaken moeten ook ergens aan verdienen :P

Maar ik ben zeker geïnteresseerd in jouw filter van DELO Fuzy. Ik zou het fijn vinden als je hem op zou kunnen sturen. Zal ik jouw even een PM sturen hierover?
 
Ja, stuur maar een PM met je adres. Ik PM je wel terug met mijn giro en wanneer ik het kan op de post doen. Ik kan eventueel nog een foto voor je maken.



Verbaast mij wel dat er geen aftermarket filters meer zijn.... -O-
 
Gisteren een schuiver gemaakt mijn mijn motor.
Werk afgesneden door een vrachtwagen die mij niet had gezien.
Ik reed rechtdoor en hij kwam van links en sloeg linksaf mijn rijbaan op.

Gelukkig zelf niets, alleen een stijve schouder. Maar was wel ff pissig.

Schade aan de motor valt ook wel mee. Tenminste dat denk ik.
Stuur is krom, remhendel is krom, knipperlichten beschadigd en een kras op me voorvork.
Viel gelukkig op/in de berm.

Vandaag maar eens schadeformulier opsturen...
 
Laatst bewerkt:
Zuur! Gelukkig heb jij niks.

Ik hoop dat je enkel op de onder poten een kras hebt op je vork.
Verder zou ik zeggen als je voorvork is een beetje getordeerd zonder te verbuigen. Zet de poten los in de Tstuk en kroonplaat. Dan kan je de voorvork, 'recht' schudden. Daarna weer recht, vast zetten. (of anders door een garage ernaar laten kijken)

Succes met afhandelen.
 
Geachte experts,

Gisteren was ik aan het rijden met mijn Nighthawk 250CC uit 1991.
Onderweg een stop gemaakt, daarna nooit meer willen starten.
Ook de claxon deed het niet meer, de knipperlichten heel traag en een zwakke koplamp.

Thuis doorgemeten, stationair laad hij 13 volt, als ik iets gas geef tussen de 6 en 11 volt.
Als ik de accu loskoppel blijft de motor wel doorlopen.

Moet ik dan zoeken naar de spanningsregelaar of de dynamo? Waarschijnlijk de spanningsregelaar omdat ook zonder accu de motor door blijft lopen?

Enig idee waar ik deze kan vinden en wat zoiets gaat kosten?

Mijn dank is groot.

Hier een foto van mijn motor waar ik blij mee ben.
Ik kocht hem voor heel weinig in een hele slechte kleur rood met beschadigingen en dergelijke.
De kleuren heb ik niet origineel gehouden zoals te zien is, maar dit vond ik zelf wel mooi.
motor.jpg


De staat waarin ik hem kocht had ik al eerder gepost, ik weet zo niet hoe ik daarna kan verwijzen, maar het was in dit topic. "Geplaatst op dinsdag 26 februari 2013 08:45".
 
Laatst bewerkt:
Begin maar met je accu vervangen. Het is meestal de accu.
Ik zou zeggen probeer eerst een leen accu te regelen.
 
Begin maar met je accu vervangen. Het is meestal de accu.
Ik zou zeggen probeer eerst een leen accu te regelen.
Bedankt.
De accu is in november vervangen.
Ook zonder accu draait de motor goed.
Met accu enorm wisselende spanningen.

Ik zal kijken of ik een leen accu kan koppelen voor test.
 
Spanningsregelaar de geest gegeven, niet zo gek met dit weer trouwens. Ding wordt loeiheet, zo ook de mijne eens van m'n NTV vol in de zomer gefrituurd. De spanningsregelaar is ook een bekende Honda kwaal. Sommigen monteren er een 12v 80mm computerfan op voor extra koeling.
 
Laatst bewerkt:
Ik hou het ook op de spanningsregelaar.
Zonder accu de motor laten lopen geeft heeeeeeeeel erg veel kans op een beschadiging aan de CDI en die zijn duuuuuuuuur.

Als bij gasgeven de laadstroom afneemt kan het volgens mij alleen in de spanningsregelaar zitten. Bij een dynamo defect zou er helemaal niets meer worden afgegeven of een lage constante.
 
Beste allen!
Iedereen aan het genieten van het heerlijke weer :] tussen de stormen door?
Maar ik heb een klein probleempje :?, ik heb gemerkt dat mijn vertrouwde motortje moeite bij het optrekken moeite heeft gekregen. Ik voel en hoor dan bijna altijd de koppeling net alsof je op het randje zit van de motor laten afslaan.
Ik dacht dat het aan gebrek van power kan komen omdat de uitlaten vrij doorgeroest zijn en omdat er al eerder een lek zat in de middenbrug dat "creatief" is opgelost.

Wat is jullie mening hierover? Kan het probleem ook ergens anders aan liggen zoals de versnellingsbak of koppeling? alvast bedankt! :}

grten Roel Nijssen
 
Beste allen!
Iedereen aan het genieten van het heerlijke weer :] tussen de stormen door?
Maar ik heb een klein probleempje :?, ik heb gemerkt dat mijn vertrouwde motortje moeite bij het optrekken moeite heeft gekregen. Ik voel en hoor dan bijna altijd de koppeling net alsof je op het randje zit van de motor laten afslaan.
Ik dacht dat het aan gebrek van power kan komen omdat de uitlaten vrij doorgeroest zijn en omdat er al eerder een lek zat in de middenbrug dat "creatief" is opgelost.

Wat is jullie mening hierover? Kan het probleem ook ergens anders aan liggen zoals de versnellingsbak of koppeling? alvast bedankt! :}

grten Roel Nijssen


Het een hoeft niet met het ander te maken hebben maar het kan natuurlijk wèl.

De collector (het verbindingsstukje tussen beide uitlaten) heeft wel degelijk een functie bij deze motortjes, hoewel het minder extreme invloed geeft dan bij de CB250T en de Cb250N.

Als de oplossing was: collector afzagen en de gaten dichtmaken is dat niet de beste geweest. Beter kan je dan de uitlaten doorzagen en er een H stuk tussen zetten van gewoon gaspijp. Mooi is dit niet maat de verbinding blijft dan in stand en met twee aftermarket sierplaatjes van de choppershop is het van de zijkant ook weer mooi om te zien.

Maar het kan nog veel meer zijn dan de uitlaat. Ik noem maar even wat mogelijkheden:
Bougiekabels slecht, bij erg heet weer zullen ze dan eerder doorslaan met als gevolg een slecht trekkende motor.
Een luchtfilter dat erg dicht zit, makkelijk koud starten en op temperatuur gekomen komen de problemen.
Filtertje in de tank bijna helemaal verstopt.
Vervuilde carburateur.
Versleten bougies.
enz.

Komen we ook nog een keer terug bij de uitlaten. Ik ken het niet van deze motortjes maar van andere merken weet ik dat als de reflectie plaatjes in de dempers lostrillen ze soms de doorstroom kunnen belemmeren. Lijkt me hier stug want deze Hondaatjes hebben volgens mij altijd een pijpje ingelast in de plaatjes zelf, maar wellicht dat het bij sommige vervangingsdempers anders zit.
 
De brug tussen de uitlaten is nog intact (soort van :P), maar deze was al een keer doorgeroest en is weer aan elkaar gelast.
Maar ik heb even de motor in de tuin laten lopen en dan komt er rook uit de uitlaten waar het niet uit hoort te komen, en de motor begint dan ook te stinken.
Luchtfilter is al vervangen nadat ik de problemen kreeg en ik heb ze nu nog.
Ik zal binnenkort ermee naar mijn monteur gaan, die is nu namelijk op vakantie :P
Bedankt voor je hulp ;) !!!
 
Ik heb ook weer een probleempje met mijn Nighthawk 250 uit 1991.
Hij maakt een soort klappend geluid, in cadans.
Zeker als ik een heuvel ofzo oprij, laag in de versnelling vooral, dan klinkt het veel harder.
Een vreemd soort klappend geluid in cadans, kggk, kggk, kggk en dergelijke.
Ook als ik stabiel 40 of 50 in z'n 4 rijd hoor ik het steeds.
Als ik 80 rijd lijkt het over te zijn.

De ketting heb ik aangespannen, deze was nogal los, maar dat hielp niet.

Enig idee waar ik naar moet kijken?

Tnx.
 
Wielen of tandwielen lijkt mij. Is het tandwiel achter nog wel recht en niet versleten? Zijn je wiellagers nog wel goed?
 
CB250'rsers

Ik heb een vraag. Heb sinds een weekje een 250 Rs en ben op zoek naar een inlaatrubber voor de cb250rs, dus tussen motorblok en carb:

insulatorcarb_big16211471000-01_457a.jpg


Weet iemand, hoe wat waar zoiets te krijgen is. OEM honda kan ik niet vinden iig, misschien weet iemand een oplossing of heeft iemand wat liggen. :}
 
He allemaal!

Ik wil binnenkort de kleppen van mijn motor bijstellen, echter heb ik hier nog geen ervaring mee. Weten jullie waar ik deze informatie kan vinden of hebben jullie goede tips voor mij? Alvast bedankt!!
 
De motor weer van stal gehaald het afgelopen weekend.
motor.jpg


Van 0-100 km/h gaat het prima, alleen daarboven lijk ik bijna geen vermogen te hebben.
Met meewind haal ik met heel veel moeite de 120 km/h, normaal haal ik nog geen 110 km/h.
Is dat normaal, want het lijkt me toch wel vrij langzaam...

Verder lijkt er uit het blok ook een vreemd soort geluid te komen, vooral als ik het gas loslaat, een soort rammelend klangelend geluid.
Tandwiel is al vervangen.

Iemand een idee?
 
De motor weer van stal gehaald het afgelopen weekend.
[afbeelding]

Van 0-100 km/h gaat het prima, alleen daarboven lijk ik bijna geen vermogen te hebben.
Met meewind haal ik met heel veel moeite de 120 km/h, normaal haal ik nog geen 110 km/h.
Is dat normaal, want het lijkt me toch wel vrij langzaam...

Volgens mij is dat een beetje wat je mag verwachten aan prestaties, ik had ook zoiets.
Dat geluid kan ik je helaas niet mee helpen.
 
Misschien je uitlaatpakking. Of je kleppen moeten eens afgesteld worden.

Als ik zo naar je vermogen kijk, dan is je CB250 perfect afgesteld.... :+
Hey mede-cbers,

Ik heb een vraag, mischien dat een van jullie die kan beantwoorden, mijn CB trekt in de eerste 4 versnellingen gewoon lekker door maar in de 5 en de 6 lijkt het wel of die "inhoud" is dit het normale vermogen van de cb of moet ik verwachten dat die in de 5 en de 6 gewoon in 1x doortrekt naar de 120 vanuit 80?

Ik heb de kleppen al gesteld en beide cillinders lijken ook te lopen dus lijkt mij dat er niks mis is met contactpunten etc... Kan een van jullie mij uit de soep helpen? :P
Mijn CB250 heeft maar 16kW dus ja, optrekken na 90km/h is vrij langzaam. Ik moet goed kijken en snelheid inschatten wanneer ik inhaal. In de 4e versnelling kan ik nog een beetje optrekken. Maar de 5e versnelling is gewoon een Overdrive versnelling. Je topsnelheid hangt dan af van de windrichting, strekte en je jas maat (100km/h-145km/h)
 
Terug
Bovenaan Onderaan